Ioan Bivolaru
Ioan Bivolaru
Sittings of the Chamber of Deputies of October 17, 2000
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
09-06-2021 (joint)
11-05-2021
Video archive:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2000 > 17-10-2000 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of October 17, 2000

  1. Intervenții ale domnilor deputați:
  1.8 Ioan Bivolaru - comentariu asupra situației actuale a flotei maritime românești;

Domnul Vasile Lupu:

Domnul Ioan Bivolaru.

Se pregătește domnul Gheorghe Oană care este prezent.

Domnul Ioan Bivolaru:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Deși evenimentele o prevesteau de mult, astăzi aflăm cu stupoare că România nu mai are flotă comercială maritimă sau ceea ce mai are este doar un simulacru.

Dacă în 1990, România era a patra flotă maritimă în Europa și a unsprezecea în lume, astăzi acest simbol național a dispărut cvasitotal din toate porturile mapamondului. Cele trei companii naționale, NAVROM, ROMLINE, PETROMIN, tot atâtea simboluri naționale, deținătoarele celor 288 de nave maritime cu o capacitate de aproape 6 milioane tone dedwait, astăzi practic nu mai există: au devenit istorie cu tot cu nave.

Putem consemna acest eveniment plasându-l temporal în octombrie 2000, dată la care, pentru actuala guvernare, ar putea constitui o victorie remarcabilă dacă această flotă s-ar fi privatizat în avantajul statului român și nu ar fi fost distribuită gratuit sau pe prețuri derizorii prin toate porturile lumii.

Astăzi, flota română mai este compusă doar din 39 de nave cu o capacitate de 1,2 milioane tone dedwait deținute de 11 operatori privați care, fără să beneficieze de un sprijin real din partea statului, mai au încă curajul să arboreze pavilionul românesc.

Din marina română, considerată una din cele mai prestigioase din lume, astăzi au rămas ca simbol național doar echipaje și nave abandonate în porturile cele mai obscure ale lumii, într-o existență mizeră, pe măsura prestațiilor de după 1996.

Astăzi, coaliția respectivă a prețuit flota maritimă doar în măsura în care aceasta putea asigura salarii mari în valută și un mediu prielnic de afaceri dubioase clientelei avansate ca manager.

Ancheta parlamentară vizând sistuația flotei române din anul 1992 scotea în evidență că în perioada anilor 1997 – 2000 există riscul pierderii totale a acesteia.

Trecerea flotei din administrarea Ministerului Transporturilor în administrarea Fondului Proprietății de Stat după 1996 nu a făcut decât să confirme previziunile anchetei parlamentare.

Întrebat deseori despre flotă, fostul ministru de profil al transporturilor, Traian Băsescu, a negat vehement că ar fi implicat în vânzarea vreunei nave.

De la înălțimea acestei tribune se poate spună că, în anvergura sa, Traian Băsescu nu s-a limitat la vânzarea unor nave, obiectivul său viza alt final, respectiv vânzarea întregii flote.

Nu trebuie uitat că sub patronajul domnului Traian Băsescu s-au pus în 1991 bazele unui program de anvergură privind transferul navelor în afara țării, schimbarea pavilionului, și implicit pierderea naționalității acestora, ipotecarea navelor pentru obținerea unor credite de circa 300 de milioane de dolari către o serie de parteneri străini care nu au justificat nici astăzi cum și cu cine au cheltuit acești bani pe care de altfel și i-au însușit.

Strategia impusă de ministrul Traian Băsescu și secretarul de stat de tristă amintire, Călin Marinescu, de cedare a navelor în contracte de bear-boat sau management, dublată de transferul acestora în paradise fiscale, precum Cipru, Panama, Malta, Libia și altele, cu pierderea naționalității navelor în condițiile unui vid legislativ total pentru astfel de abordări, a fost un act deliberat și trebuie tratat ca atare.

Lăsată pradă unui proces natural de pulverizare și dispariție, fenomen accentuat în anii 1998 – 1999, flota română astăzi nu mai există practic. Fostul ministru Traian Băsescu poate considera că este autorul de necontestat al evenimentului căruia astăzi îi consacrăm acest necrolog – dispariția flotei maritime române.

Tradiția marinărească în momentele ei tragice își crea eroii printre căpitanii care refuzau să părăsească puntea când nava se scufunda. Căpitanul Traian Băsescu, mai practic, a ratat momentul eroic, părăsind puntea flotei maritime românești înainte de a se scufunda definitiv, căutându-și salvarea într-un scaun de primar, semn al unor alte naufragii care ne așteaptă.

Domnul Vasile Lupu:

Da, vă mulțumesc.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania friday, 12 august 2022, 18:46
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro