Plen
Ședința Camerei Deputaților din 13 mai 2003
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.59/23-05-2003

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
03-03-2021
02-03-2021 (comună)
01-03-2021 (comună)
24-02-2021
17-02-2021 (comună)
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2003 > 13-05-2003 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 13 mai 2003

6. Intervenții ale unor deputați în legătură cu neluarea în considerare a moțiunii.  

Domnul Valer Dorneanu:

................................................

Aveți cuvântul, domnule Boc.

Domnul Emil Boc:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Potrivit Regulamentului Camerei Deputaților, o moțiune poate viza o problemă de politică internă sau externă.

Domnul Valer Dorneanu:

Vă rog să vă așezați în bănci.

Domnul Emil Boc:

În momentul de față există o ordonanță guvernamentală care produce efecte juridice. Întrebați-i, dacă nu credeți, pe cei de la CONEL, care nu-și mai pot plăti facturile la curent datorită taxei pe care ați impus-o dumneavoastră prin ordonanță. Deci, nu putem vorbi despre un text care acum se află în dezbatere și care nu a produs efecte juridice.

Există un act normativ care produce efecte juridice. Este o problemă de politică internă. Toți cetățenii României, vrând-nevrând, trebuie să plătească în mod obligatoriu o taxă. Or, dacă aceasta nu reprezintă o problemă de politică internă, atunci ce mai reprezintă o problemă de politică internă.

Deci, argumentul dumneavoastră că moțiunea noastră ar viza un text aflat în procedură legislativă nu subzistă. Dacă era vorba de o moțiune pe Codul de procedură penală pe care-l discutăm, și care nu este în vigoare, eram de acord cu dumneavoastră. Dar, este vorba despre un text care este în vigoare, produce efecte juridice și a bulversat întreaga viață socială din România.

Deci, nu încercați să acoperiți în acest moment o gafă pe care ați efectuat-o; nu încercați să acoperiți, printr-un tertip procedural, o situație care trebuie să fie îndreptată. Lăsați dezbaterea să curgă. Guvernul, probabil, va înțelege mai multe de pe urma dezbaterii, și atunci când va veni în Parlament să analizeze Legea de aprobare a ordonanței, să știm punctul de vedere.

Or, a pune pumnul în gură în acest moment Opoziției, prin simplul motiv că încearcă să dezbată o problemă care afectează 22 de milioane de români, înseamnă, repet, un atac la democrație și la statul de drept. Nu putem concepe așa ceva, ca dumneavoastră să spuneți că, ceea ce afectează 22 de milioane, nu reprezintă o problemă de politică internă. Repet: credem că nu se poate realiza o asemenea soluție, să respingeți punerea pe ordinea de zi și planificarea, potrivit Regulamentului, a termenului pentru dezbaterea moțiunii simple, inițiată de deputații PD și PNL.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Doamna deputat Mona Musca.

Doamna Monica Octavia Musca:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Moțiunea se referă la ordonanță. A, că această ordonanță va fi aprobată sau dezaprobată printr-o lege a Parlamentului, este cu totul altceva. Dar ordonanța există, se încasează taxele Radio-TV pe baza acestei ordonanțe. Problemele există, sunt reale; drept urmare, există și partea formală și partea cealaltă, a problemei sociale, de politică internă; ambele sunt acoperite. Ca atare, nu cred că trebuie să așteptăm o lege care aprobă sau nu ordonanța, sau modifică ordonanța.

Noi discutăm în acea moțiune ordonanța care există și-și consumă efectele la ora actuală. Deci, avem, încă o dată spun, și partea formală acoperită pentru moțiune, prin ordonanță, avem și partea de politică internă, socială acoperită, prin realitatea socială de acum.

Domnul Valer Dorneanu:

Stimați colegi,

Vă reamintesc: toate punctele moțiunii vizează discuții asupra cuprinsului acestei ordonanțe, care se află în proces legislativ. Noi nu putem atunci când dorim să blocăm adoptarea unei legi, să introducem moțiuni simple sau de cenzură.

Domnul Emil Boc:

Domnule președinte, dumneavoastră faceți un sofism elementar.

Domnul Valer Dorneanu:

Eu mi-am spus punctul de vedere. Vă dau cuvântul să vă exprimați.

Domnul Emil Boc:

Potrivit Constituției, ordonanța simplă nu este obligatoriu să fie supusă aprobării Parlamentului. Potrivit art.114 din Constituție, legea de abilitare trebuie să cuprindă două lucruri: data și domeniul. Obligativitatea supunerii în Parlament este o chestiune facultativă.

Deci, dumneavoastră nu puteți să ne spuneți că în mod obligatoriu ordonanța va fi dezbătută. Și, chiar dacă va fi dezbătută, ea produce efecte juridice. De ce ați introdus o ordonanță și nu ați venit prin lege, ca să discutăm aici și să nu ajungem în situația de astăzi. Adică dumneavoastră încercați să completați o culpă legislativă, în sensul că nu ați venit cu lege, ci ați venit cu o ordonanță, punând astăzi în fața Opoziției respingerea acestei moțiuni, profitând de ce?, de faptul că dumneavoastră aveți mai mulți deputați decât Opoziția. Eu cred că este o chestiune care, în primul rând, dă un semnal foarte prost la adresa democrației parlamentare din România, când o problemă de interes național, de interes general, care afectează pe toți românii, este eliminată printr-un tertip procedural, prost înțeles din dezbaterea publică. Aici este rostul să discutăm aceste probleme și nu afară, în stradă, prin mitinguri și demonstrați. Dacă doriți să aveți mitinguri în fața Televiziunii, în fața Parlamentului, atunci să nu discutăm aici. Rolul Parlamentului este tocmai de a dezamorsa aceste complicații care apar în viața publică.

Vă rog să citiți presa de ieri, de alaltăieri, citiți e-mail-urile care ne vin la comisii, să vedeți ce se întâmplă. Această taxă a produs deja perturbații fără precedent în încasarea facturii, de exemplu, la energia electrică. Pur și simplu cetățenii refuză, pentru că nu este firesc să plătească energie electrică 10.000, și 200.000 taxă radio, și nici măcar nu au aparat de radio sau de televizor.

Domnul Valer Dorneanu:

Vreau să vă aduc aminte un lucru. Potrivit Regulamentului, președintele anunță acest lucru. Acest anunț nu se supune dezbaterii. Puteți face, desigur, orice comentariu politic cu privire la aceasta, dar nu sub forma unei dezbateri în plen. Eu nu vreau să fiu exagerat de dur cu Regulamentul, și pentru că am dat deja cuvântul celor trei deputați, vă ofer și dumneavoastră posibilitatea să vă exprimați. Dar, repet, nu facem acum dezbateri în fond pe baza deciziei pe care am luat-o.

Domnul Titu Nicolae Gheorghiof:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Eu, uitându-mă pe Regulament la art.148, cred că dumneavoastră acum, prin faptul că nu acordați un termen pentru dezbaterea moțiunii simple privitoare la taxa de radio și televiziune, faceți un deserviciu chiar Guvernului României și partidului de guvernământ. Pentru că se știe, populația este nemulțumită de taxa pe care trebuie s-o plătească.

În plus, dumneavoastră, prin asta nu faceți decât să incitați mai mult și să arătați că nu sunteți interesați de doleanțele oamenilor în teritoriu, de ceea ce spun ei vizavi de această taxă. Nu este un deserviciu pe care-l faceți Opoziției, că nu-i dați voie să se exprime, ci dumneavoastră. Pentru că regulamentul nostru, art.148 spune: dacă nu sunt îndeplinite alineatele 1 și 2... - alin.2 se referă la cei 50 de deputați, iar alin.1 se referă la faptul că moțiune, indiferent că-i simplă sau de cenzură exprimă o poziție a Camerei Deputaților, vizavi de o guvernare și de un program de guvernare intern. Or, ordonanța asta simplă este programul de guvernare intern pe care Guvernul îl duce vizavi de taxa de radio și televiziune. Ambele condiții fiind îndeplinite, dumneavoastră nu faceți altceva decât să aduceți un deserviciu, domnule președinte. Era mult mai bine, nu se făcea atâta tevatură, discutam luni. Sigur, aveți majoritatea. Sigur, nu avea nici o șansă, dar cel puțin dădeați impresia că este un exercițiu democratic în România.

Domnul Valer Dorneanu:

Stimați colegi,

Eu nu vreau să intru chiar și în polemici științifice, dar îmi fac totuși datoria să vă amintesc competența de legiferare a Parlamentului și competența de control a Parlamentului. Faceți distincție, vă rog, între aceste lucruri, pe care le găsiți în toate tratatele: moțiunea simplă este un mijloc de control asupra Parlamentului. Tot ce susțineți dumneavoastră aici puteți susține atunci când vom dezbate proiectul de lege de aprobare a acelei ordonanțe, care întâmplător este supusă dezbaterii. Nu este dintre cele care face parte dintr-o abilitare în alb, fără aprobarea ordonanței.

Doamna Mona Musca.

Doamna Monica Octavia Musca:

Stimate domnule președinte și stimați colegi,

Nu vă supărați, este inadmisibil să vă fie atât de frică de această discuție, încât să găsiți tertipuri care nici măcar nu sunt reglementare, nu reprezintă Regulamentul Camerei, unde se spune foarte clar ceea ce v-a spus domnul Gheorghiof. Nu se poate să fie spaima atât de mare încât să recurgeți la o chestie care nici măcar nu stă la ora actuală în picioare, din punct de vedere al legii. Dacă este ordonanță de Guvern, nici măcar nu este ordonanță de urgență, și dacă ea își face efectele, pentru Dumnezeu, de ce trebuie să așteptăm ca să fie discutată în plen. Ea își face efectele la ora actuală. Totuși, noi toți aici, împreună cu dumneavoastră, domnule președinte, și cu cei din Opoziție și de la Putere, reprezentăm interesele cetățenilor. Cel puțin așa cred, că asta facem aici. Și dacă asta facem, atunci ar trebui din acest moment să nu mai existe nici un fel de discuție pe tema asta. Cetățenii sunt cei care ne împing la această moțiune. Și eu sunt convinsă că, dacă dumneavoastră ați asculta argumentele, o mare parte dintre dumneavoastră ar fi de acord cu noi și cu ei.

Drept urmare, nu este nici o piedică, nici procedurală, de nici o natură prin care dumneavoastră să ne obligați sau să obligați Parlamentul să nu ia în seamă această moțiune. Nu-i a noastră, domnule președinte, este a cetățenilor! Așa este. Întrebați prin teritoriu ce se întâmplă.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul Cristian Dumitrescu.

Stimați colegi, nu i-am dat cuvântul până acum nici unui reprezentant al Partidului Social Democrat. Măsura pe care am anunțat-o este o măsură pe care trebuie să și-o asume președintele, și mi-am asumat-o. Repet: ea nu se supune aprobării sau dezbaterii dumneavoastră. Și, atunci, nu înțeleg să mai continuăm dezbaterile pe această temă.

Domnul Cristian Sorin Dumitrescu:

Domnule președinte, vă mulțumesc foarte mult.

Într-adevăr, dumneavoastră ați exprimat foarte corect punctul de vedere regulamentar.

Decizia în ceea ce privește aprecierea în legătură cu această moțiune simplă vă aparține. Lucru pentru care, discuțiile care se fac aici sunt exclusiv de natură politică. Eu nu vreau să fac o discuție de natură politică. Eu vreau să fac o discuție de natură procedurală.

Doamnelor și domnilor colegi, tot timpul, și nu de azi, nu de ieri, de când suntem în acest Parlament, și eu sunt de foarte mulți ani în acest Parlament, ne-am pus o problemă: aceea că, prin sistemul care există, constituțional, al ordonanțelor, există o capacitate, o posibilitate a Executivului de a legifera pe o anumită perioadă de timp în locul Parlamentului. Și nu ne-a plăcut acest lucru. Și eu vă spun că, personal, nu sunt de acord cu acest lucru. Dar ordonanțele există, regimul ordonanțelor este constituțional și-l accept ca atare.

Dar, ca să venim noi, acum, parlamentari, și noi înșine să ne suprapunem cu o formulă procedurală de dezbatere peste propria noastră dezbatere, înseamnă să ne dăm cu stângul în dreptul noi. Adică, în loc să ne exprimăm în procesul legislativ, pe parcursul dezbaterii proiectului de lege, în comisie, prin amendamente, în plen ș.a.m.d., noi vrem să facem o dezbatere politizată, de genul "asumare de răspundere", dacă vreți să găsim un argument similar, pentru ca să adoptăm sau să nu adoptăm un proiect de lege. De altfel, știți că nu există imperativ Chiar dacă o astfel de moțiune trece, obligația de a se retrage proiectul de lege sau de a se modifica textul respectiv. Este o sancțiune de natură politică. Pentru că este vorba în acest demers, care se numește moțiunea simplă, de o opoziție politică.

Or, eu, dați-mi voie, chiar că nu mai înțeleg, dacă ducem parlamentarismul acesta într-atât de derizoriu și mă mir că vin reprezentanți din Parlament cu pretenții de cunoscători ai dreptului parlamentar, eu ce fac acum? Fac o dezbatere politică? Și de ce am venit noi aici, domnilor? Am venit din cel puțin două motive: pentru dezbatere politică sunt de acord, dar ca să legiferăm, în primul rând. Și dați-mi voie să fiu de acord cu dumneavoastră, cu titlu personal, pentru că dumneavoastră ați luat această decizie plecând de la ideea că am venit să legiferăm. Dezbaterea politică, controlul parlamentar sunt atribute suplimentare. Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Declar închisă ședința de astăzi, stimați colegi.

Restul, declarații politice peste tot, pe unde puteți.

Domnul Emil Boc:

Procedură!

Domnul Valer Dorneanu:

S-a închis ședința.

Ședința s-a încheiat la ora 18,25.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 5 martie 2021, 21:48
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro