Amalia Bălășoiu
Amalia Bălășoiu
Sittings of the Chamber of Deputies of June 8, 2004
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.86/12-06-2004

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2004 > 08-06-2004 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of June 8, 2004

  1. Intervenții ale deputaților:
  1.6 Amalia Bălășoiu - declarație politică: "Alegeri - 2004";

Doamna Amalia Bălășoiu:

"Alegeri - 2004"

Tânăra noastră democrație și-a intrat în drepturi și acționează. Poate că reprezintă unul dintre cele mai de seamă drepturi înregistrate după anul 1989. Măcar o dată la 4 ani, poporul are posibilitatea să-și spună cuvântul alegând sau trimițându-și reprezentanții în forurile legislative, iar în unele cazuri și executive.

Dacă electoratul nostru, după o lungă perioadă de dictatură a reușit să-și exercite acest drept, nu întotdeauna până acum a dovedit și inspirația necesară pentru că nu puține au fost cazurile în care aleșii nu și-au onorat angajamentele luate cu prilejul diferitelor campanii electorale în care a făcut promisiuni fără acoperire.

Totuși se constată și un lucru bun cu repercusiuni pozitive pentru viitor. Este vorba de alternanța la putere, la guvernare, la luarea deciziilor. Îndeobște forțele politice aflate la putere pe parcursul unui mandat se erodează și electoratul sancționează fenomenul cu promptitudine, ceea ce în cazul nostru s-a dovedit cu prisosință. Experiența electorală de până acum a dovedit-o. În România, din multitudinea de partide politice, până la urmă, s-au conturat două forțe concludente: social-democrația reprezentată de Partidul Social Democrat și opoziția - urmașa în bună măsură a Convenției și liberalismului.

În 1992 - 1996 a guvernat social-democrația ale cărei efecte s-au dovedit benefice, dar s-au făcut și unele greșeli inerente exercitării oricărui act de conducere fie că a fost vorba de puterea locală, fie centrală. Electoratul în 1996 a sancționat nerealizările perioadei anterioare aducând Convenția la putere atât în cazul alegerilor locale, cât și legislative și prezidențiale.

Dar această experiență a perioadei 1996 - 2000 avea să ne coste, concretizându-se nu numai în stagnare, dar și într-o cădere cu totul nedorită.

Fenomenul a dus cu prilejul alegerilor din anul 2000 la scoaterea în afara Parlamentului a principalei forțe politice, a Convenției - PNȚCD.

Deși când prezentăm aceste rânduri, informațiile referitoare la recentele alegeri locale nu sunt complete, constatăm o situație oarecum imprevizibilă cu tendința de sancționare a P.S.D de care totuși se leagă anumite realizări care cel puțin în plan extern (înlăturarea vizelor, primirea României în NATO, înregistrarea unor pași semnificativi pe linia aderării la U.E.) nu pot fi contestate. Aceste realizări, într-o anumită măsură se leagă și de numele candidatului P.S.D la primăria Capitalei.

Ar fi fost de așteptat o analogie între realizările externe și transpunerea unei părți a acestora și în planul intern administrativ în ce privește Capitala. N-a fost să fie. Totuși, demonstrația a acționat. Poporul dacă a greșit își va suporta gestul politic. Mircea Geoană, pare-se că n-a fost receptat - așa cum sublinia un bine cunoscut ziarist - ca un reprezentant "pur sânge" al partidului aflat la putere. Dacă ne menținem în zona de analiză a Capitalei ar mai fi de subliniat faptul că au existat primari de sector cu realizări evidente pe parcursul mandatului, creditați cu reușita din primul tur, dar între realizările lor evidente, palpabile și promisiunile de viitor, electoratul optând pentru această a doua categorie. S-ar putea să regrete, dar deocamdată aceasta este situația.

Cât privește prezența redusă la vot - circa 38% pe țară și 28% pe Capitală - duminică 6 iunie, orele 17,00, acest lucru își are semnificația lui în ce privește interesul față de politică al populației. Absenteismul este și el democratic, în condițiile în care s-a renunțat la validarea scrutinului doar prin prezența a 50% din alegătorii la urne. Dacă prezența la vot ar fi fost de 70-80%, poate rezultatele ar fi fost cu totul altele.

Până când democrația va fi însușită de marea majoritate a electoratului va trebui să ne mulțumim cu rudimente ale acesteia, iar oamenii vor suporta consecințele propriilor decizii.

Un alt lucru rezultat din alegerile actuale a mai fost acela că estimările de la închiderea urnelor au dovedit o mare apropiere de realitate, cu toate că nici acestea din urmă nu sunt încă definitive. O altă concluzie care se desprinde este aceea că la alegerile din toamnă se previzionează o competiție dură, cea ce dintr-un anumit punct de vedere, fenomenul este benefic. Astfel, forțele politice aflate la putere, pentru a se menține, vor trebui să facă totul în intervalul de timp care a mai rămas, în interesul oamenilor, al populației de care depinde prin vot situația lor. Să sperăm că democrația va înregistra noi succese și pe această linie și va fi receptată corespunzător.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania sunday, 26 january 2020, 11:15
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro