Ședințele Biroului permanent
Ședința curentă
Sunteti în sectiunea: Prima pagina > Legislatura 2008-2012 > Camera Deputaților > Biroul Permanent > Calendar sedințe iun. 2010 Versiunea pentru printare
Stenograma ședinței Birourilor permanente reunite ale Camerei Deputaților și Senatului din 28 iunie 2010 ora 13:00

1. Reexaminarea unor dispoziții din Legea privind unele măsuri necesare în vederea restabilirii echilibrului bugetar și din Legea privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor declarate neconstituționale prin Decizii ale Curții Constituționale

Reexaminarea unor dispoziții din Legea privind unele măsuri necesare în vederea restabilirii echilibrului bugetar și din Legea privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor declarate neconstituționale prin Decizii ale Curții Constituționale Domnul Mircea-Dan Geoană:

Am convocat Birourile permanente reunite ale Camerei Deputaților și Senatului pentru reexaminarea unor dispoziții din Legea privind unele măsuri necesare în vederea restabilirii echilibrului bugetar și din Legea privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor, care au fost declarate neconstituționale de către Curtea Constituțională.

Aș dori să vă informez și aveți distribuit în fața dumneavoastră, în mapele dumneavoastră, deciziile Curții Constituționale care au fost publicate în această dimineață și sunt documente oficiale cu care am fost sesizați. Deci, din punct de vedere procedural, Parlamentul a fost înștiințat și am luat notă de decizii în integralitatea lor, putem să procedăm la analizarea consecințelor declarării ca fiind neconstituționale a unor dispoziții din cele două legi.

Este vorba despre dispozițiile art. 9 din Legea privind unele măsuri necesare în vederea restabilirii echilibrului bugetar.

De asemenea, cu privire la pensii, dispozițiile neconstituționale sunt art. 1 lit. c) și aceste două elemente vor trebui să fie traduse în modificarea textelor pe care Guvernul le-a prezentat și asupra cărora și-a angajat răspunderea în urmă cu două săptămâni.

Deci, rog atenția dumneavoastră și să încercăm să tranșăm din punct de vedere regulamentar și procedural acest aspect.

Dar înainte să intrăm pe fondul problemei, conform cutumei noastre, întreb dacă mai există și alte teme pe care doriți să le introducem pe ordinea de zi de astăzi.

Domnule vicepreședinte Dan Voiculescu, vă rog, aveți cuvântul.

Domnul Dan Voiculescu:

Eu v-aș propune, având în vedere situația - zic eu - neclară, mă refer la ansamblul populației României, o convocare a Camerelor într-o ședință comună pentru zilele de luni și marți săptămâna viitoare, într-o sesiune extraordinară.

Pentru luni să-l invităm pe domnul președinte Traian Băsescu să ne facă un mic raport asupra stării națiunii, iar pentru marți, pe domnul prim-ministru Emil Boc să ne clarifice asupra perspectivelor în partea a doua a anului 2010, pentru că atât opinia publică, cât și noi, ca parlamentari, trebuie să cunoaștem intențiile care sunt atât la nivelul președintelui, cât și la nivelul primului ministru. Și aici, mă refer la Regulamentul ședințelor comune, la art. 1 punctul 27.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Mulțumesc. Dacă sunt comentarii?

Eu v-aș propune să procedăm în felul următor: haideți să ne ocupăm de punctul 1 pentru a putea să tranșăm subiectul zilei și după aceea, evident, propunerea avansată de domnul vicepreședinte Dan Voiculescu s-o putem, eventual, dezbate.

Domnule Rușanu, vă rog, aveți cuvântul.

Domnul Dan-Radu Rușanu:

Domnule președinte, pentru punctul 1, în primul rând, ar trebui ca toți să avem în față motivația Curții Constituționale.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Este deja distribuită.

Domnul Dan-Radu Rușanu:

Unii da, unii nu. Eu personal nu o am și dacă ne uităm pe partea aceasta nu prea o avem.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Secretarii generali, ne puteți informa cu privire la această problemă?

Domnul Dan-Radu Rușanu:

În al doilea rând, domnule președinte, trebuie să ne dați un timp ca să apucăm și noi să citim acea motivație. Deci, nu putem să luăm o decizie.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Eu am în fața mea motivația Curții Constituționale, deciziile Curții Constituționale, mai bine zis.

Domnul Dan-Radu Rușanu:

Nu știu, eu vreau să le citesc înainte de a lua o decizie. Sunt decizii la care Curtea Constituțională a lucrat mai mult timp, vă rugăm să ne dați un timp pentru studierea acestor decizii și acestor motivații. Vă mulțumesc.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Aveți o propunere mai concretă, domnule senator?

Domnul Dan-Radu Rușanu:

Mâine dimineață, la ora 9.00, când se întrunesc birourile să fie introdus pe ordinea de zi și acest aspect.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Mulțumesc. Doamna Anastase, vă rog, aveți cuvântul.

Doamna Roberta-Alma Anastase:

Vroiam să fac doar o intervenție pe procedură. Pe fond, sigur, ceea ce cere domnul Rușanu până la urmă este la îndemâna oricărui parlamentar, dar noi ca și Birouri permanente reunite, în momentul acest, ar trebui să cădem de acord asupra procedurii. Unde merg aceste sesizări, mă rog, avem și precedent, avem și Regulamentul ședințelor comune, din punctul acesta de vedere lucrurile sunt destul de clare, dar trebuie să stabilim acest traseu și dacă el poate fi realizat astfel încât mâine, pe ordinea de zi să poată intra acest punct.

Adică, dacă Comisiile juridice reunite în ședință comună ne pot da raportul până mâine.

Vă mulțumesc.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Mulțumesc. Domnule Sever Voinescu, vă rog, aveți cuvântul.

Domnul Sever Voinescu-Cotoi:

Aceeași propunere aveam și eu, doar vreau să mai adaug o secundă un argument, până la urmă, rostul Birourilor permanente reunite nu este acela de a studia și de a se pronunța pe marginea deciziilor Curții Constituționale, ci acela de a le trimite în sistem pentru a declanșa procedurile legale constituționale de punere în acord a legilor cu acestea. Adică, chiar dacă luăm un timp, să spunem, s-o studiem, apoi ce se întâmplă? Ne reunim aici și începem s-o criticăm, o votăm, n-o votăm? Este totuși un pic exagerat.

Deci, eu susțin să declanșăm procedurile legale. Mulțumesc.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Eu v-aș propune, pentru a putea să avem un punct de vedere regulamentar și procedural omogen, să-i întrebăm și să rugăm secretarii generali - care dintre dânșii dorește - să ne facă o prezentare cu privire la elementele procedurale și regulamentare, dacă există un precedent în această direcție - unii spun că da, alții spun că nu -, dacă există un precedent de modificare a unor legi asupra cărora guvernele anterioare și-au asumat răspunderea și Curtea Constituțională a decis ca elemente din aceste legi să fie modificate, dacă avem o speță ca să ne putem raporta la ea, dacă există un început de cutumă în dezbaterea noastră.

Dar cred că pentru a putea să fim informați cu toții cu privire la câmpul de joc din punct de vedere regulamentar și procedural, să ne prezinte starea de fapt și, dacă vreți, această informare să poată să ne permită luarea unei decizii în consecință.

Domnule secretar general Moraru, vă rog, aveți cuvântul.

Domnul Ion Moraru:

Mulțumesc, domnule președinte. Mă voi referi strict la procedură.

Există în practica Parlamentului mai multe situații asemănătoare. Am avut o situație asemănătoare în 2005 pe legile proprietății, în 2007 pe Legea privind alegerea Camerei Deputaților și senatului și mai recent, în 2009, pe Legea învățământului.

În toate aceste situații, Curtea Constituțională a declarat neconstituționale o serie de articole. De fiecare dată s-a procedat în felul următor: s-a discutat acest lucru în ședința Birourilor permanente reunite, s-au repartizat aceste decizii ale Curții Constituționale la comisiile juridice reunite, care au întocmit un raport, care a fost dezbătut apoi în plenul reunit al celor două Camere.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Comisiile juridice fără o altă comisie, de exemplu, Comisia de muncă sau Comisia de buget, finanțe?

(Din sală): Nu se discută pe fond.

Nu se discută pe fond, acesta este sensul? Și atunci, decât partea de procedură din punct de vedere juridic și legal. Am înțeles.

(Discuții în sală)

Este în regulă. Mulțumesc mult domnului secretar general pentru această informare.

Doamna Aura Vasile, vă rog, aveți cuvântul.

Doamna Aurelia Vasile:

Mulțumesc.Domnule președinte, bineînțeles că și noi dorim să rezolvăm această problemă pentru că sunt lucruri care sunt importante din punct de vedere economic pentru România, FMI-ul, etc., dar cred eu că în termenul celor 12 ore sau 14 ore cât vor hotărî Birourile permanente reunite pentru a putea să intre pe ordinea de zi pentru raport, așa cum prevede Regulamentul, cred că trebuie și Comisia pentru muncă, familie și protecție socială să dea un aviz.

(Discuții în sală)

Domnule Hașotti, în Regulament se spune așa: în condițiile în care sunt legi prin asumare vor fi trimise la comisiile de fond, dar cei doi președinți pot să stabilească și avizele sau Birourile permanente reunite pot stabili.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Aș dori să clarificăm un lucru, pentru că dacă această concluzie este o concluzie acceptată de Birourile permanente reunite, înseamnă că de acolo se declanșează o procedură care este standardizată.

Deci noi suntem chemați, conform Constituției și Regulamentelor noastre, să operăm în corpul unui text legislativ modificările pe care Curtea Constituțională ni le-a indicat ca nefiind constituționale. Din această perspectivă, articolul 9 din Regulamentul ședințelor comune spune extrem de clar că Birourile permanente reunite înaintează spre raport comun Comisiilor juridice doar pentru a observa, pentru a verifica dacă decupajul din punct de vedere juridic este făcut corect, nu se reintră pe fond, pentru că dacă am reintra pe fond, înseamnă că deschidem dezbaterea cu privire la ansamblul legii respective sau proiectului legii respective, ceea ce înseamnă deja o altă procedură și alte consecințe juridice și politice.

Deci am analizat și noi, ne-am uitat puțin la punctele de vedere avansate de secretarii generali și pentru mine procedura mi se pare destul de simplă, în sensul că nu există marjă de manevră din punct de vedere regulamentar. Curtea Constituțională a decis, pensiile nu se taie. Există o chestiune legată de pensiile magistraților în legea cealaltă și Comisiile juridice, în mod normal, ar trebui să opereze aceste modificări în corpul celor două legi, celor două proiecte de lege, asupra cărora Guvernul și-a angajat răspunderea.

Deci este o procedură standardizată, nu cred că avem multă marjă de manevră. Întrebarea pe care, de fapt, trebuie să ne-o punem este care este orizontul de timp și care este graficul, care este termenul pe care Birourile permanente reunite ar trebui să îl dea Comisiilor juridice reunite ca să vină către plenul reunit în vederea unui vot cu privire la acest aspect.

Și aici, evident, intervine și un calcul de natură guvernamentală, un calcul de natură internațională și de natură internă. Este clar că există o anumită presiune din punct de vedere al sesiunii board-ului Fondului Monetar Internațional. Aici, lucrurile sunt, cred eu, destul de explicite.

Interpretarea mea, și cred că este o interpretare corectă, este că în acest moment ar trebui să propunem repartizarea către Comisiile juridice reunite și să întreb Birourile permanente reunite care credeți că ar fi orizontul de timp în care acestea ar trebui să prezinte raportul și când ar trebui să avem un plen reunit care să poată să tranșeze acest aspect.

Îmi cer scuze, domnule senator, doamna senator Boagiu, vicepreședinte al Senatului, a cerut cuvântul înainte.

Doamna Anca-Daniela Boagiu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Sunt întrutotul de acord cu raționamentul pe care l-ați făcut, cu atât mai mult cu cât există și precedent, deci nu este o procedură pe care o inventăm noi în această ședință a Birourilor permanente reunite. Dar vă mulțumesc pentru faptul că ați invocat cele trei tipuri de raționament care ar trebui să stea la baza deciziei pe care noi sper s-o luăm astăzi.

Dacă discutăm despre motivația de ordin internațional care vizează aspectele internaționale, cred că este de interes pentru toți colegii să știe că board-ul FMI se va întruni miercuri.

Deci, miercuri, atât cât a mai rămas din lege, atât cât a mai rămas, din nefericire, din această lege ar trebui să fie deja adoptat de plenurile reunite, astfel încât să mai avem ceva de prezentat în fața board-ului Fondului Monetar Internațional și să nu compromitem complet tranșa.

Dacă discutăm despre aspectele de ordin intern este clar că ne interesează, în acest moment, să nu decredibilizăm România și cred că ședința board-ului de miercuri ar trebui să fie o ședință în care să se stabilească clar și data la care vine tranșa către România.

Dacă discutăm de argumentele de ordin politic, ele pot fi nenumărate, pot fi multiple, pot fi raționale sau pot fi de ordin politic, dar cred că este momentul să fie mai mult de ordin rațional, gândindu-ne că România totuși nu este o jucărie în mâna politicienilor, ci este o țară față de care avem o responsabilitate majoră toți cei care suntem în jurul mesei.

Și am să închei făcând și o propunere, cred că dacă vrem în mod real ca miercuri să avem ce prezenta Fondului Monetar Internațional, mâine este o zi în care putem să votăm acest raport, având și temei regulamentar, dată fiind urgența procedurii și urgența faptului că ne presează întâlnirea FMI de miercuri. Mulțumesc.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Mulțumesc și eu.

Domnule senator Levente, vă rog, aveți cuvântul.

Domnul Fekete-Szabó András-Levente:

Vă mulțumesc, domnule președinte. Și mulțumesc doamnei vicepreședinte, în mare, cam asta am vrut și eu să spun.

Dar din practica noastră se știe foarte bine că atunci când este vorba de o decizie a Curții Constituționale, practic, ne ia câteva minute ca să rectificăm anumite, să zicem noi, greșeli. Nu este o problemă, nu intrăm în fondul legii, nu mai discutăm dacă este OK sau nu mai este OK ceva. Din păcate, în multe cazuri nu putem să intervenim nici asupra deciziei Curții Constituționale, nici să facem amendamente, nimic nu se face. Practic, se intră pe calculator, se iau acele articole care sunt neconstituționale și se șterg. Pe urmă, vine ceea ce a rămas constituțional, se retipărește, punct.

Practic, Comisiile juridice nu știu dacă ar avea nevoie de zile sau știu eu ce și mai ales dacă miercuri nu se întâlnește board-ul mai putem să așteptăm până în octombrie pentru că și ei se duc în vacanță.

Aș propune și eu, astăzi s-ar putea cele două comisii juridice să facă raportul, mâine când avem și așa ședință reunită putem să discutăm într-un timp real scurt și această problemă. Mulțumesc.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Mulțumesc. Domnul Voiculescu, urmat de domnul Năstase și domnul Toader.

Domnul Dan Voiculescu:

Apropo de întâlnirea board-ului FMI, eu am reținut declarația publică a ministrului de finanțe domnul Sebastian Vlădescu că indiferent ce se întâmplă, joi, tranșa pentru România este aprobată.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Mulțumesc. Domnul vicepreședinte Năstase.

Domnul Adrian Năstase:

Stimați colegi, eu cred că aici nu avem foarte mult de discutat.

Din punct de constituțional, trebuie să luăm notă, de fapt, de ceea ce Curtea Constituțională a stabilit. Suntem într-o zonă în care Guvernul și-a asumat răspunderea pe un proiect de lege. Proiectul de lege a fost modificat în mod firesc din punctul de vedere al compatibilității cu Constituția, iar noi trebuie să facem o operațiune formală în Parlament, prin care să luăm notă și să corectăm, să redactăm, dacă este cazul, în acest sens.

De aceea, eu cred că nu are rost să complicăm foarte mult discuția. Putem să fim de acord, să nu fim de acord cu prevederile respective, asta este o altă discuție, dar aici eu cred că nu are rost să prelungim foarte mult dezbaterea.

Cred că, practic, trebuie să mergem pe formulele pe care le-am mai folosit și au fost invocate de către domnul secretar general mai devreme și în 2005 și în 2007. Cele două comisii juridice vor trebui să pregătească un raport care să ne permită să ne pronunțăm pe această chestiune în care nu cred că putem să mai intervenim foarte mult, fiind vorba de interpretarea Curții Constituționale în legătură cu textele respective. Mulțumesc.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Mulțumesc. Domnul Mircea Toader.

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Domnule președinte, concret, v-aș propune astăzi la ora 16.00 să se reunească comisiile juridice de la cele două Camere, iar mâine, 29 iunie 2010, pe ordinea de zi să fie înscris la primul punct, pentru că dacă intrăm în procedurile pentru Radio și Televiziune, discuțiile vor dura mai mult. La primul punct o tranșăm, cred eu, repede și apoi trecem mai departe, mâine este o zi mult mai încărcată și putem să mergem ca la primul punct din ordinea de zi să existe această prevedere și această dezbatere a raportului comisiilor juridice reunite.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Mulțumesc. Domnul senator Puiu Hașotti.

Domnul Puiu Hașotti:

De acord cu propunerea Grupului parlamentar al PDL.

(Discuții în sală)

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Mulțumesc. În schimb, aș dori să vă fac o propunere de ușoară modificare a calendarului avansat. Astăzi avem plen la Senat, avem vot pe legi organice la orele 17.00, de aceea am rugămintea ca ora de convocare a celor două comisii juridice pentru a se apleca asupra acestor proceduri să fie ora 18.00 astăzi, pentru că nu ne putem permite să dislocăm un număr de senatori, în condițiile în care, în același timp, la orele 16.00, există și audierile pentru consiliile de administrație de la Televiziunea și Radio publice, ceea ce iar ne va crea o dificultate.

Deci am rugămintea să acceptați, în numele Senatului, ca această întâlnire să fie la ora 18.00, astăzi.

Și înțeleg că propunerea ar fi ca această problemă să fie pe primul punct al ordinii de zi a plenului reunit de mâine, 29 iunie 2010, de la ora 10.00; să începem cu punctul de modificare a proiectelor de lege, în urma deciziilor Curții Constituționale pe subiectul pensiilor și a pensiilor magistraților.

Supun votului dumneavoastră această formulă: comisii juridice și punctul 1 pe ordinea de zi.

Cine este pentru? Vă mulțumesc. Cine este împotrivă? Cine se abține? În unanimitate acest subiect a fost tranșat.

A doua problemă pe care a ridicat-o domnul vicepreședinte Voiculescu este invitarea în plenul reunit al Parlamentului a președintelui României cu privire la solicitarea unei informări privind starea națiunii, respectiv a primului-ministru, cu o informare, marțea viitoare, cu privire la starea socio-economică a țării, în urma măsurilor de austeritate pe care le-a propus și a planului pentru restul anului, dacă înțeleg bine.

Sunt comentarii sau sugestii aici? Să încercăm să luăm o decizie și cu privire la această propunere.

Domnul vicepreședinte Ioan Oltean.

Domnul Ioan Oltean:

Domnule președinte, nu am reținut temeiul juridic invocat de domnul vicepreședinte în ceea ce privește invitarea Președintelui României să prezinte un raport asupra stării națiunii.

Din câte știu eu, Președintele are libertatea deplină de a aprecia momentul în care domnia sa îl apreciază să se prezinte în fața Parlamentului pentru a prezenta un asemenea raport, dar în niciun caz acest lucru nu se întâmplă la o invitație a Birourilor permanente reunite. De altfel, articolul 88 din Constituția României este foarte clar în această privință.

De aceea, din acest punct de vedere, domnule președinte al Senatului, doamnă președinte a Camerei Deputaților, nu cred că avem temei juridic pentru a face un asemenea demers politic.

(Rumoare, discuții)

În ceea ce privește invitarea premierului, sigur, aici, lucrurile stau cu totul și cu totul altfel. Aici putem discuta despre necesitatea ca în acest moment premierul să fie invitat pentru a prezenta în fața Parlamentului un memoriu, un raport legat de măsurile de austeritate care sunt luate, de consecințele pe care vor produce, dar în ceea ce-l privește pe Președintele României, dați-mi voie să am rezerva mea, care este întemeiată pe prevederea constituțională, și vă rog să priviți cu foarte multă reținere această propunere.

Vă mulțumesc.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Vă mulțumesc. Domnule senator Rușanu, aveți cuvântul.

Domnul Dan-Radu Rușanu:

Domnule coleg, este același temei juridic în baza căruia președintele a ieșit și a anunțat măsurile de austeritate.

(din sală): Nu este adevărat.

(Rumoare, discuții)

Domnul Dan-Radu Rușanu:

Aceleași atribuții le avea atunci, aceleași atribuții le are și acum.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Vă mulțumesc. Domnule senator Hașotti, aveți cuvântul.

Domnul Puiu Hașotti:

Stimați colegi, ați văzut că am avut o atitudine constructivă. Colegii de la PDL au remarcat-o și au fost surprinși. Mă bucur că au fost surprinși.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Și noi.

Domnul Puiu Hașotti:

Ați fost surprins sau vă bucurați?

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Surprinși plăcut.

Domnul Puiu Hașotti:

A? E bine.

(Râsete, discuții)

Stimați colegi, Parlamentul - în virtutea atribuțiilor pe care le are și dat fiind că situația este cea care este - poate avea toată libertatea de a invita în fața Camerelor reunite pe primul-ministru și pe Președinte. Domnul Președinte poate da curs acestei invitații politicoase, amabile - ca o consecință firească a relațiilor corecte între instituții - sau poate să refuze din diferite motive: nu-i permite programul, are alte...

De aceea, eu cred că propunerea pe care a făcut-o domnul vicepreședinte Voiculescu este una - cum să vă spun? - care are un aspect general. în sensul că Senatul și Camera Deputaților, adică Parlamentul, în urma unor discuții cu Președinția și cu primul-ministru, poate schimba programul, poate veni premierul luni și domnul președinte marți. Nu asta este o problemă.

Dar Președintele trebuie, cred eu, în actualul context să fie invitat, să se prezinte în fața Parlamentului și să ne spună care este starea națiunii; un discurs despre starea națiunii.

Dacă nu dorește să vină sau nu poate să vină, ne va anunța. La fel și premierul. Nu văd aici o chestiune de dificultate.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Domnule deputat Tăriceanu, aveți cuvântul. În ordinea în care vă înscrieți la cuvânt, vă dau cuvântul.

Domnul Călin Constantin Anton Popescu Tăriceanu:

Vă mulțumesc, domnule președinte al Senatului.

Aș vrea să-i adresez o întrebare cvasiretorică domnului vicepreședinte Oltean. Dânsul invocă lipsa unui suport juridic. Dar, domnule Oltean, vreo rațiune politică nu credeți că există?

Mie mi se pare că, așa cum Președintele, conform Constituției, poate veni să se adreseze Parlamentului în ședință comună, așa cum spunea colegul meu, domnul senator Hașotti, într-o astfel de situație, nimic mai firesc - având în vedere implicarea Președintelui în luarea deciziilor privind restabilirea echilibrului bugetar - cred că nu ar fi deloc deplasat să-l invităm, să vedem un punct de vedere al Președintelui, care, practic, s-a angajat personal în această direcție, trecând peste atribuțiile pe care le are în mod constituțional și suplinind Guvernul.

Mie mi se pare că pe domnul prim-ministru nu ar trebui să-l invităm, că-l invităm degeaba și ne pierdem vremea. Pentru că el, de fapt, nu este decât un fel de releu de retransmisie.

Eu cred că pe Președinte trebuie să-l invităm. Cu premierul este absolut pierdere de vreme, curată.

Domnule președinte al Partidului Conservator, domnule vicepreședinte al Senatului Voiculescu, aici cred că greșiți dumneavoastră, nu adresând solicitarea către Băsescu, ci către Boc. După cum s-a văzut în ultima vreme, nu avem un dialog cu Guvernul și dialogul acesta ar trebui să fie, având în vedere ideea de prelungire a sesiunii parlamentare, un dialog eficient, pe un termen cât mai scurt. Guvernul nici măcar nu este capabil să ia acele măsuri care să evite acest du-te-vino cu Curtea Constituțională, așa cum se întâmplă astăzi. Vă mulțumesc.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Vă mulțumesc. Doamna președinte Anastase, o chestiune procedurală.

Doamna Roberta-Alma Anastase:

Vroiam să vă fac o propunere constructivă pentru a debloca această situație. Categoric, Birourile permanente reunite nu sunt în situația de a lua o astfel de decizie, nu există temei constituțional, nu există temei regulamentar de nicio culoare.

Dar, președinții partidelor din care faceți parte pot să scrie Președintelui să-i solicite această participare și atunci Președintele poate decide, într-adevăr, dacă dorește sau nu dorește să adreseze un mesaj Parlamentului și atunci suntem și în cadru constituțional, suntem și în cadru regulamentar. Vă mulțumesc.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Mulțumesc. Doamna vicepreședinte Boagiu, aveți cuvântul.

Doamna Anca-Daniela Boagiu:

Pe procedură, domnule președinte, ținând cont că argumentele de ordin politic - să le zicem politic, că nu aș vrea să fiu rea de luni - au fost exprimate, totuși solicitarea domnului vicepreședinte Voiculescu vizează zilele de luni și marți.

Cred că dacă se dorește un astfel de demers, prima decizie pe care trebuie să o luăm este aceea dacă intrăm sau nu în sesiune extraordinară.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Vă mulțumesc. Domnule deputat Năstase, aveți cuvântul. În ordinea în care solicitați intervenția.

Domnul Adrian Năstase:

Eu vreau să vă citesc articolul 88 care este destul de neclar și bănuiesc că ar trebui Curtea Constituțională să ne lumineze.

(Rumoare, discuții)

"Art. 88 - Președintele României adresează Parlamentului mesaje cu privire la principalele probleme politice ale națiunii."

Nu se spune aici dacă la propria sa inițiativă sau la solicitarea Parlamentului.

Doamna Roberta-Alma Anastase:

Dacă-mi permiteți, doar atât, este clarificat în Regulament, articolul 7, "la solicitarea Președintelui României".

Domnul Adrian Năstase:

Eu vorbesc despre mesaje. Aici este vorba despre textul Constituției ca atare, care, sigur, are o anumită ambiguitate.

(Discuții în sală)

Bun. Este textul general din Regulament pentru a-l invita, dar eu vorbesc despre Constituție. Deci dacă dorim să interpretăm într-un sens larg relația dintre Parlament și Președinte, sigur că poate fi și o inițiativă a Parlamentului. S-ar putea să spună unii că este vorba doar de inițiativa Președintelui, dar aici intrăm deja într-o dispută legată de textul ca atare.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Vă mulțumesc. Domnul deputat Sever Voinescu.

Domnul Sever Voinescu-Cotoi:

Domnule președinte, iertați-mă, am senzația că discutăm lucruri pe care nu le putem discuta procedural.

Pentru o sesiune extraordinară a Parlamentului singura formulă este aceea ca, deopotrivă, Camera Deputaților și Senatul să se afle ambele în sesiune extraordinară, vorbesc de plen reunit.

În ceea ce privește Camera Deputaților, există o procedură clară în legătură cu sesiunea extraordinară și v-o citesc: "Cererea de convocare a unei sesiuni extraordinare se face, în scris - în ceea ce privește Camera Deputaților - dar nu avem, ci noi avem acum câteva declarații politice! - și va cuprinde ordinea de zi, precum și perioada de desfășurare a sesiunii".

Atâta vreme cât Biroul permanent al Camerei Deputaților nu a propus - s-ar putea să fie o situație diferită la Senat - din câte știu, nu avem o solicitare scrisă în acest sens. Am ordinea de zi a Biroului permanent de astăzi. (Rumoare, discuții)

Camerele reunite nu pot veni în sesiune extraordinară dacă fiecare dintre cele două Camere nu sunt în sesiune extraordinară. (Rumoare, discuții).

Păi, citește-mi-o...

(Din sală): Avem procedură.

Păi, citește-mi-o. Păi nu inventăm așa...

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Plenul reunit are o procedură distinctă în Regulamentul comun. Deci plenul reunit al Senatului și Camerei Deputaților în sesiune extraordinară.

Domnul Sever Voinescu-Cotoi:

Iertați-mă, avem aceste solicitări? Există această solicitare scrisă? (Discuții în sală)

O avem?

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Vă mulțumesc. Domnul deputat Voicu.

Domnul Mihai Alexandru Voicu:

Iertați-mă, este doar o punere în gardă, ca să spun așa, în legătură cu ipoteza unei sesiuni extraordinare.

Vreau să vă informez că, în cazul în care Guvernul va emite ordonanță de urgență cu privire la creșterea TVA, parlamentarii PNL vor solicita convocarea unei sesiuni extraordinare imediat pentru a dezbate și, sperăm noi, a respinge această ordonanță de urgență.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Vă mulțumesc foarte mult. Domnul vicepreședinte Ioan Oltean. Urmează doamna deputat Aurelia Vasile.

Domnul Ioan Oltean:

Domnule președinte, procedural, trebuie să remarcăm. eu nu am cunoștință de existența unei prevederi exprese în Regulamentul ședințelor comune în ceea ce privește convocarea în sesiuni extraordinare a celor două Camere, împreună, ci există prevederi în Regulamentul fiecărei Camere care vizează convocarea Camerei Deputaților și a Senatului în sesiune extraordinară.

Din acest punct de vedere lucrurile sunt foarte clare, deci discutăm degeaba.

În al doilea rând, subscriu ideii prezentate de domnul deputat Năstase. Sigur, putem interpreta articolul 88 cum vrem.

În ceea ce privește Guvernul, lucrurile sunt foarte clare. Este o prevedere expresă care spune că: "Guvernul răspunde politic numai în fața Parlamentului." În privința aceasta, lucrurile sunt foarte clare.

În ceea ce-l privește pe Președintele României, în opinia mea, inițiativa aparține Președintelui și nu Parlamentului, date fiind și raporturile între Președinte și Parlament, dar, mergând pe linia procedurală, eu zic că această discuție se dovedește inutilă atâta timp cât cele două Camere nu sunt convocate în sesiune extraordinară.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Vă mulțumesc. Doamna deputat Vasile, aveți cuvântul.

Doamna Aurelia Vasile:

Vreau să-l informez pe colegul și prietenul meu, Mihai Voicu, că a fost retrasă de la Monitorul Oficial ordonanța prin care se dispuneau o serie de măsuri însemnând impozitarea tichetelor de masă, drepturile de autor și așa mai departe, la care s-a adăugat și chestia cu TVA-ul și așa va fi trimisă la Monitorul Oficial. Deci probabil este deja în Monitorul Oficial.

(Discuții, rumoare, vociferări.)

Legat de tema în discuție, bineînțeles că sunt de acord cu ceea ce a spus domnul Adrian Năstase și cred eu că, chiar dacă nu se îndeplinesc condițiile unei sesiuni extraordinare, putem să adresăm o scrisoare domnului Președinte Băsescu, așa cum a specificat doamna președinte, în condițiile în care articolul 88 din Constituție este ambiguu; nu spune că doar Președintele sau doar Parlamentul, deci este și cu dusul, și cu întorsul, deci poate și Domnia Sa, dar putem și noi.

Iar art. 27 alin. (1) din Regulament stabilește că "Birourile permanente reunite pot să ia decizii", mai ales atunci când problemele sunt atât de importante legate de viitorul cetățenilor aceste țări, să vedem dacă vor ieși sau nu vor ieși din iarnă, în condițiile în care se pune jugul pe grumazul lor.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Vă mulțumesc, doamna deputat. Domnule senator Rușanu, aveți cuvântul.

Domnul Dan-Radu Rușanu:

Domnule președinte, doamna președinte, stimați colegi, dumneavoastră considerați, dincolo de litera și formalismul Regulamentelor, că nu există nimic important față de situația economică și socială. O declarație a Președintelui față de starea națiunii existente astăzi.?

Uitați-vă toți pe geam, vedeți care este situația economică a țării. Vedeți cum, de la o săptămână la alta, se agravează situația socială. Și dumneavoastră spuneți, conform Regulamentului și articolului nu știu care, nu este necesar să-l chemăm pe președinte, astăzi, aici, că, politic, nu se poate. Dumneavoastră pe ce lume trăiți? Uitați-vă care este situația de la o zi la alta. Uitați-vă că datoria României a ajuns acolo unde a ajuns.

(Discuții, rumoare, vociferări.)

(Din sală): Ne certați?

Domnul Dan-Radu Rușanu:

Da, vă cert, pentru că ați adus țara în stadiul în care l-ați adus.

(Din sală): Dar cu ce drept ne certați? (Discuții, râsete.)

Domnul Dan-Radu Rușanu:

Asta este problema. Atunci spuneți că ne declinăm orice responsabilitate față de ceea ce s-a întâmplat până acum.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Vă mulțumesc, domnule senator Rușanu. Doamna președinte Anastase, aveți cuvântul.

Doamna Roberta-Alma Anastase:

Eu nu vreau să fac declarații politice, fiindcă putem să intrăm într-o analiză aprofundată asupra cauzelor acestei crize: cine a dezechilibrat bugetul de pensii, cum am reușit să ajungem în această situație și, probabil, într-adevăr, multe ar mai avea de spus o parte din colegii noștri prezenți la această masă.

Domnule președinte, vă cer să încheiem ședința de astăzi, deoarece ordinea de zi a fost epuizată.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Eu văd această propunere în felul următor și cred că sunt lucruri distincte. Nu împiedică nimeni, nici Regulamentul, nici cutuma politică, nici respectul interinstituțional ca grupurile parlamentare să adreseze o invitație Președintelui să vină în fața Parlamentului. Nu împiedică. Și grupurile parlamentare, fiindcă aici suntem în Parlament.

De aceea, din punct de vedere al ideii de a-l invita pe Președinte pentru o alocuțiune în fața Parlamentului, nu văd o dificultate. Este un gest pe care Președintele îl poate lua în seamă sau nu. Dacă Președintele consideră că este bine să vină în fața Parlamentului - și este decizia suverană a Președintelui! - atunci, automat vom convoca o sesiune extraordinară pentru a-l primi pe Președinte și a asculta mesajul pe care dorește să ni-l adreseze către națiune, aici, în Parlament.

Din punctul de vedere al invitării primului-ministru, lucrurile sunt diferite și dacă există o intenție din partea unui grup parlamentar - bănuiesc că și altele vor fi interesate, de exemplu Grupul parlamentar al Alianței Politice PSD+PC ar putea fi interesat în convocarea unei sesiuni cu invitarea primului-ministru - pentru discutarea cu prioritate a ordonanței privind creșterea TVA-ului - cred că și Grupului parlamentar al PDL ar putea fi interesat să-l aibă invitat pe primul-ministru - este iar o operațiune pe care o putem declanșa la momentul potrivit.

(Discuții în sală)

Deci, din punctul de vedere al Biroului permanent reunit al celor două Camere, din punctul meu de vedere, propunerea este normală, nu ne angajează din punct de vedere al declanșării procedurilor, ci este o invitație pe care o adresăm - cei care doresc să o adreseze - către președinte să vină în fața Parlamentului.

Cred că este un moment oportun și necesar, pentru că în momente de asemenea dificultate, prezența președintelui în Parlament este un gest natural de curtoazie politică și de necesitate politică.

De aceea, din punctul meu de vedere, și vă propun să venim cu această formulă, considerăm că Birourile permanente reunite au fost sesizate cu această solicitare, grupurile parlamentare vor adresa o scrisoare președintelui României - cele interesate să-l invite - pentru a putea să asculte mesajul către națiune. Dacă președintele este interesat, atunci ne sesizăm în mod automat și vom solicita o sesiune extraordinară cu această temă.

Iar la solicitarea cu privire la invitarea primului-ministru, eu aș sugera să așteptăm până miercuri, când în ședința de Guvern, se va tranșa pachetul final de măsuri de austeritate și atunci va exista o procedură fie prin grupuri parlamentare, fie, dacă se va dori, reconvocarea Biroului permanent reunit, vă stăm la dispoziție, în funcție de decizia pe care o va lua Guvernul. Asta ar putea, efectiv, să permită aceste lucruri.

Deci prin varianta pe care v-o propun nici nu încălcăm un anumit tip de separație a puterilor în stat. E adevărat că președintele României are dreptul de a veni în fața Parlamentului când consideră necesar. Nu cred că este ceva nepoliticos sau nefiresc să existe o invitație din partea Parlamentului, prin grupurile parlamentare, ca dânsul să fie prezent în Parlament.

Cred că este o chestiune care, până la urmă, împacă și procedurile noastre, și cutuma, și este, până la urmă, o decizie politică pe care președintele, respectiv grupurile parlamentare, pot să o adopte.

Domnule deputat Voinescu, aveți cuvântul.

Domnul Sever Voinescu-Cotoi:

Domnule președinte, ca să fie clar, am o problemă de procedură. Dumneavoastră ați spus că Birourile permanente reunite au stabilit că grupurile parlamentare îl vor invita pe președinte? Cu alte cuvinte, Birourile permanente reunite dau o dispoziție fiecărui grup ce să facă? Ca să înțeleg.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Birourile permanente reunite iau notă de această informare...

Domnul Sever Voinescu-Cotoi:

Informare din partea cui?

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Această propunere.

Domnul Sever Voinescu-Cotoi:

Propunere din partea dumneavoastră. Da.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Și vă propun, ca formulă, ca grupurile parlamentare interesate să-l invite pe Președinte să formuleze această invitație.

Domnul Sever Voinescu-Cotoi:

Cele interesate, asta nu înseamnă că toate grupurile sunt obligate să facă asta.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Nu putem obliga pe nimeni să facă acest lucru.

Domnul Sever Voinescu-Cotoi:

Asta am vrut să precizați.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Dacă aveți și dumneavoastră interesul să-l întâlniți pe Președinte în Parlament... și nu la Snagov... vă stăm la dispoziție.

Domnul Sever Voinescu-Cotoi:

Doar că nu vreau să se înțeleagă că dumneavoastră obligați grupurile parlamentare. Vă mulțumesc.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Nu. Nu putem obliga grupurile parlamentare să facă acest lucru.

Domnul deputat Toader, o ultimă intervenție.

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Voiam să spun că trebuie să ne consultăm grupurile. Nu puteți să decideți în afara grupurilor noastre.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Sigur. Vă propun această formulă: invitarea Președintelui de către grupurile parlamentare interesate și invitarea primului-ministru în momentul în care vom avea o imagine completă asupra măsurilor pe care le preconizează Executivul.

Încheiem ședința de Birou permanent reunit. Ne revedem mâine dimineață la ora 10.00 pentru ședința comună a Parlamentului.

Vă mulțumesc.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti miercuri, 30 noiembrie 2022, 20:15
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro