Niculae Napoleon Antonescu
Niculae Napoleon Antonescu
Sittings of the Chamber of Deputies of March 7, 2000
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
09-06-2021 (joint)
11-05-2021
Video archive:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2000 > 07-03-2000 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of March 7, 2000

  1. Intervenții ale domnilor deputați:
  1.18 Niculae Napoleon Antonescu - intervenție intitulată "Reforma învățământului - între necesitate, dorință și realitate";

Domnul Niculae Napoleon Antonescu (declarație politică prezentată secretariatului de ședință, pentru stenogramă):

Stimați colegi,

Intervenția mea se intitulează "Reforma învățământului între necesitate, dorință și realitate".

După cum știți, în moțiunea prezentată de un grup de 85 deputați au fost reliefate principalele dificultăți pe care le întâmpină învățământul românesc în momentul de față, precum și modul inadmisibil în care este tratat acesta de actualii guvernanți, chiar dacă se clamează peste tot că acesta este prioritate națională.

Fără a repeta argumentele pe care le-am prezentat la discutarea moțiunii și în care, în esență, arătam că ordonanța de urgență nu rezolvă problemele de fond ale învățământului, ci este o măsură conjuncturală, scoasă fără o analiză temeinică, și chiar dacă pare o soluție de moment, care rezolvă o situație explozivă, ea va avea consecințe imprevizibile și cu siguranță conflictele și nemulțumirile vor reveni foarte curând în rândul elevilor, studenților și cadrelor didactice.

Trebuie spus clar că oricât de mare ar fi necesitatea unor restructurări de fond, oricât de mare ar fi dorința de reformă, realitatea este cu totul alta, datorită faptului că o reformă reală și de fond este imposibil de făcut, în condițiile de alocare bugetară actuale. Pe scurt, nu se poate face o reformă de fond privind programele de învățământ, bursele și alte facilitălți pentru elevi și studenți etc.

În fond, majoritatea măsurilor de reformă, chiar dacă unele sunt bine intenționate și uneori chiar justificate, acestea sunt de multe ori simple cosmetizări, iar altele sunt total nefondate, elaborate de "specialiști" fără experiență, unii chiar incompetenți, care copiază aspecte disparate din alte țări și încearcă să le "altoiască" pe sistemul nostru de învățământ. Ca urmare, marea majoritate a cadrelor didactice din învățământul preuniversitar au criticat puternic, competent și cu argumente serioase o serie dintre aceste așa-zise măsuri de reformă, în special curriculare, pentru diferite forme de învățământ, programele analitice, modul de selectare, elaborare și conținutul manualelor alternative ș.a.

Din fericire, în învățământul superior, unde funcționează o oarecare autonomie universitară, a fost mai greu să se ia măsuri necorespunzătoare, chiar dacă s-a încercat acest lucru prin diverse ordine ale M.E.N.

Trebuie spus foarte clar că, în condițiile de subfinanțare actuale, reforma este imposibil de făcut și că de fapt acum, în învățământ, ea seamănă din ce în ce mai mult cu așa-zisa reformă din economie, unde prin reformă, restructurare și privatizare se înțelege de fapt numai lichidare, disponibilizare și vânzarea la prețuri derizorii a întreprinderilor, unor anumite persoane sau grupuri de interese apropiate actualei puteri.

La fel și în învățământ, prin reformă a început să se înțeleagă nu o democratizare, descentralizare și libertate academică respectiv o schimbare de fond, făcută pentru învățământ, și nu în interesul unor persoane, ci, din contră, o tendină de centralizare și politizare excesivă, care în fond urmărește rezolvarea gravelor probleme financiare prin reducere de posturi și disponibilizare, prin mărirea normelor didactice, prin mărirea formațiilor de studiu peste limite normale, prin acordarea de salarii, burse și subvenții insuficiente, prin alocarea unor fonduri cu mult sub limită pentru reparații, dotări și investiții, prin reducerea inadmisibilă a numărului de elevi din licee și de studenți în universități etc., iar, în final, prin reducerea activitților didactice în unele instituții de învățământ și chiar lichidarea altora.

Consider că în această situație nu putem vorbi de o reformă reală în învățământ deoarece, chiar dacă ar fi bine concepută și justificată, ceea ce nu este cazul decât parțial, aceasta nu se poate face fără fonduri corespunzătoare. Prin toate măsurile care se iau, în ciuda bunelor intenții ale majorității oamenilor din învățământ, actuala reformă nu ne apropie de țările avansate, nu va ușura integrarea în Europa, ci, dimpotrivă, ne va îndepărta și mai mult de acest țel și va avea consecințe grave nu numai pentru învățământ ci și pentru țară în general, pentru viitorul acesteia, care se arată din ce înce mai sumbru.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania thursday, 18 august 2022, 13:11
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro