Mihai Vitcu
Mihai Vitcu
Ședința Camerei Deputaților din 16 octombrie 1997
Sumarul ședinței
Stenograma completă

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 1997 > 16-10-1997 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 16 octombrie 1997

  1. Intervenții ale domnilor deputați:
  1.19 Mihai Vitcu - școala românească - oglinda societății contorsionate de lupta pentru putere.  

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

Domnul deputat Mihai Vitcu.

Domnul Mihai Vitcu:

Vă mulțumesc.

Domnule președinte,

Domnilor colegi,

Așadar, o nouă ordonanță de urgență vizează amendarea Legii învățământului privind examenele de bacalaureat. Se pare că este singura modalitate de a se menține la guvernare actuala Putere, aplicând regulile ringului de box, făcând break-ul în momente dificile și, pentru a sta în picioare, se agață de orice.

Greu-încercatul Minister al Educației Naționale a trebuit să facă față unei presiuni a străzii înțesată de tineri, care amenința să pună capac unor proteste sociale tot mai numeroase în ultimul timp.

Sigur, ca om ce am slujit învățământul aproape 30 de ani, nu pot accepta răzmerița școlară. Dar, trebuie să spun că, de data aceasta, elevii claselor a XII-a au avut dreptate.

A trecut aproape un an de când actualul Guvern se opintește să dea conținut Reformei, dar în afara luptei pentru "os" nu observăm aproape nimic.

În Ministerul Educației Naționale constatăm o adevărată harababură, domnul ministru Petrescu negăsindu-și oamenii de încredere pe care să-i pună la treabă. Schimbările făcute nu dau rezultate. În învățământul preuniversitar, în câteva luni, s-au succedat nu mai puțin de trei miniștri secretari de stat și trei directori generali și tare mă tem că nici pe ultimii nu îi prinde Crăciunul. Cine și când să mai facă reformă în învățământ, să elaboreze metodologii de aplicare a Legii invățământului? Și, totuși, încercând să fie ferm, domnul ministru Petrescu a încercat să rezolve presiunile, dar, din păcate, rezistența s-a oprit la nivelul ministerului ce-l reprezintă.

Luni, 13 octombrie, a.c., zi cu ghinion pentru domnia sa, a convocat toți inspectorii generali din țară, plus "piesele grele" din minister, pentru a dialoga cu reprezentanții elevilor. După dezbateri furtunoase, răspunsul a fost negativ, menținându-se noua formulă de bacalaureat. Până când? Până s-a ajuns la Măria-Sa, domnul prim-ministru Ciorbea, meșter mare în dezamorsarea conflictelor, având experiența muncii sindicale. Cu respectu-i cunoscut față de lege, de! domnia sa este jurist, primar, prim-ministru, om de școală etc., cu solidaritatea ce a afișat-o, în atâtea rânduri, față de membrii Guvernului său, anulează tot ce s-a hotărât la Ministerul Educației Naționale și promite elevilor un bacalaureat de patru probe scrise și un oral. Până la ordonanța de Guvern, s-au făcut și câteva precizări care, citite atent, vor crea suficiente probleme elevilor.

După părerea mea, în condițiile în care domnul ministru Petrescu va mai prinde sfârșitul anului școlar 1997-1998, elevii vor plăti scump îndrăzneala lor, de a înfrunta zeii. Vor fi bucuroși, sărmanii elevi, să dea bacalaureatul la 14 materii, într-o singură oră, nu cinci obiecte într-o zi. Va fi un bacalaureat național, cu subiecte concepute de oameni care abia își mai amintesc de realitățile din școli, cu corectura pe centre de județ, cu tot tacâmul unui răspuns pe măsura situației create unui ministru, care a avut atâtea probleme cu învățământul universitar și preuniversitar, singura situație mai liniștită fiind în învățământul preșcolar; dar, nici aici nu se știe până când.

Domnilor guvernanți și domnilor colegi,

Școala românească are nevoie de liniște pentru continuarea reformei în acest domeniu prioritar, cu aplicarea legilor în spiritul și litera lor, inclusiv a statutului personalului didactic, lege organică ce a intrat în vigoare de la 1 septembrie, dar a cărei aplicare se face după ureche.

Școala românească are nevoie de reformă și de oameni competenți, de la ministru până la ultimul învățător de țară. Elevii nu pot fi altfel decât așa cum sunt educatorii lor. Nimic mai adevărat ca spusele, de odinioară, ale unui om de școală, spuse ce și își au obârșia în înțelepciunea neamului românesc: "Cum îi învățătorul, așa îi și poporul".

Evoluția societății românești, din ultimii ani, confirmă în chip strălucit aceste vorbe de duh.

Și, pentru că tot se discută, în ultimul timp atât de mult de dosarele securității, de spioni, fac și eu o propunere în contextul celor prezentate.

Propun domnului prim-ministru ca, în cel mai scurt timp, să ceară miniștrilor, miniștrilor secretari de stat, foaia matricolă - de la clasa I-a până la absolvirea facultății. S-ar putea să aibă surpriza că unii miniștri au ani buni de repetenție sau sunt, chiar, mediocri și atunci și-ar putea da seama de ce nu merge reforma în țara asta.

Vă mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 23 februarie 2020, 14:57
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro