You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2001 > 27-09-2001

Sittings of the Chamber of Deputies of September 27, 2001

8. Dezbaterea Propunerii legislative privind amânarea aplicării prevederilor art. 17, 40 alin. 7, 43 și 90 alin.2 din Legea nr. 215/2001 a administrației publice locale (amânarea votului final).
 
see bill no. 282/2001

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

................................................

Propunerea legislativă privind amânarea aplicării prevederilor art.17, 40 alin.7, 43 și 90 alin.2 din Legea nr.215/2001 a administrației publice locale. Dacă inițiatorul dorește să ia cuvântul? Nu dorește. Din partea comisiei, domnul deputat Oltean, ne prezintă punctul de vedere.

Domnul Ioan Oltean:

Stimați colegi, comisia a luat în dezbatere și această propunere legislativă care vizează amânarea aplicării prevederilor art.17, art.40 alin.7, 43, art.90 alin.2 din Legea nr.215 a administrației publice locale.

În urma analizei, comisia a constatat că articolele respective sunt deja în vigoare, ele deja produc efecte juridice și că, cel puțin acest punct de vedere, comisia nu poate să intervină și să dea un aviz favorabil cu atât mai mult cu cât nu există, cel puțin în expunerea de motive, elemente care să justifice în mod cât se poate de susținător că amânarea aplicării acestor articole ar fi în interesul unei calități deosebite a prevederii Legii 215/2000.

De aceea, domnule președinte, stimați colegi, avizul negativ al comisiei, vă rugăm să îl susțineți prin votul pe care dumneavoastră o să-l dați astăzi.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Vă mulțumesc. Grupurile parlamentare dacă doresc să participe. Poftiți, domnule Leonăchescu.

Domnul Nicolae Leonăchescu:

Mulțumesc domnule președinte.

Stimați colegi,

Vă reamintesc că acest proiect de lege se referă la aplicarea acelor dispoziții valabile pentru satele unde minoritățile sau o minoritate are cel puțin 20% locuitori în componența localității respective și unde automat ar trebui să se introducă un alt etalon, în plus, în domeniul administrației publice. Las la o parte faptul că acest etalon unic profesat în toate țările lumii, limba oficială, se aplică peste tot în teritoriul unui stat, indiferent de componența, în localitățile statului respectiv, și ponderea minorităților, deci, las la o parte acest atac la adresa liberei comunicări și a etalonului unic pentru a vă atrage atenția că aplicarea acestor prevederi cere cunoașterea exactă a componentelor localității respective. Or, noi, astăzi, de la ultimul recensământ din 1992, constatăm că s-au produs mutații masive în demografia satelor și localităților țării noastre.

De aceea, noi am propus amânarea aplicării acestor prevederi până la efectuarea recensământului în martie 2002. Nu am cerut prea mult și insistăm pe această temă, pentru că, altfel, o aplicăm pe criterii total nerealiste. Nu este, practic, operantă această prevedere astăzi. Dacă o facem, o facem în detrimentul liberei comunicări dintre oameni. Mulțumesc.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Și eu vă mulțumesc. Dacă alte grupuri parlamentare doresc să participe? Poftiți.

Domnul Kovács Csaba Tiberiu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Nu aș fi dorit să intervin pe marginea acestui proiect de lege dacă nu ar fi intervenit antevorbitorul meu și intervin, deoarece reprezentanții partidului din care face parte antevorbitorul, la începutul lunii aprilie, la Conferința Uniunii Interparlamentare care a avut loc la Havana a luat în plen cuvântul și a făcut referirile cele mai pozitive tocmai la aceste articole. Deci, stimați colegi, nu se poate ca acasă vorbim într-un fel și în fața lumii întregi vorbim în alt fel. Eu cred că trebuie să vorbim în același fel atât acasă cât și spre exterior.

Vreau să vă spun că Legea 215/2001 reprezintă un pas important pe calea reformei din administrația românească, inclusiv cu aceste articole. Acest pas important a fost cât se poate de pozitiv apreciat de organismele internaționale, inclusiv de Uniunea Europeană, unde dorim să ne găsim și noi locul.

Aș vrea să subliniez că există un principiu care se aplică cam în toate țările, întotdeauna referirile care se fac la numărul populației se raportează la precedentul recensământ. Așa s-a procedat și până acuma, cred că așa se va proceda și în continuare. Nu putem să inventăm etaloane noi și etaloane separate în funcție de anumite interese.

Aș vrea să subliniez că noi considerăm că în țara românească există o singură lege pe care trebuie să o accepte și să o aplice cu toții. Și nu se poate ca, în unele localități, unii primari, cum este primarul municipiului Cluj-Napoca, să-și facă o altă lege; legea este una pentru toți și se cuvine să fie respectată de către toată lumea. Eu cred că pe marginea acestor principii, noi putem să cădem de acord.

Pe de altă parte, în drept există un anumit principiu; după ce efectele juridice s-au produs, aceste efecte juridice nu pot fi într-un asmenea mod retractate, suspendate, pentru că de fapt aceasta ar însemna încălcarea evidentă a unor prevederi din Constituția României. Deci, față de această situație, eu vă rog să aveți în vedere că, în comisie, cu o foarte largă majoritate, s-a votat respingerea acestui proiect de lege și noi rugăm plenul să voteze la fel pentru respingerea acestui proiect. Vă mulțumesc.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Alte grupuri parlamentare dacă doresc să participe la dezbatere? Nu mai dorește nimeni. Considerăm dezbaterile generale încheiate, se va supune votului în ședință specială de vot.