Domnul Mircea Geoană:
Eu cred că deja consumăm mult prea mult timp și energie pe un subiect care în mod evident, este un subiect de campanie electorală, nu este nici un fel de temei serios și profund în demersul președintelui. Este evident, este o strategie de campanie. În același timp, este clar că suntem în fața unei situații neobișnuite în care se pune în discuție revizuirea Constituției, este un punct de vedere valid. Nu pot să ignor faptul că propunerea avansată de președinte, complet neinteresant pentru cei care sunt afară în stradă este evident că este un demers electoralist. Din punct de vedere al acțiunii Guvernului și evident în această regie de campanie se schimbă regula referendumului în timpul jocului, un lucru care mi se pare absolut inacceptabil și o atitudine de aroganță impardonabilă din partea unui guvern astăzi fără majoritatea transparentă pe care președintele o invoca în timpul guvernării Tăriceanu, de exemplu. De aceea, suntem astăzi în fața unei situații inedite. Este o cerere care are aparența de normalitate, dar pe fond este o cerere care are în mod evident un profund caracter neconstituțional și un profund caracter electoral. De aceea, cred că ceea ce s-a exprimat mai devreme, cred că din partea reprezentanților UDMR, reprezintă un punct de vedere echilibrat, pentru că trebuie să dăm experților noștri răgazul să se poată pronunța cu privire la adevăratul caracter al acestui demers al președintelui. Dacă acest demers este de natură și consideră specialiștii și juriștii noștri, Comisiile juridice reunite consideră că acest demers este un demers normal așa cum îl prezintă suporterii președintelui, atunci va merge mai departe pe procedura existentă. Dacă această comisie juridică, dimpotrivă, va constata - poate și Curtea Constituțională se va sesiza într-o formă sau în alta nu astăzi, nu putem să luăm o decizie pe baza unei eventuale decizii a președintelui Senatului sau a Camerei. Astăzi luăm o decizie pe speța care o avem în fața noastră. Dacă va exista și la Curte un demers, dacă Avocatul Poporului se va pronunța asupra demersului Guvernului, prin ordonanță de urgență, sunt factori care vor influența modul în care Parlamentul se va apleca, mai devreme sau mai târziu, asupra cererii președintelui. Parlamentul nu se poate deroba de obligația constituțională de a se apleca la un anumit moment pe fond asupra acestei cereri. Deci, eu cred că lucrul natural astăzi, în acest fond de suspiciune politicianistă, dar și de dubiu cu privire la caracterul constituțional sau nu al cererii președintelui să mergem către Comisiile juridice, să le îndemnăm așa cum trebuie să o facem, să se pronunțe cu celeritate asupra acestei chestiuni. Între timp vom vedea dacă la Curtea Constituțională apar elemente care să schimbe punctul de vedere cu privire la demersul acesta și cred că este un demers care astăzi, este singurul pe care-l putem avea și încerc să găsesc o soluție care să ne permită să mergem la lucrurile care sunt mult mai importante decât acest demers care este cusut cu ață albă, este cusut cu ață albă, este un demers de tip electoralist și un demers care vrea să schimbe Constituția sub pretextul unei consultări populare. De aceea, nu văd altă variantă decât aceea de a merge către juriștii noștri, să-i întrebăm. Între timp, vedem și Curtea, vedem ce se întâmplă și cu chestiunea aceasta, dar altfel vom fi în situația să mergem către ceea ce spunea probabil domnul Puiu Hașotti și cred că ar fi mai bine să avem un punct de vedere clar, cu un vot și după aceea să mergem mai departe. Sunt alte chestiuni, cred eu, mult mai importante, este vorba de existența sau supraviețuirea Guvernului, este vorba de pensii, este vorba de substanță politică și socială și economică mult mai importantă decât acest demers care, repet, este atât de transparent politicianist încât nu cred că trebuie comentat prea mult.
|