Ștefan Giuglea
Ștefan Giuglea
Sittings of the Chamber of Deputies of October 9, 2001
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2001 > 09-10-2001 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of October 9, 2001

  1. Intervenții ale domnilor deputați:
  1.13 Ștefan Giuglea - atenționare asupra implicațiilor economice și sociale ale accidentului din Șantierul Naval Constanța;

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Are cuvântul domnul Giuglea, se pregătește domnul Olteanu Ionel.

Domnul Ștefan Giuglea:

Domnule președinte,

Domnilor deputați,

Vă rog să-mi permiteți să supun atenției dumneavoastră o problemă deosebită cu care se confruntă una din unitățile reprezentative ale județului Constanța, Șantierul Naval, cu implicații majore generate în plan economic și social.

După cum, fără îndoială, cunoașteți, în data de 05.06.2001, la bordul navei Anopolis, aflată în reparație la Șantierul Naval Constanța, a avut loc un grav accident, soldat cu pierderi de vieți omenești și importante pagube materiale. Lucrări de reparații, angajate cu șantierul, incluzând curățirea tancurilor și reparații, conform cerințelor societății de clasificare a navei, au fost contractate în februarie 2001, nava intrând în șantier în aprilie 2001. Selectarea de către armator a unui contractant român a fost motivată de relațiile tradiționale cu România, de dorința dezvoltării relațiilor de afaceri, cât și de reputația Șantierului Naval Constanța, una din cele mai bune alternative pentru reparații nave în regiunea Mării Negre.

În conformitate cu legislația internațională și cea românească, începerea unei astfel de lucrări este condiționată de obținerea de către armatorul navei a certificatului de "gas free". În documentele și expertizele MMPS și ISEMEX, certificatul de "gas free" cu nr.10583 din 3.5.2001 este declarat nul ca urmare a stării de curățenie necorespunzătoare a tancului, constatată în prezent la nava în discuție. Or, starea necorespunzătoare a tancului este cea dinaintea introducerii navei în șantierul naval, moment în care a fost eliberat certificatul de "gas free" de către un expert autorizat.

În prezent, nava Anopolis se află andocată în Șantierul naval Constanța, au fost finalizate toate lucrările a căror execuție nu era condiționată de obținerea unui certificat "gas free", iar după eliberarea acestuia, celelate lucrări pot fi terminate în 10-20 de zile. Ca urmare, Șantierul naval Constanța a solicitat agentului și armatorului Black sea Coast Trading să facă demersuri necesare la căpitănia portului în vederea desemnării unui expert pentru obținerea unui nou certificat, dar solicitarea aceasta a fost retrasă. Toate intervențiile întreprinse către agentul Black sea, armatorul și brokerul Dovanco maritime Inc. pireu au rămas fără rezultat, cu toate că în toate convențiile internaționale maritime sunt măsuri categorice în ceea ce privește procedura de lucru în aceste situații.

De asemenea, în timp ce la șantierul naval toate cadrele de conducere sunt cercetate penal, armatorul care avea obligația să obțină un certificat valid de începere a lucrărilor a preferat să păstreze tăcere, încercând să evite implicarea sa directă în tragedia din 5.06.2001. Mai mult, cu toate că la șantierul naval s-a atras atenția asupra pericolului ca statului român să i se ceară despăgubiri de un milion de dolari, de vreme ce nava nu a fost implicată oficial în acest accident, armatorul a declanșat acțiune la Curtea de la Londra și s-a adresat domnului prim-ministru Adrian Năstase, cerând urgentarea reparațiilor la nava Anopolis, care, după părerea domniei sale, sunt "blocate fără un motiv aparent de conducerea șantierului".

Ca urmare a situației create la Șantierul Naval Constanța, am transmis brokerului un fax prin care se revine asupra obligației armatorului în astfel de situații, dar și asupra faptului că Șantierul Naval Constanța pierde în fiecare zi suma de 3 mii de dolari reprezentând costuri de andocare a navei și este pus în imposibilitatea de a executa lucrările programate în lipsa certificatului "gas free".

Cazul prezentat poate fi extrem de grav pentru Șantierul Naval Constanța și pentru imaginea României, deoarece la finalizarea anchetei, armatorul, neimplicat legal în producerea tragicului accident, poate cere statului român despăgubiri de 8 milioane de dolari pentru întârzierea reparațiilor contractate.

Refuzul armatorului de a solicita expertizarea în vederea eliberării unui nou certificat "gas free" pune Șantierul Naval din Constanța în situația de a nu respecta clauzele contractuale dar și de a înregistra pierderi economice importante datorită faptului că nava Anopolis este andocată în docul de reparații navale.

Pentru rezolvarea acestei situații, solicit pentru Șantierul Naval Constanța, următoarele: sprijin din partea tuturor organelor și organismelor interne și internaționale abilitate în domeniul navigației pentru aducerea armatorului în situația de a răspunde solidar cu partea română pentru evenimentele din 05.06.2001; implicarea APAPS și AVAB în găsirea celor mai bune asistențe juridice de specialitate în vederea soluționării amiabile a cazului. Deoarece comisia guvernamentală care a analizat accidentul de pe nava Anopolis, a interzis o serie de lucrări din cauza condițiilor proaste de muncă, solicit din partea APAPS alocarea sumei de 20 de miliarde lei pentru echipamente de protecție, instalație de ventilație, schele speciale care lipsesc din dotarea șantierului.

realizarea măsurilor propuse dar și acelea aflate pe lista de priorități, vor permite aplicarea în practică a Ordonanței de Urgență a Guvernului nr.84/2001 privind privatizarea în condiții avantajoase a șantierului naval, probleme dezbătute și în Comisia economică și de privatizarea Camerei Deputaților.

Vă mulțumesc.

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Mulțumesc, domnule Giuglea, mulțumim Constanței.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania tuesday, 20 august 2019, 19:48
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro