Mihai Baciu
Mihai Baciu
Sittings of the Chamber of Deputies of March 20, 2001
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2001 > 20-03-2001 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of March 20, 2001

  1. Intervenții ale domnilor deputați:
  1.3 Mihai Baciu - referire la "neputința Guvernului de a asigura o finanțare decentă a învățământului";

Domnul Corneliu Ciontu:

................................................

Are cuvântul domnul Baciu, se pregătește domnul Becsek Garda Dezideriu.

Domnul Mihai Baciu:

Domnule președinte,

Onorați colegi,

Guvernul a promis, la învestirea sa în decembrie anul trecut, că spre deosebire de anii anteriori proiectul legii bugetului de stat pe anul în curs va ajunge în Parlament înainte de jumătatea lunii martie. Suntem în 20 martie și se pare că mai avem de așteptat ceva, până ce acest proiect, așteptat de altfel de întreaga țară, să ajungă la noi.

Guvernul a mai promis atunci că alcătuirea bugetului se va face după o nouă filosofie, astfel încât domeniile cele mai importante ale vieții noastre economice și sociale să scape de austeritatea care le slăbește de mai mulți ani. Adică, de sărăcie cronică, boală de care suferă România postrevoluționară.

Dar, așa cum spuneam, proiectul de buget se naște în dureri și mai mult decât atât, în ultimul timp, responsabili din Guvern, în frunte cu primul-ministru, vorbesc tot mai des despre un buget de austeritate, despre reduceri dureroase de personal, despre un deficit bugetar tot mai rebel, care nu vrea să asculte deloc de promisiunile făcute de actualii guvernanți în campania electorală. Peste toate acestea, Guvernul, în scopul sporirii resurselor bugetare și al încadrării în deficitul convenit cu organismele internaționale, adoptă măsuri disperate, care încalcă legile existente și atentează la siguranța zilei de mâine pentru largi categorii sociale.

O asemenea măsură este Ordonanță de urgență a Guvernului nr.32/26 februarie, publicată în Monitorul Oficial Partea I, nr. 810/5 martie. Deși se intitulează neviovat: "Ordonanță pentru reglementarea unor probleme financiare", ea constituie, prin câteva articole ale sale, un atentat la adresa unui domeniu considerat prin lege drept prioritate națională - este vorba de educație.

Mă voi referi în continuare, stimați colegi, doar la aceste articole. Ele poartă numerele 6, 12 și 13. Art. 6 desființează pur și simplu Fondul special de susținere a învățământului de stat, incluzându-l în buget, cu scopul foarte probabil de a-l repartiza tot învățământului, prin acel faimos 4% din p.i.b. Adică, vedeți dumneavoastră, dragi educatori, noi respectăm legea celor 4%, numai că în realitate învățământului i s-au luat acești bani. Dar asemenea subterfugii nu mai pot păcăli pe nimeni.

Art. 12 al ordonanței desființează chiar prevederea legală după care: "Finanțarea învățământului de stat se face de la bugetul de stat, în limitele a cel puțin 4% din p.i.b. (art. 170 din Legea învățământului)". Conform acestui articol din Ordonanța nr. 12 de care spuneam: "Finanțarea învățământului de stat se asigură din fonduri publice, în limita a cel puțin 4% din p.i.b." Cu alte cuvinte, sursa finanțării nu mai este bugetul de stat, ci așa-numitele "fonduri publice", care vor da vina unele pe altele, rezultatul cert fiind o accentuare a subfinanțării învățământului.

Dar cea mai gravă reglementare este prevăzută în art. 13 al ordonanței. "Începând cu anul 2001 - se spune în acest acest articol - finanțarea instituțiilor de învățământ preuniversitar de stat se asigură din bugetele locale ale unităților administrativ-teritoriale pe a căror rază acestea își desfășoară activitatea". Întreaga suflare din învățământul preuniversitar, educatori, învățători, profesori, este profund îngrijorată - și pe bună dreptate - pentru că în spatele textului de mai sus se ascund zile negre pentru această categorie socială, atât de importantă și atât de vitregită.

Ce se ascunde, de fapt, în spatele acestei prevederi? Înainte de toate, eu cred că se ascunde neputința Guvernului de a asigura o finanțare decentă a învățământului. Se mai ascunde, de asemenea, neputința Guvernului de a se încadra în limitele deficitului promis și, atunci, el aruncă pur și simplu o parte a acestui deficit pe spatele comunităților locale. Dar comunitățile locale sunt, în marea lor majoritate, incapabile să asigure finanțarea educației, în condițiile în care comunele și orașele nici nu pot asigura măcar salariile funcționarilor primăriei.

Încă, în urmă cu 2 ani, cheltuielile de întreținere, reparații curente și capitale au fost trecute la bugetele locale, iar de anul trecut și investițiile au fost trecute tot la bugetele locale, dar banii au fost alocați doar pe hârtie. Multe școli abia se mai țin pe picioare, iar de școli noi nici nu poate fi vorba. Mulți primari ne-au spus că ar putea plăti salariile celor din învățământ din bugetul local, maxim 3 luni pe an.

Am auzit declarații liniștitoare, și în presă și la televizor, cam în toate părțile, în scopul calmării spiritelor, spunându-se că, de fapt, atunci când bugetele locale nu vor face față, va interveni bugetul cel mare, care, ca un părinte iubitor, va acoperi toate nevoile și altele asemenea. Dar, atunci, de ce a mai fost nevoie de această ordonanță? Doar așa, ca să spunem că avem un Guvern harnic, căruia nu îi scapă nimic și face ordine peste tot? În realitate, această ordonanță, onorați colegi, cel puțin în domeniul educației, nu face deloc ordine, ci dimpotrivă, creează confuzie, neliniște și o stare de neîncredere justificată în capacitatea Guvernului de a gestiona unul din domeniile majore ale societății românești.

Consecințele sociale vor fi neîndoielnic grave. Sunt de acord că principiul descentralizării administrativ-financiare este unul modern, european, dar aplicarea lui nu este posibilă oricând și oriunde. În cazul nostru, ne aflăm clar în fața unei forme fără fond, pentru că acest principiu nu este operabil decât în țările cu unități administrativ-teritoriale puternice economic și financiar, ceea ce la noi, deocamdată, nu este cazul.

Dar ordonanța aceasta produce confuzie și din punct de vedere juridic. Astfel, în Ordonanța Guvernului nr. 138/1999 privind finanțarea învățământului se arată că Ministerul Educației este ordonator principal de credite; ISJ-urile ordonatori secundari, iar școlile ordonatori terțiari. Or, toate aceste atribute prevăzute prin lege dispar dacă finanțarea se face de la bugetele locale.

Apoi, cum pot consiliile locale să plătească niște oameni care nu sunt angajații lor? Și, dacă doriți, în continuare, în logica aceasta, nici nu pot să-i tragă la răspundere dacă nu-și fac datoria, pentru că nu sunt angajații lor.

În sfârșit, prevederile ordonanței încalcă principiile Cartei Europene a Autonomiei Locale, ratificată de România, precum și art. 3 din Legea finanțelor publice locale, conform căruia nici o cheltuială nu poate fi trecută de la nivel central la nivel local, decât dacă se trec și resursele financiare corespunzătoare.

Concluzia se impune de la sine, Ordonanța nr. 32 este un rezultat al derutei Guvernului în fața dificultăților alcătuirii proiectului de buget, o încercare de a arunca o parte a deficitului bugetar pe spatele dascălilor acestei țări, categorie socială considerată ca mai puțin periculoasă pentru putere ca minerii, de pildă, și o încercare de a masca deficitul bugetar real, în fața organismelor financiare internaționale. Ecourile acestui act normativ în rândul celor din învățământ sunt grave, deja am un teanc de proteste, memorii ș.a.m.d. din partea sindicatelor din învățământ.

Grupul parlamentar PD respinge ferm prevederile acestui act normativ în ceea ce privește educația și dacă această ordonanță nu va fi retrasă de Guvern noi vom vota, sigur, cu argumente în detaliu, la timpul potrivit, împotriva ei. Vă mulțumesc.

Domnul Corneliu Ciontu:

Mulțumim și noi. Înțeleg că domnul deputat Baciu și-a epuizat timpul și pentru săptămâna viitoare...

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania saturday, 24 august 2019, 23:35
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro