Emil Rus
Emil Rus
Sittings of the Chamber of Deputies of March 11, 2003
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.26/21-03-2003

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
03-04-2020
02-04-2020
Video archive:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2003 > 11-03-2003 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of March 11, 2003

  1. Intervenții ale domnilor deputați:  
  1.13 Emil Rus - declarație referitoare "la mijloacele de transport călători prin C.F.R.";

Domnul Corneliu Ciontu:

................................................

Domnul Emil Rus, va urma domnul Baciu, care se grăbește să se prindă în lanțul viu din jurul Parlamentului.

Domnul Emil Rus:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor parlamentari,

Declarația mea politică de astăzi se referă la mijloacele de transport călători prin C.F.R și are ca țintă activitatea Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor și Locuinței.

În ceea ce privește tratarea acestui Capitol în cartea albă a guvernării pesediste, obiectivele și strategiile de viitor, realizările mărețe, nu îmi îngădui nici o obiecție.

Mă nedumerește faptul că acum prețurile sunt tot mai mari la transportul de călători și condițiile de călătorie tot mai precare. Vagoanele pentru călători rămân pe mai departe din ce în ce mai neîngrijite, geamurile nu se închid, frigul face ravagii și prețul biletului de călătorie sporește, iar la grupul sanitar îți este greață să te duci.

Eu călătoresc săptămânal cu trenul de Baia-Mare (1641) sau Sighet (1644) și am căutat să înțeleg greutățile, că se lucrează la infrastructură pe alte trasee, că s-au achiziționat locomotive și vagoane, că sunt bani puțini, că nu se pot face toate deodată.

Este adevărat că au fost aduse vagoane din Germania. Gurile rele susțin că ele au fost fabricate în 1964 și că și-au trăit traiul, iar nemții au renunțat la ele. Ei le-au aruncat de rele și noi le-am luat de bune. Sigur că erau superioare celor autohtone, - aveau încălzire și o suspensie bună, se putea călători cu ele în bune condițiuni. Vorbesc la timpul trecut pentru că, în ultima vreme, nu le-am mai întâlnit. Și iarăși spuneau unii că sunt pe alte rute, ca să vadă lumea că ne-am înnoit!

O fi sau nu așa, nu-mi dau seama, dar cert este că, în ultima vreme, nu le-am prea văzut și am avut parte de călătorii ieșite din normalitate - sigur, cu vagoanele noastre vechi. Într-un caz, geamul nu se mai închidea; inițial, a fost izolat cu o substanță care nu-i îngăduia deschiderea. Cineva l-a forțat și eu l-am găsit deschis; n-am avut ce face, așa că am dârdâit de frig zece ore.

O altă călătorie de pomină a fost cea din 9 spre 10 martie a.c. Aveam loc pentru dormit la "etaj" în trenul nr.1644, locul 36, într-un compartiment strâmt, încât cu greu se putea ajunge la locul care numai de odihnă nu a fost. Balansul era foarte mare, patul mic, ridicat prea sus, îngust, fără mijloace bune de siguranță, și a trebuit ca toată noaptea să stau treaz spre a nu "ateriza". Biletul costă peste 700000 de lei. Despre lenjerie, prosoape, nici nu mai doresc să aduc vorba.

Nu fac această declarație din dorința de a-mi crea facilități, pentru că mă voi descurca eu. Dar mă gândesc la omul obișnuit, având în vedere că prețul unui bilet este, dacă nu jumătate, atunci sigur o treime din pensia sau salariul lui.

Se poate întreba: de ce nu merge la clasă? Dar tot atât de ușor se poate lua în considerare că omul nu circulă de voie bună, fiind poate bolnav, sau fiind vorba de o femeie.

Ceea ce solicit eu, domnule ministru, este mai multă grijă pentru asigurarea condițiilor civilizate de transport cu trenul. Sau este cineva pus anume să distrugă această formă de călătorie, oferind alta, din jocul intereselor, cum ar fi mijloacele auto?

Este drept că acum sunt tot felul de microbuze și autobuze particulare, dar nu cred și nu trebuie ca acesta să fie răspunsul.

Transportul CFR trebuie să fie acela pe care-l are toată lumea europeană, pe care îl pretinde civilizația actuală, și pe care l-ați impus în programele dumneavoastră de guvernare.

Sunt convins că nu se pot face toate deodată, cum am mai spus, dar nici, în numele intensificării activității într-un segment al transporturilor, să se lasă în vraiște celelalte nu mi se pare normal.

Vă mulțumesc.

Domnul Corneliu Ciontu:

Vă mulțumesc.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania saturday, 4 april 2020, 21:51
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro