Adrian Moisoiu
Adrian Moisoiu
Ședința Camerei Deputaților din 9 decembrie 2003
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.163/19-12-2003

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
04-12-2019
02-12-2019 (comună)
27-11-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2003 > 09-12-2003 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 9 decembrie 2003

  1. Intervenții ale deputaților:
  1.2 Adrian Moisoiu - intervenție intitulată "Quo vadis reforma învățământului românesc?";

Domnul Corneliu Ciontu:

................................................

Domnul Adrian Moisoiu, va urma domnul Mihai Baltă.

Domni deputați Florin Iordache, Gheorghe Popescu și Lăpădat au depus la secretariat declarațiile.

Domnul Adrian Moisoiu:

În primul rând, domnule președinte, vă mulțumesc și, în același timp, doresc să vă felicit pentru prestația avută la telefon aseară pe postul de Televiziune B1.

Intervenția mea de astăzi este intitulată "Quo vadis reforma învățământului românesc?"

Societatea românească de astăzi, ce se pretinde o societate a progresului, este o societate total bulversată, în care cultura se soarbe la televizor din clipurile de publicitate sau din emisiuni de tip "Ciao Darwin", iubirea se declară pe bancheta unei mașini sau pe scara blocului, sportul se face în crâșmă cu înjurături și paharul în mână, iar arta se apreciază prin manele și kitchiuri. În același timp, bibliotecile și sălile de spectacol sunt goale, cartea nu se mai caută, iar de artă ce să mai vorbim ...

Din cauza șomajului și sărăciei, școala, care ar fi trebuit să reprezinte șansa unui tânăr de a răzbi în viață, este abandonată. Conform datelor prezentate de Institutul de Cercetare a Calității Vieții, cea mai mare rată a abandonului școlar, în jur de 7%, se înregistrează în cadrul școlilor de ucenici sau profesionale. Numărul copiilor care au abandonat școala la sfârșitul anului școlar 2001 - 2002 era de 9.875 pentru învățământul primar, 17.742 la nivelul celui gimnazial și de 23.350 la nivelul celui liceal, la care trebuie să-i adăugăm pe cei 12.614 tineri care au renunțat la învățământul profesional, 4.666 de tineri de la școlile de ucenici și 6.692 de la învățământul de tip postliceal. Un total de74.939de tineri. Acest număr trebuie majorat cu acei copii care nu sunt înscriși în nici o formă de învățământ, sunt plecați în străinătate sau au o situație școlară incertă.

Programele guvernamentale "Laptele și cornul" și vizarea carnetelor C.E.C. pentru a încasa alocația oferită de stat, deși a dus la scăderea abandonului școlar, nu a reușit să compenseze fenomenul de demotivare, tipic pentru actuala situație a țării, caracterizată de o penurie de locuri de muncă.

Pe bun cuvânt trebuie să ne întrebăm: quo vadis reforma învățământului?

Reforma învățământului a început în 1990, în condițiile absenței unui concept despre reforma educației și, după cum era normal, s-a încercat o succesiune de gesturi "cosmetizante" cu referire la conținuturile politizante ale disciplinelor de învățământ. Schimbările de directori, imixtiunea factorilor subiectivi, ezitările în ceea ce privește reglementările de ordine interioară, confuzia cu privire la conceptul de libertate, relația profesor - elev, introducerea manualelor alternative, restructurarea rețelei de învățământ, toate au determinat o gravă instabilitate, caracterizată prin degradarea calității procesului învățării, a instalării unui vid educațional. Profesorii nu au mai "îndrăznit" să facă educație, având de dat răspunsuri privitoare la finalitatea școlii și a sistemului de valori pe care aceasta trebuia să îl promoveze. S-a început construirea unui nou curriculum, prin care să se dea coerență principiului învățământului formativ.

Problemele Țării nu au putut răspunde întrebării: care este direcția în care se îndreaptă economia României și ca atare în ce scop să formăm tinerii, care sunt acele meserii care se caută pe piața muncii - în condițiile în care toți tinerii doreau să fie absolvenți de liceu cu examen de bacalaureat și de ce nu și încununați cu o diplomă de licență? Învățământul nu avea însă sarcina și nici nu a încercat să răspundă întrebării: quo vadis reforma învățământului în România?

Prin instaurarea unei societăți capitaliste în care cadrele didactice resimt "coșul zilnic", salarizarea lor rămânând pe ultimul loc, în urma celorlalte categorii sociale, pentru a se da credibilitate în fața Uniunii Europene, de modul în care se implementează reforma învățământului în România, s-a recurs la practici mai vechi, caracteristice regimului trecut, de a obține și raporta rezultate cât mai apropiate de 100% la promovarea examenului de bacalaureat, ca o dovadă a creșterii calitative a învățământului românesc! Este oare corect?

Domnule ministru Alexandru Athanasiu, acum după ce a trecut o jumătate de an de când v-ați așezat în fotoliul ministerial și ați luat contact direct cu problemele pe care le are învățământul, vă solicit să prezentați Țării un raport de analiză a stării acestuia și a măsurilor pe care le propuneți pentru ca deficiențele la care m-am referit, cât și cele care au apărut în vara - toamna 2003 să nu se mai repete. Ce va raporta Guvernarea P.S.D. peste un an la încheierea mandatului?

Domnul Corneliu Ciontu:

Vă mulțumesc și eu.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 6 decembrie 2019, 7:43
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro