Curriculum Vitae
Comunicate de presă
Galerie foto
Activitate parlamentară
2016-2020 (dep.)
inițiative legislative
întrebări și interpelări
moțiuni
luări de cuvânt în plen
votul electronic
declarație de avere
declarație de interese
 
Sunteti în sectiunea: Prima pagina > Legislatura 2016-2020 > Camera Deputaților > Dumitru Mihalescul > Comunicate de presa Versiunea pentru printare


primită de la domnul deputat Mihalescul Dumitru (Grup PNL)
Programul Start-up Nation Romania – revoluție în sectorului IMM-urilor cu multe semne de întrebare

Guvernul PSD susține că are un plan măreț de dezvoltare pentru sectorul IMM-urilor. Creșterea economică va fi asigurată prin „creșterea ușurinței de a face afaceri”. Totuși, până unde se va merge cu această ușurință?

^

În data de 30 ianuarie 2017, Guvernul Grindeanu a aprobat OUG 10/2017 pentru stimularea înființării de noi întreprinderi mici și mijlocii. Astfel, Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Anteprenoriat lansează programul Start-up Nation Romania care presupune, conform art. 3 alin (1), acordarea unui ajutor, în valoare maximă de 200.000 lei per beneficiar, unui număr de 10.000 de afaceri noi care să fie înființate după intrarea în vigoare a ordonanței. Momentan nu există o hotărâre privind normele de implementare acestei scheme de ajutor. Conform art. 8, aceasta va fi elaborată și va fi supusă aprobării Guvernului în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe, adică în primele zile ale lunii martie. Programul va porni pe data de 1 mai a acestui an, printr-o platformă on-line prin intermediul căreia se vor face înscrieri.
Conform programului de guvernare, schema de ajutor de stat propusă pentru finanțarea unui start-up presupune înființarea unei societăți cu răspundere limitată, pornind cu 1 euro capital social, care să aibă cel puțin 2 salariați angajați cu normă întreagă, pe o perioadă de cel puțin 3 ani.
Scopul programului este de a construi de la zero afaceri pentru a furniza locuri de muncă și pentru a contribui la creșterea economică a României.
În teorie, planul pare foarte bun, dacă ținem cont de faptul că sectorul IMM-urilor este unul dinamic, iar supraviețuirea pe piață presupune, pe lângă finanțare, depășirea dificultăților de ordin birocratic.
Ca fost om de afaceri, acest program îmi ridică multe semne de întrebare și curiozități.
În absența temporară a unui ghid care să cuprindă criterii clare de eligibilitate, nu pot decât să sper că nu se va merge pe principiul „primul venit-primul servit”, ci pe transparență în alegerea beneficiarilor pentru a evita ca acest program să fie destinat doar clientelei de partid a PSD-ului. Desigur, trebuie să sper și că serverele nu se vor bloca, exact așa cum s-a întâmplat în anul 2013 în timpul guvernării Ponta, când bugetul schemei respective a fost epuizat în 5 minute de către un număr restrâns de firme ale cine știe cui.
Sunt neclarități în ceea ce privește eficiența programului.
Va fi necesar ca angajații să fie noi pe piața muncii sau șomeri, să aibă sau nu studii superioare? Ce se va întâmpla dacă un angajat nu este productiv? Va putea fi dat afară în această perioadă de 3 ani?
Suma acordată pare mare, însă la un calcul atent, cei 200.000 lei se vor consuma instantaneu pe partea de logistică. Și apoi? Ce risc își asumă statul dacă, după cheltuirea banilor, vor exista oameni nepregătiți care nu înregistrează profit?
Pentru 10.000 de afaceri noi, volumul de muncă și control va fi ridicat. Statul trebuie să aibă o strategie foarte bună pentru a le putea verifica activitatea și a lua măsuri în situația în care acestea înregistrează derapaje.
Într-o afacere este foarte importantă viziunea pe termen lung, iar acest program, deși pare ambițios și promițător, este neclar. Îmi doresc ca economia să prospere și susțin investițiile bine gândite din domeniul anteprenoriatului.
Aștept cu maximă curiozitate aprobarea normelor de implementare și voi urmări îndeaproape parcursul acestui program de dezvoltare economică menit să contribuie la bunăstarea românilor.
Solicit transparență în elaborarea ghidului solicitantului, a criteriilor de eligibilitate și în ceea ce privește dimensionarea poverii raportată la suma alocată.
Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti luni, 24 ianuarie 2022, 22:05
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro