Pavel Târpescu
Pavel Târpescu
Sittings of the Chamber of Deputies of March 13, 2001
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2001 > 13-03-2001 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of March 13, 2001

  1. Intervenții ale domnilor deputați:
    1.1 Pavel Târpescu - o analiză a dificultăților economico-sociale cu care se confruntă populația județului Iași;

Domnul Valer Dorneanu:

................................................

Îi dau cuvântul domnului Pavel Târpescu, Grupul parlamentar PDSR (Social-Democrat și Umanist.).

Domnul Pavel Târpescu:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Județul Iași este unul dintre județele țării cu cele mai mari probleme economice și sociale și se caracterizează printr-un număr extrem de ridicat de șomeri, precum și printr-un număr mic al investițiilor, factori ce conduc la menținerea unui climat de nesiguranță pentru populația județului. În ciuda eforturilor conducerii județului Iași, concretizate prin prezentarea unor documentații solid argumentate cu fapte și cifre la nivelul autorităților centrale, a fost amânată luarea măsurilor pentru crearea unor facilități pentru zona județului Iași, deși aceasta întrunește condiții pentru declararea ca zonă defavorizată. Exemplificăm în acest sens documentațiile elaborate pentru zonele Pașcani, Hârlău, Târgu Frumos, Andreșeni, Vlădeni.

Disponibilizările colective efectuate în anul 2000 au condus la creșterea numărului de șomeri și la scăderea nivelului de trai. Populația ocupată a scăzut de la 331 de mii persoane la 31.12.1996 la 309 de mii persoane la sfârșitul anului 1999, iar numărul de salariați s-a redus de la 198 de mii la 168 de mii în anul 2000, reducerea numărului de salariați fiind de circa 8%, aproximativ 10 mii de persoane părăsind câmpul muncii. Chiar dacă câștigurile salariale pe medie au crescut de 6,7 ori în decembrie 2000 față de decembrie 1996, prețurile de consum s-au majorat în acceași perioadă de 7 ori, puterea de cumpărare a populației diminuându-se în acest interval de timp cu circa 13%.

Numărul pensionarilor a crescut de la 163 de mii în anul 1995 la 194 de mii de persoane în trimestrul III 2000, veniturile medii din pensii ale acestei categorii de populație fiind situate în acest interval de timp sub nivelul mediu de 40%, față de câștigurile salariale medii nete.

Numărul șomerilor înregistrați la 31.12.2000 era de 38.993 de persoane, față 32.543 la sfârșitul anului 1996. ponderea persoanelor sărace în totalul populației a crescut numai în perioada 1996-97 de la 19,8% la 30,8% pe total țară. Cea mai înaltă rată a sărăciei se înregistrează în regiunea de nord-est, 40,6% în 1997, față de media pe țară, de 30,8%. Luând în considerare acest procent de 40,6%, putem aprecia că încă din 1996 peste 330 de mii de persoane din populația județului Iași erau afectate de acest fenomen, aflându-se sub pragul de 60% din cheltuielile medii de consum ale unui adult.

În acest context, ar fi de arătat că prin reglementări ca cele cuprinse în Legea nr. 198/1997 pentru modificarea Legii gospodăriei comunale nr. 4/1981, legiuitorul a stabilit obligația furnizorilor de servicii din domeniul gospodăriei comunale de a calcula și prevedea în contractele pe care le încheie cu asociațiile de proprietari și locatari clauze privind penalități pentru neachitarea în termen a obligațiilor de plată, în cuantum de 0,2% pe zi întârziere. Ca urmare, unul dintre furnizorii serviciilor publice de alimentare cu apă și canalizare pentru consumatorii de pe raza județului Iași, respectiv Regia autonomă județeană apă canal Iași, aflată sub autoritatea consiliului județean, înregistrează la această dată, pentru anii 1996-2001, penalități în cuantum de 82 de miliarde, iar în cazul municipiului Pașcani aceste penalități sunt de circa 2 miliarde de lei.

Pentru aceste penalități, asociațiile de locatari-proprietari au solicitat în numeroase rânduri autorităților administrației publice locale analizarea situației, în vederea anulării penalităților. Motivele invocate de președinții sau administratorii asociațiilor de proprietari se justifică, cauzele fiind de ordin social și economică, așa cum au fost expuse anterior. La acestea, se adaugă scumpirile repetate de energie termică, energie electrică, apă, canal, gaz, servicii, pentru care scumpirile nu mai țin pasul cu pensiile, cu salariile, cu șomajul și cu ajutoarele sociale, ceea ce conduce implicit la diminuarea veniturilor reale ale populației. Nu în ultimul rând s-au invocat și situațiile imprevizibile create prin neplata în termen a salariilor în unitățile de învățământ, sănătate, societăți comerciale aflate în reorganizare sau care au înregistrat convulsii sociale printr-o privatizare forțată, ca în cazurile S.C. Teopro Iași și Nectar S.A. din Pașcani.

Situațiile prevăzute au generat serioase dificultăți în viața economico-socială a populației județului Iași, o adevărată criză, conform datelor statistice menționate mai sus, ceea ce reclamă necesitatea unei intervenții eficiente din partea Guvernului, pentru adoptarea unei măsuri de anulare a penalităților datorate de asociațiile de locatari, în cuantum de 82 de miliarde de lei, către furnizorul de servicii apă, canal și Regia autonomă județeană Iași. În condițiile în care Regia autonomă județeană de apă canal Iași, în aplicarea Hotărârii de Guvern nr. 348/1993 privind contorizarea apei și a energiei termice la populație, precum și îndeplinirea clauzelor din contractul de împrumut extern al BRD este interesată în asigurarea contorizării corecte a cantităților de apă livrate, adoptarea unei atare măsuri de anulare a plății penalităților pentru o perioadă în care contorizarea apei se realizează în sistem paușal ar contribui în mod esențial la ameliorarea situației prezentate, precum și la combaterea marginalizării sociale. Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc, domnule deputat.

Stimați colegi,

Eu vă rog să vă uitați din nou în regulament, o intervenție durează 3 minute. pentru a putea toți colegii noștri să își prezinte intervențiile, să respectați acest termen.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania monday, 26 august 2019, 2:13
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro