Ioan Străchinaru
Ioan Străchinaru
Ședința Camerei Deputaților din 4 iunie 1996
Sumarul ședinței
Stenograma completă

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 1996 > 04-06-1996 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 4 iunie 1996

  1. Intervenții ale domnilor deputați:
  1.6 Ioan Străchinaru - Problemă de cercetare științifică și de învățământ;

Domnul Ioan Gavra:

................................................

Are cuvântul domnul deputat Ioan Străchinaru.

Urmează domnul deputat Ion Dobrescu.

Domnul Ioan Străchinaru:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Ingăduiți-mi să obțin atenția dumneavoastră, pentru o problemă de cercetare științifică și de învățământ.

Iată, Ministerul Invătământului a inițiat recent proiectul unei Hotărâri de Guvern pentru modificarea unei anexe a unei Hotarâri de Guvern mai vechi, nr. 458 din 1994, privind organizarea sistemului de învătământ special și, cu acest prilej, Ministerul Invătământului enumeră în acest proiect, printre unitățile de învătământ special, Institutul Național pentru Recuperarea și Educația Specială a Persoanelor Handicapate.

Da. Un institut de cercetare științifică, printre grădinițe și școli ajutătoare. Ne întrebăm însă dacă domnul ministru Liviu Maior are cunoștință de faptul că peste 80% din competențele acestui institut nu au nici o tangență cu Ministerul Invătământului. Mai mult, acest institut a luat ființă prin Hotărârea de Guvern nr. 1161 din 1990, având ca for tutelar Secretariatul de Stat pentru Handicapați.

Este adevărat că prin Legea învățământului, sistemul de învătământ special a trecut în mod legitim la sistemul național de învățământ.

Dacă ne referim însă la Institutul Național pentru Recuperare și Educație Specială a Persoanelor Handicapate, nu putem eluda adevărul că acest institut are în competența sa întreaga problematică a persoanelor handicapate, indiferent de vârstă și indiferent de faptul că aceste persoane sunt cuprinse în instituții speciale sau sunt rămase în familie.

De altfel, se știe că din cele circa 400.000 de persoane cu handicap, diagnosticate ca atare, numai aproximativ 70.000 sunt instituționalizate.

Stimați colegi,

În urmă cu 4 ani, domnul ministru Maior ne declara că problematica învățământului special are, prin complexitatea sa, o autonomie proprie și că la rezolvarea problemelor sale este necesar să contribuie o multitudine de factori din partea ministerelor implicate.

Domnul Nestor Călin mă deranjează, domnule președinte!

Domnul Ioan Gavra:

Domnule deputat Nestor Călin, vă rog să păstrați liniștea în sala de ședințe! Dumneavoastră, când ați intervenit, a fost liniște în sală!

Domnul Călin Nestor:

Este o confuzie, domnule președinte!

Domnul Ioan Străchinaru:

E gravă confuzia, dar reală referirea!

Este momentul să ne întrebăm de ce ignoră acum domnul ministru al învățământului aria largă de preocupări a Institutlui național pentru recuperare și educație specială a persoanelor handicapate, de ce ține să și-l afilieze, restrângându-i sfera de activitate doar la segmentul vârstei școlare și la actul instruirii, lasând la voia întâmplării vârstele mici, la care acțiunile recuperatorii au cea mai mare eficiență, cât și tânărul de după 16 ani, care, apoi, devine adultul și bătrânul handicapat, neajutorat, lipsit adesea de orice intervenție recuperatorie inițiată la vreme și efectuată cu profesionalism.

Credem însă, și cu aceasta închei, că altul este interesul Ministerului Învățământului, așa cum, de altfel, probează unele inițiative finanțate de PHARE, care aspiră doar la clădirea institutului, chiar dacă prețul obținerii acesteia ar echivala cu lichidarea institutului, ca atare. Faptul în speță ne amintește de sinistrul gest comis de Ceaușescu în 1982, soldat cu desființarea brutală a Institutului de cercetări pedagogice și psihologice din România.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Gavra:

Mulțumesc, domnule deputat.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti joi, 18 august 2022, 12:57
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro