Curriculum Vitae
Comunicate de presă
Activitate parlamentară
2012-2016 (dep.)
inițiative legislative
întrebări și interpelări
moțiuni
luări de cuvânt în plen
luări de cuvânt în ședințele Biroului permanent
votul electronic
Legături:
www.lilianaminca.ro
 
Sunteti în sectiunea: Prima pagina > Legislatura 2012-2016 > Camera Deputaților > Liliana Mincă > Comunicate de presa Versiunea pentru printare

Simpozionul a fost deschis de domnul Prof. Dr. Mehmet TEKELIOGLU - președinte al Comitetului pentru armonizarea UE și lider de proiect, a doamnei Fatma ȘAHIN - Ministru al familiei și politicilor sociale din Turcia și a domnului Najat VALLAUD - BELKACEM - Ministrul drepturilor femeilor și purtător de cuvânt al Guvernului francez.
La eveniment au mai participat reprezentanți ai unor comisii sau comitete de specialitate din cadrul Comisiei Europene, profesori universitari, academicieni, parlamentari, jurnaliști și reprezentanți ai societății civile din Turcia, Franța, Irlanda, Portugalia, Lituania, Croația, Estonia, Finlanda, Grecia și România.
Simpozionul a prilejuit și un schimb de experiență între participanți cu privire la egalitatea de gen, inclusiv cu privire la legislația și practicile din România.
Doamna Ana Birchall, deputat PSD și membru al Adunării Parlamentare la Consiliul Europei, a avut o intervenție în cadrul Simpozionului pe probleme de egalitate de gen, prin care a subliniat rolul pe care modificările legislative din România îl au în asigurarea unui sistem care oferă drepturi, obligații și șanse egale femeilor și bărbaților. În problematicii egalității de gen, redăm mai jos poziția doamnei deputat Liliana Mincă, subliniată dealtfel și în alte intervenții publice pe această temă.
EGALITATEA DE GEN ÎN ROMÂNIA
În România retorica pare să fie un act de excelență, iar practica, aplicarea legilor, cu sau fără lacune, este trecută la erată. Și aceasta se întâmplă de câteva decenii. Clasa politică riscă să devină hilară dacă va continua să vorbească despre statul de Drept cu aceeași retorică impecabilă, dar promulgând legi șchioape sau făcute la normă, pentru a fi încălcate.
În acest context, egalitatea de șanse pentru femei și bărbați a devenit o teză politică asemeni infrastructurii rutiere a României în care guvernele precedente au îngropat miliarde de euro. Sunt frumoase pe hârtie, în diverse rapoarte, dar în realitate nu există. Ne-am obișnuit să emitem legi de bibliotecă, menite să fie abandonate în praful uitării sau ignoranței, în detrimentul unor acte normative cu adevărat imperative, aplicabile. În ritmul acesta, legile adoptate în Parlament și promulgate ulterior riscă să devină compuneri de vacanță menite să fie ignorate de către societate, în virtutea unui drept cutumiar nociv (obișnuința de a le ignora), adică să fie tratate doar ca teme de dispută la șezători. Pentru a sublinia antagonismul dintre retorică și practică în România, ca stat de Drept, avem ca azimut egalitatea de șanse.
În conformitate cu articolul 16, alineatele (1) și (3) din Constituția României, în vigoare, Legea nr 202/2002 republicată în 2007, privind egalitatea de șanse între femei și bărbați definește, la articolul 4, formele discriminării de gen și egalitatea de șanse. Mai mult decât atât, în aceeași lege, la articolul 5, se precizează clar, citez: " În materia reglementată de prezenta lege dispozițiile prevăzute la art. 4 prevalează asupra oricăror prevederi din alte acte normative, iar în caz de conflicte în domeniu prevalează dispozițiile menționate", am încheiat citatul. În Hotărârea de Guvern nr. 10 din 9 ianuarie 2013 privind organizarea și funcționarea Ministerului Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice, de asemenea, la articolul 3, alineatul c) se menționează că ministerul elaborează politicile și planurile naționale de acțiune și se preocupă de integrarea și respectarea principiului egalității de șanse și de tratament între femei și bărbați. Exemple de acte normative care par să reglementeze egalitatea de șanse pot fi foarte multe. Cu toate acestea, în România nu există egalitate de șanse între femei și bărbați. Articolul 23 din Legea 202/2002 vorbește de obligativitatea reprezentării echitabile, echilibrate, paritare, a femeilor și bărbaților la toate nivelurile decizionale din instituțiile statului.
Cu toate acestea, România se află sub auspiciile patriarhatului. Egalitatea de șanse continuă să rămână încarcerată în hotarele retoricii. Așa se explică de ce în Parlamentul ales în decembrie 2012 ponderea femeilor este de doar 11,5%. Potrivit statisticilor Uniunii Interparlamentare, în parlamentele a 187 de țări femeile reprezintă circa 20% din totalul parlamentarilor, în timp ce în Europa (în țările O.S.C.E) procentul mediu este de 22%. Situația este valabilă și pentru celelalte instituții ale țării. La noi, doar PP-DD a demonstrat o orientare și preocupare clară pentru egalitatea de șanse între femei și bărbați și respectarea legislației în domeniu. În Parlamentul actual, ponderea cea mai mare a femeilor o regăsim la PP-DD, care, de altfel, este singurul partid din România care are ca președinte o femeie, pe doamna Simona Man. În vreme ce ponderea femeilor parlamentar este de 18% la PP-DD, la USL procentul de parlamentari femei este de 11%, iar la ARD femeile reprezintă 12,6% din parlamentarii aleși.
Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti duminică, 27 noiembrie 2022, 8:28
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro