Emil Rus
Emil Rus
Sittings of the Chamber of Deputies of February 24, 2004
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.18/04-03-2004

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
16-09-2019
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2004 > 24-02-2004 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of February 24, 2004

  1. Intervenții ale deputaților:
  1.12 Emil Rus - atenționare "asupra stării dezastruoase a învățământului românesc";

 

Domnul Corneliu Ciontu:

  ................................................

Dau cuvântul domnului Emil Rus. Va urma doamna Iulia Pataki.

Domnul Emil Rus:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Doresc ca prin declarația mea politică de astăzi să atrag, cu toată responsabilitatea, atenția Guvernului, a primului ministru, domnul Adrian Năstase, și a ministrului educației, cercetării și tineretului, domnul Alexandru Athanasiu, asupra stării dezastruoase a învățământului românesc, a educației în general a tineretului școlar, care reprezintă viitorul țării și după cum evoluează lucrurile din rău în mai rău, chiar dacă vom fi admiși în Comunitatea Europeană în 2007 sau când vom fi, va trebui ca aceasta să ne excludă ulterior pentru că nu de nevoie în această uniune de oameni pregătiți sumar, cu un nivel de civilizație sub semnul întrebării la care se va adăuga masa răufăcătorilor.

De ce evoluția învățământului și educației are un asemenea sens negativ ? Prima explicație este sărăcia României, lipsa de bani, sumele prea mici alocate din bugetul țării pentru educație și de aici urmează toate celelalte, profesori dezinteresați, alții nepregătiți, elevi care nu au motivația învățăturii, care nu frecventează școala, libertinajul exagerat la care se adaugă învechita bază materială a învățământului.

Am să susțin cele afirmate cu câteva exemple recente : la un liceu din Deva, la balul bobocilor, câteva cupluri s-au dezbrăcat și au simulat actul sexual; în alte școli au fost bătuți și terorizați profesorii, acte agresive duse până la crimă s-au desfășurat sub ochii neputincioși ai cadrelor didactice, fetele nasc la vârsta când ar trebui să învețe, fete minore și-au ucis copiii sau i-au abandonat după naștere, au avut loc amenințări cu arme, cu bombe.

Veți zice da, sunt cazuri extreme și astea nu caracterizează învățământul românesc. Așa o fi, dar sunt prea frecvente, abaterile grave și ele rănesc profund ființa neamului și îi pun în pericol viitorul.

Un control al Ministerului Educației, Cercetării și Tineretului a vizitat recent 369 de unități școlare, 193 din mediul urban și 176 din mediul rural pe tema stării învățământului profesional, de arte și meserii. Inspectorii semnalează că: nu sunt fonduri pentru consumabilele utilizate în pregătirea practică, fonduri pentru echiparea corespunzătoare a locurilor de instruire; lipsesc mijloacelor uzuale de comunicare : telefon, internet, copiatoare; sunt cadre didactice fără pregătire de specialitate iar domenii de pregătire profesională nu au acoperire în locuri de muncă și multe altele.

Un alt studiu al Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare în sănătate reliefează că numărul adolescenților care consum alcool, fumează și se droghează s-a dublat în ultimii ani : 65% din liceeni beau; 20 % își injectează sau prizează heroină, cocaină și de; un sfert dintre ei își procură stupefiantele din discoteci și baruri. Situația de dureros de alarmantă.

Și acum iată, domnilor, un alt caz - directorul Liceului pentru Educație Fizică și Sport din Bistrița, care strigă în pustiu, vorbește în numele a 106 cadre didactice, peste 1800 de elevi și cu o recoltă, numai în anul 2003, de 195 de medalii, dintre care 60 obținute în competiții internaționale, el cere fonduri materiale și bănești pentru că ceea ce i s-a dat de la primărie și învățământ este insuficient, ajunge pe câteva zile, pentru că: la sala polivalentă din municipiu chiria este enorm de mare și banii nu ajung pentru alimentație și deplasări care se realizează cu mijloace ce amenință sănătatea elevilor; cazările sunt făcute în internate friguroase; îmbrăcăminte sumară iar vitaminele și medicamentele nu și le pot asigura.

Acești elevi și profesori, din fericire, muncesc bine, au realizat lucruri extraordinare, și-au înțeles misiunea și idealul, doresc să continue cu bune rezultate și la învățătură, dar și la sport, însă sunt puși într-o situație demobilizatoare.

Eu adaug, și faptele sunt de față, învățământul și educația sunt în plină criză. Cu un pahar de lapte și un corn, învățământul nu se susține, eventual cornul și laptele îmbogățesc pe unii și se știe care.

Problemele învățământului sunt dintre cele mai grave și ele nu suportă amânare, domnule prim-ministru, domnule ministru al educației, și mi-de greu să înșir întreaga titulatură - a ministerului pentru că nu prea are acoperire pe planul faptelor.

Vă mulțumesc.

Domnul Corneliu Ciontu:

Mulțumesc.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania wednesday, 18 september 2019, 8:41
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro