Curriculum Vitae
Comunicate de presă
Discursuri, declarații și mesaje
Galerie foto
Agenda
Activitate parlamentară
2016-prezent (dep.)
2012-2016 (dep.)
inițiative legislative
întrebări și interpelări
moțiuni
luări de cuvânt în plen
luări de cuvânt în ședințele Biroului permanent
votul electronic
declarație de avere
declarație de interese
2008-2012 (dep.)
2004-2008 (dep.)
2000-2004 (dep.)
 
Sunteti în sectiunea: Prima pagina > Legislatura 2012-2016 > Camera Deputaților > Florin Iordache > Discursuri, declaratii si mesaje Versiunea pentru printare

Dan Marinescu: Bună ziua doamnelor și domnilor și bine ați revenit la „Adevărul Live”. Astăzi întreaga lume se așteaptă ca președintele Klaus Iohannis să dea un răspuns vis-a-vis de cele 102 taxe, printre care și celebra taxă radio-TV, pe care Parlamentul, la propunerea PSD-ului, vrea să le elimine. Legea a ajuns la președinte și astăzi așteptăm răspunsul său. De asemenea, așteptăm în continuare să aflăm răspunsuri vis-a-vis de controversatul vot privind creșterea salariilor pentru personalul din educație și sănătate. Despre aceste lucruri extrem de importante o să discutăm astăzi cu președintele Camerei Deputaților, domnul Florin Iordache de la PSD. Bine ați venit domnule președinte.
Florin Iordache: Vă salut, bună ziua.
Dan Marinescu: Alături de mine colega mea Mădălina Mihalache.
Mădălina Mihalache: Bună ziua.
Dan Marinescu: Domnule președinte, deci astăzi așteptăm răspunsul domnului Klaus Iohannis pentru Legea cu eliminarea celor 102 taxe. Vă așteptați s-o promulge sau s-o respingă?
Florin Iordache: Sincer?
Dan Marinescu: Sincer.
Florin Iordache: Eu m-aș aștepta să o promulge pentru că este o lege bună. Afară de cele două taxe, taxa radio și taxa TV, celelalte 100 sunt niște taxe care nu au un impact bugetar foarte mare. Din calculul nostru, impactul este 0.1% din PIB. Dar în schimb mănâncă foarte mult timp românilor. Aceste două taxe, și dacă vreți discutăm și despre ele...
Dan Marinescu: Da, sigur.
Florin Iordache: Aceste două taxe, din punctul nostru de vedere, trebuie eliminate. Dacă cele două entități, mă refer la radio și televiziune, au nevoie și s-a constatat că avem nevoie de televiziune și de radio național, suma pentru funcționare noi am stabilit că să fie prevăzută în buget. Deci nu trebuie neapărat să fie luată de la dumneavoastră, de la mine, de la Mădălina, deci de la cetățeni. Și atunci transparent în bugetul de stat este o sumă și am calculat suma respectivă pentru fiecare cetățean cât au nevoie, deci să funcționeze. Dar așa cum cred că îl cunoaștem sau îl știu eu pe președinte, o va retrimite Parlamentului. Și nu mă aștept, ca să concluzionez, nu mă aștept să o promulge, deși este o lege bună. Dar poate ne face o surpriză și poate o promulgă, repet, pentru că este o lege bună și pe care o așteaptă toți românii.
Mădălina Mihalache: Dar dacă o va retrimite în Parlament, vă gândiți să reluați activitatea Parlamentului acum, în campanie electorală? Sau veți duce reexaminarea în viitorul Legislativ?
Florin Iordache: În viitorul Parlament. Dumneavoastră ați văzut, avem două tipuri de colegi. Colegi care nu mai candidează și care, sincer vorbind, nu vor mai veni la Parlament. Și colegi care candideaază și sunt mai preocupați de campania electorală. Suntem în campanie de 3 zile. Și fiecare e mai interesat de viitorul mandat decât să vină la Parlament. Deci sincer vorbind nu mai sunt condiții pentru a putea convoca Senatul și Camera pentru a putea adopta o astfel de lege.
Dan Marinescu: Din ce am înțeles, președintele contestă mai ales această taxă radio-TV, eliminarea ei. Înțelesesem că e și o problemă juridică. Dumneavoastră sunteți specialist în legi și aș vrea să ne spuneți dacă e valabilă acea temere vis-a-vis de faptul că nu e legală plata salariilor pentru salariații din televiziune și din radio dacă nu provine dintr-o taxă, ci de la bugetul de stat.
Mădălina Mihalache: Este vorba de Legea de funcționare a televiziunii.
Florin Iordache: Dacă Legea de funcționare a televiziunii prevede acest lucru, fără îndoială, este o lege organică, poate fi modificată. Dar, gândiți-vă, noi am avea nevoie de această lege în construcția și toată lumea, cine va construi viitorul buget. Și, fără îndoială, noi sperăm să câștigăm alegerile și avem nevoie de această taxă pentru a construi viitorul buget. Să modificăm o lege adiacentă, cea de funcționare a televiziunii și a radioului, repet, nu este o problemă. Este o lege pe care cu toții o așteptăm, o lege bună, dar o lege care în primul rând debirocratizează și care mănâncă timpul românilor. Asta este marea problemă, nu impactul bugetar. Repet, impactul e foarte mic. Dar timpul românilor, statul la cozi, nervii pe care și-i fac, plimbatul pe la diverse autorități, acesta ar fi cel mai mare câștig pe care îl vor avea cetățenii. Chestiunea că trebuie să mai modificăm o lege care vizează plata acestor salarii pentru angajați, nu aceasta e marea problemă. În același timp, dacă tot discutăm de taxa radio-TV, este cumva discriminatoriu ca din banii mei, ai dumneavoastră, să plătim într-o gaură neagră, că s-a demonstrat că în ultima perioadă pentru televiziune, televiziunea a demonstrat că este o gaură neagră. Acolo e o problemă de management din punctul meu de vedere. Și ar trebui gândit cumva, ar trebui făcut un audit, că vedeți, până la urmă Consiliul de Administrație e numit de către Parlament și directorul general se alege din Consiliu. S-a demonstrat că diverse variante nu au fost cele mai fezabile variante. Și oricum s-au băgat, cheltuielile chiar au crescut de la consiliu la consiliu. Deci nu s-a constatat măcar o oprire a pierderilor pe care le au aceste conduceri la TVR. De ce trebuie la o televiziune privată să nu venim, să nu contribuim și aceasta poate să-și desfășoare activitatea și la televiziunea națională să pierdem atâtea zeci și zeci de miliarde? Deci cred că trebuie regândit managementul, trebuie regândit Consiliul de Administrație, trebuie regândit și stabilit un punct zero de la care se pleacă. Dar concluzia noastră este că pentru buna funcționare și a radioului și a televiziunii trebuie, transparent, în bugetul de stat prevăzută suma pentru funcționare.
Dan Marinescu: Dar vă întreb direct. PSD-ul are în clipa asta o lege pentru funcționarea radioului și televiziunii publice? Adică v-ați gândit deja cum ar trebui organizate cele două instituții ca să fie eficiente?
Florin Iordache: Sigur. Colegii mei de la Cultură au o astfel de lege pe care vrem să o băgăm în dezbatere în viitorul Parlament. Dacă la radio, iată, s-a putut și s-a oprit pierderea și managementul este bun, la televiziune, din păcate, nu s-a demonstrat acest lucru pentru că, repet, pierderile chiar au crescut de la consiliu la consiliu. Dar ne gândim ca în viitorul Parlament să venim cu o lege pentru funcționarea și a televiziunii, dar transparent și, repet, cu banii necesari pentru buna funcționare. Pentru că nu este normal ca la fiecare rectificare de Guvern, și va fi rectificare săptămâna viitoare, conducerea televiziunii să vină la Guvern cu căciula în mână, să spună „Am nevoie de funcționare de 7 lei, 10 lei ș.a.m.d.”. Că se spunea sau una din idei era faptul că factorul politic este cel care intervine.
Dan Marinescu: Exact.
Florin Iordache: Păi până la urmă și Guvernul de acum, domnul Cioloș, este sprijinit politic de PNL. Dar Guvernul este eminamente un Guvern politic în orice țară. Și atunci nu trebuie să depindă televiziunea națională, care trebuie să fie o televiziune echidistantă, de factorul politic. Și suma pentru buna funcționare trebuie prevăzută într-un buget de la început.
Dan Marinescu: Buget care să fie aprobat de Parlament.
Florin Iordache: Să fie aprobat de Parlament, corect.
Mădălina Mihalache: Dar dacă, să presupunem că președintele va cere reexaminarea, va retrimite în Parlament legea cu observația că Taxa Radio-TV nu este tocmai potrivită, dumneavoastră luați în calcul să respingeți cererea de reexaminare sau s-o admiteți?
Florin Iordache: Noi avem foarte multe argumente să, repet, să respingem această cerere. Am și spus. Singura chestiune, care foarte bine a ridicat-o colegul dumneavoastră: dacă într-o lege subsecventă sau o lege, cea care vizează buna funcționare, este prevăzută așa, putem modifica acea lege care vizează funcționarea și salarizarea.
Dan Marinescu: Salarizarea.
Florin Iordache: Deci nu asta e problema. Punctul nostru de vedere, că legea, așa cum e construită, este o lege bună. Vrem să vedem și noi. Dacă o retrimite, poate are gândul cel bun și n-o retrimite și astăzi constatăm, când ieșim din emisiune, că a promulgat-o. Dar dacă o retrimite, noi ne gândim fără îndoială în viitorul Parlament să respingem cererea de reexaminare.
Mădălina Mihalache: Domnule Iordache, practic de facto Parlamentul a intrat în vacanță pentru că mai lucrează doar Comisiile, iar această legislatură s-a încheiat așa cu un vot controversat. Este vorba de Ordonanța 20, pe care dumneavoastră ați modificat-o în Parlament și s-au majorat salariile cu 15% în domeniile educație și sănătate.
Florin Iordache: Și sănătății.
Mădălina Mihalache: Da. Ce s-a întâmplat la acel vot? Pentru că PNL-ul a contestat votul, Biroul Permanent a respins contestația PNL. A fost un vot corect în opinia dumneavoastră? Nu a fost un vot corect?
Florin Iordache: Fără îndoială a fost un vot corect. Ceea ce n-a fost corect este faptul că de câteva luni de zile nu a mai existat votul cu cartelă. A existat un vot de la care s-a constatat că sistemul de vot nu a fost tocmai în regulă. S-a regândit sistemul de vot, pentru că nu era normal ca un coleg care venea dimineața la ora 10, băga cartela, își lua cartela și am demonstrat că erau colegi care erau plecați din țară, erau în avion la momentul votului final de la ora 15:00, ei apăreau totuși prezenți. Deci acea disfuncționalitate am eliminat-o. Dar pentru viitorul Parlament s-a regândit sistemul de vot astfel încât atunci când scoți cartela de vot, după ce ai votat sau după ce îți exerciți prezența sau dacă la un vot vrei să fii prezent, îți introduci cartela, votezi chiar sau te abții, e opțiunea fiecărui parlamentar să se exprime, iar la următorul, spre exemplu, nu mai vrei și atunci poți scoate cartela. Deci s-a regândit softul pentru sistemul de vot. Deci asta e singura problemă pe care eu am identificat-o. În ultima perioadă, deci în ultimele 3 luni de zile, dumneavoastră știți că secretarii, la propunerea grupurilor parlamentare, sunt cei care verifică cvorumul de ședință. Și la acea ședință și la alte ședințe eu nu am început ședința de vot până nu aveam minim 177. Cu o săptămână înainte, dacă vă amintiți, am suspendat ședința pentru că colegii mei mi-au atras atenția că nu mai suntem 177 de oameni la vot și nu puteam deschide ședința. Votul acesta pe Ordonanța 20/2016, care vizează salarizarea, a fost cea de-a treia poziție. Erau două hotărâri, deci era începutul ședinței de vot. Deci era exclus ca la acel moment să nu avem cvorum. Erau foarte mulți colegi care erau chiar în banca ministerială. Erau colegi care, nu apăreau imaginii dar erau la staff-ul tehnic. Erau colegi care stăteau în alveolele alea lângă staff-ul tehnic.
Mădălina Mihalache: Deci spuneți că nu erau în bănci, iar...
Florin Iordache: Nu erau în bănci, se plimbau prin sală ș.a.m.d. Dumneavoastră, care aveți foarte multă experiență parlamentară, ați văzut că 5-6 colegi, cât e sala de mare, care se plimbă de la stânga la dreapta, la un anumit moment nu poți chiar să-i cuantifici unde sunt. Adică am făcut, a fost o solicitare a liderului grupului PNL, domnul Toader, care a cerut apelul nominal. S-a constatat la acel moment că erau 180 de oameni în sală.
Dan Marinescu: Deci s-a făcut apelul nominal?
Florin Iordache: A solicitat apel nominal.
Mădălina Mihalache: S-a respins.
Florin Iordache: S-a repsins, dar s-a numărat, lucru care, la acel moment liderul grupului PNL, domnul Toader, putea solicita apel nominal. Avem niște proceduri foarte clare.
Mădălina Mihalache: Dar dumneavoastră de ce nu ați fost de acord cu apelul nominal?
Florin Iordache: Pentru că apelul nominal, dumneavoastră știți că durează cel puțin o oră. În momentul în care strigi 350 de oameni cu „da” sau „nu”, din calculul nostru durează cel puțin o oră. Să faci apelul nominal o oră, după care mai aveam cel puțin 30 de proiecte, deci sesiunea de vot dura cel puțin două ore. Asta a fost rațiunea pentru care nu a fost acceptat apelul nominal.
Dan Marinescu: Dar cum ați constatat că sunt 180?
Florin Iordache: Pentru că eu am doi secretari de ședință.
Dan Marinescu: Da.
Florin Iordache: Cei doi secretari de ședință au împărțit sala, fiecare pe o anumită secțiune.
Dan Marinescu: Așa.
Florin Iordache: Fiecare are o evidență foarte clară, iar eu la fiecare vot anunț ce-mi spune cel din stânga și cel din dreapta.
Dan Marinescu: Deci ei numără efectiv.
Florin Iordache: Deci ei numără efectiv colegii din bănci. Tocmai de aceea, înainte de a începe votul final, nu am început sesiunea de vot final, ca să concluzionez, până când cei doi colegi de-ai mei nu mi-au spus: „Domne în partea stângă sunt atâția și în partea dreaptă sunt atâția, total sunt”. Ca să nu vă mai spun altceva. Erau cel puțin 5 colegi de-ai mei, de la PDL, care erau în sală, dar care nu au mai rămas apoi, și se plimbau și aveau diverse probleme. Dar care, eu dacă vă văd pe dumneavoastră în sală ca secretar, nu vă adun ca prezență? Sunteți fizic acolo. Că nu veți vota, că vă veți abține, e problema dumneavoastră cum vă veți manifesta. Dar oamenii ăștia fizic au fost acolo.
Dan Marinescu: De votat câți au votat?
Mădălina Mihalache: 184.
Florin Iordache: Au pornit de la 183 sau 184. După care, pe măsură ce a avansat, veneau unii, plecau alții. La un moment dat a trebuit să suspend ședința pentru că am coborât la 176. Și cvorumul de lucru e de minimum 177. Din cauza asta. Iar legile organice trebuie adoptate cu minim jumătate din totalul deputaților care sunt pe listă. Sunt 353. Deci pentru legi organice ne trebuie minim 177. Deci calculul e foarte simplu.
Dan Marinescu: Bun. Deci la legea aceasta cu Ordonanța 20, au votat 177?
Florin Iordache: Au votat 181. A fost un singur vot, domnul Toader. Domnul Cernea s-a abținut sau nu știu care a fost opțiunea. Doi oameni au fost împotrivă. Deci toate grupurile parlamentare, am avut peste 180 și, nu am exact, 181 cred sau 182. Deci domnul Cernea care a protestat, a avut o intervenție pe procedură și nu mai știu cum și-a exprimat. Și singurul care s-a opus la lege a fost domnul Toader, că ăsta era mandatul grupului PNL.
Dan Marinescu: Și în rest toate au fost voturi pentru?
Florin Iordache: Toate grupurile parlamentare. Deci au fost neafiliații, nu știu câți au fost. Grupul UDMR prin vocea, că practic am și cerut poziția grupurilor parlamentare, să se exprime. Grupul UDMR a susținut, grupul UNPR a susțint, ALDE susținut, PSD susținut, minorități susținut. Repet, singurul grup parlamentar care și-a manifestat, nu a participat la vot, dar a avut o poziție împotriva acestei legi a fost prin vocea viceliderului, domnul Toader, grupul...
Dan Marinescu: PNL.
Florin Iordache: PNL.
Mădălina Mihalache: Dar dacă secretarii de ședință greșesc la numărătoare, cine răspunde, ei sau dumneavoastră în calitate de președinte al Camerei Deputaților?
Florin Iordache: Greșim că ce, că sunt niște oameni? Eu am încredere totală, am și spus, în faptul că colegii mei au numărat și a fost un vot corect. Am discutat și acest aspect în Biroul Permanent. Atâta timp cât sunt niște oameni și sunt prezenți la momentul ăla, că la 3 minute se mută într-o bancă alăturată sau se ridică și are mâna ridicată; deci de fiecare dată ei precizau câți oameni pleacă sau câți vin.
Mădălina Mihalache: Avem o informație acum, este de breaking news. Președintele contestă la Curtea Constituțională tăierile de taxe. Deci, iată, nici măcar nu a cerut reexaminare, ci o trimite direct la Curtea Constituțională.
Florin Iordache: Da. E o variantă pe care președintele putea, deci aceasta cu reexaminarea. Sau faptul că Curtea Constituțională. Dar, din păcate, în ultima perioadă prea a devenit Curtea Constituțională arbitru pentru toate legile. Este anormal să, dumneavoastră știți aceasta, cea care a vizat creditele. Marea majoritate a ultimelor legi adoptate de Parlament au fost contestate fie de către Guvern, iată acum de președinte. Prea mult cred eu că apelăm la Curtea Constituțională care a devenit, repet, un arbitru în acest moment.
Dan Marinescu: Bun. Și ea merge la Curte, Curtea va exprima un punct de vedere.
Florin Iordache: Da, dacă Curtea Constituțională, are două variante Curtea, să spună că este constituțională și atunci președintele este obligat, sau nu. Atunci poate din nou retrimite.
Dan Marinescu: A, ok. La Parlament.
Florin Iordache: O poate retrimite la Parlament să o reexamineze pe o anumită chestiune, care e constituțională dar pe care nu o consideră dumnealui normală. Sau s-o promulge.
Mădălina Mihalache: Dar a fost foarte vehement având în vedere că a contestat-o direct la Curtea Constituțională. Pentru că mai avea această pârghie de a retrimite în Parlament legea. Răspunsul dumnealui cum vi se pare?
Florin Iordache: Politic. Deci răspunsul dumnealui demonstrează încă o dată că susține acest Guvern. Primii care au ieșit și au contestat-o au fost ...
Dan Marinescu: Cei de la Guvern.
Florin Iordache: Guvernul, domnul Cioloș. Și automat în ultima perioadă, să nu ne ascundem, președintele Iohannis s-a poziționat foarte aproape în susținerea Guvernului.
Dan Marinescu: Bun. Spuneați că sunt două variante, una ca cei de la Curte s-o declare constituțională, dar dacă vor avea obiecții? Ele vor merge direct la Parlament, nu?
Florin Iordache: Sigur. Deci dacă Curtea Constituțională va demonstra și va argumenta în decizie că un articol sau mai multe articole sunt neconstituționale, fără îndoială le va trimite Parlamentului. Parlamentul, în viitoarea legislatură, se va apleca asupra excepțiilor, va elimina excepțiile de neconstituționalitate. Și abia atunci o va retrimite președintelui pentru promulgare.
Dan Marinescu: Ca să încheiem și problema cu votul pe Ordonanța 20, de creștere a salariilor pentru educație și sănătate, ce contestă de fapt PNL-ul acolo? De ce zic că votul nu s-a desfășurat legal?
Florin Iordache: Ei contestă, la acel moment au o fotografie în care prezintă că au fost 168 și n-au fost 180. Dar, repet, nu știm la ce moment este cel cu 168. Din tot ceea ce s-a desfășurat, și ei puteau contesta pentru că la fiecare lege liderul de grup, domnul Toader...
Mădălina Mihalache: Potrivit procedurii trebuie să contești imediat.
Florin Iordache: La fiecare anunț pe care eu îl fac, el trebuie să aibă o anumită atitudine. „Domne nu sunt 177, sunt 150. Sunt 140. Sunt cutare”.
Dan Marinescu: Am înțeles.
Florin Iordache: Pentru că eu de fiecare dată și anunțam: „Au mai venit 2, au plecat 3”. La un moment dat chiar am suspendat până a intrat un coleg în sală. A mai venit apoi un coleg. Deci eu, pentru a avea argumente, putea să spună: „Domne la legea asta nu”. Mai ales, repet, că la început legea, Ordonanța 20 chiar a fost la începutul ședinței. Și atunci au fost peste 180 de oameni prezenți în sală.
Mădălina Mihalache: Știți că juriștii de la liberali pregătesc acum o plângere penală împotriva dumneavoastră. Vă vizează pe dumneavoastră direct. Vă temeți în vreun fel?
Florin Iordache: Nu. Eu nu am făcut decât să respect regulamentul. Și atâta timp cât, repet, legea a fost adoptată în condiții regulamentare și normale, nu e nici o problemă. E un demers politic pe care îl înțeleg. Ei, văzând că nu s-a reluat votul, au adresat o sesizare și Curții Constituționale. Deci au adoptat toate mijloacele pentru ca această lege să nu fie promulgată. Din punctul meu de vedere este o greșeală. Am văzut și sesizarea pe care au făcut-o la Curtea Constituțională, în care spuneau că au fost articole care au fost discutate numai în Camera Deputaților, deci vizează bicameralismul. Dar această lege a trecut prin Senat prin adoptare tacită. Deci acele articole pe care ei le vizează, fără îndoială, nu au fost discutate în Senat. 2. Din punctul nostru de vedere, permanent au spus că personalului medical trebuie să-i crească cu 30%. Deci demersul public și în comunicare publică au spus că trebuie să crească salariile personalului medical cu 30%.
Mădălina Mihalache: Există și în programul lor de guvernare o astfel de creștere.
Florin Iordache: Tocmai, o astfel de creștere. Deci cum e posibil să spui una, că e necesară creșterea cu 30%, și te opui la o creștere cu 15%? Ceea ce nu știu oamenii e următorul lucru. Dacă, noi n-am făcut decât să îndreptăm o greșeală pe care a făcut-o Guvernul atunci când a elaborat ordonanța. De ce? Ei au prevăzut în ordonanță o creștere cu 15% pentru personalul medical clinic și pentru cei care sunt locații neclinice, gen case de bătrâni, cabinete medicale, case de copii și alte astfel de instituții, ăstora nu le creștea nimic. Vă pun dumneavoastră o întrebare foarte simplă. Ce diferență este dintre o asistentă medicală cu aceleași studii, care prestează activitatea într-un spital, și aceeași asistentă cu aceeași pregătire medicală și care prestează aceeași muncă într-un cămin de bătrâni? Din punctul nostru de vedere nu e nici una. Vreau să vă spun că diferența e de 600-700 de lei între cele două categorii profesionale. Deci este anormal la muncă egală, la pregătire egală, la condiții similare, pentru că dacă-i fac o injecție unui bolnav în spital și o injecție unui bătrân sau unui copil este vreo diferență? Nu.
Dan Marinescu: Bun, ca pregătire sunt de acord. Dar să știți că la încărcare, să zic, pot fi diferențe. Adică una e într-un spital unde-ți vin bolnavi pe bandă rulantă și alta e la un cămin unde sunt câțiva oameni.
Florin Iordache: Foarte bine, noi nu le-am egalat. Stimate domn, noi nu le-am egalat. Am zis că să le dăm și acestor oameni o creștere cu 15%.
Dan Marinescu: A, ok.
Florin Iordache: Oricum diferența va rămâne foarte mare.
Dan Marinescu: Am înțeles.
Florin Iordache: Deci nu le egalăm. Nu spunem în lege că trebuie să le egalăm, doar le creștem. Dar e anormal să dăm 15% numai personalului clinic și la ăsta neclinic nu le dăm nimic. După ce că era diferența foarte mare, păstrăm aceeași diferență?
Dan Marinescu: Și cum s-a ajuns și la educație?
Florin Iordache: Pentru că în educație s-a demonstrat că anumite profesiuni sau anumite, în grila Ministerului Învățământului au venit cei de la sindicat. Vă dați seama că nu puteam noi să știm toate aceste detalii. Și este vorba de personalul nedidactic care a fost uitat în grila inițială. Și atunci am introdus o creștere și personalului nedidactic. Oricum diferența există. Personalului auxiliar, cei din biblioteci ș.a.m.d. la fel. Deci cei care au fost uitați în grila inițială, noi i-am introdus, repet, la argumentele foarte bune pe care le-au adus cei de la sindicate.
Dan Marinescu: Știți că, apropo de ordonanța asta, e o controversă mai largă legată de legalitatea ei, dacă poate fi aplicată sau nu. S-a spus chiar că pe argumente juridice, și aici vreau să-mi expuneți dumneavoastră punctul de vedere, că de fapt e praf în ochi pentru că oricum legea asta nu poate fi aplicată fiind o lege adoptată foarte aproape de alegeri. Deci s-a intrat într-un interval de timp care e prevăzut în legislație că nu ai voie să schimbi legi care pot, na, să fie asimilate unei mite electorale.
Florin Iordache: Răspunderea aceasta fiscal-bugetară vizează Guvernul. Într-adevăr, pentru a nu fi mită electorală, în Legea răspunderii fiscal-bugetare se prevede că în ultimele 6 luni de mandat...
Dan Marinescu: Exact.
Florin Iordache: ... ale Guvernului să nu poată veni cu creșteri salariale sau cu modificări salariale.
Mădălina Mihalache: Dar dumneavoastră ați intervenit pe o ordonanță a Guvernului.
Florin Iordache: Acolo se precizează foarte clar că Guvernul în ultimele 6 luni. Deci începând cu luna august, ținând cont că alegerile sunt în decembrie, în ultimele 6 luni Guvernul nu putea veni cu modificări pe subiecte salariale pentru a nu fi, exact cum spune colegul dumneavoastră, mită electorală. Dar asta ar însemna că Parlamentul, că de fapt în ultimele 6 luni Parlamentul lucrează pe legi. Asta face Parlament. Ar însemna că ar trebui să scriem undeva că Parlamentul în ultimele 6 luni nu adoptă legi care vizează măriri salariale sau modificări salariale. Este anormal. Parlamentul nu are o dată până la care poate lucra. Parlamentulse întrunește, lucrează în sesiuni. Deci ne uităm în Constituție. Parlamentul nu poate fi oprit în activitatea sa. Chiar și acum, dacă aveam colegi și veneam și aveam cvorum, chiar și acum Parlamentul putea lucra. Care e problema? Este o găselniță pe care, repet, au invocat-o cei de la Guvern care, repet, vizează numai Guvernul. Deci, într-adevăr, Guvernul în ultimele 6 luni de activitate, pentru a nu fi considerată mită electorală, se spune în acel articol al Legii fiscal-bugetare că nu poate veni cu modificări bugetare.
Dan Marinescu: Eu am înțeles că legea respectivă făcea referire la instituții care nu pot modifica și că la următorul articol erau enumerate mai multe, evident, Guvernul, dar și Parlamentul.
Florin Iordache: Păi da dar Parlamentul, spuneți-mi dumneavoastră pe logica asta, Parlamentul în ultimele 6 luni de zile nu mai poate adopta legi salariale?
Dan Marinescu: Nu știu, că legea aia bănuiesc că tot Parlamentul a adoptat-o, Legea răspunderii fiscal-bugetare.
Florin Iordache: Tocmai. Și care vizează în toate descrierea ei bugetul și vizează Guvernul. Și noi am avut pe comunicare și am precizat foarte clar că era atributul Parlamentului să poată discuta o lege. Puteam să respingem legea, care e problema? Deci noi în Parlament, a ajuns foarte târziu, a trecut tacit în septembrie de...
Mădălina Mihalache: Senat.
Florin Iordache: De Senat și a venit la noi. Dar, repet, dacă noi adoptam legea în forma pe care ne-o propusese Guvernul, era bine? Nu era bnie. Deci toată această dispută a apărut datorită faptului că noi am îndreptat o eroare pe care cei de la Guvern au făcut-o. Cred că atunci când Ministerul Finanțelor, ca inițiator, a promovat această lege nu s-a consultat îndeajuns și cu cei de la Sănătate, și cu cei de la Învățământ și au fost anumite categorii socio-profesionale care au fost uitate în ordonanță.
Dan Marinescu: Trecem la politică te rog?
Mădălina Mihalache: Da. A început campania de câteva zile. La ce să ne așteptăm din partea PSD? La o campanie agresivă, așa cum am avut la alegerile prezidențiale din 2014 sau, dimpotrivă, la o campanie defensivă, așa cum am avut la alegerile locale din 5 iunie?
Florin Iordache: Nu e defensivă, e o campanie normală. Noi chiar avem ce spune. Și datorită faptului că noi am venit și, vedeți, în fiecare sau la câteva zile prezentăm pe câte un domeniu de activitate un program de guvernare, noi nu facem decât să venim cu argumente și să demonstrăm că putem guverna mult mai bine România în perioada următoare. S-a pornit de la partea bugetară, care vizează partea fiscală. Am promovat mai departe agricultura, sănătatea. În perioada imediat următoare, zilele, deci miercuri și joi dimineață vom promova infrastructura și IMM-uri. Imediat învățământul. Deci noi venim și prezentăm, pe de o parte, de unde venim cu banii, și pe de altă parte cum gestionăm mai bine și ce putem face pentru fiecare categorie socio-profesională. Cea mai mare problemă pe care eu am găsit-o este faptul că în acest moment, dacă, sau cea mai mare problemă a Guvernului Cioloș este la Ministerul Fondurilor Europene, pentru că cu un grad de absorbție de 0.5% fonduri europene e clar că nu ne putem dezvolta. În același timp o să vedeți că se va face rectificare săptămâna viitoare. Deficitul bugetar e 0.4%. Noi am aprobat în Parlament, atunci când a venit Guvernul, un deficit până la 3%. 3% este și suma pe care...
Mădălina Mihalache: 2.8%.
Florin Iordache: ...pe care România și-a asumat-o. Dar, totuși, cu un deficit de 0.4%, în condițiile în care sunt bani; infrastructură nu facem, salarii nu dăm, în agricultură subvențiile nu le trimitem, în sănătate e dezastru. Venind spre dumneavoastră erau o grămadă de oameni care protestau în fața Guvernului. Se demonstrează o proastă gestionare. Deci pe de o parte există creștere economică, există bani în buget. Se demonstrează că există o ruptură între Ministerul Finanțelor și celelalte ministere. Și noi vrem să demonstrăm că România se poate conduce și altfel. Adică pe de o parte demonstrăm de unde luăm bani – printr-o mai bună fiscalitate – și pe de altă parte demonstrăm că, cu ajutorul fondurilor europene, putem dezvolta și agricultură, putem organiza și școlile, putem dezvolta infrastructura, că marea problemă pe care o avem în acest moment e infrastructura României. Neavând infrastructură nu vin investitorii, nu se dezvoltă nici ceea ce avem aici în țară. Deci practic pentru fiecare domeniu, și voi închide cu asta...
Mădălina Mihalache: Aici Guvernul Ponta este restant, la numărul de km de autostradă.
Florin Iordache: Corect. Dar asta nu înseamnă că între un grad de absorbție de aproape 60%, pe care l-a lăsat Guvernul Ponta, ca fonduri europene, și 0.2-0.3% cât are acum gradul de absorbție, de o diferență foarte mare. Restant? Noi nu spunem că totul a fost bine în guvernarea Ponta. Noi nu spunem că în ceea ce înseamnă transporturile s-a făcut...
Mădălina Mihalache: Nu ați excelat deloc.
Florin Iordache: Asta spun, au fost și greșeli și în guvernarea Ponta. Nu asta e problema. Ne-am mișcat greu cu caietele de sarcini. Poate nu au fost cele mai bune oportunități în momentul în care s-au promovat procedurile ș.a.m.d. Dar în același timp să învățăm din greșeli. Învățând din greșeli putem demonstra că România se poate dezvolta și altfel.
Mădălina Mihalache: Dumneavoastră ați calculat un impact bugetar al tuturor măsurilor? Pentru că eu am fost prezentă la toate părțile din programul de guvernare și am văzut foarte, foarte multe măsuri. Un impact bugetar per ansamblu, al tuturor măsurilor, cam cât ar reprezenta din PIB?
Florin Iordache: Deci noi ne propunem să păstrăm în continuare deficitul tot sub 3%. Deci în această țintă pe care România și-a asumat-o, fără îndoială, ne propunem să o păstrăm. În același timp, repet, prin atragerea fondurilor europene, prin programul sectorial pe care-l propunem, prin o mai bună fiscalitate ne propunem, pentru că dacă ați văzut, că și dumneavoastră ați participat atunci când am pornit cu programul economic – singura dată când România a avut creștere economică a fost fie când a guvernat PSD-ul, fie când a guvernat, perioada 2004 – 2008, Călin Popescu Tăriceanu, susținut în Parlament de către PSD. În rest în toate perioadele am constatat scăderi foarte mari din punct de vedere economic
Dan Marinescu: Bun. Trebuie luat în calcul și contextul internațional pentru că domnul Tăriceanu, de exempul, a guvernat într-o perioadă de boom economic mondial.
Florin Iordache: Dar a existat creștere economică.
Dan Marinescu: Păi era oarecum firesc să existe.
Florin Iordache: Eu sunt de acord, dar ne dorim cu toții o creștere a clasei de mijloc. Și ne dorim cu toții, indiferent cine guvernează, stânga, nu ne iubește toată lumea. Dar ce-i interesează pe români: "Domne, am 2 lei în plus față de ieri?". Adică dacă guvernezi tu și guvernezi bine, mi-e mai bine astăzi față de ieri? Și mâine mi-e mai bine decât astăzi? Că noi de fapt aici ne dorim. În acest moment am constatat că România este cumva o disproporție foarte mare. Avem o clasă bogată foarte mică. Există o clasă de mijloc foarte restrânsă numeric. Și marea masă a populației din România trăiește rău și foarte rău. Și de aceea noi ne dorim, prin măsurile economice pe care le propunem, mărirea clasei de mijloc, astfel încât diferențele între cei bogați și cei care pot trăi decent în România să nu fie așa de mari.
Dan Marinescu: Este foarte frumos ce ziceți. Vă dați seama, însă, că aici înseamnă să reduceți clasa de asistați sociali, că ăștia sunt cei foarte săraci, o clasă pe care partidele de stânga în general, nu zic neapărat de PSD, se bazează foarte mult. Deci programul PSD are în vedere o reducere a numărului de asistați social?
Florin Iordache: Nu, programul PSD are în vedere o creștere a clasei de mijloc, așa cum am spus, dar, cum să vă spun eu dumneavoastră, prin măsuri colaterale. Adică să mărim numărul celor direct angajați, să nu mai lăsăm tinerii să plece din țară. Adică printr-o mai bună fiscalitate angajatorii, decât să trimit un om la șomaj având, spre exemplu, CAS-ul scăzut la angajat prin niște măsuri fiscal-bugetare, și la angajator, angajatorii, decât să stea oamenii acasă și să plătesc ajutoare sociale, mai bine să fie direct angajați. 2. Prin niște măsuri sociale, mă refer la partea agricolă, prin sprijinul statului către producătorii agricoli, practic decât să plătim ajutoare sociale în localitățile mici, urbane, unde nu există; prin mărirea fermierilor, aceștia care își pot avea condiții normale de trai, automat statul nu mai e necesar să; decât să vă dau eu dumneavoastră ajutor social, mai bine dau bani pentru înființarea unor microîntreprinderi, dau bani pentru ajutorarea fermierilor astfel încât să crească numărul angajaților.
Dan Marinescu: Adică vreți să spuneți că îi ajutăm să muncească, nu să stea acasă, asta e ideea.
Florin Iordache: Sigur. Deci în condițiile în care numărul vor crește cel puțin cu 850 de mii de locuri de muncă, per total, în perioada următoare, banii pe care-i dăm în acest moment pe asistență socială se vor reîntoarce în economie prin ceea ce prestează acești oameni.
Dan Marinescu: Ar fi minunat să fie așa.
Florin Iordache: Fiecare coleg al dumneavoastră care a participat la acele dezbateri și va participa mâine și pe partea de IMM-uri, cât și pe partea de infrastructură; odată ce pornim, e o vorbă, banii produc în continuare. Adică în momentul în care bagi niște bani în circulație se creează locuri de muncă. Locurile de muncă produc plus valoare. Mărfurile respective se întorc în producție și automat câștigă și statul, dar câștigă și oamenii.
Mădălina Mihalache: Domnule Ioradche, de ce tot amână PSD nominalizarea unui PSD?
Florin Iordache: De ce? Pentru că noi în acest moment venim cu soluții de guvernare. După ce vom obține un scor suficient de mare, și eu cred că împreună cu cei de la ALDE vom obține undeva la 55%, asta e părerea mea, în viitorul Parlament, vom anunța și numele premierului. Eu am anunțat și am mai spus acum câteva zile – România are suficienți oameni care pot conduce foarte bine România, dar nu e bătălia cine va fi prim-ministru. Venim cu un proiect, venim cu soluții. Câștigăm și guvernarea. Pentru că ar fi o întreagă dispută: "Domnule este Popescu sau este Ionescu prim-ministru?". Nu. Aici este un program de echipă. Politica e un joc de echipă. Încercăm să obținem un scor, să ne maximizăm rezultatele de la locale. Și dacă vom crește cu cel puțin 1-2% rezultatul de la locale, fără îndoială scorul pe care îl va obține PSD va fi cu 4. Cu 40 și ceva, cât vom avea noi prin redistribuire, cu ceva obține ALDE, repet, vom avea o majoritate confortabilă în viitorul Parlament.
Mădălina Mihalache: Dar atât dumneavoastră, cât și alți colegi de-ai dumneavoastră ați spus că Liviu Dragnea este cea mai potrivită variantă de premier. Și v-aș întreba de ce. Ce-l recomandă pe Liviu Dragnea pentru această funcție?
Florin Iordache: Da. El a fost vicepremier. A venit cu niște soluții foarte bune în perioada cât a fost vicepremier. Acum conduce partidul. Să nu uităm că partidul a obținut în vară, la alegerile locale, un scor foarte bun. Știm cu toții că rezultatele bune se obțin în primul rând organizatoric. Alegerile se câștigă organizatoric. Și acum organizatoric stăm foarte bine. 2. Liviu Dragnea a fost cel care a prezentat programul de guvernare și a demonstrat că pe fiecare capitol în parte chiar cunoaște capitolul, fiecare capitol din programul de guvernare.
Mădălina Mihalache: Deci rămâne prima opțiune a PSD.
Florin Iordache: Dumneavoastră m-ați întrebat de ce ar fi bun. În plus este președintele partidului. În toate țările civilizate președintele partidului care câștigă alegerile este nominalizat la funcția de prim-ministru. E o chestie normală, logică, europeană. Dar, repet, la noi nu e marea dezbatere acum numele viitorului prim-ministru. La noi marea dezbatere este cum ne organizăm mai bine, cum prezentăm programul de guvernare, cum ajung oamenii să aibă încredere în noi că venim cu soluții, că marea problemă este cu soluțiile, cum se conduce România. Și prin aceste soluții să demonstrăm că putem conduce mai bine România în perioada următoare.
Dan Marinescu: Vă gândiți, probabil, că în clipa asta sunt mai mulți doritori în PSD pentru a obține nominalizarea ca premier și o nominalizare în clipa asta i-ar face pe unii dintre ei să nu se implice foarte serios în campanie. Bănuiesc că asta e gândirea, nu?
Florin Iordache: Nu neapărat. Vă spun ceva: acolo nu va fi un concurs de frumusețe. Vom avea în mod normal un...
Mădălina Mihalache: Pare că este având în vedere criteriile spuse așa.
Florin Iordache: Nu, nu, nu. Vreau să vă spun că acolo primul criteriu va fi competența, experiența, modul în care poți conduce un Guvern. 2. Trebuie să fie o persoană care să fie recunoscută de toți colegii. Și atunci de ce trebuie să pornim acum o competiție în plan local? N-are rost. De aceea, repet, fiecare coleg să se implice cât mai mult, să obținem un scor electoral foarte bun. Și apoi putem discuta și cum îl cheamă pe viitorul premier.
Dan Marinescu: Echipa care, că a zis și domnul președinte Dragnea, v-am auzit și pe dumneavoastră că e o echipă de specialiști care a lucrat la acest program de guvernare, e adevărat, foarte laborios, mai ales comparându-l cu al altor partide.
Florin Iordache: Care nu prea au și fură de la noi idei.
Dan Marinescu: Da, asta ziceți dumneavoastră. Nu am studiat să vedem dacă așa e. Dar e un program destul de stufos. Echipele astea de specialiști au lucrat sub directa coordonare a domnului Dragnea?
Florin Iordache: Dragnea a fost coordonator la toată această construcție. Pe fiecare domeniu de activitate au fost doi sau trei colegi, foști miniștri sau președinți de comisii, oameni cu expertiză.
Dan Marinescu: Au lucrat și oameni din afara partidului la program?
Florin Iordache: Din afara partidului nu. Deci oamenii care au fost sau sunt implicați într-o anumită structură de partid. Fără a avea o anumită funcție în partid, dar au fost oameni de partid. Poți să fii simplu membru de partid fără să ai o anumită funcție în partid.
Dan Marinescu: Dar să fii specialist într-un domeniu.
Florin Iordache: Dar să fii specialist într-un domeniu. Adică pe fiecare domeniu în parte, repet, miniștri, foști miniștri, parlamentari, oameni din partid care au venit cu soluții și prin această muncă de echipă a rezulat acest program de guvernare.
Mădălina Mihalache: Dumneavoastră la ce parte ați lucrat din program?
Florin Iordache: Eu am lucrat mai mult la partea care a vizat munca pentru că, știți, o anumită perioadă am fost și președintele Comisiei de Muncă. Acolo s-a implicat și doamna ministru Rovana Plumb. Deci mai mulți colegi, Liviu Pop. Deci pe fiecare domeniu de activitate a existat o implicare a tuturor care au avut o contribuție cât de mică. Pentru că, repet, este o muncă de echipă. Fiecare poate veni cu propria concepție astfel încât să rezulte un program așa de bun și care să corespundă tuturor nevoilor.
Mădălina Mihalache: Vă întreb pentru că la evenimentul de lansare a programului pe tineret președintele PSD, Liviu Dragnea, a spus că în momentul acela în sală se află cinci sau șase poziții din miniștrii unui eventual Guvern PSD-ALDE. În acel moment erați și dumneavoastră în sală și de aceea vă întreb dacă ați putea fi unul dintre acei cinci-șase miniștri nominalizați.
Florin Iordache: Nu s-a discutat. Sincer, eu nu am auzit până în acest moment în partid să se discute. Am fost și eu la acea lansare. Poate din tinerii care au fost, că și tinerii au fost implicați. Au fost foarte mulți tineri care în programul de guvernare s-au implicat. Dar nu s-a discutat absolut nici un portofoliu la acel moment. Și e foarte bine că nu s-a discutat pentru că, așa cum spunea și colegul dumneavoastră, exista o anumită dispută că tu vei fi ministru, eu nu voi fi ș.a.m.d. Așa toată lumea e implicată. Cu cât e mai multă lume implicată, cu atât rezultatul va fi mai bun.
Mădălina Mihalache: Dar dacă președintele Liviu Dragnea vă a chema la oste, să zicem, adică la guvernare, răspunsul dumneavoastră?
Florin Iordache: Discutăm la acel moment. Haideți să câștigăm, să avem un scor electoral foarte bun și la acel moment discutăm cea mai bună formulă. Dar ce mă preocupă pe mine este că, dacă avem un scor electoral, putem discuta de guvernare. Adică să avem un scor electoral undeva peste 40 și ca, fără îndoială, să putem să demonstrăm că avem încrederea românilor. Cred că asta e cel mai important.
Mădălina Mihalache: Dar între a vă continua mandatul ca președinte al Camerei Deputaților și a merge la guvernare, ce ați alege?
Florin Iordache: Discutăm atunci.
Dan Marinescu: Bun. Oricum, înțeleg că viitorii miniștri se vor alege, totuși, dintre cei care au avut oareșce contribuție la acest program pe domeniile respective. E corect? Sau pot apărea și oameni care nu au contribuit la program?
Florin Iordache: Nu, e normal. Deci Liviu Dragnea a spus un lucru: Premierul trebuie să fie membru de partid al PSD, iar viitorii miniștri trebuie să fie oameni cu expertiză și oameni care au lucrat. Pentru că, cu tot respectul, dumneavoastră, care aveți o anumită expertiză în zona media, dacă mâine ați venit și ar trebui să fiți calat pe programul PSD, clar ați avea o altă opinie. Deci e obligatoriu ca viitorii miniștri să fie oameni care au lucrat și care își asumă programul de guvernare și pe care pot să-l pună în practică. E o chestie normală, cred eu, ca cineva care știe să continue. Unii specialiști, foarte bine, i-am așteptat, simpli membri de partid dar care se pricepeau la un anumit domeniu. Și-au adus contribuția.
Dan Marinescu: Vorbeați mai devreme de scorul pe care ar putea să-l obțină PSD. Bănuiesc că aveți ceva sondaje interne. Cum stați la ora actuală?
Florin Iordache: Peste 40.
Dan Marinescu: Peste 40. și ALDE?
Florin Iordache: Undeva în jur de 6-7. Deci pe o matematică simplă, prin redistribuire, ne putem duce noi la 43-44-45, să dea Dumnezeu cât mai mult, și cu ei să ajungem la un 55, ce v-am spus eu dumneavoastră, să putem conduce. Pentru că știți ce se întâmplă? Eu am experiența din 2000 fiind în Parlament. În momentul în care ai o majoritate fragilă ai surpriza ca anumite proiecte, ținând cont că o parte dintre colegi sunt și parlamentari, o parte dintre colegi sunt prinși în diverse acțiuni, să nu ai acea majoritate pe care matematic o ai. Și, neavând-o la vot, să-ți pice niște legi importante. De aceea scorul electoral trebuie să fie cât mai mare pentru ca actul de guvernare să poată fi un act normal și facil. Adică să nu stai în două voturi, să nu poți face votul că ai doi miniștri...
Dan Marinescu: Mai ales că, vedem, nu toți parlamentarii sunt la ședință.
Florin Iordache: Corect, corect. Plus că o să mai fie acțiuni internaționale sau acțiuni de reprezentare și atunci este bine să ai o anumită majoritate ca să-ți poți permite să adopți legile fără frică.
Mădălina Mihalache: Și atunci, pentru a avea o majoritate confortabilă, cum spuneați și dumneavoastră că asta vă gândiți, v-ați gândit să discutați și cu alte partide în afară de ALDE? Având în vedere că nu știți exact dacă veți reuși în primul rând să formați o majoritate parlamentară doar cu ALDE, și apoi ca să aveți parte de o majoritate...
Florin Iordache: Haideți să vedem întâi scorul electoral pe care-l avem. Și dacă avem ce v-am spus eu dumneavoastră, fără îndoială, se poate guverna. În același timp am experiența, atunci când erau două sau trei sau mai multe partide la guvernare, e foarte greu pentru că nu e compatibil programul tău cu ceea ce au celelalte partide. E foarte greu să guvernezi stânga cu dreapta. Deci eu ce pot să vă spun acum? Clar nu vom putea guverna cu PNL. Deci excludem din start o guvernare cu PNL pentru că noi avem un program, ei au un alt program. Și atunci nu suntem compatibili pe un program de guvernare. Este cât mai bine să ai un număr mai mic de partide în actul guvernamental pentru că poți fi compatibil și mai ușor poți să-ți promovezi legile. Având partide multe, promisiuni electorale multe, greu ești compatibil și greu poți să le armonizezi.
Dan Marinescu: Plus împărțirea posturilor în Guvern, va fi mai dificilă.
Florin Iordache: Și acolo, sigur.
Dan Marinescu: Știm asta.
Florin Iordache: Dar de asta spun, haideți să obținem noi un scor electoral foarte bun și apoi discutăm de formula de guvernare.
Mădălina Mihalache: Cu PMP excludeți o alianță după alegerile parlamentare?
Florin Iordache: Nu știu. Nu am văzut programul lor. Dar eu cred că e suficient, pentru că de regulă minoritățile, care au aproape 4%, cei 18 colegi în general susțin Guvern. Deci, iată, ar fi 55 cu 3, 58. Și atunci poți discuta altfel în Parlament în condițiile în care ai o anumită majoritate. În același timp, e foarte important în primăvara viitoare să discutăm de modificarea Constituției. Vrem un demers comun, noi la acel moment cu PNL-ul. Sunt chestiuni din Constituție care trebuie neapărat armonizate. Gândiți-vă că e Constituția din 2003. România nu era membră nici a UE și nici membră NATO. Deci sunt chestiuni care trebuie neapărat armonizate. Trebuie clar clarificate. Adică, vedeți, de foarte multe ori, pentru că sunt texte ambigue, se ajunge de foarte multe ori la Curtea Constituțională pe diverse interpretări. Deci cred că în perioada următoare, e chestiunea aceasta cu familia...
Mădălina Mihalache: Asta voiam să vă întreb, că PNL și ALDE au semnat deja un acord cu Coaliția pentru Familie. Dumneavoastră știu că ați fost primii care ați ieșit și ați spus că sunteți de acord cu organizarea unui referendum în primăvară.
Florin Iordache: Sigur.
Mădălina Mihalache: Dar veți și materializa acest angajament?
Florin Iordache: Discuția aceasta se va face cu conducerea partidului, cu domnul Dragnea. Dar nu m-aș grăbi să anunț foarte repede, deci în aprilie. Și vă spun de ce. Eu cred că trebuie să avem înțelepciunea să modificăm Constituția nu pe fugă. Adică pe un calendar pe care îl vorbeam cu dumneavoastră, gândiți-vă că abia în februarie vom vota viitorul buget. Și atunci ar trebui constituită o Comisie de revizuire a Constituției care să se ocupe de chestiunea asta cel puțin două luni de zile, februarie-martie, aprilie eventual. Și când modificăm să nu facem două referendumuri. Adică să facem un referendum pentru modificarea Constituției bine aplicat, pe niște principii sănătoase, chiar și cu acest amendament care vizează definirea familiei.
Mădălina Mihalache: Mai avem timp?
Dan Marinescu: O întrebare.
Florin Iordache: Vă rog.
Mădălina Mihalache: Bine, o întrebare, să mă gândesc la care. Referitor la premier, ați spus că Liviu Dragnea este cea mai bună variantă. Părerea dumneavoastră este împărtășită și de alți colegi. Însă domnul Dragnea are o hibă, ca să-i spun așa – este condamnat...
Dan Marinescu: Cu suspendare.
Mădălina Mihalache: Cu suspendare. Știm că președintele Klaus Iohannis a spus că nu va desemna pe cineva în funcția de premier care este urmărit penal sau condamnat. De aceea vă întreb: Dacă Liviu Dragnea rămâne nominalizarea dumneavoastră, cum veți impune această nominalizare în fața președintelui Klaus Iohannis? Având în vedere criteriile pe care le-a spus dumnealui.
Florin Iordache: Să avem noi o majoritate suficientă în Parlament, să avem discuția și nominalizarea și, fără îndoială, avem argumente. Eu vreau să vă dau un singur argument. Atâta timp cât Liviu Dragnea a fost condamnat pentru ce, pentru un lucru pe care toată clasa politică la acel moment l-a susținut, adică referendumul pentru demiterea președintelui. Și s-a găsit vinovat Liviu Dragnea. Nu cred că aceasta este o mare vină, să nu poți conduce un Guvern având atâtea calități, pe care le-am invocat și pe care le cunoașteți și dumneavoastră, faptul că ai susținut la acel moment referendumul pentru demiterea președintelui. Dar, repet, nu asta e cea mai mare preocupare a noastră. Haideți să obținemun scor electoral foarte bun și, fără îndoială, vom veni cu o nominalizare pe care și președintele Klaus Iohannis o acceptă.
Mădălina Mihalache: Dar dacă președintele Klaus Iohannis, insist, dacă președintele Klaus Iohannis va desemna un premier din rândurile PSD, altul decât propunerea pe care i-ați înaintat-o dumneavoastră?
Florin Iordache: Unde ați găsit dumneavoastră în Constituție că președintele nominalizează altul și îl alege? Păi partidele, dacă ne uităm în Constituție, partidele au propria orientare cu care vin în fața președintelui. Președintele nu alege ca la piață, că nu-mi place mărul ăsta și-l vreau pe ăsta. Președintele ține cont de orientarea partidului. Adică, cu tot respectul, un Guvern se conduce cu o anumită autoritate, cu o anumită experiență, cu o anumită competență. Nu poți să-l alegi pe ăsta că nu-ți place ăsta. Pot fi consultări. Tocmai de aceea va avea două săptămâni de consultări cu partidele. Dar noi, având în față, la acel moment cred că vor fi alese conducerile Camerelor. Avem, deci, o anumită majoritate parlamentară. Vom veni cu foarte multe argumente ca președintele să susțină și să anunțe nominalizarea cea mai potrivită pe care o vom trimite noi.
Dan Marinescu: Voiam să vă amintesc că se spune că președintele va desemna în urma consultării cu partidele politice sau cu partidul care a obținut 50% plus 1.
Mădălina Mihalache: Deci este destul de ambiguă și Constituția.
Dan Marinescu: Și știm ce a făcut Traian Băsescu când era președinte. De aia nu e exclusă o variantă de acest gen
Florin Iordache: Știți de ce? Pentru că Traian Băsescu la acel moment avea argumentul că, nu merit, avea cel puțin un parlamentar în partea cealaltă. Deci acea majoritate parlamentară pe care a invocat-o Traian Băsescu exista. Deci la acel moment exista o majoritate parlamentară. Știți că a și trecut Guvernul la acel momentu, condus de Tăriceanu, având o majoritate cel puțin cu un singur om. Pe diaspora aveam un parlamentar într-o parte. În momentul în care noi vom avea, conducerile celor două Camere vor fi alese cu o majoritate. Dacă avem o majoritate stabilă și consolidată și nu la 1-2 voturi, adică demonstrăm cu un procent mare, în acel moment eu nu văd decât USR-ul și PNL-ul care să-l susțină pe Cioloș. Iar diferența între noi e foarte mare în acest moment. Dar, repet, pe noi ne preocupă scorul electoral. Și când vom demonstra că avem o majoritate consolidată în Parlament, nominalizarea pe care o va face președintele nu poate să nu țină cont.
Dan Marinescu: Nu, absolut. Noi n-am zis că nu va fi de la PSD dacă PSD-ul are scorul atât de mare cum ziceați. Dar poate să nu fie de acord cu ce propune PSD-ul președintele. Să spună: "Ok, de la PSD, dar nu domnul Dragnea, ci domnul Ponta" să zic. Aici era întrebarea.
Florin Iordache: Păi eu vă întreb cum îl alege. De ce îl alege pe Ponta? Că are mai multă încredere?
Dan Marinescu: Are criteriile dumnealui. Le-a și enumerat.
Mădălina Mihalache: Bine, nu pe domnul Ponta pentru că și el este urmărit penal. Un altul.
Florin Iordache: Dar dacă ne uităm, acum nu putem rescrie sau reinterpreta Constituția. Deci în primul rând există acea majoritate. Există consultarea cu partidele. Și dacă argumentele...
Dan Marinescu: Există consultarea, da.
Florin Iordache: Tocmai. Și dacă în urma consultării partidele vin și argumentează și majoritatea pe care o vom avea noi va demonstra președintelui că avem argumente; vreau să vă reamintesc un lucru. Țineți minte că acum 4 ani Traian Băsescu spunea: "Niciodată nu-l voi pune pe Ponta".
Dan Marinescu: E adevărat.
Florin Iordache: Bun. Având acea majoritate, la fel, președintele Traian Băsescu a fost obligat să țin cont de nominalizare. Pentru că ar fi anormal, nedemocratic. Până la urmă ar înfrânge dorința românilor la o normalitate. Adică domnule, dacă eu te-am mandatat pe tine, partid, și am încredere în tine și ai o anumită majoritate, acea majoritate poate fi condusă de X. Nu-l poți tu alege că nu-ți place de X că ai tu criterii subiective. Nu. Totuși Constituția, în litera și spiritul ei, e foarte clară.
Mădălina Mihalache: Dar dacă președintele Klaus Iohannis va spune: "Nu, nu, nu și nu" și va merge pe aceste criterii, mergeți până la suspendarea președintelui?
Florin Iordache: Haideți să ajungem acolo. Eu cred că președintele nu poate să nu fie de acord și să infirme voința populară, că până la urmă numărul de mandate respectă voința populară. Numărul de senatori și deputați care sunt la momentul respectiv sunt ca urmare a votului pe care îl dau românii. Nu cred că președintele Klaus Iohannis își va putea permite să nu respecte voința cetățenilor.
Dan Marinescu: Am înțeles. Din păcate s-a scurs timpul emisiunii. Mai erau multe lucruri de lămurit dar, evident, vă mai așteptăm. E campanie electorală. Așteptăm oameni importanți din partide să vorbească despre ofertă, despre programe.
Florin Iordache: Vă mulțumesc.
Dan Marinescu: Vă mai așteptăm și pe dumneavoastră la "Adevărul Live". Vă mulțumim. Până atunci, doamnelor și domnilor, rămâneți cu noi în continuare. Urmează și alte interviuri interesante.
Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 12 noiembrie 2019, 18:05
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro