Ștefan Baban
Ștefan Baban
Sittings of the Chamber of Deputies of June 8, 2004
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.86/12-06-2004

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
09-12-2019
04-12-2019
27-11-2019
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2004 > 08-06-2004 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of June 8, 2004

  1. Intervenții ale deputaților:
  1.2 Ștefan Baban - declarație politică cu titlul "Atenție la fiscalitatea din România";

Domnul Corneliu Ciontu:

................................................

Domnul Ștefan Baban care e proaspăt sosit și care a obținut și el rezultate bunicele pe acolo pe meleagurile lui.

Domnul Ștefan Baban:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Nefiind încă închise socotelile cu alegerile, mi-am îndreptat atenția la fiscalitatea din România. Chiar așa se și cheamă intervenția mea de astăzi "Atenție la fiscalitatea din România".

După ani de zile în care s-a tot vorbit despre nivelul ridicat al fiscalității din România, care în nici un caz nu reprezintă o atracție pentru investitorii străini, sau o cale prioritară de dezvoltare a afacerilor întreprinzătorilor autohtoni și de menținere în viață a sectorului privat românesc, din ce în ce mai multe voci, pertinente, atrag atenția că a venit timpul ca guvernul să adopte cât mai urgent măsuri drastice și viabile pentru reducerea taxelor și impozitelor din această țară.

De la oameni de afaceri români și străini, reprezentanți ai unor instituții financiare internaționale și terminând cu analiștii economici, toți sunt de acord că guvernul actual trebuie să înțeleagă că flexibilizarea sistemului fiscal este vitală, mai ales acum, în situația în care se află România, care este întrecută la acest capitol de mai toate țările din Europa de Est.

Că acest lucru este necesar și imperativ o demonstrează și declarațiile făcute de oficialitățile române în legătură cu acest subiect în ultimele două săptămâni, și să sperăm că ele nu au fost făcute pentru campania electorală ce s-a derulat sau pentru a impresiona reprezentanții institutelor financiare internaționale care s-au aflat în România în ultimul timp.

Rămâne de văzut când se va proceda la aplicarea efectivă a acestor decizii. Relevante sunt din acest punct de vedere numeroasele promisiuni de reducere a taxelor asupra forței de muncă sau pe profit, care vor fi aplicate începând cu 2005 și într-un procent prea timid de 2-3%, fapt care face ca, abia prin 2006-2007, aceste facilități să fie simțite de principalii beneficiari. Iar politica stimulentelor fiscale, acordate pe alese și nu întotdeauna pe criterii strict economice, nu va avea efectul scontat dacă fiscalitatea sufocantă, prin sumedenia de taxe și impozite, care grevează deopotrivă societățile de stat și private, se va păstra în continuare la același nivel.

Chiar dacă la acest moment nu s-ar ține cont de declarațiile și avertizările cunoscătorilor în domeniu, precum și de datele pe care le oferă economia reală, nu avem ce face când pentru reducerea taxelor militează și condițiile de preaderare la Uniunea Europeană. Dacă ne uităm, măcar cu coada ochiului, la ce s-a întâmplat în această perioadă cu cele 10 noi membre ale Uniunii Europene, constatăm că au mizat, fără excepție, exact pe fiscalitatea redusă pentru atragerea oamenilor de afaceri străini.

S-a creat o adevărată competiție în zona Europei Centrale și de Est pentru crearea unui cadru investițional cât mai favorabil, noile membre urmărind să-și sporească gradul de atractivitate prin reducerea taxelor aplicate activității economice, iar impozitul pe profit, de 20% față de 31,32%, cât este în Uniunea Europeană spune totul. Nu mai vorbim de taxele aplicate asupra forței de muncă, care prin diminuarea lor au făcut această zonă să devină favorabilă creării de noi locuri de muncă reale, și nu ca în țara noastră, unde pentru fiecare angajat firma plătește taxe egale cu venitul acestuia și deci existența muncii la negru, a economiei subterane devine rentabilă pentru ambele părți, firmă și angajat, dar în detrimentul economiei reale, a întreprinzătorilor mici și mijlocii corecți și a investițiilor străine.

Poate că analizând aceste date și procente, autoritățile românești vor considera că semnalul de alarmă tras este foarte puternic și că este timpul ca politica fiscală românească în raport cu investitorii, să sufere o schimbare esențială.

Dacă nici în acest ceas, aproape de cel de-al doisprezecelea, nimeni nu reacționează pozitiv, propunând și aplicând un plan de măsuri eficiente de reducere a fiscalității, atunci nimic nu va mai servi la redresarea economiei naționale și la scoaterea ei la liman: nici ștergerea datoriilor de mii de miliarde pentru firmele aflate în prag de privatizare, nici stimulentele punctuale acordate cu dedicație anumitor companii. Iar în acest caz, nici România nu se va putea număra printre membrele Uniunii Europene, indiferent cât de multă bunăvoință ne-ar arăta aceasta.

Vă mulțumesc pentru atenție.

Domnul Corneliu Ciontu:

Domnul Florin Iordache depune declarația la secretariat.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania tuesday, 10 december 2019, 10:03
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro