Domnul Kovacs Carol Emil: Vă mulțumesc, domnule președinte. Stimați colegi, În această perioadă de intense frământări politice pe marginea legilor proprietății, a reformei în justiție și a Colegiului Consiliului Național de Studiere a Arhivelor Fostei Securități, a alegerilor administrației publice locale, susținătorii diferitelor puncte de vedere au pierdut din vedere o lege deosebit de importantă pentru o societate modernă: este vorba de Legea privind dezvoltarea și utilizarea tehnologiilor informației. La ora actuală, există un vid legislativ cu privire la activitățile de informatică, la procesul de informatizare și, în general, în domeniul tehnologiilor informației. Au fost câteva acte normative cu arie îngustă de acoperire care au suplinit necesitățile de intervenție normativă în această materie total nouă. E vorba de H.G.nr.575 bis din 1992, Legea nr.8/1998 cu privire la drepturile de autor în informatică și Ordonanța de urgență nr.29 din martie 1999, legată de unele măsuri care trebuiau luate în vederea evitării disfuncționalității sistemelor informatice, odată cu trecerea în mileniul următor. Una din condițiile de acceptare a României în structurile europene și euroatlantice, precum NATO și Uniunea Europeană, este și aceea a emiterii unei legi care să alinieze România în rândul societăților informatizate, în așa fel încât să răspundă cerințelor de reglementare europene și internaționale. La proiectul de lege care a fost înaintat Camerei Deputaților și înregistrat cu nr.82/1998, s-a lucrat în mod intens de câțiva ani și la el și-au adus contribuția un număr mare de specialiști din domeniul informaticii și comunicațiilor, dar și juriști de marcă din Ministerul Justiției, Ministerul de Interne, Consiliul Legislativ, precum și din alte instituții specializate ale statului, precum Agenția Națională pentru Comunicații și Informatică. De asemenea, s-au primit sugestii din partea a numeroși reprezentanți ai societății civile, asociații și chiar personalități din domeniul informaticii. Din acest motiv, consider cu totul nejustificată întârzierea, iată, de aproape 2 ani, în elaborarea primului raport și apoi a celui de al doilea raport al celor două comisii, e vorba de Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport și Comisia pentru industrii și serviici. În cadrul discuțiilor din aceste două comisii, s-au adus o serie de modificări, de îmbunătățiri acceptate de inițiator. Cu toate că s-a elaborat și cel de-al doilea raport, legea nu se află pe ordinea de zi, pe motiv că această ordine de zi este și așa destul de încărcată. Cred că ar fi bine să se lase la o parte interesele de partid și interesele de grup, așa cum s-au conturat până la ora actuală și să se dea drumul acestei legi anunțată de acum doi ani și trecută în toate rapoartele de aliniere europeană, e vorba de aquis-ul comunitar, și este așteptată și de forurile internaționale, ca o primă și importantă reglementare în domeniul informaticii și comunicațiilor care tinde să apropie considerabil România de ceea ce există deja, de multă vreme, în celelalte țări ale Uniunii Europene. Deși Legea dezvoltării și utilizării tehnologiilor informației, mai bine zis proiectul de lege, este o lege tehnică, vastă și complexă, interese obscure care pot fi bănuite, dacă se face o analiză atentă a fenomenului politic în domeniul acoperirii ministerelor și a agențiilor naționale de specialitate și a promovării clienților politici, pe baza algoritmului politic, fără să se țină cont de interesele naționale, încă o dată o spun, această lege a fost blocată, nepermis de mult, la Comisia pentru industrii și servicii. Fac apel la Biroul permanent al Camerei Deputaților să urgenteze demersurile pentru a introduce cât mai repede pe ordinea de zi proiectul de lege amintit, pentru a fi discutat și votat în această sesiune. Vă mulțumesc.
|