Ștefan Baban
Ștefan Baban
Sittings of the Chamber of Deputies of September 11, 2001
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
09-12-2019
27-11-2019
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2001 > 11-09-2001 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of September 11, 2001

  1. Intervenții ale domnilor deputați:
  1.2 Ștefan Baban - declarație cu titlul "Inspecția muncii este o activitate tot mai controversată";

Domnul Corneliu Ciontu:

................................................

Are cuvântul domnul deputat Baban.

Se pregătește domnul Boc Emil.

Domnul Ștefan Baban:

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnilor colegi,

Declarația mea politică de astăzi are și un titlu: "Inspecția muncii este o activitate tot mai controversată".

În acest an, în România, s-au înregistrat cele mai grave accidente de muncă din ultimii 10 ani. După cum se știe, recent, în Valea Jiului, la Mina Vulcan, 14 oameni și-au pierdut viațai, iar, în urmă cu nici 3 luni, 10 angajați ai Portului Constanța și-au găsit sfârșitul într-un petrolier.

În ambele cazuri, anchetele realizate printre salariați au arătat că aceștia consideră că, din punct de vedere al inspecției muncii, totul este la pământ. În acest fel, iese la suprafață o problemă foarte gravă pe care o are România astăzi: frica de a te duce la lucru. Mulți salariați sunt speriați și temători, pe de o parte ei se tem că pot primi ordine, sarcini de muncă ce le pun în pericol viața, iar pe de altă parte se tem că vor fi concediați dacă îndrăznesc să le comenteze. Edificator în acest sens este cazul "Anapolis". La Constanța, 10 oameni au coborât în nava "Anapolis" conștienți că acea zi poate fi ultima zi a vieții lor. Frica de a-și pierde locul de muncă a fost mai mare decât că-și vor pierde viața.

Aceste cazuri ar trebui să dea de gândit autorităților. Cât de frecvente sunt aceste accidente, care sunt cauzele producerii lor, cum este legiferată și cum se asigură activitatea de protecție a muncii, cine este răspunzător pentru aceste accidente? Inspecția muncii, organ de specialitate în domeniul relațiilor de muncă și al sănătății și securității în muncă, este subordonat Ministerului Muncii și Solidarității Sociale și are în subordine inspectoratele teritoriale de muncă.

Posturile destinate Inspecției muncii nu sunt ocupate în totalitate, nici la nivel central și nici în teritoriu, numărul de inspectori fiind dimensionat în funcție de economia fiecărui județ și de numărul salariaților din județ.

Acești inspectori de muncă sunt obligați să controleze, conform legii, îndeplinirea cerințelor legale referitoare la sănătatea în muncă, să acorde angajatorilor autorizația de funcționare din punct de vedere al securității muncii, să retragă această autorizație, să cerceteze accidentele de muncă atunci când acestea se produc.

Legea nr.90/1996, Legea protecției muncii, cu modificările și completările ulterioare, stipulează măsuri clare pentru conducătorii societăților comerciale, să adopte, încă din faza de proiectare și execuție a construcțiilor, precum și la elaborarea tehnologiilor de fabricație, soluții care să nu comporte riscuri, să solicite inspectoratelor teritoriale de muncă autorizarea funcționării unității, să ceară revizuirea autorizării în cazul modificării condițiilor inițiale, stabilirea atribuțiilor salariaților în domeniul protecției muncii, să asigure, prin compartimente specializate sau persoane desemnate, cunoașterea și aplicarea măsurilor stabilite privind protecția muncii, să informeze la angajare fiecare persoană asupra riscurilor la care se expune la locul de muncă etc. Câte din aceste obligații sunt îndeplinite? Conform datelor statistice, pe primele 6 luni ale anului 2001, la aproximativ 6,3 milioane de salariați, s-au înregistrat 3.169 de accidente, din care 168 mortale.

Este interesant de remarcat că cele mai multe accidente, peste 40%, sunt produse de persoane între 30 și 40 de ani, ceea ce arată o slabă atenție acordată problemelor de protecție a muncii, pe fondul unei rutine intervenite. Din aceste procente, lipsesc oamenii care lucrează la negru, pentru că aceștia nu au nici o formă de angajare și nu intră în evidența ITM-urilor.

Din păcate, această stare de lucruri este proliferată de amenzi foarte mici care se aplică, între 1,5 milioane și 30 de milioane, așa cum prevedea, până la 25.08.2001, Legea nr.32/1968 care a fost abrogată prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr.2/2001. Tot în baza vechii legi, în cazul amenzii contravenționale, dacă aceasta este achitată în termen de 48 de ore, ea se situează la jumătate din minimul stabilit.

În această situație, nu e de mirare că zeci de mii de patroni ignoră cu bună știință normele de protecție a muncii. Sigur, dacă moare un om, de-abia atunci patronul riscă o sancțiune penală, dar se știe că, în asemenea situații, de cele mai multe ori, tot mortul este vinovat.

Controalele efectuate, de cele mai multe ori după producerea unui accident colectiv, arată că există destule nereguli în respectarea normelor de protecție a muncii și a legislației muncii, ieșind la iveală și adevăratele condiții de muncă în care se lucrează.

Iată că, pe bună dreptate, oamenilor le este frică să se mai ducă la muncă.

Mulțumesc.

Domnul Corneliu Ciontu:

Mulțumesc și eu.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania wednesday, 11 december 2019, 7:44
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro