Ștefan Baban
Ștefan Baban
Sittings of the Chamber of Deputies of May 4, 2004
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.64/12-05-2004

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
09-12-2019
04-12-2019
27-11-2019
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2004 > 04-05-2004 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of May 4, 2004

  1. Intervenții ale deputaților:
  1.6 Ștefan Baban - declarație politică intitulată "Promovarea unei strategii... deja aplicată";

 

Domnul Corneliu Ciontu:

  ................................................

Dau cuvântul domnului Ștefan Baban. Va urma domnul deputat Becsek-Garda Dezideriu.

Domnul Ștefan Baban:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

"Promovarea unei strategii... deja aplicată"

Săptămâna trecută, cu mare pompă și alai, a fost lansată, de către actuala Putere, Strategia Națională de Acțiune Comunitară, adică o nouă structură guvernamentală care urmărește să plaseze la nivelul fiecărui liceu din țara asta oamenii-problemă, adică cei care suferă crunt din cauza lipsurilor materiale, medicale, financiare etc. Această strategie, pentru a putea fi aplicată și practic, constituie încă la nivel de teorie, o încrengătură stufoasă instituțională care implică cel puțin 4 ministere (al Sănătății, al Muncii, al Solidarității și Familiei, al Educației și al Internelor) și care generează funcții noi pentru a putea realiza acțiunile comunitare și de caritate, conferințele de presă, descoperirea sponsorilor pentru ca ideile să capete contur și să poată fi puse în practică.

Tot ceea ce promovează această strategie, mai ales acum, în pragul luptei electorale, se face de ani de zile fie de organizațiile nonguvernamentale, cărora, de multe ori, nici nu li se mulțumește pentru activitatea umanitară desfășurată, fie de direcțiile pentru protecția copilului sau unități de asistență socială care, din păcate, primesc întotdeauna prea puțini bani pentru a acoperi toate cheltuielile necesare. Dacă la aceste două categorii mai adăugăm inspectoratele școlare, primari cu inițiativă și inimoși, susținători dezinteresați care au grijă constant de tineri, bătrâni, familii în dificultate, constatăm cu surprindere că strategia este lansată destul de târziu, după ce mecanismul care se dorește a fi pus în mișcare funcționează deja de mult timp.

Ceea ce nu știu sau poate n-au aflat actualii guvernanți este că acțiunea comunitară este o realitate dinaintea teoretizării și considerării ei ca o salvare, că cea mai mare parte a persoanelor defavorizate sunt sprijinite, de ani buni, în existența zilnică, dinainte ca toate acestea să fie prezentate ca o strategie care vine acum, în pragul alegerilor, ca să spunem în ultimul ceas, să arate acestei categorii sociale că și ea contează, după ce în ultimii 4 ani nu a prezentat prea mare interes.

Știu oare, cei care au lansat această șaradă, care sunt problemele curente cu care se confruntă susținătorii și/sau beneficiarii acestor activități? Dacă nu, ar fi cazul să le enumerăm, poate astfel se vor rezolva.

În primul rând, birocrația greoaie prin care, de exemplu, centrele de zi din școli, unde elevii rămân să-și facă temele, să servească masa, adică să fie supravegheați, nu pot cumpăra direct de pe piață alimentele, ci trebuie să aștepte să le fie repartizate de administrația locală, achiziționate de la anumite firme furnizoare, cliente fidele ale politicii locale și care nu întotdeauna au un preț convenabil, pentru că este normal ca diferența de preț să intre în buzunarul patronului de firmă, care, la rândul lui, să o verse în contul celor care au facilitat contractele de furnizare. Și lucrul acesta este valabil și pentru cantinele de ajutor social și pentru instituțiile speciale medicale, unitățile de asistență socială etc. Partea proastă este că tot acest carusel al "mulțumirilor" financiare obligă pe susținători și părinți să scoată mai mulți bani din buzunare, astfel încât actul de caritate nu-și mai găsește rostul.

O altă problemă este reprezentată de obiectele necesare pentru ca aceste centre (de zi, de plasament, de asistență socială și medicală) să poată funcționa. Începând de la banalele cuie și terminând cu scaunele, mesele, chiuvetele etc., totul se achiziționează prin intermediul direcțiilor județene aflate, la rândul lor, în subordinea autorităților locale. Nu e de mirare că și aici funcționează principiul prieteniei politice, astfel că tot firmele agreate de aleșii locali sunt cele care stabilesc prețul de achiziție, pentru că acest serviciu trebuie, la rândul lui, plătit. Nu întotdeauna sponsorii sau cei care ajută la îmbunătățirea activității acestor unități sunt mulțumiți de serviciile prestate, dar pentru a nu a avea probleme cu autoritățile locale și pentru a-și putea continua actele de caritate, preferă să tacă și să-și vadă de treburile lor.

La toate acestea se adaugă o altă problemă reprezentată de îndepărtarea treptată, dar sigură, a asistenței și ajutorării sociale de domeniul educației. După scoaterea instituțiilor de ocrotire de sub tutela educației și îndepărtarea dintre salariați a cadrelor didactice, urmează acum, conform strategiei sus-menționate, trecerea pe prim plan în educația copiilor a asigurării unor servicii sociale, eventual sume de bani, obiecte de strictă necesitate, în defavoarea școlarizării copiilor, a frecventării școlilor, a prevenirii abandonului școlar. Nici problemele altor categorii defavorizate nu par a avea prioritate. Nu se vorbește nimic despre găsirea unui loc de muncă și/sau a unei locuințe pentru tinerii care la majorat sunt obligați să plece din centrele sociale, despre acordarea unor ajutoare materiale și financiare pentru persoanele care au fost disponibilizate și au pierdut întreaga agoniseală în urma afacerilor ilegale ale unor așa-ziși oameni bine intenționați, care le-au promis un trai decent la bătrânețe, pentru a le fura amărâta de casă, despre ajutorarea celor care au ajuns la o anumită vârstă fără acte sau statut social.

Aceasta este Strategia Națională pentru Acțiunea Comunitară. Fraze pompoase, cuvinte mari, dar acțiuni puține și care, nici într-un caz, nu le va ușura viața celor săraci și amărâți. În schimb, poate îi va câștiga ca electorat pentru alegerile ce vor să vină.

Timp de 4 ani, vor fi iarăși proscrișii societății, după care vor deveni din nou beneficiarii unei strategii naționale care le va permite... cine mai știe ce.

Vă mulțumesc.

Domnul Corneliu Ciontu:

Mulțumesc.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania tuesday, 10 december 2019, 13:06
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro