Ședințele Biroului permanent
Ședința curentă
Sunteti în sectiunea: Prima pagina > Legislatura 2008-2012 > Camera Deputaților > Biroul Permanent > Calendar sedințe oct. 2009 Versiunea pentru printare
Stenograma ședinței Birourilor permanente reunite ale Camerei Deputaților și Senatului din 20 octombrie 2009 ora 14:30

2. Scrisoare din partea domnului Emil Boc, prim-ministru, referitoare la angajarea răspunderii Guvernului în fața Parlamentului asupra proiectului de Lege privind sistemul unitar de pensii publice
se arhivează

Scrisoare din partea domnului Emil Boc, prim-ministru, referitoare la angajarea răspunderii Guvernului în fața Parlamentului asupra proiectului de Lege privind sistemul unitar de pensii publice Doamna Roberta Alma Anastase:

Procedura, neexistând în momentul acesta inițiatorul, este de retrimitere la Guvern. Dacă există alte opinii juridice pe subiectul acesta?

Domnul Toader vă rog.

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Da, vroiam să intervin la acest punct. Sigur că logic ar fi să se reîntoarcă la guvern. Să se reîntoarcă la Guvernul României, indiferent care este. Dar vreau să vă aduc la cunoștință, domnule președinte Geoană - dacă vreți să fiți puțin atent - deci, referitor la Legea unică a pensiilor noi am făcut o inițiativă legislativă, practic am preluat această inițiativă a Guvernului, am depus-o la Senat și avem o rugăminte, fiind termenul foarte strâns pentru obligația de a avea o lege unică a pensiilor, să fiți de acord și în primul rând, la dumneavoastră la Senat, ca această lege să intre în procedură de urgență. Sigur, intră în regimul parlamentar clasic, în procedura clasică, dar să intre în regim de urgență pentru a putea finaliza această lege foarte importantă ca o obligație a Acordului cu FMI.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul Márton Árpád vă rog.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Doamna președinte, era mai bine să rezolvăm această problemă la ordinea de zi, dar dacă ați dorit, intrăm aici, eu cred că atunci am greșit.

Din punctul meu de vedere, asumarea răspunderii se poate realiza de o persoană care există. Din moment ce un guvern a fost demis, acel guvern nu mai poate să-și asume răspunderea pe nimic. Deci, documentul respectiv, din punctul nostru de vedere, este inexistent. Nu avem ce să comunicăm, nici cu guvernul actual. Ce să-i spunem guvernului? Faceți ceva cu el! Sau... Ce să scriem guvernului în legătură cu asumarea răspunderii sale din moment ce numai are acest drept.

Deci, inexistența acestui drept, ne duce la ideea că trebuie să scoatem de pe ordinea de zi. Evident, așa cum erau cazuri când unii colegi de ai noștri nu au mai fost deputați și senatori sau chiar au decedat - erau și astfel de cazuri - și alți colegi au preluat acea inițiativă, intră pe o altă procedură.

Deci, dacă colegii noștri din PD-L își asumă preluarea acestui text, intră textul. Acesta îl ștergem de aici. Nu are... Eu nu cred. Ce să comunicăm guvernului? Nu avem ce comunica. Știe și Guvernul. Acesta a ieșit de pe ordinea de zi a noastră, intră celălalt proiect de lege, să vedem pe urmă ce facem cu el.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Apelul colegului meu către dumneavoastră era acela de a încerca să introducem acest proiect în procedură de urgență, evident, amendându-l ș.a.m.d., dar ca să ne încadrăm în termenul asumat în Acordul cu Fondul Monetar Internațional. Despre asta era vorba.

În ceea ce privește această procedură suntem într-o primă situație de genul acesta. De aceea vroiam să vă consult. În mod normal, juriștii ne-au spus că suntem în situația în care Camera trebuie să se descarce de acest document și atunci ideea de întoarcere a lui la guvern a apărut. Decidem împreună ce avem de făcut. Doamna Aura Vasile. Vă rog.

Doamna Aurelia Vasile:

Doamna președinte, cred că în arhivele Camerei Deputaților și a Senatului sunt legi care depășesc poate 2-3 ani. Nu există nici o urgență. În condițiile în care Guvernul este demis, nu avem cui să trimitem acest proiect de lege. În condițiile în care un grup parlamentar și-a însușit acest proiect, potrivit cutumelor noastre, nu putem să avem procedură de urgență.

De asemenea, acest proiect de lege nu a fost în dezbatere. Deci, vă rog, până când îl înregistrează PD-ul, foarte bine, o să-și urmeze toate procedurile și ceea ce este, iar acest proiect de lege, la fel ca zecile de alte proiecte, va rămâne pe arhivă până când o să avem cui îl trimitem înapoi.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul Toader vă rog.

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Corect.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Doamna Boagiu, vă rog.

Doamna Anca-Daniela Boagiu:

Încerc să fiu cât se poate de realistă și să accept și crearea noii majorități - am acceptat-o de mult. Este un subiect foarte sensibil, este un subiect despre care vorbim, desigur cu tentă profund politică și politicianistă, dar cred că dacă discutăm despre această asumare, o să discutăm și în termeni legați de F.M.I., pentru că nu este o găselniță, nu e o invenție a nimănui și cred că soluția normală pentru niște oameni care se gândesc la ce se întâmplă cu România, nu este aceea de a te lua la trântă ce partid e mai puternic decât care partid și aceea de a ne gândi pentru lua măsurile necesare astfel încât să fim în continuare acea țară care îndeplinește condițiile Acordului cu F.M.I. și implicit este beneficiara deficitului financiar. Altfel, dacă vom continua în acești termeni, o să o ducem tot așa.

Domnul vicepreședinte Voiculescu, puțin mai devreme comentam și îmi permit să comentez cu voce tare de data aceasta, nu în bancă, azi dimineață am avut un proiect de lege în Senat legat de pensiile speciale. A fost retrimis la comisie. Cred că ne jucăm un pic cu soarta României în momentul acesta. Foarte bine, nu o doriți pe aceasta și e normal să nu o mai doriți, aveți toate motivele politice, haideți să găsim și o soluție tehnică - dacă vreți - care să ne facă cinste și nouă ca cetățeni ai României, că de atâta înverșunare încât nu știu până unde o să mergem și unde ajungem.

Doamna Aurelia Vasile:

Doamna președinte, numai 10 secunde. Poate aș fi de acord cu doamna Anca Boagiu dacă Guvernul trimitea Parlamentului și Acordul înainte de a și-l asuma. În momentul în care este asumat... în momentul în care trebuia negociat, nu să-l iau la impuse. În momentul în care îl discutam în plen era asumarea față de aceste organisme atât a Parlamentului cât și a Executivului. În acest moment, asumarea este a Executivului, el a stabilit niște termene fără să ne consulte. Nouă ne-a venit adoptarea acestui Acord din Ordonanță în momentul în care termenele au curs. Deci, am fi fost de acord să discutăm și să ținem cont dacă în momentul în care se angaja cu F.M.I-ul, Acordul se dezbătea în Parlament - așa cum știu eu că s-a întâmplat în multe state din Uniunea Europeană.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul Toader.

Doamna Aurelia Vasile:

Deci, momentul în care te angajai, nu să-l iau la impuse, semnat de Pogea și de Isărescu, cred că ai înțeles, da ?

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Doamna președinte, discutăm în mod concret. Dacă această asumare - și mie mi se pare fără nici un sens să spui: dom’le, n-am cui să-l trimit. Ce când se schimbă un guvern cu altul, închide ușile? Acest guvern este într-adevăr, interimar, are niște atribuțiuni limitate, dar ca să primească un act normativ înapoi, mi se pare un nonsens să spui: n-am cui să-l dau. E guvern, se trimite acolo și rămâne, cine o fi după aceea, vom vedea.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul Seres Denes, după care domnul Sever Voinescu.

Domnul Seres Denes:

Stimați colegi,

Noi nu avem de-a face cu asumarea răspunderii, numai cu intenția de asumare a răspunderii. Guvernul a comunicat intenția, între timp anterior asumării, Guvernul a picat, deci toată intenția nu s-a materializat și numai există, deci, nu avem ce să rezulte.

Grupul parlamentar PD poate să-și asume acest proiect, această inițiativă, să o depună și să-și urmeze calea. Sigur că este de discutat dacă va fi în procedură de urgență sau nu, deci, asta rămâne la latitudinea..

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul Adrian Năstase.

Domnul Adrian Năstase:

Vă rog să observați cum funcționează în aceste condiții fosta alianță.

Stimați colegi,

Cred că nu are rost să stăm foarte mult pe acest subiect. După părerea mea, nici varianta anterioară nu era cea mai rea, de transmis înapoi. Din punct de vedere formal, după părerea mea, în mod firesc, domnul prim-ministru Emil Boc ar trebui să ne trimită o scrisoare în care să ne spună: datorită noii situații, ținând seama de faptul că Guvernul, în urma votului din Parlament, nu-și mai poate asuma răspunderea pe acest text, vă rugăm să nu-l luați în considerare sau să ni-l returnați. Cred că asta era formula cea mai corectă, pentru că dânsul de fapt trebuia să se sesizeze că are un text pe care l-a trimis la Parlament și care practic nu mai este relevant din punct de vedere constituțional.

Dacă nu face acest lucru, eu nu cred că este o problemă să i-l trimitem pur și simplu înapoi, urmând ca celelalte grupuri, în sfârșit, cum vor dori, să-și asume sau nu această inițiativă. Sau în arhivă poate să rămână. Nu cred că este o problemă.

Pe de altă parte, și mi se pare interesant, vreau să vă întreb. Eu nu știu încă, noi avem o lege a salarizării promulgată? Nu. În condițiile acestea, putem să elaborăm sau să promulgăm o lege unitară a pensiilor? Eu știam că pensiile sunt legate oarecum se salariu. Dar poate că lucrul acesta este poate nerelevant și în definitiv putem să mergem rapid înainte și în felul acesta, pentru că legiferarea la noi are niște reguli cu totul specifice și ar fi păcat să le stricăm.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul Sever Voinescu.

Domnul Sever Voinescu-Cotoi:

Doamna președinte, constat cu stupoare că noi, aici ne pronunțăm în chestiuni de-a dreptul filosofice. Dacă există sau nu există o scrisoare, dacă există sau nu există un guvern și până la urmă urmează ca noi aici, ca și cum am fi un sinod să decidem dacă lucrurile există sau nu există. Eu sunt stupefiat, aș recomanda revizitarea unui eseu celebru al lui Martin Heidegger care spunea - un om care se pricepea la chestiile astea mai bine decât noi - că în general, ceva mai degrabă există decât nu există. Dacă tot ajungem în panta asta, sigur o putem ține până diseară într-o discuție care, din punctul meu de vedere, ar putea fi cu mult mai plăcută decât confruntările politice.

Pe de altă parte, trec de acest moment filosofic și ajung într-un moment politic. Înțeleg că doamna Aura Vasile care reprezintă aici Grupul Partidului Social Democrat vrea să ne spună că acest grup parlamentar, cel puțin, numai recunoaște Acordul cu F.M.I., vrea să-l denunțe, nu trebuie să mai respectăm ceea ce scrie în Acordul cu F.M.I. Dacă asta este poziția politică a Grupului PSD, a Partidului și poate a noii coaliții, e bine să o știm ca să vedem totuși cum ne reorientăm.

Vă mulțumesc.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Domnule Voinescu, vă rog și o rog și pe doamna Aura Vasile, avem o ordinea de zi extrem de amplă, stăm de aproape două ore, vorbind despre ordinea de zi.

Dacă doriți să faceți monolog cu stenograma, sunteți liberi, dar mai este și altă treabă de făcut în Parlamentul României decât să batem pur și simplu apa în piuă. Suntem în fața unor chestiuni regulamentare. Vă propun să votăm.

Se dorește trimiterea înapoi la guvernul acesta, cum este el, să se facă, dacă nu, nu. Evacuați acest subiect și mergeți mai departe, sunt lucruri importante. Parlamentul acesta nu stă după dizertații metafizice. Vă rog foarte mult!

Doamna președinte, vă rog să supuneți la vot cu privire la subiectele care v-au fost ridicate!

Dacă există din partea domnului Marton Arpad o sugestie cu privire la modul în care încadrăm această situație, din punctul meu de vedere este o chestiune pur și simplu irelevantă. Este irelevantă. Un guvern care nu mai poate angaja răspunderea, practic are o inițiativă care nu există. I-o trimiți înapoi sau o lași în arhivă, este absolut irelevant din punct de vedere practic.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte, punctul meu de vedere pe care am încercat..

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Dacă există o propunere, vă rog să o faceți ca să putem să o votăm.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Da. Am încercat că fac, înainte de a vota ordinea de zi, de scoatere de pe ordinea de zi a unei teme inexistente din punctul meu de vedere, din punct de vedere juridic inexistent și eu cred că nu trebuie să lecturăm niște eseuri, este de ajuns Constituția României ca să ne dăm seama ce poate și ce nu poate un guvern demis până la numirea noului guvern.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Am o propunere concretă. Vă propun ca acest subiect să fie reluat după ce un guvern legitim se instalează și atunci vom putea să avem, într-adevăr, un punct de vedere al unui guvern legitim care poate să reia acest subiect. Dacă va fi un guvern legitim, atunci putem să avem o șansă probabil mai bună de a ne încadra în sistemul propus.

Domnul Călin Constantin Anton Popescu-Tăriceanu:

Domnule președinte, nu vă supărați, un nou guvern nu poate să reia procedura asumării răspunderii de către guvernul anterior, asta s-a închis, i s-a pus cruce, s-a terminat, numai există guvern, guvernul a fost trântit. Prin urmare, este lipsită de orice sens discutarea asumării răspunderii guvernului care a căzut și eu cred că nu trebuie să dăm nici un răspuns. S-a terminat, numai avem de discutat, discutăm inutil. Îmi pare rău că trebuie să spun lucrul acesta, dar ne pierdem vremea.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul Márton Árpád.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Doamna președinte, e puțin hilară comparația mea, dar credeți-mă, că acesta este din punct de vedere juridic. Asumarea răspunderii din partea Guvernului este o obligativitate, asumarea unei obligativități de a face și știm cu toții că din moment ce persoana care și-a asumat obligativitatea de a face a murit, acea obligativitate numai există.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Fac o precizare: nu a murit; a fost demis. Altfel, este viu și conduce și Guvernul României.

Domnul Hașotti.

Domnul Puiu Hașotti:

Doamna președintă, nu știu dacă a murit sau mai este viu; eu cred că mai degrabă este un mort viu, sau un viu mort.

Dar eu vă fac următoarea propunere: scoatem de pe ordinea de zi acest punct și pur și simplu se arhivează. Atât - se arhivează, și cu asta am încheiat discuția. Și vă rog să supuneți la vot această propunere - arhivarea acestui document, de vreme ce el nu mai are nici un fel de valoare.

Doamna Roberta Alma Anastase:

În regulă.

Deci înțeleg că există un consens al majorității, evident, în ceea ce privește arhivarea.

Vă supun la vot propunerea făcută de domnul Hașotti - de arhivare.

Cine este pentru? 12 voturi.

Voturi împotrivă? 6 voturi.

Și două abțineri.

În regulă.

Doamna Boagiu, vă rog.

Doamna Anca-Daniela Boagiu:

Mulțumesc, doamna președintă.

Vreau să spun doar atât: s-a votat cu o largă și puternică majoritate arhivarea. Am auzit un termen care cred că nu este cel exact. Nu a murit angajamentul nostru, pentru că noi ni l-am luat, și vreau să subliniez faptul că acest angajament trebuie ținut, dacă vrem în mod real să avem în continuare acorduri cu FMI. Deci arhivarea nu înseamnă să și îngropăm legea respectivă, și cred că avem o responsabilitate cu toții.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Trecem la următorul punct de pe ordinea de zi.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti duminică, 26 iunie 2022, 11:21
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro