Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of February 23, 2004
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.15/02-03-2004

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2004 > 23-02-2004 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of February 23, 2004

22. Dezbaterea Proiectului de Lege privind modificarea și completarea Legii nr. 349/2002 pentru prevenirea și combaterea efectelor consumului produselor de tutun, cu modificările și completările ulterioare (amânarea votului final).
 
see bill no. 739/2003

 

Domnul Valer Dorneanu:

  ................................................

Următorul proiect înscris pe ordinea de zi este cel de la pct.20 - Proiectul de Lege privind modificarea și completarea Legii nr.349/2002 pentru prevenirea și combaterea efectelor consumului produselor din tutun. Din partea inițiatorului? Cine prezintă acest proiect?

Domnul ministru al sănătății. Poftiți.

Domnul Vasile Cepoi (secretar de stat, Ministerul Sănătății):

Proiectul de Lege privind fabricarea, depozitarea și comercializarea produselor din tutun.

Titlul proiectului: Proiect de Lege privind fabricarea, depozitarea și comercializarea produselor din tutun.

Prezentul proiect de lege modifică și completează Legea nr.349/2002 pentru prevenirea și combaterea efectelor consumului produselor din tutun, cu modificările și completările ulterioare.

Inițierea proiectului de lege a avut în vedere necesitatea armonizării legislației românești în domeniu cu prevederile din legislația comunitară, care să contribuie la îmbunătățirea sănătății și calității vieții populației, reducând, în același timp, riscurile determinate de utilizarea unor asemenea produse, mai ales în rândul tineretului, cât și preîntâmpinarea dezvoltării riscurilor unor îmbolnăviri grave, cum ar fi cancerul sau bolile cardiace.

Prezenta lege stabilește normele tehnice și de igienă la fabricarea și comercializarea produselor din tutun, în conformitate cu prevederile directivelor europene, care reglementează acest domeniu, respectiv Directiva nr.37 din 2001 privind fabricarea, prezentarea și comercializarea țigaretelor.

Pe lângă faptul că permite armonizarea cu legislația europeană și internațională, aceasta înlătură și barierele tehnice din calea comerțului.

Textul proiectului a fost revizuit substanțial, pe baza propunerilor pertinente, exprimate în ședințele comisiilor de specialitate, în colaborare cu specialiști din Ministerul Agriculturii, Apelor și Mediului și Ministerul Integrării Europene.

Modificările mai importante au vizat: reformularea titlului actului normativ în concordanță cu noul conținut; păstrarea în textul legii numai a prevederilor care au corespondent în Directiva nr.37 din 2001, care face obiectul inițierii prezentului act normativ și nu au fost preluate reglementările anterioare; reformularea articolelor referitoare la conținutul dosarului de notificare de către producător, conform prevederilor directivei; necesitatea promovării unui act normativ sub formă de lege pentru corectarea a două erori strecurate în textul legilor anterior aprobate, referitor la limitele concentrațiilor admise și standardele de conformitate.

Obligația Ministerului Sănătății de a publica lista laboratoarelor agreate și monitorizate, care să măsoare conținutul de gudron, nicotină și monoxid de carbon al țigaretelor și problematica legată de normele tehnice privind depozitarea produselor de tutun va fi reglementată prin ordin comun al ministrului sănătății și ministrului agriculturii, pădurilor, apelor și mediului.

Domnul Valer Dorneanu:

În continuare, raportul Comisiei de sănătate și familie.

Domnul Gheorghe Popescu:

Raport asupra Proiectului de Lege privind modificarea și completarea Legii nr.349 din 2002 pentru prevenirea și combaterea efectelor consumului produselor din tutun, cu modificările și completările ulterioare.

Cu adresa nr.739 din 15 decembrie 2003, Comisia de sănătate și familie a fost sesizată cu dezbaterea și avizarea în fond, în procedură obișnuită, a Proiectului de Lege privind modificarea și completarea Legii nr. 349/2002 pentru prevenirea și combaterea efectelor consumului produselor din tutun, cu modificările și completările ulterioare, adoptat de Senat în ședința din 8 decembrie.

La întocmirea raportului, comisia a avut în vedere avizul Comisiei juridice, de disciplină și imunități, avizul Consiliului Legislativ și punctul de vedere al Ministerului Sănătății nr.6295 din 4 februarie 2003.

Proiectul de lege are ca obiect modificarea și completarea Legii nr.349, cu modificările și completările ulterioare, în conformitate cu prevederile directivelor europene care reglementează acest domeniu.

În legislația comunitară există tendința de armonizare a legilor care reglementează fabricarea, producția și în special punerea în circulație pe piața internă a produselor din tutun, de asemenea manieră să păstreze echilibrul necesar între asigurarea protecției sănătății consumatorului, a populației nefumătoare și în general a mediului înconjurător cu respectarea principiilor ce vizează libera circulație a produselor.

Față de cele prezentate, comisia propune plenului Camerei Deputaților spre dezbatere și aprobare proiectul de lege cu amendamentele care fac obiectul raportului.

În raport de obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare, în conformitate cu prevederile art.76 din Constituție.

Domnul Valer Dorneanu:

Dacă dorește cineva să intervină la dezbateri generale? Nu.

Vă rog să urmăriți, atunci, în paralel raportul și textul proiectului de lege prezentat de Guvern.

La titlul proiectului nu sunt amendamente.

Dacă aveți obiecțiuni?

Votat titlul Senatului.

Preambulul art.I.

Dacă aveți obiecțiuni?

Votat textul Senatului.

La pct.1 și pct.2 din legea adoptată de Senat.

Dacă aveți obiecțiuni? Nu aveți.

Votate în unanimitate în formula prezentată de Senat.

La pct.3.

Întâi pct.3, pentru lit.k 1, dacă aveți obiecțiuni cu privire la substanțele precare? Comisia nu a avut. Nici dumneavoastră.

Votat textul Senatului.

După pct.k 1, vă rog să urmăriți în raport pct.3.

Comisia propune ca, după pct.3, să se introducă un punct nou, 3 1.

Dacă sunt obiecții? Nu sunt obiecții.

Domnule ministru, poftiți.

Domnul Vasile Cepoi:

Ministerul Sănătății nu este de acord cu schimbarea datei de interzicere de pe piață a pachetelor de 10 țigarete, de la 31 decembrie 2004 la 1 ianuarie 2007, având în vedere că Ordonanța nr.13 care completează această lege a prevăzut acest termen în urmă cu doi ani, deci producătorii de astfel de pachete de țigări aveau timp să-și modifice liniile tehnologice și să le retragă de pe piață.

Deci, propunem menținerea datei de 31 decembrie 2004, în loc de 1 ianuarie 2007.

Domnul Valer Dorneanu:

Și eliminarea amendamentului.

Dacă există vreo intervenție?

Stimați colegi,

Eu sunt obligat, după regulament, să propun întâi amendamentul și, evident, dacă acesta cade, atunci rămâne textul Guvernului să-l votăm din nou.

La amendamentul nr.3.

Cine este pentru? Nimeni.

Împotrivă?

Marea majoritate. De fapt, dacă n-a fost nimeni pentru, n-are cum să fie admis.

Cine este pentru textul Guvernului? Vă mulțumesc.

Împotrivă? 7 voturi împotrivă.

Marea majoritate pentru.

a rămas varianta Guvernului la pct.3.

La pct.4 - cel cu privire la interzicerea comercializării produselor din tutun prin automate.

Comisia propune, prin amendamentul nr.4, eliminarea acestui punct.

Dacă există obiecții?

Din partea ministerului, există obiecții la pct.4 din raport?

Senatul a adoptat un text - art.3 alin.6: "Se interzice comercializarea produselor din tutun prin automate".

Comisia a spus să se elimine. Deci, să se păstreze posibilitatea comercializării.

Domnul Vasile Cepoi:

Ministerul Sănătății nu este de acord cu această modificare. Propune menținerea articolului cum a fost.

Domnul Valer Dorneanu:

Interdicția. Bun.

Domnul Vasile Cepoi:

Dorința noastră este să reducem fumatul. Să nu dăm acces tinerilor la fumat și să reducem efectele.

Domnul Valer Dorneanu:

Bun. Am reținut, domnule ministru.

Domnul Dan Brudașcu, care este un fumător înrăit.

Domnul Dan Brudașcu:

Înseamnă că n-am înțeles bine formularea de la începutul expunerii de motive a domnului ministru.

Domnia sa spunea că dorim să aliniem legislația și practica în materie la ceea ce se întâmplă în Europa.

Păi, dacă în Europa se vinde și tutun la automate, atunci cum ne aliniem noi la Europa? Sau una spunem și alta fumăm? - ca să fac trimitere la un citat celebru.

Domnul Valer Dorneanu:

Sunteți trimis al domnului Bolcaș, știu eu.

Domnul Márton. La dumneavoastră, la Sfântul Gheorghe, cum este?

Domnul Márton Árpád Francisc:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

Domnule deputat Brudașcu, o lege trebuie să fie aplicabilă. Dacă într-un text de lege interzicem să se vândă minorilor orice formă de produs din tutun, cum poate fi această prevedere legală aplicată, dacă se poate cumpăra prin automate? Nicicum, decât dacă vânzarea se face de către o persoană care este obligată să se țină de lege.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul ministru Gaspar.

Domnul Acsinte Gaspar:

Domnule președinte,

S-a creat o confuzie aici. Dumneavoastră v-ați referit la pct.4 din proiectul de lege, la art.3 alin.6 care are următoarea redactare: "Se interzice comercializarea produselor din tutun prin automate". Atât domnul deputat Brudașcu, cât și reprezentantul Ministerului Sănătății s-a uitat în raport la pct.4, numai că pct.4 din raport se referă la art.3 alin.81 care se abrogă. Și aici a pledat dânsul ca să se mențină textul din lege și nu ca să se propună eliminarea.

Deci, s-a discutat pe două texte diferite.

Domnul Valer Dorneanu:

Din cauza faptului că raportul așa este făcut.

Pct.4. Stimați colegi, dacă aveți obiecțiuni la punctul 4, așa cum l-a votat Senatul. "Se interzice comercializarea produselor din tutun...". Nu sunt obiecțiuni. Votat în unanimitate.

la pct.5, Senatul a propus abrogarea alin.81 art.3. Și la acesta, comisia propune să fie menținut textul și să se elimine...

Domnule ministru, vă rog să vă pronunțați! Deci, comisia propune menținerea alin.81 al art.3.

Domnul Vasile Cepoi:

La art.3 alin.81, unde este vorba despre concentrația de gudroane, rămânem pe varianta Senatului, deci menținem textul din proiectul de lege.

Domnul Valer Dorneanu:

Deci, să se abroge alin.81.

Domnul Vasile Cepoi:

Da.

Domnul Valer Dorneanu:

Dacă sunteți de acord cu textul Senatului. Cine este pentru?

Dacă sunt voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

S-a păstrat textul Senatului.

La pct.6 din legea adoptată de Senat. Dacă aveți obiecțiuni. Nu aveți. Votat în unanimitate.

Pct.7. Nu aveți obiecțiuni. Votat în unanimitate, în varianta Senatului.

Pct.8 și 9. Nu sunt obiecțiuni. Votate ambele variante ale Senatului.

La pct.10, vă rog să urmăriți amendamentul 5. Dacă sunt obiecțiuni la amendamentul 5 cu privire la pct.10.

Domnule ministru Gaspar, vă rog să vă consultați cu Ministerul Sănătății.

Nu sunt obiecțiuni. Se votează amendamentul 5, se corectează pct.10 în mod corespunzător.

Pentru pct.11 din legea votată de către Senat, urmăriți vă rog amendamentul 6. Comisia propune eliminarea. Ministerul Sănătății, sunteți de acord? Dumneavoastră aveți obiecțiuni. Nu. Admis amendamentul 6, se elimină pct.11.

Pct.12, 13, 14, și 15. Dacă sunt obiecțiuni. Comisia n-a avut amendamente. Votate în toate cazurile textele Senatului.

La pct.16, urmăriți amendamentul 7. Comisia propune eliminarea amendamentului. Mai exact, eliminarea pct.16.

Poftiți, domnule ministru!

Domnul Vasile Cepoi:

La pct.16, propunem menținerea textului din proiectul de lege, cel aprobat de Senat, pentru că altfel ar da posibilitatea stimulării fumatului prin sugerarea faptului că anumite tipuri de țigări sunt mai puțin nocive.

Domnul Valer Dorneanu:

Se menține textul Senatului care abrogă alin.71 al art.6.

Supun votului dumneavoastră menținerea textului aprobat de Senat.

Cine este pentru? Mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

La pct.17, aceeași situație. Ministerul Sănătății.

Comisia propune menținerea textului, adică a art.7 alin.11. Deci pct.7 din amendamentul 7 cu privire la pct.17 din legea adoptată de Senat. La pct.17, domnule Gaspar, textul adoptat de Senat abrogă alin.11 din art.17.

Domnul Acsinte Gaspar:

s-a discutat.

Domnul Valer Dorneanu:

La 16 am discutat.

Domnul Acsinte Gaspar:

Nu, nu, nu! Am discutat și 17 și s-a spus că se merge pe textul Senatului.

Acum, suntem la pct.18 și suntem de acord cu amendamentul comisiei, întrucât redactarea este mai adecvată, se înlocuiește sintagma "punerea pe piață" cu "comercializarea produselor din tutun".

Domnul Valer Dorneanu:

Domnule ministru, eu sunt de acord cu dumneavoastră, numai că eu am anunțat acum, mi-am și însemnat, în plen, pct.17. Dacă și în acest caz comisia susține să se mențină textul Senatului.

Domnul Acsinte Gaspar:

Noi suntem pentru textul Senatului, așa cum este menționat la poziția 8 din raport și care se referă la pct.17.

Domnul Valer Dorneanu:

Exact. Și aici, și în rapot, și la pct.17 se propune abrogarea alin.1.

Și la pct.17 se propune de către Guvern menținerea textului Senatului. Cine este pentru? Mulțumesc.

Împotrivă? Abțineri?

Unanimitate.

La pct.18, Guvernul nu are obiecțiuni la amendamentul 9. Dacă aveți dumneavoastră. Adoptat amendamentul, se modifică pct.18.

La pct.19, 20, 21, nu mai sunt obiecțiuni. Dacă dumneavoastră aveți. Votate în toate cazurile variantele Senatului.

La pct.22, vă rog să urmăriți amendamentul 10. Guvernul dacă are obiecțiuni la amendamentul 10. Dacă aveți dumneavoastră. Nu. Adoptat amendamentul comisiei, modificat pct.22.

Pct.23, 24, 25. Nu mai sunt amendamente din partea comisiei. Dacă aveți obiecțuni. Nu. Votate în toate cazurile variantele adoptate de Senat.

Pct.26. Nu sunt obiecțiuni. Votat în unanimitate, în varianta Senatului.

Art.II. Nu sunt obiecțiuni. Votat în unanimitate varianta Senatului.

Art.III. Urmăriți amendamentul 11. Guvernul dacă este de acord cu amendamentul 11. Poftiți, domnule ministru! Data de intrare în vigoare a legii.

Domnul Vasile Cepoi:

Pentru a ne corela cu pct.51. de la art.I, art.III trebuie să se oprească la "prezenta lege intră în vigoare la data de 31 decembrie 2004".

Domnul Valer Dorneanu:

Deci, să rămână textul adoptat de Senat.

Supun votului dumneavoastră, stimați colegi, art.III, în varianta proiectului de lege și a Senatului.

Cine este pentru? Mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Domnul Vasile Cepoi:

Art.III spune: "Prezenta lege intră în vigoare la 31 decembrie 2004, cu excepția art.3. alin.1 și 2 care intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2007".

Propunem excluderea ultimei părți, deci cu excepția ultimei părți "cu excepția art.3 alin.1 și 2 care intră la 1 ianuarie 2007". Legea să intre în vigoare la 31 decembrie 2004.

Domnul Valer Dorneanu:

Întreaga lege să intre în vigoare la 31 decembrie 2004.

Domnul Vasile Cepoi:

Da.

Domnul Valer Dorneanu:

Stimați colegi, având în vedere că e ultimul text unde sunt amendamente, vă rog să aveți răbdarea și înțelegerea necesară.

Supun din nou votului dumneavoastră art.III, în formularea pe care v-a prezentat-o domnul ministru.

Cine este pentru? Mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.IV. Nu sunt obiecțiuni. Votat textul Senatului.

Cu aceasta, vă rog să constatați că am parcurs, e adevărat cu greutate, din cauza raportului, proiectul de lege. Îl vom supune votului final în ziua de mâine.

V-aș ruga să trasmiteți tuturor președinților de comisii permanente că, mâine, la ora 13,15, după votul final, ne vom întâlni în sala Biroului Permanent.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania sunday, 17 november 2019, 3:55
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro