Napoleon Pop
Napoleon Pop
Sittings of the Chamber of Deputies of February 6, 2001
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2001 > 06-02-2001 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of February 6, 2001

  1. Intervenții ale domnilor deputați:
  1.5 Napoleon Pop - atenționarea Executivului în privința măsurilor luate în domeniul economic și al reformei economice.  

Domnul Valer Dorneanu:

................................................

Stimați colegi,

Lista înscrierilor pentru intervenții s-a epuizat. La începutul ședinței, domnul deputat Napoleon Pop și-a exprimat dorința să aibă o scurtă intervenție. Având în vedere că timpul afectat intervențiilor nu a expirat, eu v-aș propune să-i dăm posibiitatea și dânsului să facă această scurtă intervenție. Dacă sunteți de acord. Mulțumesc.

Aveți cuvântul, domnule deputat!

Domnul Napoleon Pop:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi.

După 11 ani de tranziție, problema fundamentală a României continuă să se cantoneze în domeniul economic și al reformei economice. Lipsa de funcționalitate a economiei de piață, cu consecințele cunoscute în planul performanțelor, rezistența extrem de redusă a economiei naționale la competiția externă sunt numai două din aspectele care amendează în cel mai sever mod criteriile economice de admitere a economiei în Uniunea Europeană și în NATO.

Deși obiectivul politic al integrării euro-atlantice rămâne prioritar pe agenda Guvernului, modul în care Executivul înțelege să satisfacă criteriul economic al aderării României la structurile amintite îngrijorează, cel puțin prin prisma unor acte normative puse deja în vigoare, și declarații ale unor miniștri. Doresc să mă refer la hotărârile de Guvern privind organizarea și funcționarea unor ministere și autorități, ordonanțe de urgență privind trecerea unor societăți comerciale autonome sub autoritatea unor ministere, despre intențiile lansării unor comenzi de stat cu destinație precisă în ceea ce privește furnizorii.

Toate acestea, indiferent cum sunt argumentate, sunt în contradicție cu mersul înainte al reformelor economice, în ceea ce privește autonomia agenților economici, libertățile întreprinzătorilor, descentralizarea deciziei, într-un cuvânt, mersul nostru spre o economie de piață funcționabilă, așa cum se prevede și în art. 134 din Constituție. Mai mult, ele nasc confunzii, în egală măsură, la intern și la nivelul comunității internaționale, sunt în contradicție cu principiile economiei către care tindem, întrucât zona de acțiuni ori pârghii economice și financiare abia introduse se restrânge în favoarea unor soluții administrative subiective și chiar politice.

Partidul Național Liberal, prin luarea mea de cuvând, dorește să atenționeze Executivul că prin legiferări și declarații pripite partea reformatoare a programului de guvernare aprobat de Parlament este pusă în pericol și, prin aceasta, implicit, obiectivele de restructurare, privatizare, dezvoltare economică și protecție socială, care în mod normal trebuie realizate și racordate la politici și mecanisme de piață, singurele care pot să le asigure continuitate și viabilitate, fără un ajutor de stat excesiv și extins în timp.

Ce putem înțelege despre măsurile administrative care vizează: o creștere îngrijorătoare a numărului de instituții, autorități, regii autonome și societăți comerciale, în subordinea, în coordonarea și sub autoritatea ministerelor, toate denumite "unități", curios termen!, toate în raporturi de subordonare, nici unul definit complet; trecerea de noi societăți comerciale în subordinea unor ministere, sub motivul, aproape hilar, al asigurării unui management performant sau al accelerării privatizării; salvarea unor societăți comerciale cu capital majoritar de stat, aduse în faliment de managementul actual, prin destinatarea directă a unor comenzi de stat, fără licitații transparente; transformarea unor ministere economice cu rol de reglementare în acționari la societăți sau adevărați operatori economici, deținători de parcuri de tractoare și camioane? Prin toate acestea, nu putem înțelege decât o îngrijorătoare lărgire a interferențelor și măsurilor administrative în deciziile economice, care se opun lărgirii sferei de acțiuni a mecanismelor și pârghiilor economice, singurele care dau șanse egale tuturor și câștig de cauză celor performanți, viabili și competitivi.

Favoritismele economice, acordate de un stat din ce în ce mai sărac în resurse financiare, propriei sale priorități private înseamnă nu numai concurență neloială, dar pune în pericol orice intenție bună de protecție socială pe termen lung sau de dezvoltare a sectorului privat al societăților mici și mijlocii, ca alternativă economică și absorbant al șocurilor restructurării și privatizării sectorului de stat. În schimb, aceste favoritisme, bazate pe măsuri administrative, deschid noi canale de corupție și de satisfacere a clientelismului politic.

Noi, parlamentarii PNL, nu credem că efectele în timp ale acestor măsuri vor fi în favoarea colegilor de la guvernare, dar suntem siguri că acestea sunt în defavoarea demersurilor României în ceea ce privește crearea unui mediu economic stabil, predictibil, stimulativ, sănătos, care să ducă la atragerea investițiilor directe și creșterea exporturilor, presupuse locomotive ale dezvoltării economice în următorii ani. Vă mulțumesc pentru atenție.

Domnul Valer Dorneanu:

Și eu vă mulțumesc.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania wednesday, 21 august 2019, 19:15
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro