Ioan Sonea
Ioan Sonea
Sittings of the Chamber of Deputies of March 16, 2004
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.32/25-03-2004

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
04-12-2019
27-11-2019
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2004 > 16-03-2004 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of March 16, 2004

  1. Intervenții ale deputaților:
  1.29 Ioan Sonea - declarație intitulată: "Marea necunoscută";

Domnul Ioan Sonea:

"Marea necunoscută"

În urmă cu un an, era la ordinea zilei situația IMM-urilor din România. Se constata atunci că numărul întreprinderilor mici și mijlocii din România era de trei ori mai mic decât cel din țările Uniunii Europene și de peste patru ori mai mic decât în țările mai puțin dezvoltate din UE (Grecia, Portugalia) în situația în care în țara noastră, IMM-urile reprezentau 99,62 la sută din totalul societăților comerciale cu capital privat. În Romania se înregistrau 13,64 IMM-uri la 1.000 de locuitori, comparativ cu 75,46 în Grecia, 71,26 în Italia, 68,24 în Spania, 68,01 în Portugalia, 58,22 sau 52,69 în ansamblul Uniunii Europene.

Distribuția pe ramuri economice a IMM-urilor din România era, de asemenea, total diferită față de Uniunea Europeană, căci dacă în țara noastră ponderea IMM-urilor cu profil industrial era apropiată de cea din UE, în construcții funcționau de peste trei ori mai puține decât în UE, timp în care IMM-urile din domeniul comerț, hoteluri sau restaurante (69,33 la suta) erau de circa două ori mai multe decât media UE , procentul IMM-urilor axate pe servicii financiare era de patru ori mai mic decât cel european, iar cele axate pe servicii fiind excesiv de reduse.

În anul 2001 în România erau înregistrate 408.000 de întreprinderi micro, mici și mijlocii, oferind 1.732.000 de locuri de muncă.

Au existat la vremea aceea 33 de recomandări elaborate de experții OECD - BERD pentru sectorul IMM-urilor din România. Agenția pentru Dezvoltare Internațională a Statelor Unite ale Americii (USAID) promitea că va finanța cu 15,8 milioane de dolari un program pe cinci ani destinat sprijinirii întreprinderilor mici și mijlocii din România, ceea ce promitea crearea a circa 70.000 de locuri de muncă.

Acum, în 2004, Oficiul național al registrului Comerțului, aflat în subordinea Ministerului Justiției, la care se află înregistrate 690 000 de societăți comerciale a anunțat că peste 400000 societăți comerciale dintre care majoritatea de tipul IMM-urilor sunt în prag de dizolvare din cauza unor nereguli. Ni se spune că «dizolvare nu înseamnă lichidare, firmele având posibilitatea să își rezolve neregulile din momentul declanșării procedurii de dizolvare». În conformitate cu Legea nr.161/2003 se poate pronunța dizolvarea firmei în cazul că nu se mai pot întruni organele statutare, dacă nu s-au depus în termen legal situațiile financiare, dacă firma nu are sediu cunoscut, dacă nu a fost completat capitalul social etc.

Ne punem întrebarea care a fost eficiența măsurilor promise și a demersurilor realizate, dacă într-un an de zile s-a ajuns la această situație. Este clar că sistemul legislativ specific este necorespunzător, că există o mare indisciplină având la bază sistemul relațional de tip clientelar, că structurile administrative nu fac față pretențiilor domeniului și că politica Guvernului față de IMM-uri este una necorespunzătoare. Dacă se constată că un număr atât de mare de societăți comerciale riscă să fie dizolvate, prin ce se poate constata creșterea economică mult trâmbițată și progresele cu care se laudă Puterea actuală? Din raportul ANIMMC (Agenția Națională ptr.IMM și Cooperație) pentru anul 2003 reiese că pentru programele derulate s-au cheltuit 363,6 miliarde lei și se înșiruie aceste programe. Se constată că din 500 de firme care au solicitat alocații financiare de la ANIMMC, doar 166 s-au bucurat de sprijin în valoare totală de 8,9 miliarde lei, 169 firme au fost refuzate, iar 164 nu au primit încă un răspuns. Pentru 2004 se promite o sumă de 430 miliarde lei pentru activități de același tip. Întrebarea este dacă vor fi rezultate de același fel ca în 2003. Este clar pentru toată lumea, mai puțin pentru Guvern, că anul 2004 este un an dificil și decisiv. Au dispărut o serie de facilități pentru investiții și export, noul Cod al Muncii a creat deja dificultăți prin accentuarea aspectului social în defavoarea performanțelor economice, creșterea economică mondială preconizată pentru 2004 face să crească nivelul competiției față de posibilitățile economice și manageriale ale românilor, intrarea a încă 10 state în UE va determina noi abordări ale situației României și sigur, noi exigențe, iar în acest timp România trebuie să facă față avalanșei de critici din partea UE. Se constată încă o dată inconsecvența și duplicitatea Guvernului României în ce privește politica economică, atât pe plan intern cât și extern. În interior, raportări fantastice, iar față de exterior, concesii și îndatorări excesive, peste posibilitățile economiei românești de a le susține.

Mereu ni se spune că va fi mai bine, dar nu se știe când.

Este marea necunoscută din ecuația incompatibilă a actualei guvernări.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania sunday, 8 december 2019, 2:19
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro