Napoleon Pop
Napoleon Pop
Sittings of the Chamber of Deputies of June 22, 2004
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.93/29-06-2004

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
11-12-2019
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2004 > 22-06-2004 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of June 22, 2004

  1. Intervenții ale deputaților:
  1.2 Napoleon Pop - declarație politică în legătură cu legiferarea în domeniul pieței de capital din România;

 

Domnul Corneliu Ciontu:

  ................................................

Îl invit la microfon pe domnul deputat Napoleon Pop.

Va urma domnul deputat Petru Mirciov.

Domnul Napoleon Pop:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Vreau să fac o declarație politică în legătură cu legiferarea în domeniul pieței de capital din România.

Cred că mulți dintre colegii parlamentari s-au informat deja asupra conținutului ultimului raport de țară elaborat de Banca Mondială în această lună, iunie, a.c. De asemenea, cred că contacte sau scrisori primite de la actori ai pieței de capital au fost citite cu atenție de colegii noștri.

În secvența privind serviciile financiare non-bancare, aprecierea că piețele de capital din România sunt disproporționat de mici, ca o consecință a lipsei de încredere a investitorilor, ne duce cu gândul la un fapt evident, că unul din principalele instrumente de funcționalitate a economiei de piață nu-și îndeplinește sau nu este lăsat să-și îndeplinească rolul pentru care a fost creat.

Am asistat în ultimii doi ani la numeroase modificări legislative privind piața de capital, inițiate poate de bună-credință și sub imperiul necesității armonizării legislative, dar din păcate consecințele se văd.

Pe lângă ceea ce spune Banca Mondială, apreciez că aceste modificări, inclusiv actualul proiect de lege introdus în Parlament, nu fac decât să afecteze sau să reflecteze modificări în balanța intereselor unor grupuri și actori de pe piață, argumentate din nou, poate chiar în mod abuziv, de necesitatea armonizării urgente a legislației Uniunii Europene.

După doi ani constatăm că Ordonanța de urgență a Guvernului nr.28/2002, care a modificat neconstituțional o lege organică, s-a dovedit a fi o inducere în eroare, aproape grosolană, a noastră, deoarece acum ni se propune o modificare majoră a legii, la care multitudinea observațiilor de fond și de formă, venite din partea unor specialiști, le depășește pe cele din 2002.

Ceea ce Guvernul numește astăzi o lege consolidată, reprezintă o traducere, din păcate neprelucrată și pe alocuri greșită și confuză, a unor directive ale Uniuni Europene din 1985 și 1993, modificate nesemnificativ în perioada 2000-2003, fără ca acesta să probeze într-un fel necesitatea adoptării unei noi legi după numai doi ani.

Nu cred că Uniunea Europeană a cerut o simplă traducere, dar știu că a solicitat imperios ca legislația adoptată să fie aplicabilă, să concorde cu condițiile reale din țară.

Mai mult, Uniunea Europeană a fost de acord ca unele măsuri să se aplice pe parcurs, chiar și pentru țările care au aderat, stabilind termene de la care anumite măsuri se vor introduce în practică.

Investitorii români sunt alarmați de lipsa de reprezentare și de protejare a intereselor lor. În această situație se află acționarii minoritari, a căror protecție este mai slabă decât în legea anterioară, deși România s-a angajat față de OCDE să respecte principiile de guvernanță corporativă.

Asociațiile investitorilor și acționarilor români ne-au semnalat carențe grave, cum ar fi: lipsa oricărei continuități și responsabilități în legătură cu cetățenii care au primit certificate de proprietate, ca urmare a privatizării.

Uniunea Europeană a cerut permanent Guvernului să se consulte real, și nu formal, cu segmentele economice și sociale afectate de modificările legislative privind integrarea.

Se impun cel puțin patru cerințe majore: restabilirea egalității între stat și afacerile private, prin obligarea societăților privatizate sau privatizabile de a respecta regulile pieței de capital, întrucât nu putem să continuăm să avem o lege pentru stat și alta pentru sectorul privat.

Proiectul de lege, prin excepțiile pe care le instituie, perpetuează un tratament discriminatoriu al acționarilor. Este nevoie de actualizarea capitalului, să se facă atunci când se fac măriri de capital, și să se respecte toate regulile de evaluare.

Este nevoie de creșterea și asigurarea transparenței, întrucât o societate, și mai ales una publică, are obligația să prezinte tuturor acționarilor acele informații care pot conduce la modificarea semnificativă a societății.

Și, nu în ultimul rând, este nevoie să se stabilească un preț corect pentru o ofertă publică de cumpărare, întrucât metodologia duce la păgubirea a milioane de investitori din România.

Menționăm că aceste cerințe au fost semnalate în repetate rânduri și de către Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, și că rezolvarea reglementării acestor aspecte nu contravine directivelor europene. Vă mulțumesc pentru atenție.

Domnul Corneliu Ciontu:

Mulțumesc.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania wednesday, 11 december 2019, 16:01
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro