You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2004 > 18-05-2004

Sittings of the Chamber of Deputies of May 18, 2004

  1. Intervenții ale deputaților:
  1.10 Gheorghe Dinu - declarație politică intitulată "De ce nu se vrea reabilitarea căii ferate? Cine suportă pierderile din acest sector?";

 

Domnul Corneliu Ciontu:

  ................................................

Dau cuvântul domnului Gheorghe Dinu, va urma doamna Amalia Bălășoiu.

Domnul Gheorghe Dinu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Declarația mea politică se intitulează "De ce nu se vrea reabilitarea căii ferate? Cine suportă pierderile din acest sector?"

Modul cum sunt cheltuiți banii la calea ferată a făcut de mai multe ori obiectul unor anchete de presă și chiar ale organelor de cercetare penală, inclusiv ale unor organisme ale Uniunii Europene.

Recenta știre difuzată de mass-media privind scutirea de către Guvern a CNCFR S.A., SNT Marfă, SNT Călători, de plata unor uriașe datorii către bugetul statului, mă fac să reamintesc că am făcut numeroase intervenții de la tribuna Camerei Deputaților, declarații politice și interpelări, asupra modului cum este administrată calea ferată, cum sunt cheltuiți banii publici din acest sector, inclusiv împrumuturile externe contractate cu garanția statului român.

Spargerea fostei SNCFR și divizarea ei în peste 40 de entități a dus la disiparea slabelor resurse, dar și a răspunderilor, a creat teren propice pentru risipă și corupție.

În anii '93-'94, fosta SNCFR a plătit unui consorțiu străin suma de 2 milioane mărci germane la vremea aceea pentru un studiu privind reabilitarea căii ferate. Nimic din acel studiu nu s-a aplicat și nu-mi pot imagina cum poți cheltui atâția bani și să nu folosești nimic de pe urma cheltuirii acestora.

Am promovat în anul 2002 proiectul unei Legi a administrării și exploatării căii ferate prin care propuneam reunirea într-un întreg, sub forma unui holding, a tuturor componentelor administrației căii ferate cu capital de stat, așa cum a mai fost și cum este și în prezent în toate țările europene, ceea ce, în opinia mea, dar nu numai a mea, ar fi dat mai multă coerență activității feroviare și ar fi stopat risipa inutilă de resurse, ce are loc în prezent prin costurile administrative exagerate, prin plăți de TVA și comisioane bancare pentru decontările între societățile feroviare, ce au aceeași sursă, capitalul de stat, adică banul public.

Din păcate, proiectul de lege nu a fost însușit nu atât de ministrul Mitrea, cât de cei din eșalonul 2 al conducerii Ministerului Transporturilor, menținuți pe posturi din vechea guvernare și care, trimiși la discuții sau avizare, s-au opus vehement legii, deoarece prin această reunificare a administrației feroviare își vedeau periclitate interesele proprii.

Nu înțeleg nici eu personal și nici marea masă a personalului feroviar de ce nu se vrea comasarea capitalului de stat la calea ferată? De ce nu se vrea o coordonare unitară a activității feroviare, o gestionare mai eficientă a banului public, a infrastructurii și a patrimoniului feroviar?

Cine răspunde de haosul creat la calea ferată, de pierderile uriașe generate de proasta gestionare a acestui sector? Pierderi care, iată, acum sunt trecute la datoria publică, adică sunt suportate din buzunarul nostru, al tuturor.

Domnilor guvernanți, aș dori ca lângă pierderile pe care recent le-ați trecut la datoria publică să adăugați și sumele pe care anul acesta le-ați acordat din bugetul de stat sectorului feroviar și după ce ați făcut calculul să vă gândiți care ar fi modalitatea de rentabilizare a acestui sector de care nu se poate lipsi economia națională, astfel ca să nu mai fie necesară din timp în timp această operațiune de ștergere a uriașelor datorii acumulate. Mulțumesc.

Domnul Corneliu Ciontu:

Mulțumesc și eu.