Curriculum Vitae
Comunicate de presă
Galerie foto
Activitate parlamentară
2016-2020 (dep.)
inițiative legislative
întrebări și interpelări
moțiuni
luări de cuvânt în plen
votul electronic
declarație de avere
declarație de interese
2012-2016 (dep.)
 
Sunteti în sectiunea: Prima pagina > Legislatura 2016-2020 > Camera Deputaților > Florica Cherecheș > Comunicate de presa Versiunea pentru printare


primită de la doamna deputat Florica Cherecheș (Grupul parlamentar al PNL)

ONU a declarat, în 2015, ziua de 15 iulie Ziua mondială a tinerilor meseriași, pentru a promova pe plan internațional învățământul profesional și tehnic. Sunt cel puțin 3 motive principale pentru care și România trebuie să dezvolte acest tip de învățământ, după cum urmează:

1. Șomajul în rândul tinerilor este îngrijorător
Conform INS, la finele anului trecut, populația activă a României era de 8,966 milioane persoane, din care 8,541 milioane persoane erau ocupate și 425.000 persoane erau șomeri.
Rata de ocupare a tinerilor (15-24 ani) a fost de 22,9%, iar rata de ocupare a populației în vârstă de 20-64 ani a fost de 68,4%.
La nivel european, conform Eurostat, rata șomajului la tineri a ajuns la 17,3%, ca medie, dar există diferențe mari între state, de la 6,6% în Germania, la aproape 45,2% în Grecia.
2. Oferta de educație profesională și tehnică
Anul școlar 2018-2019 sosește pentru absolvenții clasei a VIII-a cu o ofertă educațională îmbogățită pentru formare profesională, având în vedere că sunt puse la dispoziția tinerilor un număr de 38.345 locuri la învățământ profesional, din care 5.633 locuri la învățământ dual, la nivelul întregii țări.
Formarea elevilor în aceste forme de învățământ este susținută suplimentar din punct de vedere financiar prin bursa profesională care se acordă pentru fiecare elev în cuantum de:
• 200 lei lunar (de la bugetul de stat), dacă elevul este înscris la învățământul profesional;
• minimum 400 lei lunar (200 lei de la bugetul de stat și minimum 200 de lei de la operatorul economic cu care elevul încheie un contract individual de practică), dacă elevul este înscris la învățământul dual.
Consider că, pentru a avea acces la tehnologia de ultimă oră folosită pe piața muncii, ar fi benefic ca toate instituțiile de învățământ profesional și tehnic să funcționeze în sistem dual.
De asemenea, oferta de profile și numărul de locuri trebuie să fie corelate cu nevoile de pe piața muncii, la cererea agenților economici.
3. Agenda 2030 pentru dezvoltare durabilă
Educația și formarea sunt esențiale pentru realizarea Agendei pentru dezvoltare durabilă din 2030. Strategia UNESCO pentru educație și formare tehnică și profesională vizează să sprijine eforturile statelor membre de a contribui la tranziția spre societăți și economii durabile.
România s-a alăturat liderilor celor 193 state membre ale ONU la Summit-ul privind dezvoltarea din septembrie 2015, adoptând Agenda 2030 pentru dezvoltare durabilă, un program de acțiune globală în domeniul dezvoltării cu un caracter universal și care promovează echilibrul între cele trei dimensiuni ale dezvoltării durabile – economic, social și de mediu.
Printre cele 17 Obiective de Dezvoltare Durabilă, propuse pe Agenda 2030, se numără și Obiectivul „Educație de calitate”, care presupune garantarea unei educații de calitate și promovarea oportunităților de învățare de-a lungul vieții pentru toți.
Reiese de aici că, inclusiv din perspectiva angajamentelor internaționale pe care și le-a asumat România, trebuie să facem eforturi de îmbunătățire și promovare a IPT.
Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti joi, 9 decembrie 2021, 16:42
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro