Napoleon Pop
Napoleon Pop
Sittings of the Chamber of Deputies of March 20, 2001
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2001 > 20-03-2001 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of March 20, 2001

  1. Intervenții ale domnilor deputați:
  1.6 Napoleon Pop - relevarea consecințelor implicării unor societăți comerciale din România în construirea obiectivului de la Krivoi-Rog (Ucraina);

Domnul Corneliu Ciontu:

................................................

Îl invit la microfon pe domnul deputat Napoleon Pop, și se pregătește ultimul vorbitor, domnul Ilie Merce.

Domnul Napoleon Pop:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

În cadrul Convenției multilaterale din 1983 și a Convenției bilaterale din 1986 (modificată în 1994) privind colaborarea (CAER) pentru construirea Combinatului de îmbogățire a minereurilor de la Krivoi-Rog din Ucraina au participat peste 130 de societăți din România cu livrări de utilaje și echipamente și lucrări de construcții montaj.

În baza prevederilor art.15 din Decretul nr.156/1987, s-au reținut garanții de bună execuție de 10% din valoarea furniturii livrate. Conform contractelor și practicii pentru obiective complexe, garanțiile urmau a fi returnate producătorilor după 12 luni de la punerea în funcțiune, dar nu mai mult (de regulă) de 36 luni de la livrare, care în principiu n-au fost returnate nici până astăzi.

În prezent, din motive independente de societățile producătoare, termenul de punere în funcțiune a fost schimbat de mai multe ori și obiectivul încă n-a fost finalizat. Astfel, primele returnări de garanții erau planificate, în unele cazuri, chiar din 1992 și nu au fost achitate, în mare parte, nici până în prezent.

Trebuie menționat că aceste garanții reprezentând sume semnificative au fost cuprinse în bugetele anuale de venituri ale societăților respective, însă întârzierea încasării a provocat mari dificultăți, ducând în marea majoritate a cazurilor la acumularea de datorii către stat (bugetul de stat, asigurări sociale, sănătate etc.) și la împiedicarea unor planuri de dezvoltare, contribuind în multe cazuri la declanșarea și/sau agravarea unui blocaj economic al acestor societăți.

Situația actuală se prezintă astfel: starea financiară a societăților financiare implicate este în continuă degradare, chiar falimentară, ca urmare a datoriilor către stat; asistăm la un paradox: societățile producătoare sunt obligate să plătească penalizări la datoria pe care statul o are față de ele; statul este și creditor și debitor, dar își exercită numai dreptul de creditor, hărțuind societățile, blocându-le conturile și afectându-le imaginea în fața instituțiilor creditoare, cu repercursiuni grave asupra programelor lor de dezvoltare; bugetul este denaturat, prevăzând la surse sume și penalități neîncasabile de la societățile respective; de mai mulți ani, societățile producătoare sunt puse în situația umilitoare de a "cerși" recuperarea unor sume care li se cuvin de drept.

Atitudinea generală a Executivului, în abordarea acestor probleme, a lăsat impresia că drepturile legitime ale acestor societăți sunt tratate ca favoruri acordate acestora și a indus în rândul lor inițiative individuale, nedorite, cum ar fi: acționarea statului în instanță pentru executare silită; intenții de grevă fiscală; intenție de vânzare a creanțelor către instituții străine specializate; acțiuni de protest public; refuzul de a mai păstra în custodie echipamentele aflate în țară (vânzarea sau demontarea acestora); solicitarea sprijinului organismelor internaționale și așa mai departe.

Toate acestea ar putea fi stopate, prin tratarea cu responsabilitate a situației prezentate, printr-o decizie motivată în primul rând de "politica economică". Înlocuirea unei astfel de abordări cu interpretări birocratice, procedurale, forțate, subminează perspectiva ca România să mai aibă o industrie în viitor.

Insistăm pentru o soluție fermă, integrală, transparentă, necondiționată, de natură să fie aplicată imediat, fără a fi împiedicată de "norme" sau mecanisme procedurale greoaie.

Din informațiile noastre, în prezent, se lucrează la diverse documente cu această temă, fără a fi consultate și societățile implicate, problema "Krivoi-Rog" fiind iar tratată doar ca un simplu articol în Legea bugetului, fără a se lua în discuție situația concretă și consecințele pentru societățile comerciale implicate, individual și în ansamblul lor.

Mulțumesc pentru atenție.

Domnul Corneliu Ciontu:

Vă mulțumim și noi.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania saturday, 24 august 2019, 13:03
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro