Nicolae Vasilescu
Nicolae Vasilescu
Ședința Camerei Deputaților din 25 martie 2003
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.35/05-04-2003

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2003 > 25-03-2003 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 25 martie 2003

  1. Intervenții ale domnilor deputați:
  1.30 Nicolae Vasilescu - intervenție cu titlul "Ajutați S.U.A.!";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Nicolae Vasilescu:

Ajutați S.U.A. !

În aceste zile, cele mai importante forțe politice ale mapamondului, cât și opinia publică mondială, sunt angajate în vii dezbateri prilejuite de intervenția anglo-americană în Irak. Practic, asistăm la o redimensionare și restructurare lantentă a organismelor internaționale, în funcție de viziunea asupra acestei intervenții militare, dar și a războiului în general. Fiecare țară își stabilește poziția și implicarea diplomatică și militară în funcție de posibilele avantaje sau dezavantaje economice, politice sau geostrategice. De la începutul acestui conflict, România, prin Guvernul său, a ales o atitudine cel puțin interpretabilă, cu rezultate neconcludente pentru interesele țării.

Uniunea Europeană, prin cele mai avizate voci ale sale, a condamnat poziția Guvernului României, în totală neconcordanță cu mesajul său. Ne exprimăm dorința de a face parte din marea echipă a comunității europene, dar facem gesturi care nu sunt, în nici un caz, "de echipă" și care ne vor ține poate mult timp pe banca de rezervă. Declanșarea războiului asupra Irakului a produs neliniște și îngrijorare în rândul opiniei publice internaționale și a atras, la scurt timp, un puternic val de reacții critice în întreaga lume. Reacții justificate, chiar și numai din perspectiva încălcării cu bună știință a Cartei Națiunilor Unite. Numai câteva state și-au exprimat deschis susținerea pentru această intervenție militară, printre care, din nefericire, și România.

s-a trecut la rezolvarea crizei irakiene în forță, fără o decizie a Consiliului de Securitate, forul legitim de asigurare a sistemului securității internaționale. Prin acest război conceput și provocat de interese americane, SUA își creează, din păcate, în mod artificial, nu numai inamici, dar și antipatii în toate colțurile lumii. Au loc valuri de manifestații pacifiste pe toate meridianele, au loc demonstrații antirăzboi în toate orașele americane. La două ore după expirarea ultimatumului acordat liderului irakian, Saddam Hussein, președintele american George W.Bush a ținut un discurs televizat în fața poporului american, pentru a anunța începerea "luptei împotriva inamicului ce nu știe regulile războiului", adăugând: "noi ne vom apăra libertatea, îi vom apăra pe ceilalți și vom triumfa". Nu cred că oamenii pot fi apărați omorându-i! Nu cred că vor fi foarte fericiți primind libertatea de a se înălța spre ceruri.

Este foarte greu să găsești argumente pentru această intervenție militară, cu atât mai puțin cel al instaurării unui regim democratic. Nu vreau să dau exemple, dar sunt țări pe Terra cu regimuri cu mult mai nedemocratice care nu sunt în vizorul intereselor americane de promovare a democrației. De ce oare?... Nu am găsit răspuns în nici una din intervențiile responsabililor americani. Asistăm la o aventură cu urmări imprevizibile, în care dreptul forței se substituie forței dreptului. Agresiunea săvârșită împotriva Irakului atentează la dreptul nu numai al unui stat, ci al popoarelor la independență, libertate și autodeterminare. Dreptul la autoapărare al Irakului este intim legat de preexistența atacului armat al SUA, adică de anterioritatea actului de agresiune în raport cu autoapărarea.

Carta ONU consfințește "dreptul inerent de autoapărare", făcând din anterioritatea atacului armat o condiție sine qua non a nașterii acestui drept. El nu se poate pretinde decât de statul împotriva căruia un alt stat a inițiat un atac armat. Carta ONU califică agresiunea drept crimă împotriva păcii internaționale, comiterea ei atrăgând răspunderea internațională, fără a putea fi aduse justificări de ordin politic, economic sau militar. Ideea de reglementare pașnică a divergențelor dintre state, opusă aceleia de violență, apare din cele mai îndepărtate timpuri ca o statornică năzuință a omenirii, afirmându-se treptat și tot mai mult, la început sporadic, pentru a lua forma unor convingeri materializate, în acorduri și convenții internaționale, iar pe de altă parte într-un principiu fundamental, cu valoare universală, principiul reglementării pașnice, consacrat în Carta ONU. Și acum, ca și în cazul primului și celui de-al doilea război mondial, s-a contat pe un război de scurtă durată, pentru ca în final previziunile optimiste să fie infirmate de desfășurarea ulterioară a acțiunilor militare care s-au soldat cu pierderea a zeci de milioane de vieți omenești.

Referitor la durata acestui război, analiștii occidentali ne avertizează că "în cazul în care acesta se va prelungi, economia românească va suferi efecte negative semnificative", iar unii economiști români estimează că "România ar putea pierde, numai în zona țărilor arabe, peste două miliarde de dolari". Pe măsură ce lupta pentru ilegalizarea războaielor de agresiune se materializează în norme juridice, ideea sancționării persoanelor oficiale, care, în calitate de organe ale statului, ordonă săvârșirea de crime internaționale, ar trebui pusă în prim plan.

Prin acest război al ambițiilor, ideea de legalitate internațională a fost pulverizată. El va lăsa lumea mai nesigură. Istoria va consemna conflictul la care asistăm ca un moment de rătăcire, o clipă în care se pulverizează ideea de drept și democrație internațională. Indiferent de rezultatul războiului, există, în afara pierderilor colaterale în care, spre exemplu, îl putem plasa pe Tony Blaire, un singur cert pierzător: poporul american. Chiar dacă drapelul american va flutura nestingherit pe un petic de pământ din Orientul Mijlociu și canistrele de carburanți vor fi mai pline, americanii vor fi supuși pe nedrept oprobiului opiniei publice internaționale și stigmatizați ca jandarmi universali.

Demersul meu este acela al unui admirator al Națiunii eroice Americane, care dorește să se găndească întotdeauna la poporul american ca un reprezentant al democrației autentice și ca un prieten al poporului român. Atât România cât și alte țări care doresc fericire și prosperitate pentru Statele Unite ale Americii, mai mici sau mai mari, trebuie să încerce, prin mijloace diplomatice, să determine schimbarea de atitudine a acesteia. Să ajutăm împreună SUA, spre binele ei!...

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 19 noiembrie 2019, 4:09
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro