Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of October 16, 1997
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 1997 > 16-10-1997 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of October 16, 1997

  1. Intervenții ale domnilor deputați:

 

Ședința a început la ora 8,43.

Lucrările au fost conduse de domnul Ioan Andrei Chiliman, vicepreședinte al Camerei Deputaților, asistat de domnii Sorin Victor Lepșa și Corneliu Ciontu, secretari.

*

 
 

Domnul Ioan Andrei Chiliman:

Doamnelor și domnilor deputați,

Declar deschisă ședința noastră de astăzi, joi, 16 octombrie 1997.

Vom începe cu cele 50 de minute de intervenții și voi da cuvântul domnului deputat Vasile Stan. Se pregătește domnul deputat Vasile Vetișanu.

Vă rog.

Nu este aici domnul Stan? Domnul deputat Ion Bivolaru este? Domnul deputat Bara Radu Liviu? Eugen Nicolicea? Hai, că îi luăm la rând. Petru Bejinariu. Mihai Vitcu.

Din sală:

Celor care nu au fost în sală nu le mai dați cuvântul!...

 
 

Domnul Ioan Andrei Chiliman:

Păi, da, normal nu ! (Ilaritate).

 
Petru Bejenariu - comentariu pe marginea Ordonanței de urgență pentru modificarea și completarea Legii învățământului;

Domnul deputat Bejinariu, da.

Vă rog.

 

Domnul Petru Bejinariu:

Îndelungate și aspre contradicții s-au consumat la Comisia de învățământ a Senatului, care cred că se vor repeta și la Camera Deputaților, privind art. 120 din Ordonanța de urgență pentru modificarea și completarea Legii învățământului, fără să fie nici un fel de urgență în sistemul școlar.

Acest articol cuprinde la alin. 2 prevederea potrivit căreia istoria românilor și geografia României se predau în limba maternă în învățământ primar și se pot preda în limba maternă la învățământul gimnazial și liceal. Prevederea se extinde și la învățământul de stat profesional, liceal și postliceal de specialitate, apoi și în învățământul de stat superior prin art. 122-123. În ordonanță se operează cu sintagmele "se poate", noi adăugăm "orice în România", "la cerere" și "de regulă", noi adăugăm "deși nu-i nici nevoie măcar", "se încurajează", noi adăugăm "obrăznicia" și toate la Capitolul XII.

A fost tipărită și difuzată la unii de două ori, pentru siguranță, și o broșură, "Cadrul legislativ intern și internațional", care fundamentează modificarea și completarea Legii învățământului, și în care, foarte interesant ca argument, se aduc texte chiar din ordonanță, precum și multe generalități despre drepturile omului. Prin această ordonanță se construiește un învățământ maghiar de stat, paralel celui românesc.

"Ordonanța deznaționalizării românilor la ei acasă" - cum au numit-o mulți cărturari - face ca harta limbii române să devină mai mică decât harta României, în loc să fie de la Nistru până la Tisa.

Vă rog să observați că ordonanța nu se mai discută nici în comisii, nici în plen, dar se aplică cu mare grabă: localități întregi, cu școli, instituții, administrații locale, așezăminte de cultură, trec la folosirea altei limbi decât limba română. Manualele și de istorie și de geografie au fost deja tipărite în limba maghiară, profesorii de istorie și de geografie nu mai au ce căuta în județele Covasna și Harghita și alte localități, iar recent, constatăm cu o condamnabilă pasivitate că demnitari români nu sunt primiți în instituțiile din localitățile administrate de autorități locale de etnie maghiară. Probabil, ne încearcă exercițiul pașaportului.

Conflictul de la Senat, această anomalie ridicată la rang de prevedere de lege, a fost transferată în zona partidelor politice de la putere. S-a ajuns până acolo încât s-a convenit ca soluția să o dea înțelegerea dintre UDMR și PNTCD, în vreme ce distinsul senator George Pruteanu și alți cărturari și oameni politici, pentru demnitate și adevăr, riscă noi presiuni, amenințări, unii chiar sancțiuni, inclusiv excluderea din partid.

Acestea toate înseamnă, de fapt, vot sub amenințare, și mai înseamnă continuarea cedărilor și renunțărilor începute încă de la Tratatul româno-ucrainean.

După ce se va termina cu spionii, ne putem aștepta și la scuze pentru întârzierea cu care purcedem la a învăța limba maghiară. Dacă la nivelul unor partide se stabilesc prevederi de lege, atunci ce atribuții mai rămân parlamentarilor. Eu constat cu o autentică îngrijorare că democrația în zona ei supremă - Parlamentul României - este grav amenințată.

De aceea, solicităm Guvernului, Birourilor permanente de la Senat și Camera Deputaților să asigure în fapt separarea puterilor, să creeze cadrul democratic legislativului și se promoveze vocația democratică a poporului român.

Vă mulțumesc.

 
Vasile Vetișanu - punctarea a trei secvențe din viața social-politică a țării: 75 de ani de la încoronarea regelui Ferdinand; conferința de presă a P.R.M.; intenția de revenire pe scena politică a P.C.R.;

Domnul Ioan Andrei Chiliman:

Domnul deputat Vasile Vetișanu. Domnul deputat Anghel Stanciu e aici? Nu este. Doamna Leonida Lari, nu. Domnul deputat Viorel Burlacu. Este.

 

Domnul Vasile Vetișanu:

Domnule președinte,

Domnilor deputați,

Intervenția mea de astăzi va fi alcătuită din 3 secvențe. La început vreau să amintesc momentul aniversar de 75 de ani de la încoronarea Regelui Ferdinand, la Alba Iulia, și care s-a făcut atunci în Catedrala Încoronării și Reîntregirii Neamului - aniversare care a beneficiat și de prezența Maiestății Sale, Regele Mihai, în România.

O a doua secvență este legată de un aspect mai tulburător. În plin sfârșit de mileniu, după prăbușirea comunismului, asistăm la renașterea ideilor naziste, sub diferite forme, în conferințe de presă publice.

Am în vedere conferința senatorului PRM, Corneliu Vadim Tudor, din data de 3 octombrie a.c., în care nici mai mult nici mai puțin anunță "procesul marii trădări naționale", care, spune domnia sa, va avea loc pe Stadionul "23 August".

Aș fi vrut să-i scutesc pe câțiva oameni deosebiți ai acestui partid, scriitori și profesori, de a auzi cuvintele liderului partidului lor. Sunt, însă, cuvinte stranii, alarmante. Ele pot crea din nou o imagine deformată a democrației din România, într-un moment când se deschid porțile Europei. Este îngrijorător să auzi astfel de cuvinte. Citez: "Partidul România Mare caută sponsori pentru renovarea din timp a Stadionului "23 August" din Capitală, locul unde va avea până în primăvara anului viitor procesul marii trădări naționale, în fața a 75.000 de oameni și în transmisie televizată în direct".

Mă întreb și vă întreb, domnilor parlamentari, cum este posibil ca asemenea provocări să devină publice? Se știe că senatorul Vadim Tudor are momente de buimăceală, dar asemenea afirmații nu pot produce decât vrajbă și incitare la violență. În ce lume trăim? Cui folosesc asemenea provocări? Deși se știe faptul că Vadim Tudor se referă la țărăniști, el îi are în vedere și chiar îi nominalizează și pe PUNR-iști, inclusiv pe liderul acestui partid.

Se mai știe că Vadim Tudor era cântărețul preferat al dictatorului Ceaușescu, al doilea de fapt, după cel care ocupa locul întâi - Adrian Păunescu. Iată că astăzi, acești oameni vin să propună execuții și sacrificări de oameni, după modelul nazist, care îndeamnă la crimă și la exclusivism în plină democrație, la judecăți aspre pe marile stadioane în fața a mii de oameni.

Stăpânul de ieri al lui Vadim Tudor, prefera cifra de 11.000 de oameni, ridicată de actualul senator la 75.000 de oameni, considerând că este un lucru mai deosebit.

Ne întrebăm din nou, dacă aceste chemări iresponsabile la execuții în masă, după modelul Bokassa - Idi Amin, sau a kmerilor roșii, servește cuiva.

În fine, ultima secvență. Din presă aflăm că Partidul Comunist Român se întoarce pe scena politică, după cum ne anunță președintele Partidului Muncitoresc Român, care își propune transformarea acestui partid în PCR, la începutul lunii noiembrie.

Înainte, însă, de înfăptuirea acestui țel, comuniștii trebuie să arunce o privire în urmă asupra experienței amare, comuniste de 50 de ani din România, care a dus la sacrificarea arbitrară a oamenilor, ceea ce ar însemna că în prezent înființarea acestui Partid Comunist Român nu ar avea nici o legitimitate.

Vă mulțumesc.

 
Anghel Stanciu - drept la replică;

Domnul Ioan Andrei Chiliman:

Domnul deputat Anghel Stanciu a revenit între timp.

Poftim?

 

Domnul Anghel Stanciu (din sală):

Un minut replică. În calitate de vicelider.

 
 

Domnul Ioan Andrei Chiliman:

Da, vă rog. Cu toate că nu există replici la astea, dar în fine...

 
 

Domnul Anghel Stanciu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Evident, nu vreau să intru într-o polemică de la acest microfon cu distinsul nostru coleg Vetișanu.

Nici nu aș vrea să spun că vine o vreme când vârsta joacă feste. Totuși, eu mă așteptam ca părul domniei sale, alb, să ne învețe pe cei mai tineri nu numai toleranță, nu numai respect, chiar față de o idee care nu este agreată, dar chiar și democrație. Or, discursul domniei sale, sub forma în care a fost expus, de la înalta tribună a Parlamentului, nu poate să trezească decât repulsii față de un om, pe care, de altfel, îl stimam.

Este tragic, dacă nu ar fi comic, ca un distins coleg să facă reprezentanții, implicit ai unui partid politic parlamentar, global, criminali. Pentru că domnia sa a spus și s-a auzit aici, este un partid criminal.

De aceea, domnule președinte, cu tot respectul pe care îl am față de domnul și distinsul coleg Vetișanu, chiar în momentul domniei sale de rătăcire, posibil oricui, v-aș ruga ca această declarație pe care domnia sa a făcut-o să o trimiteți Comisiei de disciplină și imunități, ca cerere oficială a Grupului parlamentar PRM.

Nu sperăm că prin aceasta domnia sa va învăța ceva. Se pare, din multe intervenții pe care le face de la această tribună, că a trecut demult vremea învățăturii. Și acum, ajungem, poate, așa cum se spune, la noua copilărie, dar fără nici o șansă.

Sincer regret.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Ioan Andrei Chiliman:

Am o rugăminte. Păstrați liniște!

Deci, domnule deputat Stanciu, dumneavoastră aveați o intervenție. O mai țineți sau nu?

 
 

Domnul Anghel Stanciu (din sală):

Vă mulțumesc pentru întrebare, dar așa cum săptămâna trecută ați avut bunăvoința să-mi acordați dreptul la replică, în calitate de vicelider am cerut să precizez poziția față de acest atac brutal.

Cererea eu mi-o țin la timp, respectiv când îmi vine rândul.

 
Viorel Burlacu - declarație adresată prim-ministrului Victor Ciorbea, privitoare la privatizarea S.C. Fortuna S.A. Piatra Neamț;

Domnul Ioan Andrei Chiliman:

Domnul deputat Viorel Burlacu, se pregătește domnul deputat... Spuneți-mi, domnule deputat Kovács, dumneavoastră v-ați inscris pe listă? Nu. Domnul deputat Valeriu Tabără este. Nu este.

Domnul deputat Lădariu.

 

Domnul Viorel Burlacu:

Domnule președinte,

Domnilor colegi,

Declarația mea politică de astăzi se adresează, în primul rând, domnului prim-ministru Victor Ciorbea. O acțiune de privatizare, prin metoda MEBO, a fostei Societăți Comerciale "Fortuna" S.A. Piatra Neamț, ce avea în administrare bunurile din proprietatea domeniului public, a făcut să curgă multă cerneală, fie în scrisorile cetățenilor, fie în presa locală. Pentru sistematizarea și individualizarea faptelor, poliția a numit un expert contabil, care, când este vorba de infracțiuni penale, are reputația de a fi un exemplu.

În raportul de expertiză, pe întinderea a 21 de pagini, expertul localizează constatările și, în temeiul art. 147 și 263 din Codul Penal, sesizează judiciar, pe baza probatoriului constatat, infracțiunile săvârșite de cei implicați. În cursul desfășurării anchetei, poliția și-a însușit 90% din sesizările judiciare ale expertului. Dar, problema acestei privatizări ce a avut ca scop jefuirea bunului public, respectiv piața centrală a orașului și piața "Orion" din Piatra Neamț, fiind de mare interes local, expertul a acordat un interviu cotidianului "Monitorul de Neamț". Spre deosebire de mulțimea articolelor ce apăruseră până la data interviului, expertul, cu meticulozitatea caracteristică unui expert contabil, transformă fiecare problemă-infracțiune în punct ochit, punct lovit. Cum în această afacere erau și sunt amestecate persoane oficiale se declanșează împotriva expertului represalii. Este dat de mai marii zilei, cu mare influență în subsolul social, în judecată Consiliului de disciplină, care îl suspendă pe un an de zile și îl obligă la plata a 600.000 de lei. După această "victorie", lupta anticorupție mai înregistrează o victorie. Deși poliția confirmase o serie de fapte penale, dosarul este stopat pe motiv că nu a existat intenția de comitere a infracțiunilor.

Cu alte cuvinte, fără intenție s-au comis: fals intelectual, fals material, deturnare de fonduri, abuz în serviciu - deci s-a furat averea publică fără intenție.

Expertul a fost suspendat deoarece descoperise cum s-au realizat prin infracțiune multe dintre privatizările MEBO și i-a supărat pe cei puternici. Sperăm că ofițerii care au instrumentat cazul să nu fi ajuns șomeri.

Comisia de disciplină îi reproșează expertului următoarele:

    1. Că sesizarea judiciară s-a făcut prin trimitere la Codul Penal, ca și cum falsul material ar figura în Codul Familiei.
    2. Că a discreditat funcționari publici și demnitari.
    3. Că a divulgat secretul profesional. Secretul era al primăriei, care fiind parte civilă în proces, nu avea interes să fie secret. Prezumtivii infractori aveau interes să nu se afle.

Iar, în subsolul social a apărut panica celor care prin privatizarea MEBO au ajuns miliardari peste noapte și trebuiau să scape de eventuale expertizări cinstite.

În concluzie, așteptăm de la domnia voastră să interveniți la Consiliul Superior al Corpului Experților Contabili pentru reanalizarea sancțiunii de suspendare acordată expertului. În caz contrar se vor accentua devierile de la constatarea faptelor. Să dispuneți reverificarea dosarului privatizării averii publice a municipiului Piatra Neamț, adică a S.C. "Fortuna" S.A.

Modificarea Regulamentului de organizare și funcționare a Corpului Expteriților Contabili și Contabililor Autorizați din România, în sensul de a fi precizată obligația sesizării judiciare, în conformitate cu precizările art. 263 Cod Penal. Numai așa lucrările de expertiză contabilă vor deveni un sprijin efectiv al Poliției, Parchetului și Justiției, în activitatea acestora de salubrizare morală a societății românești.

Aștept de la domnia voastră un răspuns scris asupra modului în care veți rezolva aceste situații.

Vă mulțumesc.

 
Lazăr Lădariu - încercarea de a face auzit, de la Tribuna Parlamentului, strigătul de alarmă și durere al românilor ardeleni;

Domnul Ioan Andrei Chiliman:

Domnul deputat Lazăr Lădariu. Se pregătește domnul deputat Radu Mazăre. Este aici? A, sunteți acolo. Bun.

 

Domnul Lazăr Lădariu:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

De mai bine de 5 ani, ca deputat al Partidului Unității Naționale Române, m-am străduit, uneori până la disperare, să fac să ajungă de la tribuna Parlamentului până la urechile guvernanților și ale colegilor mei strigătul de alarmă și durere al românilor ardeleni.

De mai bine de 5 ani am încercat de mai multe ori, fără succes, să conving că românii din Harghita și Covasna sunt alungați, batjocoriți și supuși unor mari umilințe pe pământul moșilor și strămoșilor lor.

De mai bine de 5 ani, atrag atenția de la tribună Parlamentului că prin secuime se adună arme de foc, că sunt rupte drapelele noastre, că sunt profanate cimitire românești, că numele ne sunt șterse până și de pe cruci, că tineri maghiari sunt instruiți în Munții Carpați, în tabere și organizații paramilitare, totul făcând parte dintr-un real plan al conspirației împotriva Ardealului.

De mai bine de 5 ani, ca unul care am trăit drama acelui marte negru al anului '90 și urmările miniloviturii de stat de la Tg.Mureș, când s-a instrumentat separatismul școlar, au fost profanate monumentele lui Avram Iancu și Nicolae Bălcescu, uciși români nevinovați, incendiate casele românești din Sovata , atrăgeam atenția asupra tendințelor de enclavizare a județelor Harghita, Covasna și Mureș, sub forma reînvierii fostei Regiuni Autonome Maghiare, urmărindu-se clar federalizarea României.

De mai bine de 5 ani, spunem că este amenținat teritoriul românesc, deci țara, că oștirea română, Poliția și Jandarmeria sunt considerate acolo armată de ocupație.

De mai bine de 5 ani, hărți jignitoare împânzesc Ardealul, se cântă, cum s-a întâmplat recent și la Congresul UDMR de la Tg.Mureș, imnul Ungariei și este arborat steagul roșu-alb-verde.

După recentele dezvăluiri din "Evenimentul Zilei", subit, mulți s-au trezit naționaliști. Întrebarea e: unde s-au pitit până acum?

Guvernanții indiferenți, înălțați pe scaunul puterii cu picioare de ceară, cei care au băut doar apă din Dâmbovița, nu s-au obosit să înțeleagă vreodată durerea reală a Ardealului, rana noastră nevindecată purtată sub cămașă.

Noi eram extremiștii, noi eram intoleranții. La președinție, la 1 august a.c., domnul Constantinescu ne-a întâmpinat cu indiferență și răceală. Delegația mureșană a fost tratată cu dispreț la întâlnirea cu premierul Ciorbea, spre satisfacția celor care au mai răstignit odată Ardealul. Urechea guvernanților rămâne în continuare surdă. Trădat nu o dată, ajuns acum cu cuțitul la os prin glasul urmașilor înaintemergătorilor duși sub glie, Ardealul își strigă din nou durerea în acest Parlament umilit. Este strigătul românilor ardeleni care vor o Românie întreagă.

Indiferenți guvernanți, Ip și Treznea, Sărmașu și Moisei, scrise cu literele durerii în pagina neagră a istoriei, au existat!

Trezește-te, guvern român!

Vă mulțumesc.

 
Radu Ștefan Mazăre - analiză a situației flotei române;

Domnul Ioan Andrei Chiliman:

Domnul deputat Radu Mazăre. Se pregătește domnul deputat Vasile Stan.

 

Domnul Radu Ștefan Mazăre:

Domnule președinte,

Onorați colegi,

În 1989, România se mândrea cu una dintre cele mai mari și puternice flote ale lumii, ocupând un invidiat loc 3 în Europa. În numai 7 ani, timp în care s-a aflat la cheremul unor persoane mânate de interese oculte, aceasta a fost destrămată și se alfă, practic, în pragul falimentului

Unele companii, mă refer în special la "Petromin", au reușit sub oblăduirea unor puternici oameni politici să transfere nave, proprietatea statului, sub alte jurisdicții care încurajează lipsa controlului financiar. Navele sunt ipotecate pentru sume imense, iar specialiștii spun că nu mai există nici o șansă ca acestea să revină vreodată în țară.

Nici pentru cele rămase în proprietatea statului român, viitorul nu este mai roz. Mare parte dintre ele sunt arestate prin colțurile lumii, cu datorii către partenerii străini și, mai ales, către echipaje. Acestea sunt condițiile în care FPS a găsit de cuviință să schimbe managementul companiilor de navigație. Măsura în sine este justificată, dar din păcate noii numiți sunt sunt niște ageamii.

La Compania "Navrom", director general a fost uns Marius Predescu, un ofițer electrician fără experineță de conducere, care aștepta la scara vaporului să vină curentul. AGA, compusă în întregime din reprezentanți ai FPS a numit în Consiliul de Administrație al "NAVROM-ului" persoane care, la fel ca și noul director, nu a avut în viața lor de a face cu dura lume a shipping-ului. În schimb, au meritul de a fi țiitori politici. Garibaldi Defta, a cărui experiență de comandant se reduce la un voiaj de numai 4 luni, și acela neterminat, cumătru cu Diana Vancea, secretar de stat la Transporturi; Victor Ploaie, șef al catedrei universitare, la care Vancea funcționa ca asistent, și Luigi Soare, director în FPS, care are cel mult experiența vaporașelor de hârtie în lighean.

Cum poate crede FPS-ul că niște nepricepuți într-ale flotei pot scoate "NAVROM-ul" din criza în care se află? Cum poate fi lăsat la discreția unor oameni de pe stradă o societate de peste 500 de miliarde de lei?

Și, pentru a vă convinge de neputința noilor numiți - menționez că directorul general și directorul tehnic al "NAVROM-ului" dețin și administrează Societatea Privată "Marion Shipping" prin care nu au fost capabili să ruleze nici un leuț. Păi, dacă în propia lor afacere nu au fost în stare să reușească, cum crede FPS-ul că cei doi merită încrederea de a li se da pe mână soarta a 77 de nave cu probleme tehnice și juridice majore, cu litigii și ipoteci de milioane de dolari?

În concluzie, solicit FPS-ului numirea unor pricepuți la cârma "NAVROM-ului".

Mulțumesc.

 
Vasile Stan - sesizare asupra politicii dezastruase a Guvernului în domeniul agriculturii;

Domnul Ioan Andrei Chiliman:

Domnul deputat Vasile Stan. Se pregătește domnul deputat Anghel Stanciu.

 

Domnul Vasile Stan:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Cred că nimeni nu poate să conteste faptul că recolta bună de grâu și orz din acest an se datorește în exclusivitate activității Guvernului Văcăroiu.

Lucrările agricole făcute la timp în toamna anului 1996, acordarea de îngrășăminte gratuite conform Legii 83, abrogată de actuala putere fără să pună nimic în loc, și nu în ultimul rând subvenționarea cu 50% a semințelor, au contribuit determinat în obținerea acestei recolete. Nu același lucru se poate spune de cultura de floarea soarelui a cărei recoltă este apreciată ca foarte proastă, deoarece actuala putere nu a sprijinit cu nimic lucrările agricole, dar, mai ales, fertilizarea ei. În mod sigur că vom importa ulei.

Prețurile de achiziție de 700-800 de lei la grâu și 1200-1500 la floarea soarelui, nu acoperă decât în foarte mică măsură costurile de producție, iar recolta obținută zace în depozitele producătorilor. Pentru recolta de porumb din acest an, care se anunță notabilă, nu există nici un contract de preluare. De recolta de fructe nu se interesează nimeni, iar oferta de preț, din partea industriei de 300-400 de lei la mere, nu încurajează în nici un fel pe pomicultori, care cu această valoare nu acoperă nici culesul.

Mai grav este faptul că la ora actulă nu se ară suficient și nu se însămânțează. La data de 3.X.1997, conform datelor furnizate de Ministerul Agriculturii, s-au însămânțat doar 7% din suprafața programată. Se pare că la anul, așa cum ne amenință șeful Comisiei de agricultură din Senat, domnul Triță Făniță, vom importa cereale așa cum s-a mai făcut în perioada de glorie a Guvernului domnului Roman. Nu se ară, dar mai ales, nu se însămânțează, pentru că producătorii agricoli nu au banii necesari pentru aceste lucrări. Cei 130.000 de lei alocați prin vestitele cupoane, acordate de actuala putere, nu au cum să acopere cele 1,5 milioane necesare pentru lucrările agricole la un hectar de pământ. În mod normal, la această oră trebuiau însămânțate circa 60% din suprafața necesară.

Spre regretul meu, în județul Argeș, situația este, de asemenea, nu tocmai bună.

Stimați colegi,

Am venit în fața dumneavoastră și v-am prezentat gravitatea situației și vă sesizez asupra politicii dezastruoase a Guvernului, care aplică cu iresponsabilitate prevederile Acordului ASAL, încheiat cu FMI-ul și Banca Mondială.

În încheiere, consider ca stupefiantă declarația din ziarul "Adevărul" din 7 octombrie 1997, a domnului ministru Gavrilescu, care, după părerea mea conduce cea mai slabă echipă ministerială din ultimii ani că "este mândru că trăiește această criză a grâului", cu toate că, zice dânsul, subvenționarea semințelor a fost mai puțin reușită că finanțările au fost destul de neacoperitoare și că nu sunt bani pe piața cumpărării grâului.

Vă las pe dumneavoastră să comentați și să analizați această declarație.

 
Anghel Stanciu - denunțarea lipsei de receptivitate a Cabinetului Ciorbea față de planul de redresare economică a Moldovei;

Domnul Ioan Andrei Chiliman:

Domnul deputat Anghel Stanciu. Se pregătește domnul deputat Valeriu Tabără.

V-a dat dumneavoastră prioritate domnul deputat Petre Țurlea.

 

Domnul Valeriu Tabără (din sală):

Îi dau lui...

 
 

Domnul Anghel Stanciu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Există, se pare, în actualul Cabinet Ciorbea, un virus care bântuie prin capetele unor stimați colegi deputați și miniștri, în același timp, și care provoacă ritmic o iresponsabilă limbariță.

Acest nelocalizat virus stă probabil la baza șocantelor dezvăluiri privind "cuiele cu capetele crestate în patru" ale domnului ministru Tăriceanu, a "spionilor" domnului ministru Severin sau a recentului "test cu părinți și elevi" al domnului ministru Petrescu.

Mai nou, virusul, importat probabil cu un anumit sortiment de carne de vită, l-a atins și pe distinsul domn deputat-ministru Băsescu. Recent, într-o conferință de presă ținută la Vaslui și publicată la Iași,, domnul Băsescu a trecut peste orice simț al decenței în relațiile cu colegii, trimițând parlamentarii de Iași, indiferent de culoarea politică, inclusiv pe cei trei ai Partidului Democrat, la lopată.

Lopătarii de ocazie ai domnului ministru Băsescu, senatori și deputați, trebuie să purceadă, de urgență, conform îndemnului ministeriabil, la astuparea gropilor de fundație ale extinderii aeroportului Iași, deoarece "atotputernicia" sa nu va mai da nici un ban pentru continuarea lucrărilor acestuia. Distinsul deputat ministru nu se oprește însă numai la îndemnuri mobilizatoare și ne servește și un democrat avertisment: fraților, potoliți-vă, că vi-l închid!, confundând probabil aeroportul Iași cu lichidata flotă, iar cetatea de scaun a culturii române, Iașiul, cu Cucuieții din Vale.

Dincolo de limbajul jignitor, adresat unor colegi parlamentari, care, evident, ar trebui supus analizei Comisiei de disciplină și imunități, trebuie să distingem clar politici discriminatorii față de Moldova și în speță Iașiul, concretizate într-o lipsă totală de receptivitate a actualului cabinet, față de așa-numitul plan de redresare economică a Moldovei, atașat Contractului cu România. De la aparatul necesar Centrului de cardiologie Iași, subtilizat de ministrul Drăgulescu, Convenția Democrată Română, de la tăierea fondurilor pentru Spitalul de urgență Iași, la reducerea cifrei de școlarizare pentru medicina ieșeană, s-a ajuns, iată, la sistarea investiției pentru aeroportul Iași și probabil la amânarea sine die și a zonei libere.

Toate acestea, puține din multe alte lucruri ce i se întâmplă Moldovei, ne determină să cerem ferm Cabinetului Ciorbea, respectiv actualei coaliții aflate la putere, să înțeleagă că neglijarea sau persiflarea Moldovei, prin fapte gen Drăgulescu, ministru CDR, sau atitudini bășcălioase, tip Băsescu, ministru PD-FSN, trebuie să înceteze. Primul semn al înțelegerii problemei Moldovei și respectiv a schimbării de atitudine a cabinetului este includerea în bugetul pe 1998, care se scrie acum, a fondurilor necesare spitalului de urgență și internaționalizării aeroportului Iași ca viitoare placă turnantă a dezvoltării întregii zone. Altfel, este posibil ca, la viitoarele alegeri, parafrazând recentul îndemn de "tip Băsescu", explicitat la Vaslui, Moldova să trimită actualul cabinet la împins vapoare.

Vă mulțumesc.

 
Petre Țurlea - prezentarea unor probleme ce îi frământă pe locuitorii români din județele Covasna și Harghita;

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

Domnul deputat Petre Țurlea, se pregătește domnul deputat Neculai Popa și urmează domnul deputat...

 

Domnul Emanoil Dan Barbaresso (din bancă):

Doresc un drept la replică.

 
 

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

Da, doriți un drept la replică. Vi-l dau imediat, după domnul Țurlea.

 
 

Domnul Petre Țurlea:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

Ca deputat de Covasna, vă prezint două probleme, pe scurt.

1. Ca de obicei, sâmbăta și duminica, am fost în județul Covasna și m-am întâlnit cu români din diverse localități. Printre altele, într-una dintre localități am fost întrebat dacă este normal ca un deputat în Parlamentul țării, ales ca să facă legi drepte, să se îmbogățească de pe urma sărăciei oamenilor. Transmit această întrebare domnului deputat Gheorghe Cristea, pentru că la dânsul se refereau țăranii români din Covasna. Domnul Gheorghe Cristea este deputat al PNȚ-CD, președinte al Comisiei de agricultură al Camerei Deputaților, și este unul dintre cei care au speculat și au accentuat criza uleiului, ca să-și umple buzunarele cu banii celor mulți și săraci, tocmai acei oameni care l-au votat cu încredere. Este de întrebat și conducerea PNȚ-CD dacă se simte bine cu asemenea speculanți în cadrul partidului.

A doua problemă: vă citez doar subtitlurile dintr-un articol întins, apărut în Evenimentul Zilei de acum două zile, 14 octombrie 1997, deci citez din acest ziar: "În Harghita și Covasna, maghiarii extremiști au înființat detașamente paramilitare", "Tabere paramilitare și de instrucție pentru lupta de stradă", "Primării cu stemele administrației hortiste", "Apologia Ungariei Mari și Regatului Sfântului Ștefan", "Acapararea economiei și îndepărtarea investitorilor români", "Logistica taberelor paramilitare maghiare asigurată de Biserica romano-catolică", "Arme de foc și cătușe, confiscate de Poliție de la cetățenii maghiari", "Cuvântul de ordine "români împuțiți" plecați în țară la voi!" "Biserici și cimitire distruse și profanate". Am încheiat citatul din ziarul Evenimentul Zilei, deci, nu-mi aparține.

Toate subtitlurile din Evenimentul Zilei reprezintă o tristă realitate a județelor Covasna și Harghita din 1990 până astăzi. În toți acești ani, domniile voastre care sunteți mai vechi în acest Parlament, știți că am prezentat exact aceleași lucruri la tribuna Camerei Deputaților și, de fiecare dată, am fost etichetat, de o parte din partidele românești, drept extremist, șovinist ș.a.m.d. La fel a fost etichetat și PUNR-ul, care a adus la lumină aceleași lucruri.

Situația din cele două județe este doar parțial zugrăvită în Evenimentul Zilei. Citind presa de limbă maghiară, și vă invit să citiți și această presă de limbă maghiară, veți afla un tablou mai complet. Vă redau doar un fapt, un singur fapt în plus față de relatarea Evenimentului Zilei. În Háromsézek, ziarul UDMR-ului din Covasna, apare la Sfântul Gheorghe, au apărut, în vara trecută, nu mai puțin de 17 relatări despre tabere de cercetași maghiari. Au desfășurat, spune ziarul respectiv, activitate intensă în Harghita și Covasna, sub lozinca: să ne cunoaștem patria. În tabere erau tineri maghiari din România, Ungaria, Slovacia, Serbia. Evident, în aceste condiții, patria pe care vroiau să o cunoască era "Ungaria Mare". De altfel, toate grupurile de cercetași au străbătut munții pentru a identifica vechea graniță din timpul ocupației hortiste. Unii, mai înflăcărați, au vopsit chiar niște borne de hotar. Toate acestea sunt rodul activității UDMR-ului. De aceea, în fiecare săptămână, când mă duc în Covasna, românii de acolo mă întreabă, la fel ca și cei din Harghita, mă întreabă cum este posibil, în aceste condiții, păstrarea alianței PNȚCD-UDMR? Românii nu au dat PNȚCD-ului sarcina de a face o asemenea alianță. Și atunci, singurul răspuns este acela că încăpățânarea cu care PNȚCD vrea să păstreze această alianță este rezultatul unei directive din afara țării. Cum se caracterizează partidul care acceptă astfel de directive, îndreptate împotriva neamului românesc? Răspunsul, evident, că îl știți cu toții. Crede PNȚCD-ul că nu va da socoteală pentru ceea ce face împotriva României?

Mulțumesc.

 
Emanoil Dan Barbaresso - drept la replică;

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

Domnul deputat Dan Barbaresso a cerut un drept la replică, după care urmează domnul deputat Neculai Popa și se pregătește domnul deputat Ion Bivolaru. Vă rog.

 

Domnul Emanoil Dan Barbaresso:

Cu uimire am asistat și am ascultat cererea de aducere în fața Comisiei de disciplină a Parlamentului a domnului Vetișanu.

Remarc, încă o dată, că Partidul Comunist Român a fost un partid antinațional, criminal cu propriul său popor prin sutele de mii de morți. Vă rog să mă aduceți pentru aceste afirmații și pe mine, dar cer, alături de domnul Vetișanu și de mine, în fața Consiliului de disciplină a Parlamentului, să fie adus și domnul Anghel Stanciu, care a jignit pe premier și întreg Guvernul, spunând că suferă de "sindromul vacilor nebune". Pentru această jignire...

Din sală (ironic):

Mai tare! Bravo...

 
 

Domnul Emanolil Dan Barbaresso:

Eu știu că Partidul România Mare este un partid extremist, dar, în acest moment, cer să fie adus, pentru tulburarea ordinii publice, pentru instigarea la violență, a șefului Partidului România Mare (Vociferări.), să fie adus domnul Anghel Stanciu în fața Comisiei de disciplină a partidului.

Și dacă vreți mai tare, voi fi ca pe 21 decembrie, mai tare împotriva securiștilor și comuniștilor! (Aplauze ironice, vociferări.)

 
 

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

Domnule deputat Barbaresso, îmi permit să vă spun că, dacă doriți să faceți o asemenea cerere, vă rog să o faceți din partea grupului dumneavoastră în mod oficial.

 
Adrian Năstase - ridicarea unei probleme de procedură în legătură cu segmentul din program privind declarațiile deputaților;

Domnul deputat Adrian Năstase, urmează domnul deputat Neculai Popa. Vă rog.

 

Domnul Adrian Năstase:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

O intervenție de procedură. Din câte știu eu, din practica de patru ani a Parlamentului, declarațiile colegilor nu au permis niciodată dreptul la replică. Eu nu știu dacă domnul deputat Barbaresso a fost înscris...

 
 

Domnul Mihai Grigoriu (din bancă):

Nu ați fost în sală.

 
 

Domnul Adrian Năstase:

Domnule deputat, n-am fost, este adevărat, dar procedura rămâne aceeași, chiar dacă nu am fost în sală.

Deci vreau să vă rog, domnule președinte, încă o dată, să respectați Regulamentul și să cereți și celorlalți colegi să-l respecte, pentru că altfel aceste declarații se vor transforma într-un dialog inutil între colegi când, în realitate, el trebuie să fie o modalitate care să permită deputaților să își exprime anumite puncte de vedere politice. Sigur, fiecare răspunde dacă depășește o anumită limită, este o altă chestiune, dar nu este permis, din punctul meu de vedere, să se dea drept la replică și profit de această intervenție să vă spun că grupul nostru parlamentar, datorită faptului că nu s-a ținut seama de propunerea care s-a făcut, pentru că acest segment de procedură, acest segment de program să fie mutat la o oră convenabilă - și vă rog să observați - în sală sunt 10 sau 15 colegi de la Putere și unul sau doi ziariști, deci, practic, această chestiune, acest segment este o bătaie de joc în program. Noi nu mai suntem dispuși, după ce am semnalat, în patru sau cinci rânduri, această chestiune, să participăm la acest simulacru de democrație.

Începând de săptămâna viitoare, noi nu vom mai participa la această parte din program, iar marți la ora 12.00, la momentul la care noi am cerut să se facă aceste declarații, pentru ca ele să aibă impactul mediatic cuvenit, noi vom face conferință de presă și vom prezenta punctele noastre de vedere, astfel încât ele să poată să fi auzite, dar nu să ne prefacem că funcționăm într-un mod democratic, lucrând într-o Cameră care este căptușită cu vată de sticlă.

Deci, eu vreau să transmiteți și acest punct de vedere la Biroul permanent, nu am reușit până acum să convingem de această chestiune, vă repet, începând de săptămâna viitoare, noi vom face declarațiile politice într-un alt format. La ora 12.00, marți ne vom retrage, vom face conferința de presă, unde vor fi prezentate declarațiile noastre politice.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

 
 

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

O să-i rog pe toți cei care urmează să ia cuvântul să încerce să nu mai aducă jigniri colegilor din acest Parlament, sau vin să-și structureze în așa fel intervențiile, încât să nu jignească colegii de Parlament. Suntem toți colegi aici, o jignire atrage după sine, în mod normal, dreptul la replică și intrăm de fapt..., deturnăm sensul acestor intervenții.

 
Neculai Popa - despre omagiul adus înaintașilor de la Alba Iulia;

Domnul deputat Neculai Popa, se pregătește domnul deputat Ion Bivolaru. Vă rog.

 

Domnul Neculai Popa:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

În aceste zile de octombrie, la Alba Iulia s-a sărbătorit împlinirea impresionantei vârste de 400 de ani de la ctitoria Bisericii mitropolitane, așezământ bisericesc, cultural și spiritual, despre care, marele istoric Nicolae Iorga spunea că: este cel mai trainic și de folos pentru românii din Transilvania. Ctitoria Bisericii mitropolitane de către Mihai Viteazu în anul 1597, în incinta vechii mitropolii din apropierea zidurilor cetății din Alba Iulia, avea să vestească lumii întregi o misiune cărturărească de aur. Acest sentiment înălțător s-a împletit cu alt eveniment istoric extraordinar: împlinirea a 75 de ani de la sfințirea Catedralei încoronării la 8 octombrie 1922, devenită simbolul nepieritor al unirii românilor de pretutindeni în acel decembrie 1918. Aici, la 15 octombrie 1922, Catedrala marii uniri, devenită și a încoronării, era, de altfel, arcul peste timp în care se regăseau marile evenimente istorice de la 1600, 1848, 1918, adică nucleul fierbinte al luptei pentru unitate națională și dreptate socială. Această simbioză dă orașului Alba Iulia o aură aparte, făcându-ne să fim mai buni, mai concilianți, mai toleranți. În nici un caz nu este permis nimănui să fie indiferent în fața acestui simbol sfânt.

Alba Iulia, cetate de sacrificiu, loc al martirajului lui Horea, Cloșca și Crișan, oraș impregnat de naționalism, fără șovinism, care găzduiește mai multe culte, sediu al episcopatelor ortodox și catolic, cu catedrale și biserici impozante, situată spiritual între Palia de la Orăștie, Școala Ardeleană a Blajului și Astra Română din Sibiu, a fost, este și va fi un loc de referință pentru toți românii.

Bine fixate în timp, aceste evenimente istorice, sărbătorite la sfârșitul săptămânii la Alba Iulia, fac parte din omagiul care este adus înaintașilor noștri. El a demonstrat discernământ și iubire pentru idealurile înălțătoare, care au animat și animă poporul român. Așa cum era și firesc, cu acest prilej, la Alba Iulia au fost așteptați toți românii de bună-credință, care, în semn de recunoștință, știu să se bucure și să se închine în fața înaintașilor noștri, în fața faptelor lor de vitejie. Păcat însă că aleșii de astăzi ai neamului, înalte oficialități ale țării, n-au știu să răspundă în fața marilor evenimente istorice ale vremii. Cu excepția unui ministru, nici un alt reprezentant al instituției prezidențiale, parlamentare sau guvernamentale nu a fost prezent la Alba Iulia pentru a sărbători, alături de locuitorii județului Alba, așa cum se cuvine, acest eveniment din istoria neamului românesc.

Nu întâmplător, cetățenii municipiului Alba Iulia și-au exprimat nemulțumirea față de indiferența cu care cei pe care i-au votat au știut să acorde o minimă importanță marilor evenimente ale istoriei.

Punerea în anonimat a acestor mari evenimente istorice, nu numai de către oficialități, dar chiar și de către mass-media, denotă că mulți dintre noi lăsăm istoria să treacă, fără să-i dăm prea mare importanță, lucru care, de fapt, nici nu ar trebui să ne mire prea mult din moment ce iată, mai nou, se încearcă chiar sub ochii noștri, rescrierea unuia dintre cele mai proaspete pagini din istorie, Revoluția din 1989.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

 
Ioan Bivolaru - comentariu pe marginea atitudinii Guvernului față de proiectul de modificare a Legii nr.42/1990;

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

Domnul deputat Ion Bivolaru, se pregătește doamna deputat Leonida Lari.

 

Domnul Ioan Bivolaru:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

În noaptea dintre 14 și 15 octombrie, la oră de minimă audiență, domnul prim-ministru a binevoit să viziteze revoluționarii, înlănțuiți de gardul metalic din fața Senatului și a făcut, în finalul acestei întrevederi, o promisiune legată de Legea 42. Apoi, domnia sa a reiterat pe toate posturile că este ferm decis să-și respecte promisiunea făcută revoluționarilor în semn de respect față de sănătatea acestora. Nu-mi propun să analizez cât de nobile erau mobilurile și cât de sincere erau gândurile ce-l animau pe domnul Victor Ciorbea înaintea și în timpul dialogului cu acei protestatari, dar un lucru merită atenția noastră. Domnul prim-ministru, în acest moment, în discuția cu reprezentanții revoluționarilor nu a dovedit bună-credință, făcându-le promisiunea care nu este în competența sa, aceasta fiind irealizabilă. Revoluționarii i-au cerut acestuia un lucru realizabil, și anume să renunțe la amendarea Legii 42. Domnia sa, scrupulos, a refuzat solicitarea, promițând în schimb acel lucru irealizabil, și anume că va cere Parlamentului să modifice procedura de amendare a Legii 42, din procedură de urgență în una normală.

Consider că este imorală intenția premierului de a-și rezolva propriile probleme prin implicarea Parlamentului în aplicarea unor proceduri străine regulamentelor proprii. Pentru că instituția restituirii proiectului de lege din plenul Camerei către Comisia permanentă sesizată în fond nu există, iar retragerea proiectului nu este posibilă în circumstanțele date. Luni, 13 octombrie, Grupul parlamentar al PDSR a solicitat ca acest pachet de legi să nu fie dezbătut în procedură de urgență pentru aceleași motive pentru care astăzi, Guvernul și-a declarat intenția de a cere anularea acestei proceduri, restituirea proiectului la comisia sesizată în fond și dezbaterea în procedură normală.

Această nouă procedură originală, alături de rotativa ordonanțelor de urgență, dublată de aberantele soluții de a elabora ordonanțe de modificare a altor ordonanțe, care nu sunt supuse încă dezbaterii parlamentare, nu duc decât la agravarea instabilității legislative, care riscă să aducă atingere siguranței naționale de către un guvern autoinstalat într-o perpetuă delegare legislativă.

Nu sunt adeptul alegerilor anticipate, dar nu pot să nu constat, cu stupoare, că actuala Putere își provoacă deliberat propria debarcare. Este o provocare care nu trebuie minimalizată, însă, până atunci, acestui Guvern trebuie să i se blocheze vocația pentru dezastru. Este de datoria tuturor forțelor conștiente și responsabile ale țării.

Vă mulțumesc.

 
Leonida Lari Iorga - analiza unui fenomen straniu - ofensiva minorității asupra majorității și efectele acestuia asupra statului unitar român;

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

Doamna deputat Leonida Lari, se pregătește domnul deputat Valeriu Tabără. Nu rămâneți pe listă, domnule deputat Tabără?

 

Doamna Leonida Lari Iorga:

Stimați colegi,

La acest sfârșit de veac, asistăm cu toții, iar unii chiar participă la un fenomen straniu, cu mari dificultăți de explicare: ofensiva minorității asupra majorității, fie această minoritate etnică, ori sexuală. Tot mai des, am impresia că nu mai sunt legi, morală, tradiții, că ne-a uitat Dumnezeu. Parlamentarii români, fiind încă buni creștini, au rezistat la avalanșa cerințelor din occident de a legaliza ceea ce este împotriva firii: homosexualitatea. Dar în ce privește pretențiile exagerate ale minorității maghiare, guvernanții noștri, de astă dată n-au făcut față situației, călcând strâmb de nenumărate ori. Așa, într-o adormire, sau dintr-o îndatorire, prin ordonanțe de urgență, s-a umblat la Legea învățământului, la Legea administrației locale, ca, până la urmă, să ne pomenim cu acest proiect nesăbuit al domnului Csapo cu privire la autonomia ținutului secuiesc.

La o asemenea tăiere a neamului, a pământului, s-au trezit toți românii, ca la un duș rece, dându-și seama că este în pericol însăși statalitatea țării.

Văzându-i treziți pe loialii români, liderii UDMR s-au retras de realitatea imediată în teorii de felul că românii își întârzie adică-te-lea înaintarea către Europa din cauza mentalității de stat național român. După ei însemnează că în Europa ar urma să nu mai existe state naționale: german, francez, rus, englez, chiar ungar, că locul statelor îl vor lua comunitățile naționale, ceea ce este o inepție. Nici una din aceste țări enumerate nu ar aproba așa ceva, doar de aceea că în sânul lor se află și etnii minoritare și liderii UDMR știu foarte bine acest lucru. Mai mult, ei știu că, și nu pot să nu știe, fiind foarte bine pregătiți pentru acest scop, că, în cazul dat, nu este vorba de o mentalitate învechită a neamului românesc, ci este vorba de existența sinequanon a acestui popor, existență apărată de dreptul istoric, de milenii asupra pământului său, precum și de legea fundamentală a țării - Constituția.

În Țările Baltice, de exemplu, considerate cele mai democrate din fosta URSS, nici nu se pune problema unei alte limbi, nu mai vorbesc de autonomie și alte pretenții. Este mai convenabil, bineînțeles, să zici că ataci mentalitatea, atacând, distrugând statalitatea, iar, în ultimul timp, ungurii nici nu mai ascund faptul că vor autonomie în trei etape: personală, administrativă, teritorială pe criterii etnice. Iată așa, din orbecăire politică, s-a ajuns la detașamente paramilitare în Harghita și Covasna. Oare nu este destul că, la viclenele sfaturi ale străinilor din Est, s-a recunoscut un alt stat: Republica Moldova, care, după această recunoaștere pripită, din nou, cu ajutorul străinilor, mai naște încă două stătulețe, Republica Nistreană și cea Găgăuză, de unde și simpatiile Budapestei pentru Chișinăul care a creat precedentul autonomiei ce o râvnesc ei în interiorul statului român. Oare nu este destul, iarăși, că la viclenele sfaturi ale străinilor, de astă dată din Vest, România a făcut cadou Ucrainei Nordul Bucovinei, cauzându-le bieților români de acolo o viață și mai grea decât au avut-o: se calcă tricolorul în picioare, se închid școli românești, nu mai vorbesc de grădinițe.

De altfel, la întâlnirea de la Cotroceni, cu Emil Constantinescu, președintele țării, am și prevenit din partea PRM, că așa se va întâmpla. Acum ne mai lipsește autonomia teritorială a Ardealului românesc. Da, ni se potrivește, de minune, proverbul: "Dă doamne, mintea românului cea de pe urmă!" Măcar cu mintea cea de pe urmă, să înțelegem că gradul de civilizare nu se verifică numai în atitudinea loială față de minoritari, dar și în atitudinea loială față de noi, de conaționalii noștri, aflați în țară sau în afara actualelor hotare ale ei. Anume, prin o atitudine neloială, prin zecile de ordonanțe de urgență cu care s-a obișnuit, Guvernul actual a creat probleme cu spionii, cu liceenii, cu revoluționarii din toată țara, dar nu i-a fost de ajuns. Deși, domnul Ciorbea afirmă că anume cultura este o prioritate națională, actualul Guvern a aruncat în aer presa de orientare unionistă din Basarabia, și anume acele publicații care au fost primele în grafie latină, care au început cu mișcarea de eliberare națională, care au contribuit ca românii de acolo să aibă niște drepturi elementare la identitate și cultură. Motivul? Se lucrează, cică, pe față, de la guvern la guvern, atât că unul este românesc, atât pe cât poate, iar altul este antiromânesc, totalmente, și vrea dezlipirea de România, federalizarea Basarabiei, reînvierea KGB-ului în republică, incorporarea în CSI, adică refacerea fostei URSS. Se lucrează sau se rade tot ce ține de interesul național, se rade, dar, cum se spune, pe față. Lasă! că rușii, ucrainienii, ungurii știu să lucreze și în subteran pentru a face din statul național român un conglomerat de comunități naționale. În această situație dezastruoasă pentru neamul românesc, îmi amintesc de vechile profeții, care spun că, în timpurile de la urmă - și cam pe acelea le trăim - Satan va încerca fărâmițarea neamurilor, pentru a le supune mai ușor. O anume fărâmițare este în numele acestei grabe diabolice de a înlocui statele cu așa-zisele comunități naționale, or, în Biblie este scris clar: lucrarea domnului se face prin neamuri, adică prin națiuni. (Aplauze.)

 
Valeriu Tabără - ilustrarea, prin cazul S.C. Artex Timișoara, a politicii de privatizare prin lichidare și lichidare prin privatizare dusă de actualul Guvern;

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

Domnul deputat Tabără a renunțat. Domnul deputat Drecin.

A...! păi, ați făcut semn că nu doriți, da? Bun.

Domnul deputat Valeriu Tabără și urmează domnul deputat Radu Liviu Bara.

 

Domnul Valeriu Tabără:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Că ne aflăm în tranziție de aproape 8 ani, o știe toată lumea, că sub această mască, în România, se întâmplă ce se întâmplă, o vedem și o simt toți cetățenii țării, că legile tranziției sunt făcute pentru cei care nu știu să le ocolească, să treacă pe sub sau peste bariera lor, sunt o realitate a zilelor noastre, că îmbuibarea și lipsa de bun simț sunt apanajul celor protejați de anti-corupția la modă, gestionată de "o politică de stat", de care, în afară de vorbe și fanfaronadă politică nu se face nimic, că această îmbuibare servește, împotriva oricărui bun simț, la punerea în practică a politicii actualului Executiv, de privatizare prin lichidare și lichidare prin privatizare, este de asemenea, o realitate.

Iată un caz, și redau aici scrisoarea Asociației salariaților din Societatea Comercială ARTEX Timișoara către Direcția de control a FPS-ului București: "Noi, salariații S.C.ARTEX S.A.Timișoara, vă supunem atenției situația gravă în care se află societatea, conform hotărârii Consiliului de administrație, compusă din domnul Simon Zsoltan, președintele și director general, doamna Simon Catalin, soția dumnealui, și doamna Radici Valeria, director general adjunct, toți salariați direct productivi ai societății intră în șomaj cu data de 1.07.1997, sub motivul: asanare financiară.

Noi, salariații, considerăm că măsura luată este abuzivă și neconformă cu prevederile contractului încheiat de firma Miller din Miercurea Ciuc, prin reprezentantul Simon Karol, fratele acționarului principal, care a licitat pachetul de 40% din numărul acțiunilor și Fondul Proprietății de Stat. Deși, doar acționar principal, domnul Simon Zsoltan își arogă drepturile de patron, iar hotărârile luate de domnia sa au adus, în mod voit, societatea în situația disperată în care se află acum. Pentru susținere menționăm: preluarea punctului de desfacere de către firmă, tot a domnului Simon Zsoltan, Decoratex Grup, prin care desface și produse ale firmei Decoratex Ghiorghieni, unde este acționar majoritar și interzicerea categorică de a vinde produsele societății noastre altfel decât prin Decoratex Grup. Societatea ARTEX a achiziționat 10 războaie electronice de țesut, marca Somlet, și o linie de creație asistată de calculator din credite bancare în valută, contractate cu B.C.R. București, pe 5 ani, cu rambursare semestrială în cote egale în valoare de 1,450 milioane de dolari. ARTEX a reușit prin efort propriu, până în luna decembrie 1996, să achite atât creditele scadente, cât și dobânda aferentă la zi. La finele anului 1996, luna decembrie, acționarul principal Simon Zsoltan a propus societății să preia o parte din contractul de export, stofă de mobilă de la S.C.Decoratex S.A.Gheorghieni, în vederea obținerii de valută pentru rambursarea ratei scadente la împrumut, la 30 decembrie 1996. S.C.ARTEX S.A. a preluat contractul și a facturat în perioada decembrie 1996-ianuarie 1997 marfă livrată la export, destinatarul fiind DECORATEX Hungary, cu sediul în Budapesta, firmă unde, din nou, domnul Simon Zsoltan este acționar. În luna decembrie 1996, firma DECORATEX Hungary, a achitat toate facturile emise în această perioadă, astfel că S.C.ARTEX a rambursat parte din suma scadentă la 31.XII.1996. În 14.I.1997, firma mai livra stofă de mobilă în valoare de 20.651 dolari și în data de 20.I.1997, în valoare de 20.303 dolari, facturi ce nu au fost încasate până în prezent.

Organele Ministerului de Finanțe, din data de 30.06.1997, au calculat penalizări pentru neîncasarea "DIF", emise în ianuarie, în sumă totală de 129.505.150 lei, cu termen de plată de 15 zile.

În ședința Consiliului de Administrație din data de 13.04.1997, doamna Simon Kataly, soția domnului Simon Zsoltan, a propus ca președintele consiliului de administrație, respectiv Șimon Zsoltan, să îndeplinească și funcția de director general și să fie împuternicit să ia măsurile ce se impun pentru reorganizarea activității societății "ARTEX".

Ca urmare a acestei numiri, a demersurilor făcute de către directorul general Șimon Zsoltan, societatea a început să înregistreze blocaj financiar și din lipsă de încasări să fie în incapacitate de a-și plăti obligațiile către bugetul de stat (impozit pe profit, t.v.a., impozit pe salarii).

Toate acestea au fost consemnate de către organele de control ale Ministerului de Finanțe, în procesul verbal întocmit la 30.06.1997, totalul penalizărilor pentru neplată însumând 35.326.473 lei, sumă care a fost debitată la S.C. "ARTEX " Timișoara.

Atât penalizările pentru nerepatrierea valutei cât și pentru neplata datoriilor către bugetul de stat sunt suportate din profitul realizat de societate, cu personalul disponibilizat în întregime cu data de 1.07.1997.

Menționăm că din anul 1994 S.C. "ARTEX " S.A. a realizat profit, cifra de afaceri a crescut, iar în cursul celor 3 ani nu a avut situații de neplată, în termen, a salariilor și a impozitelor și a taxelor aferente, precum și a obligațiilor față de bugetul de stat, toate acestea rezultând din dările de seamă contabile, întocmite de această unitate. Directorul general, Simon Zsoltan, a făcut personal fie demersuri la firma "Elvila International" de a nu rambursa banii datorați, circa 300 de milioane de lei, până în luna august, fapt - cel puțin - curios.

La cererea S.C. "ARTEX " Timișoara, prin directorul general, Simon Zsoltan, încă din luna iunie 1997, B.C.R. - Sucursala Timișoara - a suspendat creditul de lucru, în valoare de 800 de milioane, pe motivul restrângerii activității. De reținut faptul că societatea a gajat acest credit cu terenuri și clădiri din proprietate, ceea ce se pare că l-a deranjat pe domnul Simon Zsoltan în intențiile sale, anularea gajului pentru aceste mijloace fixe i-a facilitat atingerea anumitor scopuri străine de activitatea productivă a societății.

Urmarea acestor demersuri este lichidarea uneia dintre cele mai bune societăți de industrie ușoară din Timișoara, fără ca cei abilitați să facă controlul respectării legii și, mai ales, să răspundă demersului făcut de către salariații S.C. "ARTEX " Timișoara, ca el să fie finalizat.

Mulțumesc.

 
Radu Liviu Bara - semnalarea unor fenomene negative din administrația publică locală, confirmate de recenta scrisoare deschisă a 27 președinți de consilii județene adresată Președinției, Parlamentului și Guvernului;

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

Domnul deputat Radu Liviu Bara și se pregătește domnul deputat Eugen Nicolicea.

 

Domnul Radu Liviu Bara:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

În calitate de membru al Comisiei pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic, mă simt obligat să atrag atenția asupra unor fenomene negative care se petrec în administrația locală.

În județe, în municipii, în orașe și comune, administrația publică locală este blocată în acțiunile sale de operarea unor modificări în serviciile autorităților publice locale, datorită criteriilor politice, de partid, cu consecințe nefaste asupra actului decizional și asupra gestionării intereselor și bunurilor colectivităților locale.

La nivel local, promisiunile electorale nu sunt respectate. Așa-zisele "clauze contractuale", după ce s-au lovit de zidurile birocrației, după ce au fost învăluite în mrejele corupției și ale crimei organizate, s-au volatilizat în neant, fără putință de identificare.

Descentralizarea administrației publice, realizarea autonomiei locale, sporirea nivelului veniturilor lucrătorilor din serviciile administrației publice locale, utilizarea resurselor locale în scopul creșterii gradului de confort în localitățile țării rămân fără acoperire, după mai bine de un an de zile de la alegerile locale.

Cele ce le ridic aici, în fața dumneavoastră, sunt confirmate de recenta scrisoare deschisă a celor 27 de președinți ai consiliilor județene adresată președintelui României, președintelui Senatului, președintelui Camerei Deputaților și primului ministru al României.

Semnatarii ei, analizând starea administrației publice locale, și este vorba de 27 de președinți ai consiliilor județene, în raport cu programul de reformă angajat de Coaliția guvernamentală, au ajuns la concluzia că toate demersurile întreprinse pentru realizarea unei reale descentralizări, întărirea autonomiei locale și asigurarea unui cadru legislativ eficient pentru promovarea unor proiecte de lege esențiale - Legea administrației publice, Legea privind statutul funcționarului public și Legea patrimoniului public și privat - în procesul de reformă a administrației publice locale, nu au întrunit sprijinul Guvernului, Parlamentului și forțelor politice românești, pentru materializarea lor.

În acea scrisoare, se arată că, în ciuda eforturilor pe care le fac autoritățile publice locale, inclusiv prin contacte cu Secretariatul General al Guvernului, cu comisiile de specialitate ale Senatului, autonomia locală este pe cale de a fi înfrântă de o tendință mascată de recentralizare.

În spatele acestor cuvinte studiate ale semnatarilor scrisorii se află, însă, starea dramatică a administrației publice locale, procesul său de degradare continuă, prin acapararea puterii de decizie de funcționari publici corupți, puși în slujba unor interese mercantile, care nu au nimic de a face cu ocrotirea și promovarea interesului general în unitățile administrativ-teritoriale.

Mă întreb, chiar, nu le răspunde nimeni acestor președinți ai consiliilor județene care au fost aleși?

Mulțumesc.

 
Eugen Nicolicea - evidențierea unor erori politice ale actualei Puteri ce afectează viața socială a județului Mehedinți;

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

Domnul deputat Eugen Nicolicea. Se pregătește domnul deputat Mihai Drecin și urmează ultimul pe listă, domnul deputat Mihai Vitcu. Este aici? Bun.

 

Domnul Eugen Nicolicea:

În primăvara anului viitor, Uzina "ROMAG", cel mai mare producător de apă grea din Europa și singurul din România, riscă să fie închisă.

Deoarece Guvernul nu a elaborat o strategie energetică națională, este posibil ca, în 2001, când va fi pornită unitatea a doua de la Cernavodă, ea să funcționeze cu apă grea și combustibili nucleari importați.

Anul acesta erau prevăzute la buget 267 de miliarde de lei, echivalentul produsului livrat în contul Cernavodă, și încă 2 miliarde investiții pentru protecția mediului. Din ultima sumă, reducerile au ajuns la 1,5 miliarde, punând combinatul în imposibilitatea de a-și îndeplini obligațiile asumate față de Ministerul Mediului și riscând să piardă anul viitor autorizația de funcționare. Pe de altă parte, din cele 267 de miliarde s-au aprobat doar 65, iar la jumătatea anului banii s-au rotunjit la doar 23 de miliarde. Producția de apă grea nu se vrea achiziționată, pe motiv că prețul românesc este prea mare.

În prezent, canadienii, cei mai mari producători de apă grea din lume, vând kilogramul cu 226 de dolari, în timp ce severinenii îl produc la 400. Ceea ce nu vor să vadă guvernanții este că, în Canada, producerea de apă grea este subvenționată, și că acest preț este doar un preț cu care se vrea penetrarea pieței românești, urmând apoi, după închiderea combinatului, să crească prețul. Soluțiile există. Dacă Ministerul Finanțelor și Ministerul Industriilor ar aproba cumpărarea energiei electrice de la Porțile-de-Fier și achiziționarea aburului de la CET-DROBETA la prețul de producție, kilogramul de apă grea fabricat la Halânga va fi de numai 218 dolari, deci competitiv.

Închiderea ROMAG-ului are o influență deosebit de gravă, urmând o reacție în lanț: salariații care vor deveni șomeri nu vor avea unde să se angajeze, județul devenind aproape monoindustrial. Odată cu închiderea combinatului, celor aproximativ 2.500 de șomeri, proveniți de aici, li se adaugă cei proveniți de la termocentrala care furnizează aburi pentru combinat și cei de la minele care dau cărbunele pentru termocentrală.

Totodată, având în vedere faptul că termoficarea municipiului Drobeta-Turnu Severin depinde, în totalitate, de această termocentrală, confortul cetățenilor din municipiu va avea de suferit, iar prețul energiei va fi foarte mare.

Atitudinea actualilor guvernanți este de-a dreptul iresponsabilă. Eram tentat să cred, având în vedere promisiunile electorale, că Guvernul Ciorbea a scăpat de sub controlul partidelor care îl susțin, dar vizita staff-ului P.N.L. în Mehedinți m-a lămurit că nu este așa. Puși în fața problemelor cu care se confruntă județul nostru, și în special șomajul, liberalii nu au avut nici o soluție. După criticile pe care le-au adresat Guvernului, au sărit, hodoronc-tronc, la legiferarea prostituției. Să fie aceasta soluția liberală pentru reconversia forței de muncă din județul Mehedinți? Oricum, contextul în care a fost pusă constituie o jignire pentru mehedințeni.

 
Mihai Drecin - Punctul, segmentul și triunghiul în istoria diplomației românești moderne și contemporane;

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

Domnul deputat Mihai Drecin. Se pregătește domnul deputat Mihai Vitcu.

Din cauza timpului, va trebui să închei lista aici, după domnul deputat Vitcu. Vă rog.

 

Domnul Mihai Drecin:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

La începutul acestei săptămâni, în ultima zi a celei de a 43-a sesiuni de toamnă a Adunării Parlamentare a Atlanticului de Nord, Bucureștiul a avut onoarea să primească vizita domnului Javier Solana, secretar general, în funcțiune, al N.A.T.O. Domnia sa venea să rostească cuvântul de închidere a sesiunii în discuție. Zâmbitor, cum îi stă bine unui diplomat de carieră, declarația făcută ziariștilor debutează cu o propoziție uluitoare: "Sunt bucuros că mă aflu aici, în Budapesta" Înghiontit din spate, desigur, cu precauția și diplomația necesară, numărul unu al Alianței Nord-Atlantice revine și se corectează, pronunțând până la urmă numele Bucureștilor.

Îmi aduc aminte că, exact acum 25 de ani, tot într-o emisiune televizată, o altă personalitate occidentală, ancorată în sfera sportului de performanță, dădea dovadă de aceeași amnezie, de o cultură generală identică. Cu ocazia celei de a treia finale România-S.U.A., din Cupa Davis, la tenis de câmp, București, octombrie 1972, nonagenarul Davis jr., încurca și el Bucureștiul cu Budapesta. Sigur, cercurile politice ale vremii și-or fi stăpânit cu greu reacția de uimire și dezaprobare. Totuși, vârsta înaintată a fiului celui ce a oferit "Salatiera de argint" ca premiu pentru cea mai importantă confruntare sportivă, pe echipe, a tenisului de câmp, a făcut ca "gafa" să fie pusă pe seama ramolismentului fizic și intelectual, evident. S-a zâmbit mai mult cu compătimire, decât cu ciudă sau resemnare.

De astă dată, "porumbelul" scos pe gură de domnul Solana, trebuie înțeles și interpretat de pe alte coordonate. Domnia sa este încă un om tânăr, viguros, chiar fermecător.

Unii vor fi tentați să spună că "gafa" spaniolului este o mostră a culturii sale geografice precare, a superficialității tipic latine, a aroganței, proprii celui ce provine dintr-un mediu politic elitist, a dezinteresului, sau chiar a "trădării" cauzei românești.

Chiar dacă s-ar putea să fie la mijloc câte ceva din toate acestea, echilibrul, bunul simț și cealaltă față a adevărului ne obligă să nu aruncăm vina numai pe "celălalt", pe "străinul" indolent și rău-voitor. Trebuie să recunoaștem și vina care ne aparține.

Făcând recurs la istorie, constatăm că în ultimii 130 - 140 de ani, diplomația românească a repurtat succese numai în condițiile în care a reușit să evite capcana gravitării spre un singur centru politic sau a știut să valorifice cu iscusință rivalitățile dintre cel puțin două mari puteri. Astfel, "Unirea" de la 1859 s-a datorat orientării spre Franța, Prusia, Regatul Piemontului, paralizând presiunile Turciei, Rusiei și Imperiului Habsburgic. Cucerirea Independenței de la 1877-1878 este, în plan diplomatic, rezultatul cointeresării economice a Austro-Ungariei și Rusiei, cu care semnăm cunoscutele convenții comerciale, chiar dacă cea cu austro-ungarii ne-a fost total defavorabilă.

Creșterea prestigiului diplomatico-militar a Regatului României în sud-estul Europei, la sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului XX, făurirea României Mari la 1918-1919 sunt rezultatul unei abile și eficiente diplomații, bazate pe pendularea între interesele Puterilor Centrale și ale Antantei.

În perioada interbelică, Nicolae Titulescu a știut să continue bunele relații cu Franța și Anglia, dar le-a reînnodat pe cele cu U.R.S.S. A contribuit la consolidarea Micii Înțelegeri și Înțelegerii Balcanice. Dezastrul diplomatic, din preajma, din anii și de după cel de al doilea Război Mondial, este rezultatul unei conjuncturi internaționale care ne-a obligat să acceptăm dictatul diplomației germane sau sovietice.

Din 1964 până pe la mijlocul anilor '80, diplomația românească își revigorează tradițiile, culegând treptat succese incontestabile.

Mișcându-ne în triunghiul Moscova-Pekin-Washington, dăm dovadă de zinvoltură, inspirație, pragmatism. Bucureștiul este vizitat de toate somitățile politice ale lumii. Toți ne caută, ne vizitează, ne flatează. Suntem primiți, la rându-ne, peste tot.

Din păcate, după 1990, diplomația românească se antrenează într-un joc al... caprei (mă gândesc la obiceiul popular de Anul-Nou). Mentalitatea liderilor momentului, de certă sorginte sovietică, ne orientează - mai întâi - cu hotărâre și entuziasm spre Moscova. Apoi, aceeași, de frica etichetării lor ca "antieuropeni" sar spre Vest, abandonând fireștile relații cu noua Rusie, pe care prevederea și geopolitica ni le-ar impune. Ce să mai vorbim de îndepărtata Chină, considerată "comunistă", căreia îi întoarcem la un moment-dat spatele, preferând Taiwanul.

Diplomați noi, dornici să se afirme, imprimă Ministerului de Externe mișcări și atitudini imprevizibile, incoerente, de extremă. Când un ministru de externe caută spioni și nu îi găsește, când un prim-ministru afirmă malițios că pilonul democrației noastre este relația cu Ungaria, să nu ne mirăm că Budapesta a devenit capitala României.

Ei, și alții ca ei, fac parte din falanga celor 15.000 de specialiști excepționali promiși în toamna anului trecut de actuala Putere.

Mulțumesc.

 
Mihai Vitcu - școala românească - oglinda societății contorsionate de lupta pentru putere.

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

Domnul deputat Mihai Vitcu.

 

Domnul Mihai Vitcu:

Vă mulțumesc.

Domnule președinte,

Domnilor colegi,

Așadar, o nouă ordonanță de urgență vizează amendarea Legii învățământului privind examenele de bacalaureat. Se pare că este singura modalitate de a se menține la guvernare actuala Putere, aplicând regulile ringului de box, făcând break-ul în momente dificile și, pentru a sta în picioare, se agață de orice.

Greu-încercatul Minister al Educației Naționale a trebuit să facă față unei presiuni a străzii înțesată de tineri, care amenința să pună capac unor proteste sociale tot mai numeroase în ultimul timp.

Sigur, ca om ce am slujit învățământul aproape 30 de ani, nu pot accepta răzmerița școlară. Dar, trebuie să spun că, de data aceasta, elevii claselor a XII-a au avut dreptate.

A trecut aproape un an de când actualul Guvern se opintește să dea conținut Reformei, dar în afara luptei pentru "os" nu observăm aproape nimic.

În Ministerul Educației Naționale constatăm o adevărată harababură, domnul ministru Petrescu negăsindu-și oamenii de încredere pe care să-i pună la treabă. Schimbările făcute nu dau rezultate. În învățământul preuniversitar, în câteva luni, s-au succedat nu mai puțin de trei miniștri secretari de stat și trei directori generali și tare mă tem că nici pe ultimii nu îi prinde Crăciunul. Cine și când să mai facă reformă în învățământ, să elaboreze metodologii de aplicare a Legii invățământului? Și, totuși, încercând să fie ferm, domnul ministru Petrescu a încercat să rezolve presiunile, dar, din păcate, rezistența s-a oprit la nivelul ministerului ce-l reprezintă.

Luni, 13 octombrie, a.c., zi cu ghinion pentru domnia sa, a convocat toți inspectorii generali din țară, plus "piesele grele" din minister, pentru a dialoga cu reprezentanții elevilor. După dezbateri furtunoase, răspunsul a fost negativ, menținându-se noua formulă de bacalaureat. Până când? Până s-a ajuns la Măria-Sa, domnul prim-ministru Ciorbea, meșter mare în dezamorsarea conflictelor, având experiența muncii sindicale. Cu respectu-i cunoscut față de lege, de! domnia sa este jurist, primar, prim-ministru, om de școală etc., cu solidaritatea ce a afișat-o, în atâtea rânduri, față de membrii Guvernului său, anulează tot ce s-a hotărât la Ministerul Educației Naționale și promite elevilor un bacalaureat de patru probe scrise și un oral. Până la ordonanța de Guvern, s-au făcut și câteva precizări care, citite atent, vor crea suficiente probleme elevilor.

După părerea mea, în condițiile în care domnul ministru Petrescu va mai prinde sfârșitul anului școlar 1997-1998, elevii vor plăti scump îndrăzneala lor, de a înfrunta zeii. Vor fi bucuroși, sărmanii elevi, să dea bacalaureatul la 14 materii, într-o singură oră, nu cinci obiecte într-o zi. Va fi un bacalaureat național, cu subiecte concepute de oameni care abia își mai amintesc de realitățile din școli, cu corectura pe centre de județ, cu tot tacâmul unui răspuns pe măsura situației create unui ministru, care a avut atâtea probleme cu învățământul universitar și preuniversitar, singura situație mai liniștită fiind în învățământul preșcolar; dar, nici aici nu se știe până când.

Domnilor guvernanți și domnilor colegi,

Școala românească are nevoie de liniște pentru continuarea reformei în acest domeniu prioritar, cu aplicarea legilor în spiritul și litera lor, inclusiv a statutului personalului didactic, lege organică ce a intrat în vigoare de la 1 septembrie, dar a cărei aplicare se face după ureche.

Școala românească are nevoie de reformă și de oameni competenți, de la ministru până la ultimul învățător de țară. Elevii nu pot fi altfel decât așa cum sunt educatorii lor. Nimic mai adevărat ca spusele, de odinioară, ale unui om de școală, spuse ce și își au obârșia în înțelepciunea neamului românesc: "Cum îi învățătorul, așa îi și poporul".

Evoluția societății românești, din ultimii ani, confirmă în chip strălucit aceste vorbe de duh.

Și, pentru că tot se discută, în ultimul timp atât de mult de dosarele securității, de spioni, fac și eu o propunere în contextul celor prezentate.

Propun domnului prim-ministru ca, în cel mai scurt timp, să ceară miniștrilor, miniștrilor secretari de stat, foaia matricolă - de la clasa I-a până la absolvirea facultății. S-ar putea să aibă surpriza că unii miniștri au ani buni de repetenție sau sunt, chiar, mediocri și atunci și-ar putea da seama de ce nu merge reforma în țara asta.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

Cu această intervenție, încheiem prima parte a ședinței. Reiterez ce am spus și în alte dăți: rugămintea mea este să vă concentrați ideile pe trei minute. Este un exercițiu foarte bun și îi rog pe toți care urmează și în viitor să vină la microfon, să-și concentreze ideile în 3 minute. Este anormal ca să rămână colegi ... Și au rămas vreo șase colegi care nu au putut să-și expună intervențiile din lipsă de timp și eu am lungit ședința tocmai ca să poată cât mai mulți să facă acest lucru.

 
   

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania sunday, 17 november 2019, 4:46
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro