Valeriu Ștefan Zgonea
Valeriu Ștefan Zgonea
Sittings of the Chamber of Deputies of February 24, 2004
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.18/04-03-2004

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
14-10-2019
08-10-2019
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2004 > 24-02-2004 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of February 24, 2004

  1. Intervenții ale deputaților:
  1.55 Ștefan Valeriu Zgonea - declarație politică intitulată "Integrarea europeană, o importantă problemă de politică internă";

Domnul Ștefan Valeriu Zgonea:

Declarația mea politică de astăzi se intitulează "Integrarea europeană, o importantă problemă de politică internă".

Problematica integrării europene nu mai este o componentă exclusiv a politicii externe. Ea se încadrează, substanțial, în zona de interes a politicii interne.

Ne confruntăm, acum, cu o problematică socială de un tip deosebit, generată de schimbările esențiale, structural-pozitive în fond, intervenite în România post-2000. Nevoia de adoptare a unor decizii globale, a căror componentă geostrategică este deosebit de puternică, se suprapune dorinței românești de accedere în structurile europene la termen.

Specificul anului 2004, ca și al guvernării care va urma după alegerile generale și prezidențiale, este dat de faptul că, în etapele următoare, vor trebui rezolvate, integral, pe de o parte, problemele generic cunoscute sub numele "integrarea în Europa" și, pe de altă parte, cele specifice valului de populație tânără care intră în viața politică și pe piața forței de muncă, ținându-se cont pregnant, în același timp, de nevoia conservării și afirmării identității noastre naționale.

În mod curent, în discursul politic se produce, într-un anumit fel, o cvasifracturare, deoarece "integrarea europeană" se asociază cu discursul strategic, în timp ce problemele sociale interne se plasează la nivel tactic. Partidele trebuie să armonizeze aceste discursuri și politici diferite, cea ce constituie o sarcină deosebit de importantă pentru orice formațiune politică, în special pentru P.S.D., partidul de guvernământ. Orice abordare populistă poate constitui un pericol echivalent unei frânări neașteptate.

Integrarea europeană trebuie tratată ca un ansamblu de probleme interesând, prioritar, principalele instituții publice. România trebuie să decidă cu fermitate asupra modului de acțiune în sensul asigurării funcționalității instituțiilor construite, asupra tipului de politici de personal și asupra criteriilor de performanță utilizate de acestea, asupra direcțiilor de urmat în dezvoltarea economică, asupra modelului de societate ce se dorește a fi fundamentat și dezvoltat.

Nu ne putem baza programele și proiecțiile de viitor strict pe incontestabila importanță geostrategică a României. România nu se integrează în Europa prin declarații politice populiste, tip campanie electorală, ci printr-un set de politici care să facă societatea noastră compatibilă cu societățile europene și cu principalele tendințe care le caracterizează. Doar în aceste condiții problemele sociale de la noi vor putea primi soluții optime, mai clar, folosind și resursele integrării europene pentru a le rezolva.

Astăzi, nu se pune problema dacă Europa urmează să se schimbe în anii ce vor urma, ci în ce direcție evoluează această schimbare și cum trebuie să reacționăm noi în fața schimbării.

Trăim într-un sistem de piață mondială, guvernată de regulile concurenței, unde organismele financiare internaționale dispun de capacități de influență și de decizie la nivel global. Trebuie să învățăm să gândim în termenii pieței mondiale și ai legăturii cu mediul extern: aceasta este cea mai bună abordare națională, în spiritul intereselor naționale.

Șirul problemelor la care trebuie să răspundem prin decizii pragmatice este lung. Este vorba despre probleme reale, adevăratele probleme ale societății noastre. De aceea, cea mai mare eroare ar fi să definim problemele pornind de la o colecție de teze și texte doctrinare.

O astfel de eroare, dintr-un trecut deloc îndepărtat, a făcut ca o serie de tendințe din viața politică românească, mă refer aici la perioada 1990-2000, dincolo de discursul lor modernizant, să presupună aceeași structură a resurselor, tehnologiilor și calificării, specifice unei societăți industriale semidezvoltate. Procedeul, specific deceniul deja amintit, s-a bazat pe simpla extrapolare.

Marea problemă a României nu datează de acum și nu este strict "economia funcțională de piață". Adevărata problemă este cea a modelului de dezvoltate. Legat de modelul de dezvoltare, lipsa unui răspuns adecvat în perioada 1996-2000 este responsabilă pentru multe dintre blocajele pe care guvernarea a trebuit să le rezolve în perioada 2000-2004.

Trebuie să trăim în ritmul instituțiilor europene cu vocație continentală. De aceea, răspunsurile pe care guvernarea de după 2000 le-a dat problemelor sunt, trebuie și vor rămâne realiste.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania monday, 14 october 2019, 18:58
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro