Valeriu Ștefan Zgonea
Valeriu Ștefan Zgonea
Sittings of the Chamber of Deputies of March 16, 2004
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.32/25-03-2004

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
04-12-2019
27-11-2019
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2004 > 16-03-2004 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of March 16, 2004

  1. Intervenții ale deputaților:
  1.24 Ștefan Valeriu Zgonea - abordarea problemei "statului în perspectiva integrării";

Domnul Ștefan Valeriu Zgonea:

Statul în perspectiva integrării

Procesul de descentralizare trebuie însoțit de o viguroasă mișcare de întărire a structurilor locale. Structurile democratice create în urma alegerilor nu trebuie să devină simple jucării în mâna unor puternice grupuri de interese și de presiune. De aceea, tuturor celor care doresc păstrarea dimensiunilor pluralismului în libertate le adresez mesajul de a se opune fărâmițării autorității statale. Însuși Parlamentul trebuie să lupte democratic pentru conservarea autorității sale deliberative.

Statul trebuie să creeze nu numai o anumită realitate pe termen scurt, dar și condițiile necesare dezvoltării în viitor. Nu se poate pune problema unei-metaforic vorbind- "gândiri a statului" pe termen scurt decât cu imensul risc, inacceptabil, al subminării fundamentelor sale.

Existența noastră comună nu poate fi înțeleasă în afara unei acțiuni eficiente a statului, care asigură infrastructura publică, socială și culturală fără de care economia nu poate prospera. Subliniez că o asemenea viziune nu are nimic comun cu cea de sorginte centralistă, pe care o resping. așa cum, pe de altă parte, resping și așa-numitul individualism al prosperității de cazinou care echivalează cu disprețul față de lege și față de munca onestă.

Funcționarea armonioasă a statului este intens susținută prin aplicarea corectă și prin adâncirea bunei funcționări a principiului autonomiei locale. Problema reală este că autonomia locală duce la valorificarea cu maximă eficiență a tuturor resurselor locale, naturale, umane, financiare etc, în cadrul unei politici generale echilibrate. În realitate, cu cât autonomia locală devine mai solidă, cu atât sporește integrarea comunităților locale într-un ansamblu național coerent. Autonomia locală nu duce la adversitate față de stat ci, dimpotrivă, la gospodărirea optimă a resurselor locale în contextul statului de drept. Autonomia locală presupune, obligatoriu, și ordine administrativă, implementarea fermă a măsurilor legislative ca soluție pentru eficiența instituțiilor dar și ca importantă cale pentru lupta anticorupție, un comportament adecvat, principial al funcționarului public în raport cu cetățeanul.

Discuțiile despre reformă au gravitat, de-a lungul ultimilor ani, în marea majoritate, în jurul raportului dintre stat și libera inițiativă. Concret, s-a discutat despre gradul și forma prezenței statului în viața socială, nu numai în cea economică.

Există opțiuni care susțin eliminarea oricărei prezențe a statului în favoarea liberei inițiative individuale, după cum există puncte de vedere rigide care tind să atribuie statului o capacitate de control atotcuprinzătoare.

Consider că în ambele cazuri de mai sus problema este greșit pusă. Astfel de abordări se raportează la vechiul model de stat fără să ia în considerare alte elemente și anume:

  1. întregul efort legislativ de până acum - și care va continua - antrenează o modificare a funcțiunilor și atribuțiilor statului limitîndu-i capacitatea de control discreționar asupra societății;
  2. paralel cu procesul de reformă se reduce, în mod obiectiv, spațiul de competențe ale statului;
  3. procesele de integrare socială și de sincronizare a României cu procesele europene și mondiale impun un anume tip de prezență fermă a statului ca factor de coordonare.

În societățile moderne există o serie de aspecte care nu pot fi împlinite fără implicarea directă și consistentă a statului. Începînd cu apărarea națională, cercetarea științifică și învățământul- cei doi piloni ai societății moderne- plata alocațiilor sociale, calificarea profesională, asistența antidrog, asigurarea de locuințe pentru persoanele defavorizate sau pentru anumite categorii printre care sunt de amintit tinerii, conversia economică și profesională și enumerarea poate continua- toate sunt dependente de cheltuielile publice și de prezența statului. Fie și doar pornind de la exemplele de mai sus, trebuie respinsă ideea totalei eliminări a statului din toate sectoarele. Acțiunile trebuie concertate în direcția unui management eficient al activităților ce vizează aspectele enumerate, dar în așa fel încât rezultatul să nu fie sporirea gradului birocrației statale.

Este, însă, important de subliniat că prezența statului în anumite sectoare, precum cele despre care am făcut vorbire, nu implică renunțarea la necesitatea de a controla în ce măsură statul rezolvă, în mod optim, problemele respective și în ce măsură pot fi identificate forme mai bune și mai eficiente de organizare. Dezvoltarea regională, aplicarea principiilor autonomiei locale, în paralel cu decentralizarea structurilor, modernizarea corpului funcționarilor publici sunt elemente necesare și indispensabile revitalizării statului ca instituție, în procesul globalizării proceselor publice.

România se află în anul încheierii capitolelor de negociere în vederea aderării la Uniunea Europeană. Este vorba despre recunoașterea și încununarea drumului parcurs de țara noastră către realizarea statului de drept. Aceasta este principala realitate care trebuie să ne călăuzească în abordările noastre.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania saturday, 7 december 2019, 8:31
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro