Valeriu Tabără
Valeriu Tabără
Sittings of the Chamber of Deputies of June 10, 1997
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
19-11-2019
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 1997 > 10-06-1997 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of June 10, 1997

  1. Intervenții ale domnilor deputați:
  1.3 Valeriu Tabără - intervenție referitoare la situația întreprinderilor mici și mijlocii private;

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

Domnul deputat Sever Meșca.

Domnul Ioan Gavra:

Nu este.

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

Domnul deputat Valeriu Tabără. Se pregătește doamna deputat Oana Manolescu.

Domnul Valeriu Tabără:

Domnule președinte,

Domnilor colegi,

Problema pe care o ridic este cea a întreprinderilor mici și mijlocii private.

În perioada de după alegerile din noiembrie 1997 și până în prezent, nu s-a luat nici o măsură care să stimuleze capitalul autohton privat. Investitorul român este îngrijorat, derutat, confuz și descurajat. Deși actuala guvernare și actualul legislativ au susținut și susțin, la nivelul declarațiilor, că singura șansă a economiei românești sunt întreprinderile mici și mijlocii și investițiile, comportamentul fiscal al statului și al actualul act de guvernare nu au demonstrat, practic, aceste declarații. Nu există o strategie coerentă activă și stimulativă, la nivelul macroeconomic, pe care s-o cunoască fiecare întreprinzător și, în baza ei, să-și stabilească strategia pentru propria afacere.

Atât timp cât nu se cunosc reglementările legislative, în perioada de dinainte începerii unei afaceri, este ca și cum ai încerca să conduci un automobil care nu are decât combustibil și nu are nici o pedală, manetă sau volan, cu care să-l poți controla în timpul mersului.

Sunt emise tot felul de decizii ministeriale, ordine și ordonanțe de Guvern care reglementează o perioadă trecută. Exemplul cel mai elocvent sunt ultimele reglementări ale Ministerului Finanțelor pentru închiderea anului fiscal 1996, prin care societăți comerciale clasificate, ca și contribuabili mari, conform Ordonanței nr.70/1997, au ajuns să plătească impozit pe profit în procente de până la 80% din profitul contabil. Exemplu: Societatea comercială "Pasmatex" S.A. din Timișoara - 76%, Guban S.A. - 65%, Paltim S.A. - 52%, sumă pe care, după determinare, ar trebui s-o mai reactulizeze la inflație, pentru primele luni ale anului 1997, cu 1,88 procente. Deci s-a ajuns ca multe societăți comerciale să plătească un impozit pe profit egal, în sumă absolută, cu profitul contabil, deci de 100%.

O altă problemă este cea legată de aprobarea prețurilor la combustibil, energie, apă, cu aplicare retroactivă. Recent, din nou, s-a aprobat majorarea prețurilor la gaz metan și apă, cu aplicarea retroactivă de la 1 mai 1997. Întreprinderile care au înregistrat consumuri pentru produsele și serviciile lor, ce le-au vândut deja, vor suporta pierderile pentru perioadele când nu le mai pot lua în calculul prețului de cost.

Pentru dezvoltarea întreprinderilor mici și mijlocii, este necesară o capitalizare a acestora. Cum se pot capitaliza aceste întreprinderi, când toate acțiunile concrete ale statului, sistemului bancar și ale politicii monetare conduc, mai departe, la decapitalizare?

Sursele pentru investiții sunt asigurate de profitul realizat și amortisment. Modul de calcul al amortismentului, conform Legii nr.15/1994, a H.G. nr.206/1994 și a Ordinului Ministerului Finanțelor nr.106/1995, prin determinarea gradului de utilizare a mijloacelor fixe, nu ține cont de uzura morală a acestora și, în acest fel, se elimină sumele deduse pentru amortizare și, deci, pentru investiții, prelungindu-se, în același timp, viața utilajelor mult peste cea reglementată în Europa. În același timp, proprietarii mijloacelor fixe nu pot decide o amortizare accelerată, acest lucru fiind în contradicție cu legislația internațională din domeniu și un obstacol pentru retehnologizare.

Nu au apărut legi necesare desfășurării unei activități economice, în condițiile de normalitate. De exemplu, nu avem încă o lege a contractelor comerciale, legea de bază care ar putea contribui la diminuarea blocajului financiar. În prezent, mari furnizori nu încheie contracte sau convenții, ceea ce conduce la o diminuare a posibilităților de organizare și planificare a proceselor de producție.

Posibilitatea recuperării creanțelor este mai mică după abrogarea Legii nr.76/1992. Necesitatea plății taxei de timbru, exagerat de mare, față de taxa fixă de 10.000 de lei, care era prevăzută în Legea nr.76/1992, impune blocarea unor lichidități ce vor fi recuperate peste ani de zile, după ritmul soluționării litigiilor în România.

Ordonanța Guvernului nr.9/aprilie 1997 creează o discriminare între societățile comerciale cu capital majoritar de stat și întreprinderile mici și mijlocii private, deși contribuția reală la fondul de șomaj este mult mai mare din partea întreprinderilor mici și mijlocii, dacă ne gândim la restanțele pe care le au marile întreprinderi.

Mulțumesc.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania wednesday, 20 november 2019, 11:02
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro