Plen
Ședința Camerei Deputaților din 28 mai 2002
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.91/08-06-2002

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
07-12-2021
06-12-2021 (comună)
06-12-2021
25-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2002 > 28-05-2002 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 28 mai 2002

10. Continuarea dezbaterilor asupra Proiectului de Lege privind Statutul aleșilor locali.  
 
consultă fișa PL nr. 333/2001

Domnul Valer Dorneanu:

................................................

Trecem, în continuare, la proiectul la care am ajuns, respectiv, Statutul aleșilor locali. La sfârșitul ședinței o să vă anunț și moțiunea. Vă rog să rămâneți în sală și pentru anunțarea moțiunii și pentru dezbaterea acestui proiect la care am văzut că acordați o atenție deosebită.

Stimați colegi,

Am rămas la art.20 lit.c). Rog întâi comisiile să-mi precizeze care e situația acelui amendament, pentru că în raport ați trecut un amendament semnat de domnul Boc și de domnul Ioan Oltean, care acum nu-l mai recunosc.

Domnul Ionel Olteanu:

Domnule președinte,

Amendamentul a fost depus, deci el trebuie discutat potrivit regulamentului. Nu este nici o îndoială că e o eroare legată de includerea acestui amendament în raportul comisiei.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnule Boc, aveți cuvântul să vă susțineți amendamentul respins.

Domnul Emil Boc:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Domnul Valer Dorneanu:

Dar vreau să știu întâi, acest amendament de acum al comisiei îl mai susțineți sau nu îl mai susțineți?

Domnul Emil Boc:

Deci noi nu am avut un asemenea amendament în lista de amendamente depuse de Partidul Democrat, ci în mod eronat apare numele nostru la amendamentele admise de la comisie, probabil s-a făcut o mixtură între amendamentele admise și respinse, deci noi nu susținem amendamentul comisiei, unde din greșeală a fost menționat și numele nostru. Susținem acest amendament al nostru. Care este esența amendamentului nostru?

Domnul Valer Dorneanu:

Amendamentul 25...

Domnul Emil Boc:

Pe de o parte, trebuie să punem de acord prevederile Legii administrației publice locale cu privire la incompatibilități, cu prevederile Legii statutului aleșilor locali. Deci, dacă în Legea administrației publice locale se menționează expres faptul că în România calitatea de consilier local și județean este incompatibilă cu calitatea de membru în consiliile de administrație ale societăților comerciale aflate în subordinea consiliilor locale și județene, nu putem acum să lăsăm în statutul aleșilor locali doar incompatibilitatea cu privire la calitatea de conducător, fără a face nici o referire la calitatea de membru în consiliul de administrație al regiilor menționate.

Vă dați seama și din punct de vedere juridic ce s-ar întâmpla. Ar fi o derută totală în administrația publică, oamenii ne vor întreba ce prevederi se vor aplica, cele din Legea administrației publice locale sau cele din Legea statutului aleșilor locali.

În consecință, trebuie să punem de acord și să lămurim o dată pentru totdeauna care este regimul membrilor din consiliile de administrație ale regiilor autonome aflate în subordinea consiliilor locale și județene. Este sau nu compatibil statutul acestora cu cel de consilieri locali și județean? Am invocat în susținerea dumneavoastră și afirmațiile premierului Adrian Năstase. Premierul Adrian Năstase a fost în permanență și consecvent susținător al punctului de vedere că în administrația publică locală trebuie să respectăm interesul public. Și citez din declarația premierului Adrian Năstase din 6 februarie 2002.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnule deputat, în repetate rânduri v-am rugat să renunțați la repetările acestea obositoare și enervante.

Domnul Emil Boc:

Domnule președinte,

Dacă vă deranjează...

Domnul Valer Dorneanu:

Nu doriți decât să iritați sala.

Domnul Emil Boc:

Dacă vă deranjează afirmațiile propriului dumneavoastră șef de partid, să-mi spuneți.

Domnul Valer Dorneanu:

Nu, nu. Dumneavoastră repetați acest citat pentru a cincea oară astăzi și nu o faceți decât ca să enervați pe colegii noștri.

Domnul Emil Boc:

Nu. Să înțeleg că pe colegii dumneavoastră îi enervează declarațiile premierului Adrian Năstase. Să înțeleg acest lucru, nu?

Domnul Valer Dorneanu:

Nu, nu, nu mai speculați...

Domnul Emil Boc:

Nu, eu asta înțeleg, că vă deranjează ceea ce declară premierul României... președintele Partidului Social Democrat.

Domnul Valer Dorneanu:

Nu. Nu. Nu mai speculați, ne deranjează repetițiile dumneavoastră.

Domnul Emil Boc:

Dacă vă deranjează, vă rog să-i transmiteți dumneavoastră, eu nu sunt mesagerul PSD-ului aici. Eu vreau să susțin un amendament.

Domnul Valer Dorneanu:

Câtă grijă față de imaginea dumneavoastră academică și pentru această imagine v-am sugerat de atâtea ori să citiți din Monitorul Oficial ceea ce intervenți dumneavoastră...

Domnul Emil Boc:

Dați-mi voie să-mi susțin amendamentul așa cum apreciez eu de cuviință.

Domnul Valer Dorneanu:

Susțineți-l, dar fără să vă repetați de 7 ori, că nu sunt handicapați colegii dumneavoastră.

Domnul Emil Boc:

În fața dumneavoastră am un text care aparține președintelui PSD și eu credeam că vă face onoare și cinste să reauziți în Parlamentul României o declarație făcută de primul ministru, de președintele Partidului Social Democrat, dacă aveți ceva împotriva domniei sale, să spuneți ca să știu și altă dată nu o să-i menționez numele primului ministru.

Spunea domnul prim-ministru: "mulți dintre liderii locali ai PSD ar trebui să se întrebe în virtutea cărui fapt își ocupă pozițiile și dacă social-democrația nu e doar o etichetă în spatele căreia își pot ascunde lenea și nepăsarea. Cei pentru care o funcție în administrație înseamnă să cheltuiască bani de la buget, au greșit partidul. Mulți speră că asemenea comportamente și reacții vor trece neobservate sau vor fi repede uitate.

Eu le spun însă că partidul nu le va trece cu vederea și chiar dacă partidul ar face-o, la alegeri cetățenii n-o vor face. De ce ne aflăm la guvernare? nu ne aflăm pentru a ne servi interesele personale, nu ne aflăm pentru un salariu mai mare, pentru o mașină mai nouă sau pentru un cont mai gras. Nu ne aflăm aici pentru a ne îmbogăți. Sunt lucruri clare, sunt adevăruri evidente pe care în mod normal nu ar fi fost nevoie să le reamintim acum. Dar unii dintre noi se pare că nu au înțeles acest lucru".

Noi am înțeles acest lucru, domnule președinte, în administrația locală trebuie să punem capăt scurgerii banului public într-un mod fraudulos. Aceste salarii date consiliilor de administrație, consilierilor, nu sunt altceva decât o formă de a cumpăra, în fapt, tăcerea acestora pentru a stabili salarii mai grase pentru directorii de regii.

Dacă "Anul Caragiale" înseamnă declarațiile primului ministru, domnule președinte, atunci înseamnă că în PSD este "anul Caragiale" și vă rog s-o consacrați.

Domnul Valer Dorneanu:

Caragiale înseamnă "curat neconstituțional" ceea ce tot spuneați dumneavoastră cu "..

Domnul Emil Boc:

Dacă dumneavoastră asimilați discursul premierului cu "anul Caragiale", vă rog să-mi spuneți ca să știu.

Domnul Valer Dorneanu:

Nu, nu, la asta m-am referit, la vorbele dumneavoastră "curat neconstituțional", "curat murdar", "curat nelegal..."

Domnul Emil Boc:

Sunt afirmațiile primului ministru, dacă ele pot fi încadrate în "anul Caragiale" repet, eu nu am nimic împotrivă.

Domnul Valer Dorneanu:

Dumneavoastră vă încadrați, lăsați, nu vă mai străduiți.

Domnul Emil Boc:

Ceea ce faceți dumneavoastră aici nu este decât un recital Caragiale, orchestrat într-o manieră specifică a PSD-ului. Deci noi știm foarte bine, să înțelegem un lucru, ori sunteți dumneavoastră pentru transparența gestionării banului public în administrația locală și a împiedicării scurgerii și derulării acestui ban în buzunarul consilierilor sau, într-adevăr, doriți o reformă reală și atunci trebuie să acceptați amendamentul nostru. Nu se poate, a treia cale nu există, tertium non datur, domnule președinte. Deci, încă o dată, din motive juridice și politice, cele juridice legate de consistența legăturii dintre Legea administrației publice locale și Legea statutului aleșilor locali, pentru a nu crea o degringoladă în teritoriu cu privire la aplicarea acestei legi, iar pe de altă parte, dacă politic suntem pentru o împiedicare a scurgerii banului public, atunci trebuie să acceptăm acest amendament. Discursul și afirmațiile premierului Năstase vă obligă la acest lucru.

în consecință, nu votați pentru PD, votați pentru susținerea premierului Adrian Năstase.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul secretar Niță și apoi domnul Zgonea.

Domnul Constantin Niță:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Sigur, domnul Boc este un reputat jurist și un foarte bun pedagog. A văzut că suntem puțini în sală și acum merge. Vreau să-i spun domnului Boc un singur lucru, că demagogia PD-istă este în floare, adică am schimbat sau i-am forțat pe consilierii județeni și locali PD să plece din funcție, adică recte Partidul Democrat și ne-am pus în locul lor prietenii, nevestele, copii etc. tot aparținând de PD. Deci, haideți să lăsăm chestiile acestea că mai știm și noi ce se întâmplă în teritoriu, nu ne mai dați lecții de treaba asta. Întrebați-i pe consilierii dumneavoastră care au plecat pe cine au lăsat în locul lor în consiliile de administrație, în funcții etc.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul Zgonea.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule președinte,

Preocuparea domnului coleg al nostru de la partidul din Opoziție este strâns legată și de prezența colegilor în sală și este o chestiune de partid, de altfel. Ceea ce aș vrea să vă spun este că și înainte de a face votul final, i-am reamintit domnului Emil Boc de la Comisia juridică, de disciplină și imunități să urmărească amendamentele, până și la dispozițiile finale. La dispozițiile finale va vedea că fondul problemei, ceea ce nu-i place domniei sale să-și aducă aminte, este în Legea nr.215 și articolul respectiv, dacă domnul ministru poate să-mi confirme aici, se abrogă. De altfel, discuția am avut-o și în comisie. Această lipsă de verticalitate între poziția în comisie și poziția de aici și retorica aceasta deosebită nu-i face cinste unui coleg pe care eu îl respect și de la care cred că am învățat foarte multe.

Vă rog frumos să supuneți votului, domnule președinte, acest articol pentru că eu cred că fondul problemei pe care distinsul coleg al nostru l-a ridicat este stabilit de dispozițiile finale și tranzitorii.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul deputat Brudașca.

Domnul Damian Brudașca:

Domnule președinte,

Eu nu sunt jurist, însă lucrând în administrație, mi-am dat seama de necesitatea unei foarte clare și neechivoce reglementări a acestui aspect. Am impresia că prin această încăpățânare sau, haideți să n-o definesc așa, prin această încrâncenare cu care se dorește menținerea în continuare în aceste poziții a consilierilor locali, este o cangrenă care va afecta și în perspectivă atât activitatea administrativă, cât și, dacă vreți, credibilitatea politică a celor care vor deține asemenea funcții.

Ca urmare a acestor situații se menține în foarte multe regii și societăți comerciale, aflate în subordinea consiliilor locale, o stare în care ilegalitatea și abuzurile sunt frecvente. Nu doresc să ilustrez în această intervenție cu situații din municipiul Cluj-Napoca sau județul Cluj, dar invit ministerul de resort să gândească în dorința de a se face curățenie dacă este posibil și a se elimina șansele de corupție prin această dublă calitate, pe de o parte, membri în consiliile de administrație și, pe de altă parte, membri în consiliile locale a unor reprezentanți politici. Pentru că numai în felul acesta, dacă vreți, vom avea credibilitate și din partea forurilor externe spre care tindem spre a deveni parte componentă.

Altfel, această dublicitate de tratare va pune serioase semne de întrebare asupra dorinței noastre sincere de a accede în aceste organisme europene.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul deputat Dobre, poftiți.

Domnul Victor-Paul Dobre:

Domnule președinte,

Chiar la pct.157 există un amendament comun al meu împreună cu domnul deputat Toader de la PD, legat de aceeași chestiune. Eu nu vreau să intru în dezbaterea dintre PD și PSD, vreau să vă spun un singur lucru și aici sunt alături de colegul, domnul Brudașca. La ora actuală, consiliile de administrație ale regiilor și societăților se împart literalmente între consilierii locali. Nu mai există nici o instanță de control a unei societăți și regii, pentru că nu poate să se controleze consilierii unii pe alții. asta a fost și rațiunea acelei Ordonanțe nr.5/2000 a Guvernului și vreau să atrag atenția majorității că sunteți contradictorii. O dată dați o ordonanță și o aprobați, prin care încercați să limitați conflictul de interese, pe de altă parte, respingând aceste amendamente, abrogând prevederea din Legea nr.215 pe care ați amânat-o până după 2004, continuați să creați această stare care este și imorală și ilegală, după mine, respectiv consilierii locali sunt toți membri ai consiliilor de administrație ale societăților și regiilor, nimeni nu mai controlează pe nimeni, e loc deschis tuturor abuzurilor și ilegalităților.

Fac un apel la dumneavoastră pentru ca să facem ceva, să închidem acest robinet al corupției.

Domnul Valer Dorneanu:

Stimați colegi,

Ați ascultat amendamentele colegilor noștri Boc și Dobre. Văd că e vorba de amendamente care, practic, dau altă variantă amendamentului comisiei și, în aceste condiții, potrivit regulamentului, supun întâi votului amendamentul comisiei și, dacă acesta este adoptat, celelalte amendamente sunt înlăturate de la sine. Deci, supun votului dumneavoastră amendamentul 25 cu privire la art.20 lit.c).

Vă rog să vă pronunțați prin vot.

33 voturi pentru.

Împotrivă? 15 voturi împotrivă.

Abțineri? O abținere.

Cu 33 voturi pentru, 15 împotrivă și o abținere, s-a adoptat amendamentul 25. Consecința acestui vot este înlăturarea, deci respingerea celor două amendamente ale Partidului Democrat și Partidului Liberal.

La lit.d), e) și f), comisia n-a mai făcut obiecții. Dacă aveți dumneavoastră. Poftiți, domnule Brudașca.

Domnul Damian Brudașca:

Domnule președinte,

Aici este o exprimare redundantă. Spre exemplu, avem enumerările acestor calități care sunt incompatibilități și, dați-mi voie să citesc cum propun eu să fie forma finală.

"Calitatea de deputat sau senator, membru al Guvernului, secretar sau subsecretar de stat, ori asimilații acestora."

Nu mai are rost să mai reluăm "precum și asimilații miniștrilor" pentru că avem în enumerările respective, acest "ori asimilații acestora" se referă la fiecare din subiectele enumerate mai sus: deputați, senatori, membru al Guvernului, secretar sau subsecretar de stat. Este o formulă redundantă, în forma în care este în text, pe care doresc s-o îmbunătățesc prin propunerea pe care v-am făcut-o.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul ministru Fleșariu.

Domnul Ionel Fleșariu:

Domnule președinte,

Vreau să vă spun că noi am analizat foarte amănunțit acest text și vreau să fac următoarele precizări: aici, se vorbește despre membrii Guvernului. Membrii Guvernului sunt miniștrii. Când am zis "și asimilații miniștrilor", bunăoară, ne-am referit la conducătorii unor organisme centrale care sunt asimilați miniștrilor, avocatul poporului, dar care nu sunt membri ai Guvernului.

Și atunci, nu se face această asimilare dacă nu lăsăm textul așa cum este. L-am întors pe toate fețele când am făcut acest text și am ajuns la concluzia că numai în felul acesta putem să acoperim toate situațiile care pot apare în realitate.

Domnul Valer Dorneanu:

Aveți amendament aici, domnule Brudașca?

Domnul Damian Brudașca:

Problema este următoarea: eu înțeleg limba specială care se vorbește la ministerul pe care-l reprezintă domnul secretar de stat, dar prin "asimilat al membrului Guvernului" se înțelege ministrul sau orice altă persoană care deține o funcție echivalentă. N-are rost să... Atunci, de ce membru al Guvernului...precizăm o dată "membru al Guvernului" și, după aceea, revenim "precum și asimilații miniștrilor". Păi, nu vedeți că n-are logică această chestiune?

Domnul Valer Dorneanu:

Stimate coleg, nu întâmplător v-am adus aminte de amendament. Nici n-ați avut amendament la comisie cu privire la acest text...V-a explicat domnul ministru la cine se referă asimilații.

Supun votului dumneavoastră formularea redacțională a domnului Damian Brudașca. Ați ascultat răspunsul Guvernului, însușit de comisie.

Cine este pentru? 8 voturi pentru.

Împotrivă? 22 voturi împotrivă.

Cu 8 voturi pentru, 22 voturi împotrivă, s-a respins propunrea de reformulare.

Supun votului dumneavoastră textul de la lit.e) în formularea actuală.

Cine este pentru formularea actuală? 18 voturi pentru.

Împotrivă? 4 voturi împotrivă.

Abțineri? Nici o abținere.

Cu 18 voturi pentru, 4 voturi împotrivă și nici o abținere, s-a adoptat lit.e) în formularea inițială.

Lit.f). Nu sunt obiecțiuni. Votată în formularea inițială.

La art.20 alin.2, urmăriți amendamentul 26. Comisia a propus eliminarea. Dacă aveți obiecțiuni la amendamentul 26. Nu aveți. Votat în unanimitate. Se elimină textul.

Art.21 și 22. Nu sunt obiecțiuni de la comisie. Dacă aveți dumneavoastră. Votate în unanimitate.

Art.23. Urmăriți pentru art.23 alin.1, amendamentul 27. Dacă aveți obiecțiuni. Nu aveți. Votat în unanimitate amendamentul 27. Se modifică art.23 alin.1 în mod corespunzăltor.

Art.23 alin.2. Comisia nu are amendamente. Dacă aveți obiecțiuni. Nu. Votat în unanimitate, în formularea inițială.

Art.24. Urmăriți amendamentul 28. Nu aveți obiecțiuni. Votat amendamentul, modificat art.24.

Art.25 alin.1. Urmăriți amendamentul 29. Dacă aveți obiecțiuni. Nu. Votat amendamentul 29. Se modifică art.25 alin.1.

Art.25 alin.2. Scuzați-mă! După art.25 alin.1, care a format obiectul amendamentului 29, urmează art.25 alin.2, nou introdus, prin amendamentul 30.

Dacă aveți obiecțiuni la amendamentul 30. Nu. Admis amendamentul 30. Se introduce art.25 alin.2.

Actualul art.25 alin.2, devine prin renumerotare...La care aveți intervenții?

Domnul Victor Paul Dobre:

La art.25 alin.2.

Domnul Valer Dorneanu:

Vă rog să interveniți, domnule deputat!

Urmăriți, vă rog, amendamentul 170, respins.

Domnul Victor Paul Dobre:

Este o observație tehnică. De regulă, aceste probleme de incompatibilități le tratează nu o comisie de specialitate, ci comisia de validare care se formează la începutul funcționării consiliului local și funcționează pe întreaga perioadă.

De aceea, propunerea mea și a colegului Toader de la P.D., este ca în loc de "comisia de specialitate", să fie trecută "comisia de validare".

Mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul ministru Fleșariu.

Domnul Ionel Fleșariu:

Domnule președinte,

La un text anterior, se prevede că starea de incompatibilitate este analizată nu de comisia de validare, s-a propus și această variantă, ci de comisia permanentă a consiliului local care are în atribuții probleme de natură juridică.

În consecință, este logic ca atunci când starea de incompatibilitate, consilierii au făcut să înceteze starea de incompatibilitate anterior discutării în consiliu, tot această comisie care este comisia care are în atribuții probleme juridice, să intervină, și nu comisia de validare. Comisia de validare are un singur scop: să analizeze dosarele după alegerea consilierilor, să vadă dacă sunt în conformitate cu prevederile legale și să propună validarea mandatelor, iar pe parcurs, în condițiile în care urcă un supleant, să facă exact același lucru. Ăsta e rolul, singurul rol al comisiei de validare, și nu să facă altceva.

Domnul Valer Dorneanu:

Stimați colegi, încă o dată vă rog să urmăriți amendamentul 30, cel cu privire la art.25 alin.2, să aveți în vedere și amendamentul domnului deputat Dobre. Eu supun întâi votului amendamentul comisiei, potrivit regulamentului, nu pentru că aș vrea eu așa.

Cine este pentru amendamentul 30? Vă rog să vă exprimați prin vot. 20 voturi pentru.

Împotrivă? 3 voturi împotrivă.

Abțineri? Nici o abținere.

Cu 20 voturi pentru, 3 voturi împotrivă, nici o abținere, s-a adoptat amendamentul comisiei și, în consecință, s-a respins amendamentul domnului Dobre.

Art.26. Dacă aveți obiecțiuni. Comisia n-a avut. Votat în unanimitate, în formularea inițială.

Art.27. Urmăriți amendamentul 32. Domnul Raduly.

Domnul Ráduly Róbert Kálman:

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Observați că, la amendamente respinse, la nr.crt.173, se află amendamentul nostru de reformularea art.27. În acest articol, de fapt, se întâmplă ceea ce am discutat și adineauri, n-are rost să reluăm. Aș vrea, de această dată, să vă propun o reformulare din punct de vedere al tehnicii legislative a acestui articol 27, care să ne arate foarte clar că aceste adunări generale ale acționarilor în care și unitățile administrativ-teritoriale să fie acționari majoritari.

Reformularea sună în felul următor: "Primarii și viceprimarii, președintele și vicepreședinții consiliilor județene nu pot fi reprezentanți ai statului sau ai unităților administrativ-teritoriale în adunările generale ale acționarilor de la societățile comerciale cu capital majoritar de stat, respectiv ale societăților comerciale la care unitatea administrativ-teritorială este acționar majoritar, după caz, și nu pot face parte din consiliile de administrație ale regiilor autonome,"

Pe fond, nu am schimbat nimic, doar că am făcut textul clar, pentru că, în opinia noastră, acest text, cum este formulat, nu este suficient de clar.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnule ministru Fleșariu, vă rog să vă pronunțați cu privire la amendamentul domnului Raduly.

Domnul Ionel Fleșariu:

Domnule președinte,

Sincer să fiu, cu toată atenția dată textului, nu reușesc să realizez care este diferența între textul adoptat de comisie și textul pe care-l propune domnul deputat Raduly și care a fost respins de către comisie.

Comisia a reformulat acest text, art.27, și noi considerăm că formularea este cuprinzătoare și suficient de clară pentru a nu da naștere la controverse și la discuții nesănătoase.

Domnul Valer Dorneanu:

Comisia își menține punctul de vedere? Da.

Supun votului dumneavoastră amendamentul 32 al comisiei, cu privire la formularea art.27.

Cine este pentru? 23 voturi pentru.

Împotrivă? 2 voturi împotrivă.

Abțineri? O abținere.

Cu 23 voturi pentru, 2 împotrivă și o abținere, s-a adoptat amendamentul 32 cu privire la art.27 și, în consecință, a căzut amendamentul domnului Raduly.

La art.28, amendamentul...

Domnul Ráduly Róbert Kálman:

La art.27, propunem un art.271.

Domnul Valer Dorneanu:

Da. Poftiți!

Domnul Ráduly Róbert Kálman:

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnul Valer Dorneanu:

Spuneți poziția la care vă referiți.

Domnul Ráduly Róbert Kálman:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

La poziția 174 de la "amendamente respinse", propunem introducerea unui articol nou, 271, în care să spunem foarte clar că "exercitarea funcțiilor didactice și a funcțiilor din cadrul unor fundații, ale unor organizații neguvernamentale, nu este incompatibilă cu calitatea de primar, respectiv, viceprimar". Asta a fost ideea.

Așa cum art.62, astăzi în vigoare, lit.c), de fapt, al aceluiași articol, garantează excepție de la incompatibilitate pentru primarii, viceprimarii aleși, din Legea 215/2001.

Motivația respingerii a fost că nu se justifică introducerea unui nou articol, reglementările din proiectul de lege fiind suficiente în acest domeniu, spune comisia. Eu aș vrea să-i întreb atunci, pentru a fi eventual de acord cu dumnealor, dacă abrogăm articolul 62, cum este propus spre abrogare de comisie, din Legea 215/2001, care va fi textul expres în Legea privind statutul aleșilor locali care să garanteze primarilor și viceprimarilor aceeași excepție de la incompatibilitate, care a fost garantată sau care este garantată astăzi în textul în vigoare privind art.62 lit.c).

Vă mulțumesc. Și atunci dacă primesc un răspuns, bineînțeles, suficient de explicit, pot să retrag amendamentul, dacă nu, o să fiu obligat să stărui în susținerea acestuia.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnule ministru, vă rog să oferiți un argument suficient de explicit și de convingător.

Domnul Ionel Fleșariu:

Domnule președinte,

Nu am plecat de la premisa, când am reglementat incompatibilitățile, că, în fond, această instituție juridică sunt niște interdicții aceste incompatibilități. Interdicțiile, potrivit unor reguli generale ale dreptului românesc, trebuie să fie prevăzute în mod expres de lege. Noi prevedem în această lege, în mod expres, care sunt incompatibilitățile, ce nu poate să fie un ales local în același timp. Per a-contrario, ceea ce nu este prevăzut în lege ca interdicție, înseamnă că poate fi exercitat de către primar, viceprimar, etc, etc, inclusiv calitatea de cadru didactic în învățământul elementar. nici până acum, deși nu exista o asemenea prevedere expresă în lege, legea nu spune ce poate să fie, legea spune ce nu poate să fie.

Interdicțiile, ele sunt exprese și, ca atare, se aplică în mod concret. Nu credem că este necesar să introducem acest text pe care-l propune domnul Raduly.

Domnul Valer Dorneanu:

Stimați colegi,

Supun votului dumneavoastră amendamentul domnului Raduly. A! Și-l retrage. Mulțumesc foarte mult.

În aceste condiții, trecem la art.28. Urmăriți amendamentul 33. Dacă aveți obiecțiuni. Nu aveți. Admis amendamentul, modificat art.28 în mod corespunzător.

Art.29. Comisia n-a avut amendamente. Dacă aveți dumneavoastră.

Domnul Emil Boc:

Amendamentul pe care-l avem la 176 din raport, vizează eliminarea art.29, întrucât se regăsește...

Domnul Valer Dorneanu:

Stați puțin, că la 176 avem altceva noi, un amendament al...Ba da, ba da, ba da! Scuzați-mă!

Domnul Emil Boc:

Domnule președinte,

Sper că nu puneți la îndoială buna noastră credință.

Domnul Valer Dorneanu:

Nu, nu, eram doar ușor derutat că autorul principal al amendamentului este domnul Vasile Moiș și nu vă regăseam și pe dumneavoastră.

Domnul Emil Boc:

Nu înțeleg de unde deduceți dumneavoastră acest lucru. Eu nu deduc acest lucru că ar exista un autor principal și un autor secundar la acest amendament. Aici scrie așa: domnul deputat Vasile Moiș și domnii deputați: Emil Boc, Ioan Oltean și Onisei, de unde diferențierea, n-am înțeles-o gramatical, sau nu citim în aceeași limbă, domnule președinte.

Domnul Valer Dorneanu:

Eram obișnuit să vă găsesc mai în față. Asta era tot.

Domnul Emil Boc:

Apreciez acest lucru dar iau toată aprecierea pentru colegul meu Văsălie Moiș și îmi face plăcere să susțin un amendament pe care și domnia sa l-a susținut în comisie.

Fără a intra în alte detalii, propunem eliminarea art.29 care vizează faptul că prevederea art.26 din prezenta lege se aplică în mod corespunzător și în cazul viceprimarilor, președinților și vicepreședinților consiliilor județene.

Cum se regăsește această prevedere în Legea 215/2001, dublarea este inutilă.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc.

Domnul ministru Fleșariu.

Domnul Ionel Fleșariu:

Domnule președinte,

La art.26 din lege, noi am tratat problema incompatibilităților unei părți din incompatibilități pentru primari, am zis că prevederile art.20 lit.a), acolo unde e vorba de incompatibilitățile pentru consilierii locali, anumite litere de acolo, a), b), c) și e), se aplică și primarului. Nu am zis absolut nimic despre viceprimar, despre președintele consiliului județean sau despre vicepreședinții consiliilor județene.

Și atunci, normal, s-a simțit nevoia ca la acest articol să spunem că prevederile art.26, referitoare la incompatibilitățile pentru primari, se aplică și viceprimarului, pentru că și el, o dată ales în funcție devine salariat, acolo, devine, face parte, intră în Executiv și președintele consiliului județean și vicepreședinților.

Este un text corect, de trimitere, care neapărat trebuie să-și găsească locul în această lege.

Mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Comisia susține același punct de vedere? Da.

Potrivit regulamentului, trebuie să supun întâi, însă, votului amendamentul domnului Boc și a colegilor săi, pentru că propune eliminarea textului.

Cine este pentru amendamentul domnului Boc? 2 voturi pentru.

Împotrivă? 20 voturi împotrivă.

Abțineri? Nu sunt.

Supun votului dumneavoastră art.29, în formularea existentă.

Cine este pentru? 21 voturi pentru.

Împotrivă? 2 voturi împotrivă.

Abțineri? Nu sunt.

Stimați colegi, mi se pare nedemocratic să continuăm la un scor de 20 la 2. După regulament, merge. Vă rog, domnule Olteanu! E și ora 13,30...Vă rog să vă pronunțați. Eu n-am nimic împotrivă.

Domnul Ionel Olteanu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Având în vedere că noi, Comisia juridică, am făcut imprudența de a stabili ca oră de începere a dezbaterilor la Comisia juridică, orele 14,30, cred că ar fi incorect față de membrii Comisiei juridice să nu le dăm posibilitatea unei pauze de care alții beneficiază din plin.

Prin urmare, pentru rațiuni de echitate, v-aș propune, domnule președinte, să suspendăm dezbaterile aici. Oricum, această lege are și numeroase alte articole și pot continua dezbaterile într-o altă zi.

Mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Supun votului dumneavoastră suspendarea lucrărilor. Cine este pentru? Mulțumesc.

E cineva împotrivă? Cu un vot împotrivă.

Vă doresc succes în comisii. Numai puțin! Stimați colegi, vă anunț, totuși, oficial, despre depunerea unei moțiuni simple de către colegii noștri de la Partidul Liberal și Partidul Democrat, intitulată "moțiunea cu privire la fiscalitate". A fost prezentată în numele a 56 de deputați, dintre aceștia au semnat-o numai 54, ceea ce este regulamentar, moțiunea putând fi depusă de către un număr de 50 de deputați. Vom comunica data dezbaterii la timp.

Vă reamintesc că miercuri avem ședința comună a celor două Camere.

Ședința s-a încheiat la ora 13,35.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti miercuri, 8 decembrie 2021, 19:03
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro