Plen
Ședința Camerei Deputaților din 4 decembrie 2003
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.159/15-12-2003

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
12-04-2021
07-04-2021
06-04-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2003 > 04-12-2003 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 4 decembrie 2003

12. Dezbaterea Proiectului de Lege privind pensiile de stat și alte drepturi de asigurări sociale ale polițiștilor (amânarea votului final).
 
consultă fișa PL nr. 680/2003

 

Domnul Valer Dorneanu:

  ................................................

La pct.11 - Proiectul de Lege privind pensiile de stat și alte drepturi de asigurări sociale ale polițiștilor.

Comisia pentru muncă și protecție socială este? Este doamna Paula Ivănescu.

Inițiatorul este? Vă rog să vă susțineți proiectul.

Domnul Mircea Alexandru:

Domnule președinte,

Domnilor deputați,

Până în luna iunie 2002, polițiștii erau cadre militare și li se aplica statutul cadrelor militare, iar în materie de pensii, Legea nr.164/2001 privind pensiile militare de stat.

Prin adoptarea Legii nr.360/2002 privind Statutul polițistului, polițistului i s-a conferit un statut special, determinat de îndatoririle și riscurile serviciului polițienesc. Practic, poliția a fost demilitarizată.

Prezentul proiect de lege stabilește categoriile de pensii de stat de care pot beneficia polițiștii, condițiile de acordare și modul de stabilire a pensiilor.

Având în vedere dispozițiile alin.3 ale art.78 din Legea nr.360 menționată, conform cărora, până la adoptarea Legii privind pensiile polițiștilor, acestora le sunt aplicabile dispozițiile legale referitoare la pensionarea cadrelor militare, prin acest proiect de act normativ, se urmărește instituirea unui cadru normativ care urmărește practic principiile și condițiile în baza cărora se stabilesc pensiile de stat ale polițiștilor, având în vedere și faptul că vechimea în activitate și calitatea de militar și cea de polițist, se recunosc reciproc, stabilindu-se o singură pensie de stat.

Similar principiilor cuprinse în Legea pensiilor militare de stat, proiectul prevede posibilitatea pensionării înaintea vârstei standard a polițiștilor care au lucrat un anumit număr de ani în condiții deosebite, speciale sau în alte condiții de muncă specifice polițiștilor.

De asemenea, în aplicarea principiilor cuprinse în Legea privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale, se instituie pensia anticipată și pensia anticipată parțial, ca urmare a reorganizării unor unități sau reducerii unor funcții din statele de organizare, ori clasării ca inapt sau apt limitat pentru serviciu de către comisiile de expertiză medico-militare.

Pe ansamblu, proiectul de lege nu prevede drepturi noi, viitorul act normativ vizând, în esență, menținerea situației câștigate anterior sau dobândite anterior și asigurarea de către societate a unor condiții decente după încetarea activității de polițist.

Conform propunerilor incluse în proiectul de lege, pensia de serviciu se acordă la împlinirea vârstei de pensionare a polițiștilor care îndeplinesc condiția de a fi lucrat un anumit număr de ani ca polițiști.

Caracterul stimulativ al pensiei de stat a polițistului constă și în modul de determinare a cuantumului acesteia, în raport cu salariul de bază avut la data ieșirii la pensie.

În proiectul legii se precizează limitele de vârstă până la care polițistul poate fi menținut în serviciu, dacă a realizat o vechime minimă în serviciu de 30 de ani și din care efectiv ca polițist 15 ani pentru bărbați și 10 ani pentru femei, respectiv 55 de ani la agenții de ordine, până la comisarul șef de poliție.

Aplicarea prezentei legi nu presupune influențe financiare, astfel încât nu este necesară elaborarea fișei financiare prevăzute de Legea nr.500/2002 privind finanțele publice.

De asemenea, precizăm faptul că prevederile proiectului în discuție, referitoare la vârsta de pensionare, au fost corelate cu cele ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr.89 pentru modificarea și completarea Legii nr.360 privind statutul polițistului.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Cine prezintă, din partea comisiei, raportul?

Poftiți, domnule deputat Buzatu.

Domnul Dumitru Buzatu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Comisia pentru muncă și protecție socială a fost sesizată pentru dezbaterea pe fond cu Proiectul de Lege privind pensiile de stat și alte drepturi de asigurări sociale ale polițiștilor.

La întocmirea raportului comisiei, am avut în vedere avizele de la Comisia juridică, de disciplină și imunități, Comisia pentru buget, finanțe și bănci.

Comisia propune plenului adoptarea acestui proiect de lege pentru rațiunile care au fost expuse aici.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Vă mulțumesc.

Dacă dorește cineva să intervină la dezbateri generale?

Domnul Dan Brudașcu, din partea Grupului parlamentar al PRM.

Domnul Dan Brudașcu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

S-a reușit, ca urmare a efortului politic al tuturor partidelor parlamentare ca, prin Legea nr.360/2002, să se stabilească demilitarizarea poliției și transferarea tuturor celor care sunt cuprinși în această instituție, în rândul personalului civil.

Aș dori să precizez că este un fapt pozitiv, care a dovedit voința politică a partidelor parlamentare, a întregii clase politice, de a ne alinia la standardele și practicile europene în materie.

Ceea ce este însă surprinzător este că, deși recunoaștem cu toții că personalul care lucrează în poliție este asimilat funcționarilor publici cu regim special, totuși încercăm, acum, printr-o serie de tertipuri, să creăm imaginea de castă, deosebită de restul muritorilor, de restul funcționarilor, pentru cei care lucrează în rândul poliției.

Există o explicație foarte clară: din nefericire, poliția a dovedit, în ultima perioadă, - stă dovadă în acest sens și ultimul referendum național pentru votarea modificărilor la legea fundamentală, la Constituția României -, că poliția este de fapt brațul înarmat al Puterii, folosit de aceasta în scopurile absolut politice și politicianiste - de aici și motivația dorinței de a crea nu drepturi deosebite, ci privilegii pentru această poliție.

De altfel, nu ne aflăm la singurul domeniu în care Puterea încalcă prevederile Legii nr.164/2001 privind pensiile. Mai avem cazul magistraților și, mai recent, al diplomaților; deci, acele categorii care servesc în permanență interesele celor care se află la putere.

Apreciem că este adevărat că polițiștii își desfășoară activitatea într-un regim cu totul deosebit. Dar, personal, sunt împotriva adoptării unui asemenea proiect de lege care înseamnă excepții nemotivate și nejustificate de la legea aplicată pentru toate categoriile de funcționari publici. Este vorba, în primul rând, de aceste privilegii care se doresc a fi un semnal: "votați-ne și susțineți-ne politica noastră, pentru că numai noi suntem cei care vă putem asigura privilegii, chiar și după ce veți deveni pensionari".

Domnul Valer Dorneanu:

Doamna deputat Paula Ivănescu, din partea Grupului parlamentar al Partidului Democrat.

Doamna Paula Maria Ivănescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimate colege și stimați colegi,

Dezbatem astăzi una dintre legile care se referă la statutele unor profesii. Așa cum am dezbătut Statutul magistraților, Statutul militarilor, Statutul diplomaților a venit și rândul polițiștilor.

Aș vrea să ținem cont, la dezbaterea și votarea acestei legi, de importanța profesiei, a instituției și a modului de devenire - dincolo de persoanele care mobilează la un moment dat instituția și care pot greși.

Este foarte adevărat că pare, de la distanță, că s-au creat privilegii, dar trebuie să ținem cont de profesie, de modul în care se desfășoară această profesie, destul de periculos, de provocările care apar și cred că ar fi foarte bine să ne aplecăm cu încredere asupra acestui statut și să-l votăm așa cum a fost propus, pentru că avem nevoie de oameni pregătiți, de oameni profesioniști, de oameni care să-și lase în siguranță familiile când pleacă în misiuni, de oameni care să aibă asigurată o bătrânețe cât de cât demnă. Și, pentru aceasta, eu cred că ceea ce pare exagerat la multă lume, în ceea ce privește condițiile de salarizare, de pensionare, să le votăm așa cum sunt, pentru că este normal și așteptăm de la Poliția Română să aibă o acțiune preventivă, preponderentă față de cea de contracarare, de investigare și de urmărire și de prindere a infractorilor.

Deci, cred că este un lucru bun. Această lege vine ca urmare a adoptării Statutului polițistului și să ținem cont că este vorba de o profesie extrem de importantă pentru noi toți și, chiar dacă astăzi există lipsuri, și chiar dacă astăzi încă poliția mai acționează la ordin, deși a trecut la statut de civilie, sperăm că mâine - și prin salarizare și prin condiții proteguitoare pentru profesia și cariera lor și viața lor - va deveni cu totul alt fel, va deveni o poliție în slujba societății civile, a cetățenilor care o plătește.

Deci, Partidul Democrat va vota această lege.

Domnul Valer Dorneanu:

Mai sunt alte intervenții? Vă mulțumesc.

Trecem la dezbaterea proiectului de lege.

Urmăriți, vă rog, raportul, în paralel cu proiectul de lege.

La titlu, dacă aveți obiecțiuni?

Votat în unanimitate, în formularea inițiatorului.

Titlul Cap.I.

Votat în unanimitate.

Art.1, art.2, art.3 și art.4.

Nu sunt obiecțiuni.

Votate în unanimitate.

Art.5, art.6, art.7 și art.8.

Nu sunt obiecțiuni.

Votate în unanimitate.

Art.9. Urmăriți, vă rog, amendamentul nr.1.

Dacă aveți obiecțiuni la amendamentul nr.1?

Adoptat amendamentul nr.1, care a vizat modificarea alin.1 și alin.2, care vor fi, în consecința votului dumneavoastră pozitiv la amendament, modificate.

Pentru alin.3 și alin.4, dacă aveți obiecțiuni? Comisia nu a avut.

Adoptate în formularea inițiatorului.

Titlul Cap. II și art.10.

Votate în unanimitate.

Titlul Secțiunii I-a și art.11.

Votate în unanimitate.

La art.12, urmăriți amendamentul nr.2.

Dacă aveți obiecțiuni la amendamentul nr.2?

Votat în unanimitate, modificat în mod corespunzător art.12.

Art.13. Vă rog.

Domnul Dumitru Buzatu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

La art.13 există un amendament care n-a fost cuprins în raportul inițial, dar pentru care a fost făcută o completare a raportului, un amendament acceptat de către comisie și care are următoarea formulare: "Au dreptul la pensie de serviciu anticipată polițiștii în activitate care îndeplinesc condițiile de vechime în serviciu prevăzute la art.12 lit.b) și se află într-una din următoarele situații: ..." și textul curge în continuare.

Această modificare a fost făcută pentru corelarea cu modificările art.12 poz.2 din raport.

Domnul Valer Dorneanu:

Dumneavoastră propuneți modificarea preambulului art.13 ...

Domnul Dumitru Buzatu:

La art.13, textul din preambul se reformulează după cum urmează: "Au dreptul la pensie de serviciu anticipată polițiștii în activitate care îndeplinesc condițiile de vechime în serviciu prevăzute la art.12 lit.b) și se află într-una din următoarele situații: ..."

Domnul Valer Dorneanu:

Deci, în locul lit.a) faceți trimitere la lit.b)?

Domnul Dumitru Buzatu:

Facem trimitere la lit.b) pentru corelare cu modificările art.12 poz.2 din raport.

Domnul Valer Dorneanu:

Ați reținut, stimați colegi.

Cine este pentru această modificare care practic realizează corelarea necesară, urmare a votului de la art.12? Vă mulțumesc.

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Deci, preambul va face trimitere la art.12 lit.b).

Art.14. Nu sunt obiecțiuni.

Votat în unanimitate.

Art.15, art.16, art.17.

Votate în unanimitate.

La art.18, urmăriți, vă rog, amendamentul nr.3 de la pag.3, care vizează modificarea lit.d).

Dacă aveți obiecțiuni la amendament?

Votat amendamentul, modificată lit.d).

Pentru celelalte litere de la art.18, dacă aveți obiecțiuni? Nu sunt.

Votate în unanimitate, în formularea inițiatorului.

Art.19, art.20, art.21, art.22, art.23.

Votate în unanimitate.

Art.24, art.25, art.26.

Votate în unanimitate.

Titlul Secțiunii a II-a.

Votat în unanimitate.

La art.27, urmăriți, vă rog, amendamentul nr.4.

Dacă aveți obiecțiuni?

Admis amendamentul nr.4, care vizează doar modificarea preambulului articolului.

Dacă aveți obiecțiuni?

Votat amendamentul în unanimitate, modificat preambulul.

Pentru lit.a) și lit.b) de la alin.1 și alin.2, dacă aveți obiecțiuni?

Votate și lit.a) și lit.b) și alin.2, în formularea inițiatorului.

Art.28, art.29, art.30, art.31.

Votate în unanimitate.

Art.32, art.33, art.34, art.35.

Votate în unanimitate.

Art.36. Votat în unanimitate.

Art.37. Votat în unanimitate.

Titlul Secțiunii a III-a.

Votat în unanimitate.

Art.38, art.39. Votate în unanimitate.

Art.40, art.41, art.42, art.43, art.44.

Nu sunt obiecțiuni.

Votate în unanimitate.

Art.45, art.46, art.47.

Nu sunt obiecțiuni.

Votate în unanimitate.

Titlul Secțiunii a IV-a și art.48.

Votate în unanimitate.

Titlul Secțiunii a V-a și art.49.

Votate în unanimitate.

Art.50, art.51, art.52, art.53 și art.54.

Votate în unanimitate.

Art.55, art.56, art.57, art.58.

Nu sunt obiecțiuni.

Votate în unanimitate.

Art.59, art.60, art.61, art.62, art.63.

Votate în unanimitate.

Art.64, art.65, art.66, art.67.

Votate în unanimitate.

Titlul Secțiunii a VI-a și art.68.

Votate în unanimitate.

Titlul Cap.III.

Votat în unanimitate.

La art.69, urmăriți, vă rog, amendamentul nr.5.

Dacă aveți obiecțiuni? Nu sunt.

Votat amendamentul nr.5, modificat textul art.69.

Titlul Secțiunii I din Cap.III și art.70.

Votate în unanimitate.

Titlul Secțiunii a II-a.

Votat în unanimitate.

Art.71, art.72, art.73, art.74, art.75, art.76.

Votate în unanimitate.

Titlul Cap.IV.

Votat în unanimitate.

Art.77, art.78, art.79, art.80, art.81.

Votate în unanimitate.

Art.82, art.83.

Votate în unanimitate.

Titlul Cap.V.

Votat în unanimitate.

Art.84, art.85, art.86, art.87, art.88, art.89.

Votate, toate, în unanimitate.

Am parcurs textele proiectului de lege.

Vom supune proiectul votului final la data stabilită în acest scop.

Domnul Dumitru Buzatu:

Domnule președinte, aveam unele precizări, care nu sunt legate de vreun text.

Domnul Valer Dorneanu:

Poftiți, dacă nu sunt legate de vreun text anume.

Vă rog.

Domnul Dumitru Buzatu:

Tocmai faptul că nu sunt legate de nici un text a făcut să ne scape din vedere.

Am propus ca, în tot cuprinsul legii, sintagma "cadru militar în activitate" să devină "militar" numai. Aici a fost consemnat greșit "cadru militar"; să devină "militar", pentru a nu exclude din vechimea în serviciu perioada stagiului militar efectuat de către cei care lucrează în poliție; deci, "militar", nu "cadru militar".

La pct.7, în tot cuprinsul legii, sintagma "organ de pensii" devine "casă de pensii", pentru că este formula care are consacrare juridică deja și este consemnată în toată legislația care reglementează acordarea pensiilor.

Domnul Valer Dorneanu:

Și are o sonoritate ceva mai admisibilă "casă de pensii", decât "organ de pensii".

Stimați colegi,

Întreb, întâi, inițiatorul cu privire la amendamentul nr.6. Pentru că aici există o mică diferență între ce propune comisia și ce a spus domnul Buzatu. Deci, să se înlocuiască sintagma "cadru militar în activitate" cu denumirea de "militar".

Domnul Mircea Alexandru:

Domnule președinte,

Eu am fost și la ședința comisiei când s-a discutat această chestiune. Așa s-a pus problema în tot cuprinsul legii: sintagma "cadru militar în activitate" devine "militar". Și este corect așa, pentru rațiunea care este explicată pe coloana a treia, pentru a nu fi exclus din vechime și serviciu ca militar. Adică, este corect.

Domnul Valer Dorneanu:

Am înțeles.

Supun votului dumneavoastră, stimați colegi, amendamentul nr.6, cu precizarea domnului Buzatu și a inițiatorului.

Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

De asemenea, supun aprobării dumneavoastră amendamentul nr.7.

Vă mulțumesc.

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 13 aprilie 2021, 1:14
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro