Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of March 20, 2001
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2001 > 20-03-2001 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of March 20, 2001

11. Proiectul de Lege privind respingerea Ordonanței Guvernului nr. 74/2000 pentru modificarea art. 9 din Legea nr. 118/1996 privind constituirea și utilizarea Fondului special al drumurilor publice (retrimis comisiei).
 
see bill no. 68/2001

Domnul Valer Dorneanu:

................................................

Stimați colegi, proiectul de la pct.8 al ordinii de zi, Comitetul ordinii de zi a propus să fie retrimis la comisie pentru a fi discutat împreună cu un proiect de lege pe aceeași temă, venit de la Guvern. (Domnul deputat Ráduly Róbert Kálman dorește să ia cuvântul.)

Poftiți!

Domnul Ráduly Róbert Kálman:

Mulțumesc domnule președinte.

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

În legătură cu această procedură, doresc să fac câteva precizări, pentru că este una absolut nouă în plenul Camerei Deputaților.

Deci, până acum, cel puțin a venit cineva la microfon într-un asemenea caz, ori din partea comisiei, ori din parte inițiatorului, a expus un punct de vedere la microfon și a motivat solicitarea de trimitere a comisiei, după care, dumneavoastră domnule președinte, ați supus la vot această solicitare și plenul putea să fie de acord sau putea să nu fie de acord cu retrimiterea la comisie. Este prima dată când, oricine ar fi, de exemplu, Comitetul ordinii de zi dorește să instituie o prerogativă care nu este de competența ei în conformitate cu Regulamentul Camerei, respectiv să decidă retrimiterea la comisie.

Cutuma a fost creată, este foarte clară și drept urmare, v-aș ruga, domnule președinte, să o respectăm. Deci, dacă acest Comitet al ordinii de zi are această propunere, să vină un reprezentant al Comitetului, liderul din partea unui grup parlamentar și să propună această retrimitere la comisie, să argumenteze foarte clar pentru plenul Camerei și plenul Camerei să decidă retrimiterea sau neretrimiterea în consecință.

Pe fondul problemei trebuie să vă spun că astăzi nu știu dacă există vreun motiv ca proiectul respectiv să fie retrimis la comisie, pentru că ordonanța de urgență a fost suspendată, deci, ea nu-și mai face efectele.

În al doilea rând, Senatul deja a adoptat și este la a doua Cameră, deci, pe faza finală a procesului legislativ cât timp proiectul de lege la care faceți referire este în prima Cameră aici, iar în al treilea rând, problema este una punctuală și nu este una să spunem așa, de deschidere generală, deci, problematica atinsă de ordonanța de urgență la care noi facem referire.

Vă mulțumesc, domnule președinte, și v-aș ruga ca măcar să respectăm cutumele care le-am creat în acest Parlament, pentru că așa cred că este corect și colegial.

Domnul Valer Dorneanu:

Stimate coleg, eu vă respect foarte mult pentru pregătirea dumneavoastră. Eu vă aduc aminte că aici n-am făcut după o cutumă, ci am respectat regulamentul. Înscrierea unui proiect de lege pe ordinea de zi este competența Comitetului ordinii de zi. Comitetul ordinii de zi, nu știu dacă reprezentantul dumneavoastră a fost de față, s-a hotărât să scoată de pe ordinea de zi acest proiect de lege. Ce am făcut neregulamentar aici? Așa a rămas, am scos-o de pe ordinea de zi. Nu a mai apucat staff-ul tehnic să-l scoată, pentru că treaba aceasta s-a hotărât în ședința de aseară.

Uitați-vă în regulament, în cazuri extraordinare, sau pentru motive justificate, Comitetul ordinii de zi poate modifica ordinea de zi. Serios, acum nu înțeleg de ce facem discuții, doar așa de amorul artei, pentru că acest proiect urmează să respingă ordonanța de urgență, deci nu creăm nimic, nu se produce nici un fel de consecințe juridice.

Domnul Ráduly Róbert Kálman (din loja comisiei):

Aceasta este opinia mea; Comitetul nu poate să scoată de pe ordinea de zi, este un precedent foarte periculos ce se creează acum.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul vicepreședinte Bivolaru.

Domnul Ioan Bivolaru:

Nu vreau să fac polemică cu colegul Ráduly, am aflat că, la cererea expresă a Guvernului și este scris în regulament o astfel de posibilitate, Comitetul ordinii de zi este singurul, într-adevăr, care are dreptul și capacitatea să modifice ordinea de zi chiar în timpul dezbaterilor, în timpul săptămânii.

Deci, dacă aseară, Comitetul ordinii de zi a hotărât, și eu unul, personal, n-am nici un motiv să mă îndoiesc că domnul președinte ne prezintă situația eronat, a hotărât scoaterea de pe ordinea de zi, la cererea expresă a Guvernului, a acestui proiect de lege. Este corect și nu avem nimic de comentat.

În plan formal, domnule președinte, singura probabil omisiune care s-a făcut, trebuia să fi primit astăzi dimineață la condică, la semnare, o notiță în care să fi fost înștiințați cu toții că aceasta este hotărârea Comitetului ordinii de zi pentru ziua de astăzi, adică radierea de pe ordinea de zi a acestei dezbateri.

Deci, îl rog pe colegul Ráduly să înțeleagă că acesta este regulamentul și am căzut în partea formală, nu în partea de fond.

Domnul Valer Dorneanu:

Poftiți domnule Stanciu, dar pentru ca dumneavoastră să fiți deplin elucidați asupra a ceea ce vreți să interveniți, aș vrea, în numele Comitetului ordinii de zi, să vă spun un lucru. Deci, la cererea Guvernului, s-a aprobat de către Comitetul ordinii de zi procedură de urgență pentru un proiect de lege care modifică Legea nr. 118/96 și pentru ca acest proiect de lege de la pct.8 vizează respingerea Ordonanței Guvernului 74 care și ea, la rândul ei, vrea să modifice un text numai prin Legea 118, Comitetul ordinii de zi a propus să scoatem acest proiect de pe ordinea de zi și să-l dezbatem o dată sau după ce vom dezbate și proiectul de Lege pentru modificarea Legii 118/96. Vă rog. Dumneavoastră la ce punct vreți să interveniți? La pct.8. Vă rog.

Domnul Anghel Stanciu:

Domnule președinte,

Nu vreau să intru în polemica creată, ci doresc un singur lucru, să adresez rugămintea domnului coleg și, pe undeva amic, domnul deputat Bivolaru, să nu mai omită articole din Regulament, pentru că nu toată lumea este încă familiarizată cu prevederile Regulamentului. Domnia sa a precizat că acest distins Comitet al ordinii de zi, care nu prea stă la ședințele Camerei și, teleghidat probabil prin telefon, se întrunește, poate oricând să modifice ordinea de zi, să ne dea nouă o țidulă, iar noi 343, minus 6, nu?, care sunt distinșii membri ai Comitetului, mergem și spunem "Sărut mâna coane, bine că ne-ai luminat". Nu este așa!

Domnule președinte, vă rog să-mi permiteți să-i amintesc distinsului nostru coleg că art.83 și 84, la pag.57 spun foarte clar:

83 - "Proiectul ordinii de zi și proiectul programului de lucru sunt săptămânale și se aprobă de Comitetul ordinii de zi până la sfârșitul fiecărei săptămâni de lucru a Camerei". Nu a fost respectat niciodată acest articol, inclusiv ieri am primit în sală modificarea programului. Joia stabilește una, miercurea stabilește una, luni alta.

84 - "Modificarea ordinii de zi sau a programului de lucru se aprobă de Comitetul ordinii de zi la cererea Biroului permanent în cazuri excepționale". La noi a devenit regulă.

Art. 85 lămurește foarte clar: "Ordinea de zi și programul de lucru aprobate (de Comitetul ordinii de zi) evident, se transmit deputaților și grupurilor parlamentare până în ultima zi de lucru a Camerei", adică până joi. "Prevederile art.1 (deci să ni se transmită până joi, inclusiv cu modificările) se aplică în mod corespunzător și în caz de modificare sau de completare a ordinii de zi ori a programului de lucru".

Deci, dacă mai știu cât de cât românește și înțeleg bine, Comitetul ordinii de zi, până la sfârșitul săptămânii, poate să facă ce crede domnia sa de cuviință cu această ordine de zi la propunerea Biroului Camerei, după care nu mai poate interveni. Asta înțeleg eu. Și rog pe distinsul coleg Bivolaru să accepte că acesta este sensul și că nu se poate schimba ordinea de zi de la oră la oră, indiferent de ce comitet ar fi abilitat să facă acest lucru.

Vă mulțumesc pentru înțelegere, domnule președinte, și cred că, de săptămâna aceasta, vom avea o ordine de zi care stabilește, cu modificări, cu tot, până joi și vom pleca acasă cu această ordine de zi și ne vom întoarce luni cu aceeași ordine de zi. În rest, trebuie să găsim o modalitate, fie să schimbăm Regulamentul, fie să asculte și cei 6 colegi ai noștri de prevederile Regulamentului pe care l-am votat toți. Vă mulțumesc pentru atenție.

Domnul Valer Dorneanu:

Sunt dator să-i răspund domnului deputat cu privire la Comitetul ordinii de zi, pe care-l prezidez, că cei 6 deputați la care face referire domnia sa, plasându-i undeva în spațiu extraparlamentar, sunt, de fapt, șefii grupurilor parlamentare și vin în acest Comitet al ordinii de zi, organism colegial, dar reprezentativ, cu votul ponderal al grupurilor lor parlamentare și că la ședința la care noi am hotărât acest lucru a fost prezent și distinsul șef al Grupului parlamentar al Partidului România Mare.

În rest, în eventuale imperfecțiuni ale Regulamentului, eventuale inadvertențe pot fi rezolvate de Comisia pentru regulament. Oricum, este foarte clar din lectura art.35, lit.a), anume faptul că acest Comitet al ordinii de zi stabilește programul de lucru și ordinea de zi și o poate modifica tot el. Poftiți, domnule Ráduly.

Domnul Ráduly Róbert Kálman:

Mulțumesc, domnule președinte.

Eu aș aduce încă un singur argument cu privire la respectarea Regulamentului, pentru că este, într-adevăr, bine să citim art.35, lit.a), dar este bine să citim Regulamentul în ansamblu și partea care, de exemplu, se referă la procedura de urgență, parte care ne spune anumite intervale, anumiți termeni care trebuie să-i respectăm.

Trebuie să vă informez că, comisia noastră a fost forțată, prin acest regulament, să depună raportul până la data de 2 martie. Noi am încercat ca în termenul acesta să deliberăm cât mai fundamentat și am depus raportul. Tot conform acestui regulament, Comitetul ordinii de zi, respectiv Biroul permanent era obligat să înscrie cu prioritate acest proiect de lege pe ordinea de zi, iar Comitetul ordinii de zi, deopotrivă, este obligat prin aceeași prevedere imperativă ca să o înscrie pe ordinea de zi.

Eu v-am sugerat, domnule președinte, nu să nu se retrimită la comisie neapărat, v-am sugerat ca să nu creăm un precedent periculos, care precedent periculos, luni seara sau duminică seara nu a dormit foarte bine unul dintre liderii de grup, membru al Comitetului ordinii de zi, cărora le doresc sănătate și înțelepciune, pentru că într-adevăr sunt liderii noștri, dar nu a dormit bine și s-a gândit să schimbe ordinea de zi, cum s-a întâmplat aseară, de pe o zi pe alta. Nu cred că este corect, nu cred că Regulamentul l-am adoptat în acest spirit, ci l-am adoptat într-un spirit de predictibilitate, într-un ansamblu cu procedură clară, cu termeni clari și cu competențe clare.

În opinia mea sau în interpretarea mea, Comitetul ordinii de zi are dreptul să înscrie sau obligația, pardon, să înscrie, după anumite termene, proiectele de lege, are chiar posibilitatea să înscrie un proiect în procedură de urgență sau alt proiect dacă termenul a fost depășit, nu-i așa? și până acum Comitetul ordinii de zi, foarte clar și foarte meticulos, a înscris și acele proiecte de lege la care termenul a fost depășit chiar dacă o comisie venea și spunea că, din diferite motive, nu a putut să facă raportul, iar astăzi constat, pentru prima oară, că se merge pe calea inversă, nefirescă în opinia mea, în care Comitetul ordinii de zi încearcă nu să introducă și să respecte termenele din Regulament, ci, dimpotrivă, să încalce aceste termene, să eludeze Regulamentul pe baza unui punct de la o literă.

Eu spun că această prerogativă de a scoate de pe ordinea de zi un proiect de lege după ce termenul de predare a raportului a fost depășit, este contrar Regulamentului, când Regulamentul are, pentru procedura de urgență, termen imperativ și termenul - cum am spus - a fost depășit, 3 sau 2 martie, data de 2 martie.

În consecință, v-aș sugera, domnule președinte, măcar să mergem pe cutuma care a fost până acum, să propuneți dumneavoastră plenului Camerei, în numele Comitetul ordinii de zi, retrimiterea la comisie și majoritatea dacă dorește să voteze această propunere, dar să respectăm totuși măcar cutumele care le-am creat, dacă nu respectăm Regulamentul întru totul.

Vă mulțumesc și sper că tot ceea ce am spus este și în accepțiunea dumneavoastră corect, pentru că nu este bine ca un Comitet al ordinii de zi, până la urmă, să-și aroge niște competențe, contrar Regulamentului, care nu o privesc. Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Stimate coleg, am exprimat în nenumărate ori respectul meu față de profesionalismul dumneavoastră, dar, acum, ca președinte al Camerei și al Comitetul ordinii de zi, dați-mi voie să vă spun că liderii grupurilor parlamentare nu sunt niște oameni care nu dorm bine noaptea. Eu nu vreau să intru în problemele dumneavoastră interne asupra modalității prin care v-ați ales liderul. Cei care au lucrat la pregătirea noului Regulament, mai exact la modificarea lui, s-au gândit că liderii grupurilor parlamentare exprimă chiar opinia grupurilor parlamentare și că îi reprezintă și că vin cu votul lor, deci, nu pot veni aici nedormind bine noaptea.

Eu v-aș ruga, totuși, să acordați respectul care se cuvine Comitetului ordinii de zi și iată, discuțiile care se fac acum pe marginea ordinii de zi demonstrează tocmai faptul că a fost foarte bine venită măsura să se lase această reglementare a ordinii de zi unui grup restrâns de oameni care să decidă în raport și de interesele lor politice.

Domnul Cristian Dumitrescu, al cărui lider, pratic, a propus în Comitetul ordinii de zi cuplarea celor două proiecte, cel de astăzi cu cel al Guvernului.

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

Domnule președinte, vedeți, lipsa aceasta de transparență care eu am invocat-o ca un principiu, pe care o să-l susțin cât timp o să fiu parlamentar, se manifestă și acum. Dumneavoastră veniți din interiorul Comitetului ordinii de zi și ne spuneți ce s-a întâmplat acolo. Dacă nu am fi modificat Regulamentul de această manieră și am fi permis măcar în situații excepționale, așa cum am propus, ca în Parlament, șeful unui grup parlamentar sau un parlamentar să poată să propună modificarea ordinii de zi, pentru că o să ajungem, uite, viața bate experiența, o să ajungem și la situația în care acest plen va dori să modifice ordinea de zi, pentru că așa este, viața totdeauna o ia înaintea a ceea ce dorim noi să se întâmple. Și o să fim puși în situația să modificăm ordinea de zi, cum am fost puși în situația să acceptăm un amendament de formă care nu a fost făcut în comisie, depus de către un reprezentant al Guvernului aici în plen și eu am avut grijă atunci să se consemneze în stenogramă.

Deci, domnule președinte, nu am nimic cu colegul meu care a spus de trezitul unui lider de grup nu știu cum, noaptea și modificat ordinea de zi. Nu domnilor colegi, ordinea de zi se modifică în funcție de interesul politic, nu de cum a dormit sau nu a dormit un lider politic, de interesul politic și în Comitetul ordinii de zi au venit comandamente politice pe care un lider probabil al majorității, deci, dacă nu s-a dezbătut în plen sau măcar în Biroul permanent nu putem să știm, a modificat ordinea de zi. Ăsta este substratul acestui abscons Comitet al ordinii de zi, unde se invocă, ca și acum de fapt, că s-au petrecut niște lucruri și se pune pumnul în gură spunând: dar ce, șeful dumneavoastră de grup nu a fost acolo? Ba da, șeful meu de grup a fost acolo cu cele 31 de voturi pe care le are grupul și dacă majoritatea în Comitetul ordinii de zi a hotărât altfel, indiferent ce a spus liderul meu de grup sau alt lider de grup, se traduce în această modificare, această modificare care este o varză. Am văzut că au venit 6 proiecte în plus sau 7 față de săptămâna trecută, domnii deputați n-au nici o vină pentru că n-au avut timp să-și pregătească intervențiile și asistăm la ceea ce aveți în față, domnule președinte.

Acesta este Parlamentul, aceasta este dezbaterea parlamentară, păstoriți-o în continuare! (Aplauze din partea stângă a sălii.)

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul deputat Bivolaru.

Domnul Ioan Bivolaru:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Mi-aș exprima, în primul rând, o opinie în legătură cu ceea ce a spus colegul Stanciu.

Stimate coleg, ca o replică, țin să spun că nu am obiceiul să vin la acest microfon și să traduc pasaje din Regulament după ureche. Art.84 din Regulament este destul de clar și, după părerea mea, de altfel, domnul deputat Cristian, mai înainte, a susținut exact același punct de vedere că această schimbare a ordinii de zi s-a făcut în totalitate cu spiritul acestui art.84.

În consecință, stimați colegi, vreau să propun și, domnule președinte, vă rog să supuneți la vot, retrimiterea la comisie a acestei Ordonanțe 74 care modifică Legea 118 care vizează fondul special pentru drumuri, din următorul considerent, având în vedere că există cererea expresă a Guvernului de a trimite în procedură de urgență o Lege de modificare a Legii 118 privind fondul special pentru drumuri, fond special pentru drumuri care intră în componența bugetului de stat. Este o problemă de maximă urgență și, în acest context, trebuie ca să rezolvăm această problemă până la depunerea proiectului de buget de stat în Camera Deputaților, este problemă de câteva zile.

Vă rog să supuneți aprobării Camerei retrimiterea, din nou la comisie, a acestei Ordonanțe 74 care, împreună cu proiectul de lege în procedură de urgență al Guvernului, va constitui subiect pentru un nou raport care, tot în procedură de urgență, trebuie să-l prezentăm Camerei până la intrarea pe dezbatere a proiectului bugetului de stat.

Vă rog să supuneți la vot domnule președinte.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc domnule deputat.

Stimați colegi,

Ați reținut propunerea Comisiei pentru industrii de a se retrimite acest proiect comisiei pentru a-l putea discuta împreună cu proiectul de lege care a fost anunțat ieri în plen și urmează să parcurgă procedura de urgență, acel proiect al Guvernului pentru modificarea Legii 118/1996, deci, cu același obiect.

Cine este pentru retrimiterea proiectului la comisie? Mulțumesc.

Dacă sunt voturi împotrivă? Nu sunt.

Abțineri? Nu sunt.

În unanimitate s-a trimis proiectul Comisiei pentru industrii.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania friday, 23 august 2019, 10:13
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro