Ioan Timiș
Ioan Timiș
Sittings of the Chamber of Deputies of April 1, 2003
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.38/11-04-2003

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2003 > 01-04-2003 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of April 1, 2003

  1. Intervenții ale domnilor deputați:
  1.7 Ioan Timiș - despre "curajul partidului de guvernământ de a aborda frontal fenomenul corupției";

Domnul Corneliu Ciontu:

................................................

Dau cuvântul domnului Ioan Timiș. Va urma domnul Ștefan Baban.

Domnul Ioan Timiș:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor,

Bătălia împotriva fenomenului de corupție este o provocare mondială, o confruntare continuă, specifică societăților moderne. În sens european, setul de infracțiuni denumite generic "acte și fapte de corupție" profilează un flagel, un fenomen social negativ, cu efecte nocive asupra funcționării societății însăși.

Chiar dacă pentru unii corupția este un lubrifiant necesar democrației, iar pentru alții un flagel social, atât mica, cât și marea corupție sunt atacate numai statal, cu mijloace și autorități specifice, pentru prevenire, limitare și combatere.

Antonio di Pietro, judecătorul italian devenit parlamentar, apoi parlamentar european, autorul operațiunii "Cu mâinile curate", consideră că actele și faptele de corupție sunt aproape invizibile, greu de detectat, ele se insinuează, se lipesc de autorități și instituții, fie ele publice sau private și, uneori, ajung să se confunde cu acestea.

Inițiativa Guvernului Adrian Năstase de a-și asuma răspunderea în fața Parlamentului, pe un Proiect de Lege privind unele măsuri pentru asigurarea transparenței în exercitarea demnităților publice, a funcțiilor publice și în mediul de afaceri, prevenirea și sancționarea corupției a avut scopul evident de a preveni, limita și combate corupția, în formele ei moderne insinuante.

Guvernul a pornit de la ideea europeană după care corupția nu are o anumită culoare politică și, în consecință, nu poate fi identificată cu un partid politic, cu un grup sau cu o categorie anume de persoane. Preocuparea sa a fost esențială pentru identificarea cauzelor, a împrejurărilor, a instituțiilor și a autorităților lângă care se poate instala un astfel de fenomen social negativ pentru societatea românească.

Din punctul meu de vedere, cred că Guvernul Adrian Năstase a fost convins că limpezirea raporturilor de putere, a raporturilor instituționale, ca de exemplu separarea mai clară a activității politice de activitatea de afaceri, este de natură să dea un plus de coerență, un plus de transparență și de profesionalism, atât domeniului afacerilor, cât și domeniului politic, chiar dacă inițiativa Guvernului intervine la jumătatea mandatului, și pe unii care fac politică la diferite niveluri îi poate afecta în plan personal.

Indiferent de consecințele private, cred că această transparență era necesară, iar în timpul viitor poate fi corectă și oportună.

Sunt convins că, prin acest proiect de lege, Guvernul Adrian Năstase a avut în vedere și ipoteza conturării unei clase politice distincte, a unor oameni politici de carieră, după model occidental, dar această idee nu a fost materializată până la capăt. Mă refer, aici, la salarii mai mari pentru demnitari, la sprijin guvernamental pentru cei care nu mai sunt aleși, la interzicerea oricărei retribuții pentru demnitari, indiferent dacă aceasta provine din activitatea didactică, culturală, din cea de medic, notar sau avocat, de exemplu, cum este, acum, în Grecia.

Am ferma convingere că Guvernul nu a făcut acest lucru, pentru că știe că societatea românească nu este, acum, pregătită să suporte prețul unei astfel de specializări, dar cu acest proiect de lege care a depășit procedura parlamentară, cred că începutul a fost făcut.

Această onestă și constituțională acțiune a Guvernului Adrian Năstase a fost interpretată în fel și chip. Nici nu pot să-mi imaginez câți justițiari a generat această necesară lege aflată, acum, în poziție constituțională de promulgare. Acești justițiari, chiar înainte de apariția legii, după un model bine cunoscut prin partidele politice mai de la stânga noastră, au descoperit, etichetat și judecat locul corupției și oamenii corupți, identificați exclusiv în PSD, într-un fel de judecată cu iz de procesiune gregară, săvârșită undeva în laboratoarele experimentale ale opoziției, unde se mimează și exersează, de câtva timp încoace, numai jocul parșiv pentru obținerea puterii statale.

Printr-o astfel de manifestare, această "triplă alianță" sau "mică înțelegere" a Opoziției PRM-PD și PNL este puternic obsedată de curajul partidului de guvernământ de a aborda frontal, fără subterfugii sau prejudecăți fenomenul corupției ca întindere, formă și complexitate. Autorul colectiv al acestei moțiuni de cenzură, a fostei moțiuni de cenzură, atât de colectiv încât se vede cu ochiul liber cetățuia lui Alcibiade, este un veritabil aruncător de praf în ochii publicului, pentru că declanșează o isterie colectivă a vânătorilor de vrăjitoare, ocolind cu zgomot și viclenie esența proiectului de lege prezentat de către Guvern.

Îmi pare rău că trebuie să afirm că această gălăgie politică parlamentară a fost ecoul mult întârziat al începerii cruciadei neîncepute a înțeleptului Emil Constantinescu împotriva caracatiței corupției, un soi de aventurier politic fără sabie și cal pe care și domnul Don Quijote l-ar fi detestat, pentru că el chiar dacă se bătea cu toate morile de vânt, nu se ocupa cu lucruri inutile.

Vă mulțumesc pentru atenție.

Domnul Corneliu Ciontu:

Mulțumesc.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania saturday, 18 january 2020, 16:48
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro