Emil Boc
Emil Boc
Sittings of the Chamber of Deputies of March 13, 2001
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2001 > 13-03-2001 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of March 13, 2001

  1. Intervenții ale domnilor deputați:
  1.3 Emil Boc - o privire critică asupra unor activități ale Guvernului;

Domnul Valer Dorneanu:

................................................

Domnul Boc Emil.

Domnul Emil Boc:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Încă de la început, vreau să menționez că intervenția noastră are drept obiectiv o anumită critică adresată Guvernului, prin urmare, am solicita ca această precizare să fie trimisă, prin intermediul stenogramei, Guvernului.

Voi porni de la un fapt real, care mi s-a întâmplat ieri. În calitate de reprezentant al Circumscripției electorale Cluj, am avut două solicitări, de la doi cetățeni, pentru a fi primiți în audiență la ministrul agriculturii.

Nimic mai simplu! Am ajuns la București, am dat telefon la Ministerul Agriculturii și am solicitat înscrierea pe o listă de audiență la domnul ministru. La care mi se răspunde: "Știți, noi nu avem audiențe aici, la minister, dar, dacă doriți, puteți să vă înscrieți la sediul PDSR, în stada Kiseleff nr. 10, cred".

Bun, atunci nu m-am gândit la nimic. Iau numărul de telefon, sun acolo, mi se spune să revin mâine și să mă programez în audiență, că nu este acolo doamna care face înscrierile. Le dau telefon cetățenilor de la Cluj care m-au rugat să fac aceste înscrieri în audiență și le spun: "Uitați, mâine se rezolvă, pe Kiseleff nr. 10, la sediul PDSR-ului". La care, și atunci m-am trezit, primesc o replică de bun simț a cetățeanului: "Dar trebuie să ne înscriem în PDSR?"

În acest moment mi-am dat seama că "ceva este putred în Danemarca", vorba lui Hamlet. Și atunci m-am dus la art. 47 din Constituție, unde se consacră dreptul de petiționare al cetățeanului și am început să-l studiez: "Cetățenii au dreptul să se adreseze cu petiții autorităților publice". Deci, prin urmare, doamnelor și domnilor, un cetățean se adresează autorităților publice, și nu partidului. Suntem într-un stat de drept, trăim într-un stat democratic și nu trebuie să nu confundăm cele două structuri: statul și partidul.

Solicităm expres ca toți miniștrii, indiferent dacă au sau nu audiențe pentru membrii de partid sau pentru alte persoane la sediul partidului de guvernământ, să aibă programate audiențe la sediul ministerului pe care îl conduc, în calitate de reprezentanți ai statului, pentru că, în virtutea art. 82 din Constituție, când au jurat în calitate de miniștri, au jurat în calitate de reprezentanți ai statutului român să servească interesele acestui stat și nu interesele unui partid.

Așadar, în mod expres, repet, solicităm ca acest program de audiențe pentru cetățeni să existe și la sediul ministerelor. Paralel, dacă se poate și la sediul partidului, nu avem nimic împotrivă. Dar, în principiu, această obligație trebuie să existe.

Și, în al doilea rând, am observat printr-o ordonanță pusă la căsuță că acest Guvern deja a ajuns la numărul fatidic 36 de ordonanțe de urgență, în mai puțin de 2 luni de guvernare și având în vedere faptul că luna ianuarie a fost una semi-guvernabilă, în sensul că a fost vacanță parlamentară și nu s-au prea putut adopta ordonanțe de urgență. Dacă se continuă în acest ritm, cred că va avea toate șansele să bată orice record, stabilit chiar de Guvernele anterioare.

Și o notă pe care am putut-o observa, într-o ordonanță de urgență, într-o formulă finală, se menționa în felul următor: "Prezenta ordonanță de urgență intră în vigoare la 15 zile după publicarea în Monitorul Oficial." Și atunci, pe bună drptate, ne punem întrebarea: unde este caracterul de urgență al acestei ordonanțe, dacă ea intră în vigoare după 15 zile de la publicarea în Monitorul Oficial?

Pe bună dreptate, Consiliul Legislativ a observat această inconsecvență și a solicitat Guvernului să înlăture din text acest lucru, dar problema de fond rămâne. Și în prezent, ordonanțele de urgență nu sunt adoptate în situații excepționale. Și dacă, atunci când președinte al Consiliului Legislativ era domnul profesor Dorneanu, aproape în fiecare ordonanță de urgență se atrăgea atenția Guvernului că nu există situație excepțională și că trebuie invocat acest caz, actualul Consiliu Legislativ nu mai urmează această practică și nu mai atrage atenția Guvernului cu privire la faptul că ordonanțele de orgență, totuși, trebuie să fie adoptate în situații excepționale.

Vă mulțumim și solicităm ca aceste date să fie transmise Guvernului, pentru a fi luate în vedere. Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc, domnule deputat. Vor fi înaintate, așa cum ați cerut dumneavoastră și cum ne obligă și regulamentul, de altfel.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania sunday, 18 august 2019, 23:05
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro