Paul Șnaider
Paul Șnaider
Sittings of the Chamber of Deputies of October 9, 2001
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2001 > 09-10-2001 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of October 9, 2001

  1. Intervenții ale domnilor deputați:
  1.7 Paul Șnaider - semnalarea discrepanței dintre promisiuni și realitate, la demararea noului an de învățământ;

Domnul Viorel Hrebenciuc:

................................................

Domnul Șnaider Paul. Se pregătește domnul Sali Negiat.

Domnul Paul Șnaider:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

Deschiderea anului de învățământ 2001 – 2002 a fost marcată, după cum am văzut, de prezențe la nivel înalt, într-o manieră care se vrea aducătoare de înnoiri și schimbări radicale, de esență, atât în ceea ce privește conținutul procesului de învățământ în România, cât referitor la rolul educației în momentul actual.

Deși s-a susținut cu acest prilej necesitatea unor schimbări profunde în domeniul educației tinerilor, ținându-se cont de cerințele reale ale societății și fără construirea unor curicule fantasmagorice, constatăm cu stupoare că acestea sunt doar lozinci spuse pentru cine vrea să audă, după zicala "Câinii latră, caravana trece".

Am fost sesizați că în școli sunt menținute practicile prin care educația civică și patriotică este lăsată la voia întâmplării. Deși manualele la disciplina "Istorie" au fost dezbătute public și aspru criticate, în licee se recomandă și se folosesc în continuare, fără discernământ, 11 manuale de "Istoria românilor".

Ce cunoștințe să aibe elevii absolvenți de liceu despre marii noștri voievozi și faptele lor istorice, dacă într-un manual cum este acela pentru clasa a XII-a, ediția 1999, tipărită de editura ALL, sub semnătura autorilor Ovidiu Bozgan, Liviu Lazăr, Mihai Stamatescu și Bogdan Teodorescu, nici măcar nu sunt menționați?!

La o emisiune tv, se remarca faptul că în Turcia au fost întrebați pe stradă trecătorii cine a fost Ștefan cel Mare, și aceștia știau că este un domnitor român care i-a bătut pe turci. Cum să știe ceva tânărul român, dacă în cartea lui de istorie, despre domnitorul care, pentru faptele sale, în cei 47 de ani de domnie, a fost sanctificat, nu este redată decât o mică fotografie?!

Ce să știe liceanul român despre Mircea cel Bătrân, Alexandru cel Bun, Vlad Țepeș, Iancu de Hunedoara ori despre gloriosul Mihai Viteazul, când în manual nu i se spune absolut nimic?!

În schimb, aproximativ o treime din carte este consacrată perioadei de după 1947, un capitol întreg din cele 12 fiind intitulat "Massmedia postdecembristă". Ce justifică includerea printre personalitățile istorice a Anei Blandiana, Silviu Brucan, Doina Cornea și alții? În acest context, se poate spune că existența și mai ales folosirea manualelor alternative este pălăria acoperitoare pentru deformarea și politizarea predării istoriei.

Ce fac inspectorii metodiști, inspectorul de specialitate și mai ales conducerea Ministerului Educației și Cercetării care trâmbițează măsuri radicale asupra procesului instructiv-educativ, dar lasă ca predarea să se facă după manuale diferite, chiar de la o clasă la alta, de la un liceu la altul?

Să terminăm cu festivismul sforăitor, să vorbim mai puțin, să gândim și să acționăm cu responsabilitate civică, pentru că roadele educației se culeg în prezent și mai ales se judecă în viitor.

Vă mulțumesc.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania tuesday, 20 august 2019, 20:36
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro