Adrian Moisoiu
Adrian Moisoiu
Sittings of the Chamber of Deputies of May 8, 2001
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
19-11-2019
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2001 > 08-05-2001 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of May 8, 2001

  1. Intervenții ale domnilor deputați:
  1.3 Adrian Moisoiu - referire la "ofensiva de mari proporții a propagandei maghiare împotriva statelor vecine";

Domnul Corneliu Ciontu:

................................................

Are cuvântul domnul deputat Adrian Moisoiu. Se pregătește doamna Leonida Lari.

Domnul Adrian Moisoiu:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

Fantasma Imperiului Ungar străbate azi toate proiectele de lucru ale politicii maghiare. Culorile politice care s-au schimbat în timp n-au modificat doctrina ungarismului care-și arată esența atunci când îmbracă haina Casei europene.

Pe frontul politic din Ungaria se vehiculează o teză bine concepută, prin care se spune că intrarea României în Europa ar trece prin Budapesta. Aceasta, însă, nu se referă la faptul că Ungaria este situată geografic la vest de România.

Țara noastră se află în Europa și poporul român este stăpân pe aceste meleaguri românești și europene, în același timp, de peste 2000 de ani, când strămoșii actualilor maghiari europeni se aflau încă în pustietatea stepelor asiatice.

Noi știm că cei care au inventat această teză și o vehiculează cu obstinație nu se referă la geografie sau istorie. Ei țintesc către scopuri cunoscute azi de către toată lumea. Sub masca interesului față de propriii conaționali trăitori în țara noastră, unde li s-au creat condiții de viață și de dezvoltare, uneori mai bune decât românilor, adică majorității, ei vizează scopuri revizioniste notorii, parte a obiectivului final al ungarismului, realizarea Ungariei Mari, sau a Ungariei Sfântului Ștefan.

Actualmente, suntem martorii unei ofensive de mari proporții a propagandei maghiare împotriva statelor vecine. Pretextul este soarta grea a minorității maghiare din aceste state amenințate - chipurile - cu deznaționalizarea și cu asimilarea. Minciuna și calomnia, amestecul grosolan în treburile interne ale altor state, inclusiv desfășurarea unor activități ilegale de incitare și tensionare a relațiilor interetnice și de ațâțare a războiului civil, cum s-a întâmplat de curând în Iugoslavia, cum sunt și în prezent, cu reverberații în întreaga lume, sunt folosite din plin în atingerea obiectivului programat, dar, deocamdată, încă bine mascat – revizionismul.

Ofensiva continuă și în forță susținută de elementele extremiste din Ungaria, de unii reprezentanți ai organismelor internaționale, de forțe oculte ale diasporei ungare mondiale în ceea ce privește revendicările și drepturile minorității maghiare la autoguvernare, drepturi colective, autonomie teritorială pe criterii etnice, contacte multiple la zonele de frontieră, reclamații nu numai în România, ci și în celelalte țări vecine cu Ungaria, nu vizează o mai mare deschidere sau accesibilitate a frontierelor ci, de fapt, anularea frontierelor cu statele vecine și, prin aceasta, dispersarea suveranității și integrității teritoriale ale acestora prin crearea pe teritoriul lor, așa cum spuneam, a unei Ungarii Mici, preludii ale unei Ungarii Mari, ce se inoculează tenace și cu grijă prin educația familială, religioasă și școlară a fiecărui maghiar.

Este deosebit de semnificativ faptul că miniștrii de externe sau alți înalți demnitari maghiari, în diverse luări de poziție, referindu-se la atitudinea Ungariei față de România, și-au exprimat pretenția absurdă ca pentru îmbunătățirea relațiilor româno-maghiare, România trebuie să-și înscrie în propria Constituție prevederea că este un stat multinațional, o idee absurdă atâta timp cât ponderea minorităților în ansamblul populației statului nostru este în jur de 10%.

Ne-am obișnuit cu acuzele prin care se arată că minoritatea maghiară din România nu are drepturi, în acest sens publicându-se în Ungaria anual sute de cărți, studii sau articole. Ne-am obișnuit cu ideea că Ungaria cheltuie anual sute de milioane de dolari pentru propagandă antiromânească. Ne-am obișnuit cu organizarea unor manifestări științifice de către foruri particulare sau oficiale, la care se vehiculează teze și idei revizioniste sub masca iredentismului față de conaționalii minoritari trăitori în țările vecine. Ne-am obișnuit cu organizarea de fundații și centre culturale etc., finanțate direct de statul maghiar sau prin intermediari din diaspora maghiară care desfășoară de fapt activități directe de propagandă revizionistă și iredentistă. Ne-am obișnuit chiar cu amestecul grosolan în treburile interne ale României. Dar vine o vreme când te întrebi: până când se vor permite toate acestea?

"Niciodată o cetate n-a fost cucerită cu un plan sau cu viclenie, ci cu vitejia celor din afară, sau cu prostia celor dinăuntru", spunea marele Nicolae Iorga.

Conducătorii UDMR ne disprețuiesc. Și au de ce. De 11 ani, ei au obținut orice de la diversele guvernări. UDMR-ul încearcă - și uneori reușește – să exploateze timiditatea, inconsecvența și lipsa de fermitate a românilor, a guvernanților noștri. Prin demersurile lor legislative, a căror substanță se află dincolo, în Ungaria, ei urmăresc cantonizarea României după modelul Elveției, federalizarea ei, transformarea ei într-un stat multinațional, inițial creând un stat în statul românesc, ca apoi să-l alipească Ungariei.

Am ocazia să mă adresez celor care au avut șansa vieții lor de a conduce astăzi România, care, venind la conducere în urmă cu 11 ani, au lansat un program prin care românul a fost tot mai oropsit. S-a uitat, din păcate, de Mihăilă Cofariu, s-a uitat de modul în care au fost prezentate lumii evenimentele din 20 martie 1990 de la Tg.Mureș, s-a uitat de raportul Harghita-Covasna și de crimele de acolo, s-a uitat de războiul plăcuțelor bilingve, s-a uitat de românii din Harghita și Covasna care, în mod continuu, sunt supuși deznaționalizării.

În regimul de dinainte de 1989, nu s-a abătut vreo prigoană deosebită asupra minorităților din țara noastră. Ba, mai mult, ei au fost chiar privilegiați, ocupând locuri cheie în partid și administrație. Să nu uităm, sau se ne amintim, doar, de Vasile Luca, de Alexandru Moghioroș, de Ianos Fazekas, de Kiraly Karoly sau Domokos Geza, care toți erau maghiari, dar și de Ana Pauker, Teohari Georgescu, Constanța Crăciun și atâția alți evrei. În Comitetul Central și în Marea Adunare Națională, în Guvern, minoritățile erau reprezentate corespunzător cu ponderea lor.

În toată țara, românii și maghiarii, sașii, sârbii, sau țiganii trăiau, munceau, sărbătoreau și duceau lipsuri împreună. Ion, Ianos, Iohan, ca vecini și săteni, au muncit și au împărtășit bucuriile și necazurile vieții fără să țină seama de declarațiile celor de sus. Acest cod de comportare, bazat pe cele mai simple și sincere reguli, solide, a asigurat liniștea de viață și de muncă atât a românilor, cât și a celorlalți minoritari.

Județele cu populație mixtă au primit fonduri pentru investiții, s-au construit obiective industriale puternice, centre urbane, culturale și universitare.

În perioada 1952-1968, la indicația și sub auspiciile lui Stalin, a funcționat Regiunea Autonomă Maghiară, care avea un statut de stat în stat, românii fiind asimilați și marginalizați. Desființată în 1968, prin reorganizarea administrativ-teritorială și revenirea la județe, măsura a produs nemulțumire în rândul maghiarilor. Dovadă că, imediat după 1989, s-a încercat imediat să se reînființeze Regiunea Autonomă Maghiar㠖 o mică Ungarie plasată în centrul unei mici Românii.

Devastările, crimele, actele bestiale de la Tg.Mureș, din județele Harghita și Covasna sunt mărturii ale acestor proiecte. Acesta este contextul, doamnelor și domnilor, în care consiliile județene Harghita și Covasna au devansat cu acte în regulă intrarea în funcțiune a Legii administrației publice, cu câteva săptămâni mai repede, pe care dumneavoastră ați votat-o.

Astfel, se înființează regiunea pământului secuiesc și care, prin extindere spre județul Mureș, va deveni probabil Țara Secuilor. Întrebarea este: a căror secui? De îndată ce la ultimul recensământ – cel din ianuarie 1992 – s-au înregistrat doar 831 de secui. Astfel, se lovește în art.1 al Constituției, care spune că România este stat național, suveran și independent, unitar și indivizibil. Astfel, se încalcă Legea administrației publice locale în ansamblu și mai ales în art.4 și art.104 d), în ceea ce privește atribuțiile consiliilor județene. Astfel, se încalcă Legea siguranței naționale. Astfel, se încalcă Legea împărțirii teritorial-administrative a României. Astfel, se creează un precedent deosebit de periculos, care riscă să se întindă la nivelul întregului Ardeal. Astfel, se creează un Kosovo în chiar centrul României și care astfel riscă să declanșeze probleme de o deosebită gravitate.

Logica elementară presupune un echilibru în toate. De aceea, unor exagerări privind drepturile, precum autoguvernarea, drepturi colective, limba oficială a statului, confortul minorității, emise în mod absurd de liderii radicali ai UDMR-ului, trebuie să li se opună problema obligațiilor, a responsabilității și mai ales a loialității față de Guvern și țara care-i găzduiește.

Într-o abordare consecvent democratică, drepturile cele mai veritabile sunt drepturile omului. De ele trebuie să se bucure toți cetățenii unei comunități, indiferent de etnie sau religie. De aceea, se dorește astăzi ca Declarația universală a drepturilor omului să fie completată cu Declarația universală a datoriilor și responsabilităților omului. În nici o țară a Europei nu s-ar fi votat o asemenea Lege a administrației publice locale și a batjocoririi sentimentului național.

Stimați colegi, care ați votat legea, nici neprietenii nu cred că vă apreciază! Care a fost și care este prețul puterii, domnule Iliescu? Domnule Roman? Domnule Stoica? Domnule Constantinescu? Odată va trebui să răspundeți, să dați socoteala! Sunt informat că deja sunteți trași la răspundere de către electorat.

Închei, transmițându-vă urarea unui bătrân țăran ardelean: Vă doresc atâta bine dumneavoastră și familiei, cât ați făcut și faceți și dumneavoastră acestei țări. Așa să vă ajute Dumnezeu!

Vă mulțumesc.

Domnul Corneliu Ciontu:

Vă mulțumesc. Și vă rog, pe viitor, să aveți în vedere că există un timp limită stabilit. Ați depășit cu foarte mult acest timp. Deci, am rugămintea la ceilalți colegi să-și revadă textele în așa fel încât să poată vorbi toți cei înscriși până la ora pe care o avem în program.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania wednesday, 20 november 2019, 1:43
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro