Corneliu Ciontu
Corneliu Ciontu
Ședința Camerei Deputaților din 16 martie 2004
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.32/25-03-2004

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2004 > 16-03-2004 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 16 martie 2004

  1. Intervenții ale deputaților:
  1.47 Corneliu Ciontu - denunțarea "unei reguli de fier a democrației autohtone: mita electorală guvernamentală";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Corneliu Ciontu:

"Mita electorală"

Încă de la primele sale experimente democratice, România a demonstrat o capacitate specială de a adapta rigorile democrației la slăbiciunile spațiului autohton. În perioada 1866-1930, de pildă, în țara noastră au avut loc nenumărate alegeri parlamentare, organizate aparent în cel mai modern și democratic spirit. Astăzi cunoaștem procedura electorală efectivă a epocii: regele numea un cabinet provizoriu care organiza alegerile și le câștiga întotdeauna, prin mijloace care s-au conservat până în zilele noastre în unele zone rurale: amenințări discrete, mobilizarea poliției, beneficii bahice la cârciuma comunală. Sistemul democratic avea la bază un mecanism vicios, pe care toată lumea îl accepta în tăcere.

În zilele noastre, suntem confruntați cu un alt proces aflat la marginea legii sau a moralei, care a devenit o regulă de fier a democrației autohtone: mita electorală guvernamentală. După ce, timp de patru ani, guvernele susțin că indexările sau măririle salariilor și pensiilor sunt imposibile, în anul electoral acestea devin prioritare. Cu orice risc pentru bugetul de stat, electoratul trebuie câștigat în favoarea partidului de guvernământ.

În România există aproape 7 milioane de pensionari. Spre deosebire de tineri, dintre care mulți nu au împlinit încă 18 ani, sau de cetățenii maturi care se găsesc de multe ori la lucru în afara granițelor, pensionarii au trei calități care îi fac de neprețuit pentru guvernanți: au cu toți drept de vot, se află cu siguranță în țară și, mai ales, au o profundă conștiință civică, fiind cei mai conștiincioși alegători. Iată de ce cheia câștigării alegerilor este asigurarea simpatiei celor de vârsta a treia. Această simpatie se poate obține printr-o mită oficială: indexarea sau mărirea pensiilor.

Acest proces este imoral din trei rațiuni. În primul rând, el trădează o gravă lipsă de respect. Pensionarii sunt tratați în mod ostentativ ca simple mașini de vot, ale căror probleme devin importante abia în perioada alegerilor. După ce, timp de patru ani, bătrânii noștri sunt cei care resimt cel mai adânc sărăcia, criza medicamentelor și a spitatelor, birocrația și nepăsarea flagrantă a administrației, iată că în anul electoral guvernanții devin sensibili și caritabili. Este prea cinic, mult prea cinic faptul că unii gândesc că pot câștiga simpatii politice cu câteva zeci de mii de lei proveniți din bani publici. Și este și mai cinic faptul că pensionarii - al cărui mod de a supraviețui tranziției rămâne cumva miraculos - sunt chiar impresionați de astfel de gesturi electorale.

Mita guvernamentală pentru bătrâni este imorală și pentru că instituie o regulă lipsită de sensibilitate și suplețe. Nu contează când au nevoie pensionarii de ajutorul Guvernului; nu are importanță dacă acest ajutor poate veni cumva mai devreme, în condițiile unei teoretice creșteri economice accentuate; în orice situație, indexăriile sau măririle pensiilor sunt amânate pentru anul electoral. Dar pentru un bătrân fiecare an și fiecare leu au o importanță specială. Chiar nu a putut fi asigurat un ajutor masiv în anul 2003, an neelectoral, când costurile pentru întreținere au luat-o razna și criza medicamentelor a devenit acută? Chiar nu dispunea bugetul de fondurile necesare, care astăzi au devenit din senin disponibile ? Cu siguranță da, însă s-a preferat corelarea măririlor și indexărilor cu procesul electoral, din motive vădit politicianiste.

Al treilea motiv pentru care mituirea pensionarilor este imorală privește gestionarea intereselor naționale. Procesul de indexare forțată produce consecințe inflaționiste. Ceea ce pensionarii vor primi în 2004, ei vor da înapoi în următorii ani, pentru că întreg sistemul economic va fi afectat.

În viziunea Partidului România Mare, orice mărire a pensiilor, salariilor sau ajutoarelor sociale trebuie decalată de procesul electoral. Nici un politician nu trebuie să facă ceea ce este necesar și bine de dragul voturilor. Mărirea pensiilor și a salariilor este o prioritate socială, și ea trebuie să se producă atunci când există fonduri suficiente: nici mai târziu, nici mai devreme. Să ne gândim câte fonduri sociale ar fi putut fi obținute în urma unor privatizări corecte. Numai vânzarea societății "Tutunul românesc" la prețul legal ar fi putut asigura fonduri pentru o pensie suplimentară în mediul rural. Să ne gândim că jumătate din economia românească continuă să fie una subterană, coruptă, neplătitoare de taxe și impozite. Să ne gândim ce pensii ar putea fi asigurate dacă eliminarea corupției ai fi dorită cu adevărat. În viziunea Partidului România Mare, numai eradicarea corupției poate asigura succesul reformelor din România și creșterea nivelului de trai pentru toate categoriile sociale. Și există un singur partid capabil să ducă la capat aceast proces dificil, pe care partidele de guvernare l-au încurajat sau l-au tolerat: Partidul România Mare.

Nu în ultimul rând, considerăm că respectul pentru vârsta a treia nu poate fi unul conjunctural, dirijat de interese politice. Suntem datori să ne iubim și să ne sprijim părinții și bunicii din cu totul alte motive: pentru că ei au fost hărăziți unei perioade întunecate a istoriei, pentru că au muncit din greu și își merită acum cu prisosință odihna și confortul. Guvernarea unei țări se face cu dragoste și responsabilitate, nu cu ochii la sondajele de opinie. Vă mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 18 noiembrie 2019, 3:05
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro