Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of February 6, 2001
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2001 > 06-02-2001 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of February 6, 2001

25. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr.129/1998 privind declararea ca zonă de interes național a unui ansamblu din perimetrul central al Municipiului București, incluzând Noul Centru Civic și Centrul Istoric și stabilirea condițiilor de realizare a investițiilor pentru ansamblul urbanistic din această zonă (retrimis comisiei).
 
see bill no. 260/1998

Domnul Valer Dorneanu:

................................................

La pct.23, Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 129/1998 privind declararea ca zonă de interes național a unui ansamblu din perimetrul central al Municipiului București, incluzând Noul centru civic și Centrul istoric și stabilirea condițiilor de realizare a investițiilor pentru ansamblul urbanistic din această zonă.

Domnul ministru Miron Mitrea, din partea inițiatorului.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Domnule președinte,

Vă spun de la început că poziția Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor și Locuinței este de a propune Camerei respingerea acestui proiect de lege. Această ordonanță de urgență, care a fost mult disputată cu un an și jumătate în urmă, are cel puțin 3 caracteristici care ni se par inacceptabile: 2 care rezultă din lege și 1 din punerea în practică a legii sau a ordonanței de urgență, care, la ora actuală este suspendată, după cum onorații colegi cunosc. Creează un monopol asupra centrului istoric și centrului Bucureștiului, astfel încât o singură societate comercială să poată proiecta, executa lucrările de construcții. Probabil, este cea mai importantă zonă de construcții din România la ora actuală și, mai mult, amestecă centrul istoric cu centrul comercial al Bucureștiului și cele două lucruri sunt suficiente ca această lege să fie de neacceptare, de respingere, a ordonanței de urgență.

Mai mult, punerea în practică a acestei ordonanțe de urgență a dovedit că pentru o afacere în care sunt implicate 2 miliarde de dolari s-a constituit un SRL care are ca și capital social undeva, în jur de 30 de mii de dolari, iar principalul acționar este reprezentantul unei societăți engleze, care are ca și capital social 100 de lire sterline!

Este una dintre acțiunile pentru care Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor și Locuinței a cerut în această săptămână ajutorul organelor în drept, mă refer la Garda Financiară, Curtea de Conturi și Poliție, pentru a vedea care sunt dedesupturile acestei afaceri. Nu fac nici un fel de proces de intenție nimănui, bănuiesc că toată afacerea a ajuns în acest mod din neștiință, nu din rea-voință, dar este normal ca organele abilitate ale statului să-și facă datoria și să ne informeze.

În afară de această informație suplimentară, revin la ideea inițială. Este inadmisibil ca cea mai importantă zonă urbanistică a României să fie un monopol al unui SRL, indiferent că el este format și din 36% primărie, și de aceea vă propunem, stimați colegi, și vă rugăm să votați respingerea proiectului de ordonanță de urgență. Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul președinte Ioan Oltean, din partea Comisiei pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic.

Domnul Ioan Oltean:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Punctul de vedere pe care l-a exprimat inițiatorul aici, cel puțin la prima vedere, vine în contradicție evidentă cu punctul de vedere pe care comisia sesizată în fond este obligată să-l susțină astăzi. Vă rog să observați că pe ordinea de zi, acest proiect de lege are un raport favorabil, dat în urma dezbaterilor ce au avut loc la nivelul comisiei, precum și în urma avizelor pe care le-au exprimat Comisia juridică și Consiliul Legislativ.

În această situație, îngăduiți-mi să nu pot să fiu de acord cu punctul de vedere pe care l-a exprimat inițiatorul și să supun atenției dumneavoastră propunerea de a se restitui proiectul de lege la comisie, unde, împreună cu inițiatorul să luăm în dezbatere acest nou punct de vedere pe care domnul ministru l-a exprimat. Și, pe urmă, să venim cu un alt raport, fie de menținere a punctul nostru de vedere, fie de însușire a punctul de vedere al inițiatorului.

Dar, în acest moment, noi nu putem fi de acord cu punctul de vedere exprimat de inițiator, deci cu respingerea acestui proiect de lege. Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Stimați colegi,

Vă mai informez că sunt depuse mai multe amendamente de fond și, în raport de aceste poziții contrare, îi dau cuvântul din nou domnului ministru Miron Mitrea.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Domnule președinte,

În mod formal, președintele comisiei are dreptate, comisia, prin două raporturi succesive, pe care le-a exprimat în anul 1999, a adoptat poziția pe care domnia sa a sprijint-o astăzi. Nu avem nimic împotrivă ca acest raport să se reîntoarcă la comisie, să fie reanalizat. Vreau să atrag atenția, însă, că efectele acestei ordonanței de urgență au fost suspendate până în momentul în care dumneavoastră, Parlamentul, veți decide într-un fel sau altul. Nu puteam să ne permitem, Guvernul, să lăsăm această ordonanță să-și producă efectele în cea mai importantă zonă a municipiului București.

Deci, pentru noi, Guvernul, amânarea luării unei decizii nu este o problemă cu care să nu fim de acord și, dacă plenul hotărăște ca proiectul de lege să meargă înapoi, la comisie, pentru un raport suplimentar, noi nu avem nimic împotrivă. Subliniez, pentru ca toată lumea să știe, această ordonanță de urgență nu-și produce efecteze în ziua de astăzi, când noi discutăm această problemă. Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul deputat Marin Cristea. Poftiți!

Domnul Marin Cristea:

Doresc să intervin în susținerea inițiatorului, respectiv, a domnului ministru Mitrea, întrucât de cum s-a născut această ordonanță a creat nu numai animozități și nu numai suspiciunile pe care le bănuiam atunci și s-au dovedit certe ulterior. Această ordonanță, pe lângă altele, vreau să informez Camera că încalcă una din regulile de bază în crearea unei astfel de acțiuni și a unui astfel de proiect.

În 1995, în România, în București, a fost organizat un concurs internațional pentru, să zic, crearea centrului istoric-civic, care a fost câștigat de o asociație de arhitecți germani. S-au făcut cheltuieli destul de importante pentru acest concurs. Iar această ordonanță înlătură tot ce s-a făcut, înlătură tot ceea ce, de fapt, a mai rămas în picioare în zona aceasta a Bulevardului Unirii, începând de la Casa Parlamentului și până la Piața Muncii.

Celelalte lucruri urmărite pe ascuns, sunt cele exprimate de ministru aici. Se vrea a se face această lucrare sub comanda unui SRL străin și, în același timp, cu o întreprindere românească, definită prin lege.

În al doilea rând, vreau să țineți cont, în afară de toate acestea, că la pct. 15 de astăzi - spunea, de fapt, și domnul ministru - noi am aprobat un proiect de lege care, între altele, suspendă această ordonanță, din motivele care au fost exprimate până acum, și, în același timp, pentru că așa prevede legea aprobată la pct. 15, un nou punct de vedere. La fel, acestuia, ca și la celelalte 22.

Eu cred că ea nu trebuie pusă în discuție. Cred că trebuie respinsă de noi, pentru că, la comisie, nu văd ce se va întâmpla, altfel. Oricum, Guvernul trebuie să prezinte un punct de vedere scris. Mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Stimați colegi,

Eu vă rog să aveți în vedere că, dacă trecem la propunerea de respingere, trebuie să trecem la analizarea raportului comisiei pe text. De aceea, v-aș ruga să nu vă repetați și să folosim constructiv timpul.

Din moment ce s-a făcut propunerea din partea comisiei, la care a achiesat și reprezentantul Guvernului, v-aș ruga să-mi permiteți să trec la vot această propunere.

Doriți să mai adăugați ceva, domnule președinte? Vă rog!

Domnul Ioan Oltean:

Domnule președinte,

Vroiam tocmai să insist asupra acestei chestiuni, este un caz nemaiîntâlnit. Eu, cel puțin, nu-mi amintesc de un asemenea caz, în care comisia să prezinte în fața plenului Camerei un aviz favorabil, iar inițiatorul, fără o consultare prealabilă a comisiei, să renunțe la propriul proiect.

Această situație inedită nu-și găsește rezolvarea în regulament, dar este absolut cert, pe baza cutumelor consacrate în activitatea noastră parlamentară, că în această situație nu se poate decât retrimite proiectul la comisia sesizată în fond, care, împreună cu inițiatorul, să găsească o soluție rezonabilă și să fie din nou pusă în atenția plenului Camerei Deputaților. De aceea, v-aș ruga să sistăm dezbaterile pe marginea susținerii unui punct de vedere sau altul și să supunem la vot această propunere, care mi se pare absolut rezonabilă și corectă.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul reprezentant al inițiatorului?

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Sunt inițiatorul, ca și ministru al lucrărilor publice, transporturilor și locuinței.

Este un lucru care s-a întâmplat. Și în legislatura trecută, des s-a întâmplat ca pentru un proiect de lege care a venit cu raport de adoptare să se propună respingerea. Dacă a fost votată sau nu, este decizia Camerei. Aceasta, ca problemă procedurală, răspuns colegului meu de la președinția comisiei.

În același timp, să-i răspund și colegului deputat Cristea. Guvernul și-a exprimat punctul de vedere oficial prin ceea ce am prezentat eu astăzi în fața Parlamentului. Ca și ministru al Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor și Locuinței, punctul oficial de vedere eu îl transmit în această chestiune și cred că Parlamentul, Camera a luat act de faptul că noi propunem respingerea acestei ordonanțe de urgență. Fiind de acord, așa cum am spus de la început, ca ea să fie returnată la comisie, ca să intrăm într-o procedură mai ușor de manevrat. Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Logic și regulamentar, supun votului dumneavoastră propunerea de restituire a proiectului la comisie, pentru a elimina aceste inadvertențe și pentru a examina și propunerile de amendamente făcute aici.

Cine este pentru restituire? Mulțumesc.

Dacă sunt voturi împotrivă. 1 vot împotrivă.

Abțineri? Nu sunt.

Cu majoritate de voturi, s-a votat restituirea proiectului de Lege pentru aprobarea ordonanței Guvernului nr. 129/1998.

Procedură, după ce am votat restituirea legii? Vă rog!

Domnul Cristian Sorin Dumitrescu:

Domnule președinte,

Procedura nu este neapărat legată de ceea ce votăm, atât doar că nu se poate interveni în timpul votului. Am solicitat această intervenție pe teme procedurale pentru a vă ruga ca în momentul în care solicită să ia cuvântul un parlamentar, un deputat, să-i dați cuvântul. Mie nu mi-ați dat cuvântul, de aceea am venit să solicit procedura.

Dumneavoastră nu puteați să bănuiți ce vroiam să spun eu. Iar dacă vreți să sistați dezbaterea, o supuneți la vot.

Rugămintea către dumneavoastră, cu atât mai mult cu cât eram în dorința de a exprima un punct de vedere care să fie în sprijinul de a desluși situația procedurală în care ne găsim și care nu este numai inedită, ci este și politică. Și acest lucru am vrut să-l subliniez: este voința Guvernului, ca inițiator; dar de pe o altă poziție, ca inițiator, față de vechii inițiatori.

Și, în această situație, este normal și este în sprijinul activității noastre să retrimitem la comisie proiectul de lege, pentru ca să nu existe o procedură din aceasta abruptă, pe care, eventual, putea să o susțină inițiatorul: să respingem fără să se facă o motivație. Pentru că este vorba despre o viziune politică diferită asupra problemei respective.

Eu am vrut să insist asupra acestui lucru, dumneavoastră nu mi-ați dat voie, acum am reușit. Vă rog foarte mult, pentru că procedurile de fluidizare a activității parlamentare sunt atât de rapide, totuși, măcar în astfel de momente, să ne acordați această diligență de a accede la microfon, pentru care eu vă mulțumesc dinainte.

Domnul Valer Dorneanu:

Și eu vă mulțumesc și îmi pare rău că nu am sesizat că vreți să luați cuvântul. Am tot văzut deputați ridicându-se din sală și am observat intenția dv. Îmi cer scuze că n-am sesizat.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania sunday, 25 august 2019, 14:54
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro