Ion Igna
Ion Igna
Sittings of the Chamber of Deputies of March 7, 2000
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
09-06-2021 (joint)
11-05-2021
Video archive:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2000 > 07-03-2000 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of March 7, 2000

  1. Intervenții ale domnilor deputați:
    1.1 Ioan Igna - considerații privind învățământul sibian;

Domnul Miron-Tudor Mitrea:

................................................

Îl invit la microfon pe domnul Popescu Dumitru. Nu este.

Domnul Igna Ioan.

Se pregătește domnul Gheorghe Andrei. Lipsește.

Domnul Vetișanu, atunci..., după domnul Igna.

Domnule deputat,

Aveți microfonul.

Domnul Ioan Igna:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

A fost pentru prima dată în istoria învățământului românesc o acțiune de protest de asemenea dimensiune din partea personalului din învățământ, în scopul curmării situației de mizerie în care au ajuns unitățile școlare și slujitorii lor, prin încălcarea cu bună știință a legilor țării.

Ordonanțele de urgență pentru modificarea și completarea Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, referitoare la stabilirea salariului de bază al personalului din învățământ, și pentru abrogarea unor dispoziții din Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariului de bază în sectorul bugetar și a indemnizațiilor pentru persoanele care ocupă funcții de demnitate publică se pare că au pus capăt acestor acțiuni de protest.

Subliniez că "se pare" numai, deoarece nemulțumirile unui număr foarte mare de persoane din învățământ, ale sindicatelor, continuă și nu ar fi exclusă posibilitatea reizbucnirii conflictului la proporții și mai mari, pentru faptul că nu s-a înțeles din partea guvernanților necesitatea dialogului, așezarea la masa negocierilor în scopul găsirii de soluții la toate solicitările sindicale privind îmbunătățirea situației din învățământ.

Mă refer concret la: modul de recuperare și plătire a orelor pierdute în timpul conflictului, disponibilizările din învățământ, baza materială a învățământului, personalul TESA din învățământ.

Nu s-au analizat cu simț de răspundere niciodată cauzele concrete care au dus învățământul românesc la această situație de disperare.

Mă voi referi, în continuare, la situația învățământului sibian, situație care consider că este asemănătoare în toate județele țării.

Până în 1996-1997, învățământul preuniversitar sibian se situa în prima jumătate, între județele țării, privind rezultatele la concursurile școlare, examenele de bacalaureat, admiterea în învățământul superior, baza materială, integrarea absolvenților în activități social-utile.

Această poziție bună a învățământului sibian se datora faptului că la conducerea Inspectoratului Școlar, la conducerea majorității unităților școlare din județ se aflau cadre didactice cu reale calități manageriale, buni specialiști, oameni ce cunoșteau problemele învățământului și găseau soluții concrete de lichidare a unor neajunsuri, buni psihologi, în scopul realizării unei bune colaborări între școală, familie și organele locale, concret primăria.

Menționez fără exagerare că mulți dintre acești buni manageri au fost schimbați pe criterii politice. Exemplific: Școala Generală nr. 1 Sibiu, Școala nr.9 Sibiu, Școala nr. 15 Sibiu, Școala nr. 20 Sibiu, Școala Cristianu, Liceul Cisnădie, Liceul "Octavian Goga" Sibiu.

Concursurile de ocupare a posturilor respective au fost conduse din umbră de conducerea P.N.Ț.C.D. Sibiu, pentru ca directorii acestor unități școlare, care au fost și sunt buni gospodari, să nu mai reușească la concurs. Destituiri ilegale de directori: exemplu Colegiul "Gheorghe Lazăr" Sibiu.

Schimbările la conducerea Inspectoratului Școlar Sibiu au fost catastrofale. Imediat după schimbarea inspectorului general, în 1996-1997, a apărut "scandalul subiectelor la concursul de admitere în liceu". În noaptea premergătoare concursului, au apărut pe stâlpi, pe porțile de intrare ale liceelor, subiectele de concurs. Dovadă a neputinței noii conduceri a Inspectoratului Școlar de a lua măsuri în scopul păstrării securității plicurilor cu subiectele de concurs, lipsă de calități manageriale.

Nu a fost nevoie decât de 3 ani pentru realizarea, în perioada 1997-1999, a nemaipomenitei performanțe ca învățământul sibian să ajungă pe ultimele locuri din țară, dovadă rezultatele de la examenul de capacitate, bacalaureat, admitere, în condițiile în care situația la învățătură din celelalte județe nu a progresat, ci, cel mult a stagnat, dacă nu chiar a scăzut.

Avem școli în județ, unde elevii, părinții, profesorii se tem de o eventuală prăbușire a tavanului școlii, sau chiar a școlii, chiar și în lipsa unui seism, respectiv cutremur. Sunt școli cu o bază materială sub toată critica!

Din 1997 și până în prezent nu s-a mai zugrăvit nici o școală din bugetul primăriilor, și aceasta din lipsă de fonduri. Dar, cu toate aceste necazuri, la sediul Inspectoratului Școlar Sibiu au fost investiții de peste 3 miliarde lei, pentru punerea la punct a unor birouri de invidiat, fiind mai elegante interioarele decît ale unor hoteluri de 5 stele.

Actuala conducere a Inspectoratului Școlar și cu inspectorii trebuie să se simtă cât mai bine, pentru a ține în frâu pe bieții dascăli, care nu au ce mânca, sau pe bieții elevi, care nu au condiții decente de a se pregăti. Așa se gândesc guvernanții la viitorul națiunii noastre. Tragic, dar adevărat!

Îmi trece adesea prin minte conținutul versurilor lui George Coșbuc:

"Când nu vom mai putea răbda,

Când foamea ne va răscula,

Hristoși să fiți, nu veți scăpa

Nici în mormânt".

Coșbuc se referea atunci la soarta de mizerie a țăranului român. Conținutul acestor versuri este acum de actualitate pentru tot poporul, deci și pentru personalul din învățământ. Cu unele excepții, pe care nu le nominalizez, că le cunoașteți și dumneavoastră foarte bine.

Doamnelor și domnilor colegi,

Moțiunea discutată în 28 februarie dorea, din partea noastră, schimbarea în bine a poziției sociale a slujitorilor învățământului românesc, așa cum i-am mai numit și cu alte ocazii – "apostoli ai neamului".

Nu putem spera la mai bine fără un învățământ bine pus la punct, fără dascăli stimulați și material, fără școli bine dotate, căci prin școală se formează specialiștii de azi și de mâine, prin școală se formează bunii politicieni. Școala stă la baza progresului social, economic și politic. Prin școală asigurăm prezentul și viitorul națiunii noastre.

Vă mulțumesc.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Și eu vă mulțumesc, stimate coleg.

Am o rugăminte la cei care iau cuvântul: astăzi n-o să pot să lungesc decât pânâ la 9,40 luările de cuvânt.

Vă rog să vă încadrați în cele 3 minute alocate.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania thursday, 18 august 2022, 12:55
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro