Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of June 29, 2004
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.99/07-07-2004

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
04-11-2019 (joint)
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2004 > 29-06-2004 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of June 29, 2004

  1. Intervenții ale deputaților:

   

Ședința a început la ora 8,24.

Lucrările au fost conduse, în prima parte, de domnul Corneliu Ciontu, vicepreședinte al Camerei Deputaților, și, în a doua parte, de domnul Valer Dorneanu, asistat de domnii Nicolae Leonăchescu și Puiu Hașotti, secretari.

 
 

Domnul Corneliu Ciontu:

Bună dimineața!

Începem prima parte a ședinței de astăzi cu intervențiile deputaților.

 
  Dumitru Bentu - declarație politică numită Premiera;

Domnul Bentu și apoi domnul Baban, că am înțeles că în ordinea aceasta ați sosit în sală.

   

Domnul Dumitru Bentu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Declarația politică de astăzi se numește "Premiera".

Zilele acestea se desfășoară în capitala economică a Turciei, Istanbul, în sălile Centrului de Expoziții "Lufti Kirdar", cea de-a 17-a reuniune la nivel înalt a Alianței Nord-Atlantice, prima în formatul post - Praga, când numărul membrilor a ajuns la 26.

Importanța participării României la acest summit este de maximă evidență, luând în calcul doar semnificația momentului - este prima participare ca stat membru cu drepturi depline al NATO a României. În acest context, se așteaptă o contribuție substanțială a țării noastre la buna desfășurare a reuniunii, dominate de un ridicat și important conținut politic ce se referă la: stadiul actual al relațiilor din interiorul Alianței, problematica NATO, combaterea terorismului, parteneriatul cu Rusia și Ucraina etc.

Participând la pregătirea lucrărilor, România demonstrează că cei 26 de membri actuali pot asigura un înalt nivel de funcționalitate acestui organism capabil să se implice atât în interiorul propriului areal, cât și în exteriorul acestuia.

Sunt vizate în mod deosebit Afganistanul și zona atât de complexă a Orientului Mijlociu.

Se va reafirma și prin vocea României politica ușilor deschise, cu referire directă la Croația, Macedonia și Albania, iar Serbia, Muntenegru și Bosnia-Herțegovina vor fi beneficiarele unor mesaje încurajatoare și distincte, pentru a înțelege necesitatea aderării la Parteneriatul pentru Pace.

Condusă de președintele Ion Iliescu și premierul Adrian Năstase, delegația României va reconfirma apartenența țării noastre la spațiul de valori euro-atlantice, prin implicare, demnitate, loialitate și responsabilitate.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Corneliu Ciontu:

Mulțumesc și eu.

 
  Ștefan Baban - intervenție cu titlul Relaxarea fiscală, între dorință și realitate;

Dau cuvântul domnului Ștefan Baban. Va urma domnul Becsek-Garda Dezideriu.

 

Domnul Ștefan Baban:

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Intervenția mea se intitulează: "Relaxarea fiscală, între dorință și realitate".

Așteptată cu nerăbdare, mult promisa reducere a taxelor și impozitelor, prevăzută pentru anul 2005, a provocat o reacție reținută a beneficiarilor, adică și a angajatorilor și a angajaților. O atitudine explicabilă, mai ales că în acest an electoral, Guvernul, și în speță Ministerul Finanțelor, nu a decis o scădere importantă a taxelor, care să fie sesizabilă atât de buzunarul firmelor, cât și de cel al salariaților. Deși s-a axat pe diminuarea impozitului pe profit, care va avantaja în special investitorii străini, actuala putere nu a reușit nici prin noul Cod Fiscal, nici prin aceste artificii să-și onoreze promisiunea de a ușura povara fiscalității pe muncă.

Lipsa de entuziasm manifestată la aflarea veștilor privind această reducere minoră a taxelor și impozitelor este datorată în special faptului că, nici în ceasul al doisprezecelea al negocierii cu U.E., România nu este în stare să construiască o reformă economică care să ducă la o creștere economică favorabilă și la o favorizare a politicilor investiționale. Principala explicație poate consta în faptul că specialiștii finanțiști nu sunt racordați la realitatea economiei românești și că nu au programe adaptate la turațiile creșterii economice prognozate.

Principalul motiv de îngrijorare, dar în același timp și principalul argument care vrea să susțină cele mai sus-menționate, este reprezentat de aplicarea noului Cod Fiscal, care deși este destul de bine întocmit, nu va reuși să scoată la suprafață, într-un timp scurt, economia românească subterană. Această reducere a cotelor de impozit pe profit și pe venituri este consistentă, dar în același timp este anulată de menținerea unei fiscalități enorme pe forța de muncă, fapt care a fost reclamat atât de investitorii străini și autohtoni, dar și de forurile bancare internaționale.

Spre exemplificare, trebuie să conștientizăm că și o rată de fiscalitate redusă, de 17,5%, asupra forței de muncă în România, tot ne situează pe primele locuri în Europa, din acest punct de vedere. Și atunci este absolut normal ca angajatorii să promoveze munca la negru, ca unică soluție de supraviețuire într-un mediu concurențial acerb, mai ales pentru acele firme care întâmpină greutăți în obținerea unui credit bancar sau care nu au posibilitatea unor finanțări din exterior.

Grav este că această formă de eludare a legilor financiare este receptată ca o formă de protecție a afacerilor. La prima vedere poate părea un lucru ilegal, dar când în actualele condiții costurile cumulate pentru un angajat legal ajung la 56%, acest lucru devine și enorm și ruinător pentru orice fel de afaceri și pentru orice întreprinzător care asigură o părticică din produsul intern brut al țării. Nu e de mirare că economia subterană înflorește de la o zi la alta, și asta în condițiile în care promisa relaxare fiscală face pe orice investitor să devină membru marcant al acesteia.

Executivul susține că prin noile măsuri fiscale se dorește dinamizarea mediului economic prin politici investiționale și creșterea interesului angajatorilor de a majora salariile propriilor angajați. Dar culmea ironiei, aici lipsește tocmai una din pârghiile importante pentru realizarea acestor obiective. Pe lângă faptul că actualul Cod al Muncii a reușit să se transforme într-o lege care a rigidizat piața muncii în actualele condiții, în acest moment Codul Fiscal, cel ce reglementează la ora actulă în România politica financiară și fiscală a firmelor, nu cuprinde nici un paragraf referitor la scutirea impozitului pe profitul reinvestit, aceasta fiind și una dintre propunerile cele mai des stipulate de reprezentanții sectorului privat. Explicația profesionistă dată de guvernanți, și anume că mult mai eficientă ar fi procedura amortizării accelerate este contrazisă de practica curentă, care a demonstrat că este o metodă greoaie și ineficientă și că doar un număr redus de firme pot recurge la așa-zisa facilitate fiscală.

Realitatea actuală demonstrează că reducerea fiscalității este o idee foarte bună, dar punerea ei în practică se face lent și cu pași mici. Atât Guvernul, cât și partenerii sociali sunt conștienți că o creștere reală economică se poate realiza prin diminuarea efectelor negative produse de economia subterană. Dar pentru a reuși acest lucru sunt necesare măsuri care să accelereze reforma economică, dar în același timp să reducă și taxele, în special cele aplicate asupra forței de muncă. Pentru că în caz contrar, toate acestea rămân la stadiul de intenții, care din păcate nu vor influența în sens pozitiv activitatea economică din România. Și ar fi păcat ca după patrusprezece ani de economie de tranziție, de lipsuri și greutăți, să ajungem în același punct de unde am plecat...

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Corneliu Ciontu:

Mulțumesc și eu.

 
Becsek-Garda Dezideriu Coloman - comentarii privind un răspuns primit din partea ministrului agriculturii, pădurilor și dezvoltării rurale;

Dau cuvântul domnului Becsek Grada Dezideriu. Va urma domnul Iulian Mincu.

 

Domnul Becsek-Garda Dezideriu Coloman:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Ne-am obișnuit că în bătălia împotriva mafiei, adevărații corupți să fie susținuți de unele grupuri de interese, directori, directori generali sau eventuali secretari de stat din cadrul unor ministere.

Cred că o asemenea susținere politică și profesională există și în cadrul silvicultorilor de la Regia Națională a Pădurilor sau a celor care își desfășoară activitatea în cadrul Ministerului Agriculturii, Pădurilor și a Dezvoltării Rurale.

Nu cred, ci știu că acest funcționar pune pe masa domnului ministru Ilie Sârbu, pentru semnat, documente neconforme cu realitatea, prin care este susținută mafia și hoția în pădurile din România. Numai așa se explică faptul ca un om cinstit, cum este domnul ministru Ilie Sârbu, să trimită un asemenea răspuns la Camera Deputaților, cu nr. 201.998, din 9 iunie 2004, prin care să ia apărarea mafioților din domeniul silvic.

Domnule ministru Ilie Sârbu, având în vedere răspunsul trimis la Camera Deputaților, prin care precizați că propunerea de suspendare din funcție a persoanelor de la Direcția Silvică Miercurea-Ciuc și Ocolul Silvic Gheorgheni, care sunt cercetate sau urmărite penal privind îndeplinirea atribuțiilor de serviciu, nu se pot aplica sancțiuni, este contrar art. 264 alin. 2 din Legea nr. 53 din 2003, în care se specifică că pentru statutele profesionale aprobate prin lege specială se stabilește un alt regim sancționator și va fi aplicat acesta.

Conform art. 51 alin. 3 din Ordonanța de urgență privind statutul personalului silvic, nr. 59 din 2000: "Membrii comisiilor de disciplină se numesc prin ordin al conducătorului Autorității Publice Centrale care răspunde de silvicultură, pe o durată de trei ani. Nominalizarea membrilor acestor comisii se va face pe baza propunerilor conducerii direcțiilor de specialitate cu atribuții în domeniul gospodăririi pădurilor din cadrul Autorității Publice Centrale care răspunde de silvicultură, respectiv ale conducerii Regiei Naționale a Pădurilor".

Ce măsuri a luat Comisia de disciplină a Direcției Silvice Miercurea-Ciuc împotriva personalului silvic de la Ocolul Silvic Gheorghieni care a încălcat art. 40 alin. 1 din Legea nr. 427 din 2001 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 59 din 2000 privind statutul personalului silvic, care prevede următoarele: "Personalului silvic aflat în exercițiul atribuțiilor de serviciu îi este interzis să execute lucrări sau să desfășoare activități care contravin regimului silvic".

Prin controalele efectuate de Garda Națională de Mediu, Garda Financiară și confirmate de reprezentantul Regiei Naționale a Pădurilor a fost demonstrat că personalul silvic de la Ocolul Silvic Gheorgheni a participat activ, în calitate de asociat, și a avut contracte comerciale, prin Direcția Silvică Miercurea Ciuc, cu Societatea Comercială "Compox Exim" S.A. Gheorgheni și "Prosilve".

De asemenea, art. 48 alin. 1 din Legea nr. 427 din 2001 prevede: "Personalul care încalcă legile și regulamentele specifice domeniului silviculturii, îndatoririle ce îi revin potrivit contractului individual de muncă, precum și normelor de comportare, aducând astfel daune intereselor silviculturii și prestigiului instituției pe care o reprezintă răspunde disciplinar, contravențional, civil sau penal, în funcție de natura și gravitatea faptei săvârșite".

În ce situație se aplică art. 48 alin. e) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 59/2000 care prevede: "Suspendarea din funcție pe o durată de 1 până la 12 luni nu se ia în considerare ca vechime pentru acordarea gradației".

Ce faptă ar trebui să săvârșească personalul silvic pentru a se aplica acest articol?

Pentru a nu aduce atingere prestigiului și a nu dăuna intereselor silviculturii, nu credeți că este necesar ca persoanele care sunt anchetate de organele de cercetare penală pentru pagube de miliarde de lei ar trebui suspendate din funcție până la definitivarea cercetărilor? Vă mulțumesc pentru atenție.

 
 

Domnul Corneliu Ciontu:

Vă mulțumesc.

 
Iulian Mincu - declarație politică referitoare la sărăcie și la catastrofala scădere demografică din România;

Domnul Iulian Mincu va lua cuvântul. Domnii deputați Ion Mocioalcă și Petre Posea au depus la secretariat.

Poftiți. Va urma domnul Virgil Popescu.

 

Domnul Iulian Mincu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Declarația mea politică de astăzi se referă la sărăcie și la relația ei cu natalitatea din România, precum și scăderea continuă și catastrofală a demografiei din România.

Natalitatea în România este în continuă scădere, ajungând în 2002 și 2003 la cea mai mică rată după 1989, la 9,7 la mia de locuitori, în timp ce mortalitatea este în continuă creștere la copii, ajungând la 16,8 la 1.000 de copii vii, iar mortalitatea generală pe întreaga populație este cea mai mare din Europa, ajungând la 12,9 la 1.000 de locuitori în 2003.

Comisia pentru macroeconomie și sănătate, din cadrul Organizației Mondiale a Sănătății, a publicat în 2003 că datorită intervențiilor medicale s-a ajuns în Occident la salvarea a peste 8 milioane de vieți și la creșterea cu 330 de milioane de ani de viață a populației.

În timp ce în România, populația a scăzut în ultimii 10 ani cu peste 1 milion.

România are, însă, alocat pentru sănătate 70 de dolari U.S.A. anual, pe cap de locuitor, în timp ce media alocației în Uniunea Europeană este de 2.000 dolari anual pe cap de locuitor. Pentru că Occidentul consideră că sănătatea este, de fapt, productivă, și menținerea unui popor sănătos înseamnă, de fapt, menținerea unei economii sănătoase.

Legat de problema natalității în scădere, contribuția la scăderea ei are drept cauză și starea economică a națiunii. Astăzi alocația de stat pentru copiii până la 14 ani, și nu până la 16 ani, este de 250.000 lei lunar, echivalentul a 6 euro, la valoarea actuală a leului, în timp ce în Occident alocația pentru copii în 2003 este în medie de 210 euro lunar, ceea ce reprezintă de 35 de ori mai mult decât în România.

În perioada socialistă, așa cum arată un studiu al Institutului de Cercetare a calității vieții în anul 2003, alocația avea atunci rolul de a compensa salariile, plasându-se între 8 și 10% din salariul mediu pe economie.

Cuantumul alocațiilor ajungea la 3,1% din p.i.b., înainte de 1989, în timp ce acum se găsește sub 1%. Condițiile de acordare erau centrate pe copii în vârstă de 0 - 16 ani inclusiv și cu un părinte obligatoriu salariat.

Existența a 8,2 milioane salariați și numai a 4,2 milioane pensionari înainte de 1989 permitea aceată posibilitate.

În momentul de față există numai 4,5 milioane salariați și peste 6,3 milioane pensionari.

De asemenea, alocațiile erau atunci în funcție de mediul rezidențial, fapt de care nu se mai ține seama astăzi.

După Revoluție, alocațiile s-au dat indiferent de salariul părinților și de zona în care trăiau copiii. Scăderea a fost substanțială. Dacă în 1990 o familie cu un salariul minim și cu 1, 2 copii își putea permite un mod de viață decent, în 1991 aceeași familie cade sub minimul decent. În 1993, familia cu 3 copii scade sub minimul de subzistență, iar în 1994 ajunge la o situație asemănătoare și cea cu un singur copil.

Funcția de protecție socială a alocației de stat pentru copii, de fapt, a fost eliminată. Parțial, în ultima vreme, pentru cei de vârstă școlară numai, acest lucru a fost compensat datorită unei alimentații dată dimineața la școală, și numai acelora care se duc la școală, și aceasta insuficientă.

Am insistat pe acest lucru pentru că este scos în evidență în Raportul de țară, prezentat și în anul 2004, de Banca Mondială, atunci când se referă la România, pe care o consideră ca una dintre cele mai sărace țări din Europa Centrală și de Est.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Corneliu Ciontu:

Vă mulțumesc.

 
Virgil Popescu - declarație politică intitulată Alianța Dreptate și Adevăr, între teorie și practică;

Dau cuvântul domnului Virgil Popescu. Va urma domnul Ioan Miclea. Deputații Florin Iordache și Ioan Timiș au depus la secretariat declarațiile.

 

Domnul Virgil Popescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi, subiectul declarației politice de astăzi este "Alianța Dreptate și Adevăr, între teorie și practică".

Mult popularizata alianță între PNL și PD, cunoscută, în funcție de interesele de moment, uneori și Dreptate și Adevăr, oscilează între a-și face cunoscută identitatea și a săpa individual drept partide înregistrate ca PNL și PD "

Onestitatea politică, sinceritatea platformelor electorale în recenta campanie au fost, involuntar, foarte clar exprimate printr-o duplicitate revoltătoare, dacă ne-am afla în prezența unor partide care ar pretinde o verticalitate politică. Dat fiind că nu suntem în prezența unor partide cu astfel de vise politice, rămâne să constatăm o realitate deplorabilă: cele două partide și-au construit o propagandă electorală bazată pe afirmații, acuzații, invective absolut nejustificate, dar și nesusținute sau explicate, încercând să influențeze și să inducă în eroare un electorat care nu a conceput că sub masca încrâncenată a celor doi lideri este un vid de adevăr și o mare de păcăleli.

Electoratul, de bun simț și ca întotdeauna de bună- credință, a considerat trâmbițata alianță Dreptate și Adevăr ca fiind o entitate politică cu un program individualizat; nu a trecut foarte mult până s-a constatat că alianța D.A. a însemnat apariția comună la televiziuni a reprezentanților, care aveau de susținut verbal acuze gratuite și în necunoștință de cauză, privind activitatea administrației PSD.

În același timp, electoratul a trebuit să constate că în plan teritorial, dorința de ascensiune la ciolane individuale a determinat depunerea de candidaturi separate pentru PNL și PD, conform proverbului " la plăcinte înainte", deci concurându-se în interiorul aceleiași formațiuni care pretindea că merge strâns unită.

În realitate, o tristă și dezamăgitoare ciupeală politică; oare cu astfel de manevre penibile intenționează cele două partide, PNL și PD, temporar și împotriva naturii declarate unite, să acceadă și în Uniunea Europeană?

Până atunci, poate, dacă se mai respectă și din datorie față de electorat, ar trebui să explice cum se împacă doctrina liberală cu cea pretinsă social democrată și care este această platformă comună.

Dacă singura lor coeziune constă în dorința de a se împotrivi partidului majoritar, PSD, atunci este foarte clar că ura și neputința, limitarea și lipsa de perspectivă trebuie explicate electoratului ca fiind adevăratele justificări ale atitudinii lor.

Jocul de-a dreptul murdar, dar sesizat de electorat abia după alegerile locale, de a se prezenta ca alianță electorală, acolo unde le-a convenit, și ca partide separate, PNL și PD, acolo unde și-au urmărit avantajele individuale, este descalificant pentru acești așa-ziși parteneri și ar trebui foarte clar stopat prin legea alegerilor locale și generale.

Angajarea și implicarea de care sunt capabili în interesul cetățenilor s-au dovedit, în aceste zile, prin boicotarea constituirii consiliilor locale și județene. Cele două partide, care se vor exponente ale cetățenilor, au întârziat și întârzie constituirea și intrarea în funcțiune a consiliilor locale și județene și rezolvarea în continuare a problemelor comunităților, dovedind că de fapt le interesează numai acapararea puterii.

Este electoratul conștient acum de acest lucru?

Atunci va trebui să nu uite adevăratele scopuri ale acestei alianțe și să facă într-adevăr dreptate, atunci când va mai fi chemat să aleagă!

În mod necesar, însă, viitoarea lege a alegerilor legislative și prezidențiale, va trebui să prevadă elementele necesare pentru ca politica duplicitară, jocul dublu - de prezentare ca alianță și partide separate în alegeri, practicat în alegerile locale de PNL și PD, să nu mai fie posibil.

Electoratul trebuie să cunoască exact pe cine votează, cu ce platformă electorală se prezintă, care este doctrina politică, pe cine reprezintă fiecare dintre partide.

Adevărata fraudă electorală au gândit-o și au pus-o în practică alianța D.A., prezentă în mod duplicitar în alegerile locale, ca alianță, dar și ca partide separate, cu scopul vădit de a păcăli și deruta electoratul, dar însușindu-și toate avantajele.

Ca de obicei, conform proverbului, liderii celor două partide care au gândit, acceptat și realizat această politică duplicitară sunt primii care strigă ... hoții!

Cine strigă, domnilor?

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Corneliu Ciontu:

Mulțumesc și eu.

 
Ioan Miclea - declarație politică intitulată O trădare previzibilă;

Dau cuvântul domnului deputat Ioan Miclea. Va urma domnul Cristian Dumitrescu.

 

Domnul Ioan Miclea:

Mulțumesc, domnule președinte.

Declarația mea politică se intitulează "O trădare previzibilă".

Am prezentat de la această tribună mai multe declarații politice în care mi-am exprimat puncte de vedere referitoare la șantajul pe care U.D.M.R. îl face asupra P.S.D. pentru obținerea de avantaje sociale, dar mai ales politice pentru etnia maghiară.

În principal mă refer la faptul că pentru un sprijin efemer P.S.D. a cedat până și în probleme ce vizau integritatea, independența și suveranitatea țării.

Exemplific aici: neluarea de măsuri ferme împotriva celor care au desfășurat activități pentru obținerea autonomiei teritoriale a Țării Secuilor și a Transilvaniei, acelor care au desfășurat activități pentru promovarea operei literare a unui criminal de război, acelor care au îndemnat fățișa luptă armată împotriva românilor pentru obținerea independenței Transilvaniei, împotriva celor care au impus, respectiv au acceptat reinstalarea statuii celor 13 generali-călăi ai poporului român, la Arad.

Nu s-au luat măsuri împotriva acestora, deși faptele lor se încadrau în prevederile Codului Penal, deoarece P.S.D. a guvernat și guvernează cu ajutorul U.D.M.R., ai cărui membri sunt cei care au comis faptele pomenite.

P.S.D. a știut și știe că ar fi putut primi sprijin parlamentar de la partidele românești, dar l-a refuzat, deoarece acțiunile lor parlamentare au fost și sunt în bună măsură împotriva intereselor generale ale țării, lucru pe care partidele românești nu-l acceptau. U.D.M.R. a venit în actuala legislatură alături de P.S.D., prin trădarea partenerilor săi din C.D.R., printre care P.D. și P.N.L. au fost printre cei mai importanți. Astăzi, după ce P.S.D. a pierdut controlul politic asupra capitalei, își plânge insuccesul și la Cluj- Napoca, unde prietenii și partenerii lor de nădejde - mă refer la U.D.M.R. - au trădat și s-au întors la mai vechii lor amanți politici, P.D. și P.N.L.

Încă o dată, s-a adeverit un vechi proverb: "cine a trădat va mai trăda", lucru pe care, însă, se pare că P.S.D. nu l-a știut.

Nu sunt pentru moartea caprei vecinului, dar dacă vecinul vrea cu tot dinadinsul să-i moară capra, eu nu pot decât să privesc cu deznădejde și cu uimire tragedia lui.

La Cluj-Napoca, însă, s-a întâmplat o dublă trădare. U.D.M.R. a trădat P.S.D., aliindu-se cu P.N.L. - P.D., deși aceștia din urmă au declarat în campanie că nu se vor alia cu U.D.M.R.

Interesant este că U.D.M.R. a sprijinit în primul tur de scrutin P.S.D.-ul, deoarece acesta a promis să-i satisfacă 7 dorințe, printre care: subvenționarea școlilor confesionale maghiare și inscripționarea bilingvă a denumirii localității sunt cele mai puțin importante.

Cu toate acestea, maghiarii au trădat și au trecut în barca alianței D.A. ca niște șobolani, atunci când și-au dat seama că vaporul P.S.D. se scufundă, dar nu și-au făcut nici o grijă. Alianța D.A. va plăti prețul trădării și al prostituării, satisfăcând cele 7 condiții puse anterior P.S.D.-ului, pentru sprijinirea în campanie, deși candidatul P.D. la primărie a jurat cu mâna pe biblie că nu se va alia cu U.D.M.R. și nu va trăda interesele naționale ale românilor.

Iată cât valorează promisiunile electorale și jurămintele membrilor alianței, cât de ieftin își vinde onoarea și demnitatea și cu cât dispreț trădează sentimentele naționale ale alegătorilor pe care i-a manevrat în campania electorală.

Vă asigur că nu va trece mult timp și clujenii vor înțelege că au votat aceeași schimbare păguboasă pe care au votat-o și în 1996, schimbarea trădării. Urmările acelui vot al trădării le simțim și astăzi, iar P.S.D. muncește din greu să-i șteargă sau măcar să-i diminueze urmările, prin dezastrul în care a dus țara guvernarea C.D.R., în care reprezentanții P.N.L., P.D. și U.D.M.R. au fost actorii distrugerii economiei națioanale, punând pe chituci marile capacități industriale, agricultura, flota maritimă și fluvială, într-un cuvânt, aproape că nu există sector de activitate în care să nu se simtă efectele distrugătoare preschimbării din 1996.

Dumnezeu și-a întors fața de la noi. Păcatul trădării și unirea cu trădătorul sunt de neiertat.

Vă mulțumesc pentru atenție.

 
 

Domnul Corneliu Ciontu:

Vă mulțumesc.

 
Cristian Sorin Dumitrescu - marcarea finalizării Constituției Europene;

Îi dau cuvântul domnului Cristian Dumitrescu, va urma domnul Adrian Moisoiu.

 

Domnul Cristian Sorin Dumitrescu:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

Este foarte important ca Parlamentul și parlamentarii să se exprime atunci când lucruri cu adevărat semnificative se întâmplă în viața politică românească și internațională. Și acest lucru eu spun că se întâmplă și acest lucru se face și acest lucru este un lucru bun.

În tumultul, însă, al acestor evenimente și al vieții politice atât de frământate din țară și din străinătate se poate întâmpla să se treacă cu vederea și lucrurile cu adevărat importante. Un astfel de lucru, iată, s-a întâmplat în urmă cu câteva zile: Tratatul cu privire la Convenția asupra unei Constituții privind viitorul Europei, deci, Constituția Europeană, a ajuns într-o fază finală de acceptare de către reprezentanții Uniunii Europene.

Se închide astfel un ciclu extrem de important, un ciclu care a început, mai întâi, printr-o mare dezbatere în cadrul Convenției Europene, din care au făcut parte parlamentari, miniștri, personalități ale vieții politice din țările Uniunii Europene și țările care urmau să intre în Uniunea Europeană, printre care și România, această Convenție a produs un proiect de tratat, după o dezbatere care a durat aproape 2 ani de zile, sub președinția lui Valery Giscard d'Estaing, personalitate marcantă a Europei postbelice. După frământări deosebite, acest tratat cu privire la viitorul Europei, cu privire la Constituția Europeană, a fost finalizat în urmă cu un an, prezentat Consiliului - deci, șefilor de stat și de guvern - la Thesaloniki. După care a urmat o perioadă frământată, dificilă, care arată că inclusiv în ceea ce privește construcția europeană există poziții și interese.

Dar iată că, până la sfârșit, până în cele din urmă, rațiunea a învins și acest tratat cu privire la Convenția asupra viitorului Europei, cu privire la Constituția Europeană, a primit girul șefilor de stat și de guvern, într-o formulă care, în măsura în care politicul este arta compromisului, a satisfăcut sau satisface aproape toate interesele naționale ale țărilor membre și ale Uniunii, pe ansamblul ei. Este un enorm pas înainte! Este o uriașă realizare a unei Europe unite! Este momentul de la care, așa cum s-a întâmplat în urmă cu peste 50 de ani, când s-a constituit Uniunea Europeană, începe să se construiască din nou! De data aceasta, bazele construcției, prevăzute în actualul tratat, care devine Constituția Europei, sunt cu mult mai solide.

Semnificativ - și de aceea am dorit să vin la această tribună - pentru că, practic, în tumultul, cum spuneam, al vieții interne, al alegerilor, al frământărilor sociale, al problemelor care există în România astăzi, și nu sunt puține acestea, acest moment semnificativ a trecut. A trecut chiar și pentru reprezentanții țărilor membre ale Uniunii Europene, care s-au aplecat cu mult mai multă "asiduitate" asupra unor probleme legate de viitorul comisiei, de numărul de comisari, de cine va fi președintele, într-o funcție extrem de importantă, al comisiei care urmează ca, de la sfârșitul anului acesta, să intre în funcție pentru o perioadă de 5 ani.

Dar faptul în sine rămâne: avem o Constituție Europeană, avem o Constituție care creionează pentru România un viitor, spunem noi, aproape de realitățile și mai ales de idealurile poporului român.

S-a vorbit în urmă cu puține minute de la această tribună și despre lucruri care sunt arzătoare pentru poporul român. Iată, este vorba despre Moldova, despre Republica Moldova: visăm și credem că, de acum, este posibil să ne regăsim iarăși toți românii înlăuntrul aceleiași granițe. Dacă această graniță se va numi "granița Uniunii Europene", înseamnă că vom fi iarăși împreună și că nu ne va mai despărți nici o graniță teritorială, pe noi, românii, de o parte și de alta a prutului.

Numai din acest considerent, dar sunt cu mult mai multe aceste considerente, și pentru această semnificație a aprobării sau consensului asupra viitoarei noi Constituții Europene, este semnificativ. Iată de ce am dorit să spun câteva cuvinte în legătură cu acest moment care s-a petrecut cu puține zile în urmă și să-l marcăm și noi, Parlamentul României, pentru că cei care vor răsfoi în timp, în analele Parlamentului, în discursurile Parlamentului, vor vedea că un astfel de eveniment, care ne va marca viața pentru multe zeci de ani, dacă nu chiar sute, de acum încolo, într-un fel sau altul, l-am gândit și noi aici. Mulțumim.

 
 

Domnul Corneliu Ciontu:

Vă mulțumesc.

 
Adrian Moisoiu - intervenție intitulată Mai bine slugă decât stăpân?;

Îi dau cuvântul domnului Adrian Moisoiu, va urma domnul deputat Vasile Miron.

 

Domnul Adrian Moisoiu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Intervenția mea de astăzi este intitulată "Mai bine slugă decât stăpân?"

V-ați întrebat vreodată care este motivul pentru care UDMR încheie alianțe cu oricare partid parlamentar, numai cu Partidul România Mare nu face acest lucru? Răspunsul este simplu: Partidul România Mare are coloană vertebrală, este singurul partid demn, care prețuiește cu adevărat mândria de a fi român, faptul că avem o Țară deosebit de frumoasă și încă bogată, că am fost dăruiți de către bunul Dumnezeu!

Acest lucru am să-l demonstrez.

După ce au obținut conducerea Consiliului Județean Satu Mare, președinția Consiliului Județean Bihor, 2 vicepreședinți la Consiliul Județean Cluj, de Harghita și Covasna nici nu mai amintesc, UDMR a mai înregistrat o victorie, prin înzestrarea, de către PSD Mureș, cu dreptul de a conduce județul Mureș pentru următorii 4 ani. Astfel, întregul teritoriul care în anii 1940-1944 a fost sub stăpânire maghiară ca urmare a durerosului și rușinosului Diktat de la Viena, de data aceasta a fost "cedat în mod democratic" aceleiași etnii. Practic, în urma alegerilor locale, care au avut loc la 6 iunie 2004, Ardealul de Nord este sub stăpânire ungară!

Oare acesta să fi fost mandatul pe care românii din județul Mureș l-au încredințat PSD-ului atunci când i-au votat?

Consider că am obligația ca de la acest microfon să aduc la cunoștința întregii țări, modul în care s-a făcut acest "târg" nenorocit. Nu de altceva, dar alegerile generale și prezidențiale sunt numai la 5 luni distanță și dacă vom continua să facem asemenea "schimbări", să nu ne mirăm că în loc să se integreze în Uniunea Europeană, România se va dizolva în Europa, va dispărea de pe harta Europei!

Cunoscând prevederile protocolului PSD-UDMR, prin care udemeriștii, speculând cu dibăcie lupta pentru putere dintre partidele românești, au obținut, prin o politică deosebit de pragmatică dusă în ultimii 3 ani și jumătate, tot ce au dorit de la actualii guvernanți, cât și faptul cum UDMR și-a adjudecat ambele posturi de viceprimari ai municipiului Târgu Mureș - profitând de faptul că în consiliul local sunt majoritari (fiindcă așa au înțeles românii să se prezinte la vot), am încercat să negociez cu cei care conduc partidele din județul Mureș o conducere românească a acestuia. Cei 20 de consilieri județeni PSD, PNL, PRM, PUNR și PD, față de cei 15 udemeriști, permiteau aceasta!

Am propus 3 variante:

- președinte PSD (ca urmare a faptului că are 7 consilieri județeni) și câte un vicepreședinte PRM și PNL (deoarece acestea au câte 4 consilieri județeni);

- președinte PSD și câte un vicepreședinte PSD și PNL (PRM renunțând);

- președinte PSD și ambii vicepreședinți PSD (adică PSD câștigă totul).

După cum se vede PRM nu a avut ambiții, ci a dorit ca atunci, când, la 1 ianuarie 2007, România va fi primită în Uniunea Europeană, politica conducerii județene Mureș să fie în totală concordanță cu cea de la București!

Din păcate, domnul prefect și, în același timp, președinte al PSD Mureș a apreciat mai mult credibilitatea UDMR-ului - care la Cluj așa cum acum deja se cunoaște, a dat dovadă de cinism, lașitate și trădare, și nu a acceptat propunerea, neavând încredere în liberali (spunea dânsul), care prin liderii lor au declarat că încheie alianțe cu oricare partid în afară de PSD și care la alegerile pentru primar în Târgu Mureș au încercat să spargă unitatea românilor, propunând și susținând cu fervoare un candidat propriu!

Modul în care a decurs ședința de constituire a Consiliului Județean Mureș a fost un spectacol dezonorant! Să-i vezi pe rând, pe fiecare dintre consilierii județeni ai PSD-ului refuzând propunerile de a candida pentru funcția de președinte făcute de consilierii județeni ai PRM și ai PUNR și de a accepta, prin domnii Frăteanu și Groza, candidatura pentru cele 2 funcții de vicepreședinți a fost jalnic! Vai și amar de demnitatea și mândria noastră de a fi român! Cu alte cuvinte, mai bine slugă decât stăpân?

De aici se naște întrebarea: cu cine să încheie Partidul România Mare o alianță pentru alegerile generale? Cu cei care ne trădează cu UDMR-ul (este vorba de PSD), așa după cum s-a văzut sau cu cei care au trădat înțelegerile avute privind constituirea consiliilor județene Gorj sau Giurgiu (este vorba de alianța PNL - PD)?

Încă o dată, Partidul România Mare cheamă populația României de a veni alături de el! Este mai mult decât clar: numai PRM duce o politică cu adevărat pentru Țară și neam!

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Corneliu Ciontu:

Mulțumesc.

 
Vasile Miron - declarație închinată memoriei lui Ștefan cel Mare și Sfânt;

Îi dau cuvântul domnului deputat Vasile Miron, va urma domnul Emil Rus.

 

Domnul Vasile Miron:

Mulțumesc, domnule președinte.

Mi-am intitulat speech-ul de astăzi "Ștefan cel Mare și Sfânt".

I-a fost dat Moldovei să-i aibă pe corifeii literaturii, muzicii, istoriei noastre și nu numai, pe Eminescu, Enescu, Iorga.

Și tot Moldovei i-a fost dat să-l aibă pe cel mai brav dintre voievozii neamului nostru, pe Ștefan cel Mare și Sfânt, cu nimic mai prejos decât marii căpitani ai lumii: Alexandru, Cezar, Napoleon. Asemănător lor ca geniu militar și deosebit de ei prin caracterul războaielor purtate, războaie de apărare a gliei străbune și nu de cucerire a altor popoare, ca marea majoritate a războaielor purtate de ceilalți.

Din dulcea Bucovină, dintr-o mirifică poiană cu miros de cetină de brad, din cripta de la Putna, răzbat către noi, acum și de-a pururi, cuvintele lui Ștefan, care ne-a fost baci până la adânci bătrânețe: "că Moldova n-a fost a strămoșilor mei, n-a fost a mea și nu este a voastră, ci a urmașilor voștri ș-a urmașilor urmașilor voștri, în veacul vecilor!"

Măria Ta, comemorând pe 2 iulie o jumătate de mileniu de la trecerea Ta în neființă, parlamentarii României anului 2004, mulți dintre noi urmași ai urmașilor bravilor tăi oșteni, transmitem tuturor românilor din țară și de pretutindeni, precum și urmașilor și urmașilor lor, următorul mesaj: "Glorie eternă numelui tău, faptelor tale de arme și credinței tale nestrămutate în Mântuitorul nostru Iisus Hristos!"

Deputat Vasile Miron, născut în Leorda-Comănești, județul Bacău, sat răzășesc cu înscris și pecete de la Ștefan cel Mare.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Corneliu Ciontu:

Vă mulțumesc și eu, inclusiv pentru temă.

 
Emil Rus - expunerea unui punct de vedere cu privire la alianțele politice;

Domnul deputat Emil Rus. Va urma doamna Leonida Lari.

 

Domnul Emil Rus:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

În declarația mea politică de astăzi vreau să exprim un punct de vedere cu privire la colaborarea partidelor în realizarea consiliilor locale, mai ales a consiliilor județene, și la alianțele politice în general.

Partidul România Mare a participat în recentele alegeri și în ciuda unui boicot mediatic aproape total și a unei fraudări de până la 20 % în procesul de numărătoare a voturilor, a reușit să obțină unui procent superior celui din 2000, totuși, sub nivelul așteptărilor noastre.

Înainte, încă, și pe timpul campaniei, am considerat că este necesar să colaborăm cu partidele de opoziție, pentru a ne sprijini reciproc, în scopul stăvilirii actelor de fraudare, ceea ce nu s-a prea reușit. Acest fapt al colaborării nu înseamnă alianță, nu înseamnă renunțarea la convingerile doctrinare, nu înseamnă renunțarea la principiile partidului, nu înseamnă că noi, Partidul România Mare, am orietat și orientăm critica și dezvăluirile într-o singură direcție, fie spre PSD, fie spre alianță. Nu, noi îi condamnăm cu multă vehemență pe cei care au adus țara în prag de faliment, au îndatorat-o aproape peste puterile ei, au adus sărăcia la cotele insuportabilității, au prădat fără lege avuția națională, au devalizat băncile și au instituționalizat corupția, au ruinat industria, agricultura, întreaga economie a țării, iar învățământul și sănătatea sunt într-o criză strigătoare la cer, fapte care, în loc să ne apropie, ne depărtează de Europa.

Dacă noi, în constituirea democratică a structurilor administrative de conducere pe plan local, am promovat pe drept reprezentanții Partidului România Mare alături de alianța Băsescu- Stolojan sau PSD, am făcut-o pentru a avea acces la conducere. E drept, s-au făcut înțelegeri de colaborare cu celelalte partide pentru stăvilirea fraudărilor, dar nu s-au făcut nicidecum alianțe bătute în cuie pentru a sprijini Alianța D.A., nimănui nu i-a dat conducerea partidului nostru mandatul de a încheia o asemenea alianță.

Cum fiecare partid are interesul să obțină, dacă nu conducerea, atunci cel puțin cât mai multe locuri în consiliile locale, pentru a-și putea dezvolta activitatea politică de pe un alt plan, cel al puterii administrative, și a răspunde în mai mare măsură problemelor electoratului, conducerea partidului nostru a dat libertatea filialelor sale să negocieze de la caz la caz cu forțele politice pe plan local, pentru a se alege oameni valoroși, care să poată asigura și promova interesul obștesc. Această orientare este în scopul hotărât de a înfăptui obiectivele economico-sociale incluse în programul Partidului România Mare și de a dezvolta cu mai multă putere campania pentru alegerile parlamentare și prezidențiale, care urmează.

În consecință, noi nu avem de cerut nimic în plus de la nimeni și nu avem de dat nimic nimănui. Partidul România Mare militează cu hotărâre pentru realizarea unei societăți democratice românești cu care să intrăm în Comunitatea Europeană și această Uniune, la rândul ei, să se regăsească și să aibă totală încredere în România

Noi pentru aceasta milităm și pentru acest lucru am participat în alegeri.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Corneliu Ciontu:

Vă mulțumesc și eu.

 
Leonida Lari Iorga - despre noile tendințe moscovite în problemele teritoriilor românești;

Îi dau cuvântul doamnei deputat Leonida Lari, va urma domnul Mircea Ifrim.

Domnii deputați Mircea Costache, Ștefan Lăpădat și Eugen Nicolăescu depun la secretariat declarațiile.

 

Doamna Leonida Lari Iorga:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Orice popor care cotropește alte popoare și le perturbă evoluția firească sub soare este pedepsit de soartă, pentru că popoarele lumii sunt înscrise pe fața cerului. În iunie 1940, Imperiul Sovietic (mai bine zis, Rusia Sovietică) ne-a răpit Basarabia, iar în 2004, tot în iunie, vine cu propunerea să ne-o întoarcă înapoi, ca pe un dar din partea răpitorului. Dar să analizăm un pic faptele reale, în raporturile noastre cu Rusia.

De zeci de ani de zile, OSCE nu a reușit să determine Rusia să retragă Armata a 14-a și arsenalul militar din Transnistria. Între timp, experții de la Moscova, ba au propus Planul Kozak, de federalizare a Republicii Moldova, plan respins sub presiunea SUA și UE, ba acum, în iunie, vin cu un alt proiect, de realipire a Republicii Moldova la țara mamă și de recunoaștere a Transnistriei ca stat independent.

Inițiatorul acestui proiect este politologul Stanislav Belkovski, reprezentantul Consiliului de Strategie Națională a Rusiei, care consideră că trebuie să se țină cont de factorul românesc din Republica Moldova și că va fi, bineînțeles, antrenată în procesul de integrare a României în Uniunea Europeană. De asemenea, mai subliniază că autodeterminarea Transnistriei e necesară, dat fiind faptul că Ucraina deține 3 județe românești ale Basarabiei, precum și și Nordul Bucovinei, Ținutul Herța, Insula Șerpilor. Și, desigur, țintește să vadă enclava transnistreană în componența sa. Stanislav Belkovski mai propune a se renunța la logica stalinistă, a granițelor administrative ale fostelor republici sovietice.

Totul ar părea un vis frumos, reunificarea României ar putea părea realizabilă, însă avem o întrebare esențială: când, mă rog, i-a pălit grija pe ruși pentru românii furați? Când și-au dat seama experții ruși că aceste teritoriii sunt proprietățile României, iar nu ale Rusiei? Abia la apropierea NATO și a Uniunii Europene de hotarele din estul României? Or, cum vine asta, partea rusă abia acum un an a început să cunoască istoria pământurilor românești, pe care le-a sfârtecat după 1940 după cum i-a venit cheful, împărțindu-le cu partea ucraineană, în detrimentul României pe zeci de ani?

E destul să ne amintim genocidul săvârșit de fosta URSS la adresa românilor basarabeni și bucovineni, cu deportările, colonizările de pământuri, depopulate de români, apoi războiul din Transnistria și întemnițarea marilor patrioți români din Basarabia.

După atâtea suferințe pe care le-a îndurat din partea vecinilor din est, poporul român e circumspect la proiectele moscovite de așa-zisă "întrajutorare". Și expertul american Ariel Cohen spune fără înconjur că planul "Basarabia în schimbul Transnistriei" e un balon de încercare, o capcană pentru autoritățile române, iar recunoașterea independenței Transnistriei ar fi un precedent periculos, un premiu dat unei bande comuniste.

Un singur lucru recunoaștem și noi din această avalanșă de propuneri: o prioritate a românilor este reîntregirea, dar pe cale pașnică, cu implicarea cancelariilor occidentale și americane, întru a evita conflicte armate ca acela din 1992, când banda lui Smirnov și-a bătut joc de tineretul basarabean, ucigând peste 1.200 de oameni.

Deocamdată, capcana întinsă de Moscova e clară, ei folosind un politolog cu diverse declarații, dar oficialii ruși, deocamdată, nedeclarând nimic. Le e teamă, pur și simplu, că odată cu intrarea României în Uniunea Europeană nu e departe și ceasul când va intra și Basarabia, și atunci va fi mai greu ca Transnistria să vie cap de pod pentru interesele geostrategice ale Rusiei.

Să ne amintim istoria cu Republica Autonomă Sovietică Socialistă Moldovenească, formată pe teritoriul Transnistriei, care, după aceea, s-a lățit și s-a format, cu alt nume, și pe teritoriul Basarabiei, numele de "Republica Sovietică Socialistă Moldovenească". Să fi fost după poftele imperialiste ale Rusiei, n-ar fi pregetat să formeze și "Republica Sovietică Socialistă România"!

Dar iată că mai marii lumii au înțeles, în sfârșit, caracterul imperialist al Rusiei și odată cu acceptarea României în NATO și, sperăm, și în UE, se mai pune o stabilă în fața acestui imperiu nesățios.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Corneliu Ciontu:

Mulțumesc.

 
Mircea Ifrim - prezentarea unui apel adresat Guvernului pentru respectarea legii;

Ultimul vorbitor, domnul deputat Mircea Ifrim.

Domnii deputați Cristian Nichifor, Adrian Ionel și Traian Dobre au depus la secretariat declarațiile.

 

Domnul Mircea Ifrim:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Declarația mea se adresează ca un apel adresat Guvernului pentru respectarea legii.

Situația gravă în care se găsește sănătatea din țara noastră este datorită nerespectării legii. În urmă cu o săptămână a avut loc o analiză în prezența Curții de Conturi, a Ministerului de Finanțe, a membrilor Comisiei pentru sănătate și familie, a unor directori de spital din Capitală. Au rezultat câteva elemente clare:

Legea finanțelor nr. 500/2002 nu este respectată. Astfel, la sfârșitul anului 2003 exista un disponibil de 15.267,6 miliarde de lei, care nu au fost înscrise în bugetul pe anul 2004, continuând să existe datorii, unele datând din 2002. Lucrurile puteau fi foarte simplu rezolvate dacă se respecta Legea finanțelor și aceste fonduri se utilizau pentru plata datoriilor, existând chiar un exces.

Un al doilea element care a rezultat este că pentru sistemul informatic în sănătate s-a încheiat la 3.07.2002 un contract de 119.540.000 de euro, care nu a fost onorat și, în aceste condiții, nu a fost înscrisă la fila de buget aprobată sursa de finanțare a acestui sistem informatic - 1,5% din veniturile colectate.

Al treilea element. Agenția Națională pentru Administrare Fiscală, prin care s-a reușit pierderea identității Fondului de contribuție de sănătate, nu raportează și pune în necunoștință de cauză Casa de Asigurări de Sănătate privind aceste fonduri.

Al patrulea element îl reprezintă faptul că există aparatură în valoare de peste 4 milioane de dolari care nu poate fi folosită, nefiind scoasă din vamă, prin lipsă de fonduri, deși aceste fonduri puteau să existe.

În aceste condiții, Fondul de asigurări de sănătate, care, prin Constituție, este stipulat să fie folosit în exclusivitate pentru sănătate, fiind fond special, este la bunul plac al Ministerului Finanțelor, care încalcă însăși Legea finanțelor. Iar, din timp în timp, asigură o cantitate de oxigen, precum unui pacient într-o stare foarte gravă, încălcând de asemenea legea, precum prin Ordonanța nr. 32/2004, prin care a disponibilizat un fond de 10% din trezorerie, care este absolut o măsură total ilegală.

Închei declarația mea, adresându-mă Guvernului și primului ministru cu rugămintea de a respecta legalitatea, de a face ca Ministerul Finanțelor să respecte însăși Legea finanțelor de stat, aceasta fiind unica măsură de a ieși din criza de sănătate, banii sănătății trebuind să fie folosiți exclusiv pentru sănătate și nu în alte scopuri, așa cum se întâmplă.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Corneliu Ciontu:

Vă mulțumesc și eu.

 
Tamas Sandor - despre o experiență traumatizantă - taxele judiciare de timbru;

Doamna Minodora Cliveti a depus declarația la secretariat.

Domnul Tamas, pe ultima sută, solicită totuși să ia cuvântul.

 

Domnul Tamas Sandor:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Obiectul intervenției mele sunt taxele judiciare de timbru pe care justițiabilii români sunt datori a le achita pentru covârșitoarea majoritate a serviciilor prestate de instanțele de judecată.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

La rugămintea unui justițiabil, alegător din Circumscripția electorală Covasna, pe care o reprezint în Parlamentul României, am avut nefericirea să trec printr-o experiență traumatizantă, care m-a marcat într-o asemenea măsură încât m-am decis să vă interpelez. Subiectul intervenției mele și al experienței mele sunt taxele judiciare de timbru pe care justițiabilii români sunt datori a le achita pentru covârșitoarea majoritate a serviciilor prestate de instanțele de judecată.

Am fost, așadar, rugat să obțin un certificat de soluție de la Înalta Curte de Casație și Justiție. Costul unui asemenea serviciu este de 7.000 de lei taxă de timbru și 1.500 de lei timbru judiciar. Aceste taxe se pot achita, mai nou, la oficiile poștale din sectorul 2 al Municipiului București, în contul și pentru primăria acestui sector, oficii poștale dotate cu calculatoare programate pentru încasarea acestor taxe, fapt cât se poate de pozitiv, la prima vedere.

Din păcate, la primul oficiu poștal în care am intrat și după ce mi-a venit rândul, am aflat că sistemul modern de calculatoare nu funcționa. La cel de al doilea oficiu poștal se încărca greu programul, iar funcționara era irascibilă din cauza căldurii. Așa încât, abia după ce am căutat un al treilea oficiu poștal am reușit să achit suma de 7.000 de lei și să primesc în schimb chitanța indispensabilă obținerii certificatului necesar.

Pentru cumpărarea timbrului judiciar de 1.500 de lei, de asemenea, indispensabilă obținerii certificatului, a trebuit să stau la un alt ghișeu, de la un alt oficiu poștal. Nu pot să înțeleg de ce nu se pot procura timbre judiciare de la același ghișeu unde se plătește și taxa de timbru.

După ce am așteptat cu răbdare să-mi vină rândul, am aflat că nu pot să-mi procur timbru judiciar de 1.500 de lei pentru simplul fapt că nu se mai găsea. Deci, trebuia să scot din buzunar 10.000 de lei pentru că se găseau numai timbre judiciare de această valoare.

Până la urmă, am atașat cererii cele două timbre și am intrat în sediul Înaltei Curți, unde am stat la o coadă formată din 20 de oameni. După ce mi-a venit, în fine, rândul, iar, mi s-a înregistrat cererea și mi s-a spus să revin după 3-4 ore, pentru a ridica certificatul.

Stimați colegi,

Aș vrea să vă găsiți și dumneavoastră timp și, deghizați precum vestitul domnitor Alexandru Ioan Cuza, să repetați experiența mea, pentru a vedea felul în care un om silit să apeleze la justiție este jefuit de timpul său, traumatizat și stresat până la epuizare, pentru a obține un simplu certificat de soluție.

Dar situația se repetă nu numai la Înalta Curte, ci și la Curtea de Apel București, care se găsește undeva la marginea Capitalei, iar amatorii de justiție trebuie să se înarmeze cu hărți, precum Sindbad Marinarul, pentru a identifica locurile în care trebuie să obțină prețioasele taxe de timbru, uneori, subliniez, de 7.000 de lei.

Vă mulțumesc pentru atenția acordată.

 
 

Domnul Corneliu Ciontu:

Vă mulțumesc.

 
   

(Următoarele intervenții au fost consemnate conform materialelor depuse de deputați la secretariatul de ședință)

 
  Ion Bozgă - intervenție cu tema Reabilitarea și reforma sistemului de irigații;

Domnul Ion Bozgă:

"Reabilitarea și reforma sistemului de irigații"

Guvernul României, prin Ministerul Agriculturii, Alimentației și Pădurilor, a lansat marți, 22 iunie 2004, proiectul "Reabilitarea și reforma sectorului de irigații".

Acest proiect va fi implementat între 2004 - 2011, de către Ministerul Agriculturii, Alimentației și Pădurilor, prin Unitatea de Management, iar beneficiarii vor fi fermierii români, agricultura românească în general.

Programul este finanțat în baza Acordului de împrumut semnat de către Guvernul României cu Banca Mondială, costul total fiind de 102,947 milioane de dolari. Fondurile provin de la Banca Mondială - 80 milioane de dolari, 20,6 milioane de dolari de la bugetul de stat și 2,3 milioane de dolari de la Asociațiile Utilizatorilor de Apă. Scopul proiectului îl constituie reducerea riscului de secetă, creșterea eficienței economice a irigațiilor, îmbunătățirea managementului și reabilitarea sistemului de irigații.

Prima componentă a proiectului se referă la reabilitarea infrastructurii principale de irigații pe o suprafață de 100.000 de hectare, din care, într-o primă etapă, 40.000 de hectare în sistemul Sadova - Corabia și 10.000 de hectare în sistemul Nicorești - Tecuci, urmând a fi alese și alte sisteme pe o suprafață de încă 50.000 de hectare din județele Dolj și Galați. De asemenea vor fi reabilitate și 20 de stații principale de pompare care deservesc o suprafață de 400.000 de hectare în alte sisteme.

Pentru modul cum s-a implicat Guvernul României și pentru modul cum a rezolvat acest tip de probleme, merită felicitările mele.

Vă mulțumesc.

  Minodora Cliveti - declarație politică: Femeile, ca marea...;

Doamna Minodora Cliveti:

Declarație politică: "Femeile, ca marea..."

Raport către alegători:

În perioada 20-26 iunie a.c. am participat la sesiunea de vară a Adunării Parlamentare a Consiliului Europei.

Programul a fost extrem de dens, mai ales că a avut loc și alegerea noului secretar general al Consiliului Europei, în persoana lui Terry Davis, fostul lider al grupului socialist al APCE.

Am participat la ședințele grupului socialist, ale grupului de femei socialiste, am condus ședințele Comisiei egalității de șanse pentru femei și bărbați, a cărei președintă sunt.

Această comisie a prezentat în plenul Adunării două rapoarte despre sclavia domestică și rolul femeilor în prevenirea și combaterea conflictelor, subsemnata fiind raportor pentru acesta din urmă.

Ambele rapoarte au fost aprobate de plen.

În cadrul subcomisiei pentru participare egală a femeilor și bărbaților în procesele decizionale am avut o întrevedere cu reprezentanții unor dintre comisiile APCE care au cele mai puține femei raportori, aceasta fiind o măsură decisă în cadrul analizei pe care Comisia o face pentru verificarea aplicării Rezoluției 1348/2003. Am obținut de la Biroul APCE aprobarea pentru ca în sesiunea din toamnă să ne întâlnim cu toate femeile membre ale Adunării pentru a discuta pe această temă.

Urmare a modificării regulamentului Adunării, care a fost aprobat în prima zi a sesiunii, Biroul acesteia s-a lărgit incluzând ca membri cu drepturi depline președinții de comisii, astfel încât pe perioada mandatului de președintă a Comisiei egalității voi reprezenta România în forul de conducere al APCE.

Este o premieră pentru femeile din Parlamentul României, care, nefiind reprezentate în Biroul Camerei Deputaților sau al Senatului, sunt prezente în Biroul Adunării Parlamentare a Consiliului Europei.

Am participat, deci, la ședința Biroului. Am propus Biroului spre aprobare un proiect de rezoluție privind înființarea unei Agenții observator europene pentru adopții, biroul fiind de acord cu această inițiativă și decizând sesizarea Comisiei pentru chestiuni sociale pentru raport.

Am inițiat, de asemenea, un proiect de rezoluție pentru integrarea socială a femeilor imigrante, care urmează să fie supus aprobării Biroului în sesiunea următoare.

Am avut o întrevedere cu secretarul-general adjunct al Consiliului Europei, doamna Boer-Buquichio, pe tema situației adopțiilor din România, a noilor legi recent votate în Parlamentul român în acest domeniu și al expertizei pe care specialiștii Consiliului Europei au întocmit-o pe acest subiect.

Am convenit să continuăm să colaborăm, doamna secretar-general fiind o mare prietenă a României și a copiilor acesteia, având de asemenea în vedere că strategia Consiliului Europei pentru anul 2005 are drept obiectiv esențial violența împotriva copiilor.

Am fost solicitată și am acordat un interviu pentru TV în Turcia (acolo unde femeile au probleme specifice de care mass-media se interesează în mod deosebit), pentru TV din Moldova și pentru Radio "Europa Liberă", ca și pentru "România Actualități" și ROMPRES.

Așa cum spuneam la început, a fost o sesiune grea, extrem de încărcată, incluzând și o dezbatere de urgență în problema Irakului, o intervenție în plen a președintelui Armeniei, acordarea "undei verzi" pentru ca statul Monaco să devină al 46-lea membru al Consiliului Europei etc.

Dar, departe de a mă plânge, având conștiința datoriei îndeplinite cu seriozitate, dar și zâmbind, amintesc ceea ce am replicat unui coleg de delegație care a crezut util să compătimească femeile pentru tendința ușor utopică, după părerea sa, a propunerilor făcute în sensul reducerii discriminării și accentuării participării acestora la decizii: "Marea, care pare a mângâia pământul, sfârșește prin a-l transforma și a-l cuceri. Invit femeile să fie ca marea!"

  Petre Posea - intervenție având subiect Alegerile locale consemnează o victorie de prestigiu a Partidului Social Democrat în județul Buzău!;

Domnul Petre Posea:

Declarație politică: "Alegerile locale consemnează o victorie de prestigiu a Partidului Social Democrat în județul Buzău!"

Cu toate că în județul Buzău hazardul a făcut ca într-o comună, respectiv Bozioru, să se mai organizeze și al treilea tur de scrutin pentru desemnarea primarului, alegerile locale, primul din cele două evenimente majore ale anului electoral 2004, s-au încheiat odată cu exprimarea opțiunilor în cel de-al doilea tur de scrutin din data de 20 iunie a.c.

Rezultatele acestor alegeri de importanță crucială pentru reconfigurarea scenei politice românești reprezintă un semnal important din partea electoratului, care va fi analizat cu atenție de partidul nostru.

Județul nostru, prin cetățenii săi, nu și-a schimbat nici de această dată convingerile, iar votul responsabil acordat PSD s-a materializat la alegerile locale în câștigarea a 52 de primării, din care două municipii, două orașe și 48 de comune, adică aproximativ 60%, un important număr de consilieri locali și 16 consilieri județeni, respectiv 48,48%. Aici observ cu tristețe ce a însemnat să ne lipsească câteva procente, care ne-ar fi oferit posibilitatea obținerii șefiei consiliului județean și a unei majorități în componența acestuia. Din păcate, la această nereușită a concurat și poziția neserioasă și duplicitară a consilierilor județeni ai PRM, care, deși semnaseră un protocol de susținere a PSD, au încălcat înțelegerea, trădând pe ultima turnantă. Dar asta este. Deși democrația este actul de conducere cel mai bun, din păcate nu este și cel ideal, pentru că, la rândul său, are defecte, presupune costuri și uneori chiar nedreptăți.

Revenind la temă, afirm în primul rând, fără teama de a greși, fiind cât se poate de clar, că PSD s-a menținut pe o poziție de forță în județul Buzău, dacă este să ținem cont de număr de primării obținute. Aceasta înseamnă că populația și-a pus încă odată speranțele în capacitatea partidului nostru de a contribui la reabilitarea climatului economic și de afaceri, precum și a nivelului de trai al oamenilor.

Câștigarea totuși a unor primării de către reprezentați ai partidelor de dreapta și centru-dreapta se datorează pe de o parte personalității puternice a candidaților respectivi, dar și faptului că electoratul nostru încă se lasă ademenit de promisiuni deșarte, căzând uneori în plasa și în imperiul minciunilor.

Este trist că în acest mod sunt înlăturați oameni capabili, cu rezultate reale. Nu ți-ar părea rău dacă ai fi înfrânt de programe mai bune, în folosul cetățenilor, dar nu de indivizi care habar nu au de administrație, iar pofta de aputere este singura dominantă cei-i animă.

Trecând peste aceste sentimente mai sumbre, consider că este firesc să recunoaștem că această victorie a noastră nu ar fi posibilă fără mobilizarea exemplară a membrilor și simpatizanților PSD, a organizațiilor noastre de partid, fără eforturi și sacrificii personale în această campanie electorală, și folosesc acest prilej pentru a mulțumi tuturor membrilor și simpatizanților partidului nostru care s-au angrenat în această bătălie electorală.

În altă ordine de idei, consider că este momentul să trecem peste încrâncenări și intoleranță și toți, indiferent de culoarea politică, să ne punem inteligența și buna credință în slujba țării și a interesului public. Să întoarcem pagina și să scriem un nou capitol al istoriei noastre, să facem astfel încât peste ani să fim mândri de hotărârea și de munca noastră.

Fără ca cineva să încerce a ne califica nostalgici, nu există motiv pentru a fi astfel etichetați, consider că exercițiul democratic este perfectibil, este la îndemâna politicienilor să-l facă, ei pot și trebuie să îl facă, nevoie fiind numai de voință politică și, evident, această voință trebuie susținută de legitimitatea oferită de cetățeni în momentul electoral.

Aceste observații fac parte din necazurile democrației. Trebuie să privind cu speranță spre viitor; să mediteze cei care au greșit, să se retragă cei care au abuzat și să continue cei care cred cu adevărat în valorile autentice ale democrației și în puterea noastră de a ne concentra asupra problemelor fundamentale ale concetățenilor noștri.

Închei, nu însă înainte de a lansa un apel tuturor membrilor și simpatizanților PSD pentru pregătirea temeinică a alegerilor parlamentare și prezidențiale care se vor desfășura în toamna acestui an. Trebuie să obținem o majoritate parlamentară cât mai largă, care împreună cu aleșii locali să poată schimba în bine viața oamenilor, să demonstreze că se poate guverna în interesul cetățenilor.

Mulțumesc electoratului buzoian care a fost și de această dată alături de noi, asigurându-l că știm, vrem și putem să le satisfacem doleanțele lor îndreptățite.

Vă mulțumesc.

  Ion Mocioalcă - îndemn la fair-play politic;

Domnul Ion Mocioalcă:

Abia s-au atenuat stridențele și poluarea cauzată de hărmălaia electorală întreținută cu mare sârg de acele cunoscute "anumite forțe politice ale opoziției democrate".

Chiar dacă în turul doi, acolo unde s-au desfășurat alegeri, au mai fost unele "răbufniri", ne exprimăm speranța că în scurt timp ne vom putea aplica serios asupra problemelor mari ale societății românești în acest an de adevărată răscruce.

Acum se poate recepta și înțelege mai clar și mai plenar mesajul de bun simț al premierului Adrian Năstase, exprimat cu doar o săptămână înaintea scrutinului de la 6 iunie: "Trebuie să știm să lucrăm împreună pentru interesele naționale. Acesta este de fapt mesajul cel mai important, chiar dacă pentru acțiuni de democrație am fost separați prin diferite proiecte concurente în campania electorală. Va trebui foarte rapid, să revenim la ceea ce este interesul comun și să vedem cum să realizăm proiect de acest tip pentru fiecare localitate."

Într-adevăr, ne aflăm în fața unor opțiuni decisive pentru destinul colectivităților noastre. Politizarea a tot și a toate - până aproape de limitele absurdului și ale istoriei, frenezia demolatoare, interesele înguste - ne-am convins, nu folosesc decât încetinirea proceselor reformatoare, tocmai într-o etapă în care ritmul și viteza de reacție sunt precumpănitoare.

Încă odată ne manifestăm public disponibilitatea de a colabora în plan local și județean cu toate formațiunile politice, pe platforma comună a intereselor fiecărei comunități și în interesul general al țării.

Reafirmăm, de asemenea, disponibilitatea de a analiza cu discernământ și cu bună intenție propunerile, soluțiile, modalitățile, direcțiile de acțiune din ofertele electorale ale contracandidaților noștri - care pot completa benefic propriile noastre programe propuse electoratului în campanie. Primarii și consilierii noștri vor dinamiza acest proces conform așteptărilor celor care și-au exprimat opțiunea prin vot și cărora le mulțumim.

Trebuie să asigurăm operativ funcționalitate și eficiență noilor organe alese ale administrației locale.

Avem convingerea că orice altă abordare - aceea declarată de opoziție, de a refuza sistematic și fără noimă orice colaborare cu PSD, la centru sau în teritoriu, va însemna ratarea șansei de bună-credință și de credibilitate pe care le afișează.

Să medităm la modul cel mai serios asupra acestei teme de permanentă actualitate, care a fost și rămâne fair-play-ul politic. În varianta sa electorală și mai ales postelectorală.

  Gheorghe Eugen Nicolăescu - cum trebuie privită grava criză din interiorul P.S.D;

Domnul Gheorghe Eugen Nicolăescu:

Rezultatele alegerilor locale au provocat o stare de mulțumire în rândul Alianței D.A. P.N.L.-P.D., dar o mare nemulțumire în sânul partidului de guvernământ, cu tulburări interne, cu convulsii care lasă loc la multe interpretări.

Pentru P.S.D., care se autocredita în sondajele de opinie ca un partid veșnic, lipsa de performanță electorală a fost o trezire bruscă la realitate, la o lume diferită de cea închipuită de mașina de propagandă a partidului.

Evident că brutalitatea îndepărtării din structurile locale, din localități considerate adormite de parfumul trandafirilor, a însemnat pentru P.S.D. înțelegerea pierderii avantajelor date de bugetul de stat și bugetele locale.

Scurgerile de fonduri publice în buzunarele clientelei politice s-au oprit și poate că acesta a fost șocul cel mai mare și lucrul cel mai important care a contribuit la cutremurul politic din P.S.D.

Se cunoaște că hățișurile politicii pesediste, devenită oligarhie finaciar-politică, s-au construit pe baroni locali, pe cumetrii, pe baroni centrali, pe clientelă politică și că orice perturbație în sistem presupune reașezări ale pilonilor, ale proprietarilor de privilegii politico-economice, dar și căpușelor crescute pe spinarea acestora.

De asemenea, contradicția firească dintre garda veche, provenită din nomenclatura vechiului P.S.D. și pătura ciocoilor noi născută din îmbogățirea prin fraudă, trafic de influență, totdeauna pe banii publici, este din ce în ce mai dură, precum împărțirea sferelor de influență în cadrul procesului de globalizare.

În aceste condiții trebuie privită grava criză din interiorul P.S.D. provocată de începerea pierderii controlului asupra fondurilor publice și obligării achitării uriașelor datorii pe care pesediștii și susținătorii acestora le au față de bugetul statului și restul bugetelor publice.

Dacă punem la socoteală modul în care s-au utilizat banii bugetelor, logistica instituțiilor publice în campania electorală, ne putem imagina ce resurse importante au fost la îndemâna reprezentanților puterii pesediste.

Totodată, ne putem închipui ce fonduri ar mai fi putut exista pentru PSD dacă nu pierdea atât de multe primării de mari orașe, conduceri de consilii județene, acolo unde se vehiculează sume de bani deosebit de mari.

De aceea, în P.S.D. are lor acum o mare tulburare între grupuri și grupulețe, între grei sau mai ușori lideri naționali ori locali, chiar între principalii conducători ai partidului.

Tot mai mulți din oamenii de vârf ai puterii joacă și se joacă cu cărțile pe care le consideră câștigătoare, uitând un lucru esențial, și anume de ce majoritatea cetățenilor a optat pentru Alianța D.A. P.N.L.-P.D. și s-a îndepărtat de actuala putere.

Aroganța, indiferența, propaganda deșănțată, manipularea, minciuna, duritatea, inflexibilitatea au constituit fapte pentru care oamenii s-au simțit umiliți și uitați de un partid care s-a autointitulat social-democrat.

Poate că sunt suficiente argumente pentru care P.S.D. să-și schimbe atitudinea și să înceapă un dialog sincer cu cetățenii și cu restul clasei politice, dialog care să aibă ca scop unirea eforturilor pentru îmbunătățirea nivelului de viață al românilor.

  Codrin Ștefănescu - despre euforia care i-a cuprins pe liderii Alianței imediat după alegerile locale;

Domnul Codrin Ștefănescu:

"Câinele Vasile - Prim ministru, Lavinia Șandru - Ministru la Ministerul Comediei și Circului", special creat pentru ea... și alții ".. dacă mai au loc, într-un guvern în viziune băsesciană, format din gâsculițe, rațe și purceluși...

Și dacă spațiul o va mai permite, liderul PD ar putea să-i ofere "prietenului" Stolojan, copreședinte al Alianței, un vajnic post de șef la o Direcție însărcinată cu salubritatea propriului partid... Rămâne de văzut în aceste condiții, dacă Gușă, Boagiu și ceilalți vor mai putea accede la funcțiile la care visează...

În euforia care i-a cuprins pe liderii Alianței imediat după alegerile locale, dar care persistă, iată și acum, printre aceștia, ei oferă pe zi ce trece, o imagine tot mai sumbră a ceea ce ei denumesc "constituirea guvernului"; ceea ce este mai grav, însă, este insulta adusă românilor care le-au acordat încredere, și pe care acum îi răsplătesc cu bășcălie politică, derâdere și dezinters.

În interiorul unei coaliții care s-a văzut peste noapte cu sacii urcați în căruțe, Băsescu și Stolojan confundă încrederea oferită cu abuzuri și dezmăț politic.

Și cum ar putea fi descrisă mai bine starea acesteia, decât o babilonie perpetuă, în care, deși se negociază deja liste parlamentare, funcții și posturi la toate nivelele, PD este în vârful unei piramide șubrezite de voci distonante și guri flămânde după funcții?!

  Costache Mircea - declarație politică cu titlul Ce fel de om vă mai trebuie, fraților?;

Domnul Costache Mircea:

"Ce fel de om vă mai trebuie, fraților ?"

Nemulțumire generală referitoare la conducătorii de la toate nivelurile. Lehamite, dispreț, ură și dușmănie când e vorba de diriguitorii treburilor publice din țară. Întreaga presă, toate instituțiile media promovează la unison discreditarea conducătorilor. La grămadă. Fără prea multe diferențieri și fără nuanțe. Toți sunt niște hoți, toți sunt niște apatrizi, toți sunt niște lacomi, fără inimă și fără Dumnezeu. Cum ajung sus, toți jefuiesc, toți se îmbogățesc peste noapte.

Așa să fie oare ? Chiar așa, toți o apă și un pământ? Nasc numai copii malformați în familiile românilor, în Familia României? Uite, eu am făcut cu viața mea un experiment. Nu mi-am însușit un bob de mei în mod necinstit, am miluit pe toți nevoiașii cât am putut, m-am lăsat pe mine și pe copiii mei sărind în ajutorul altora, am făcut tot ce mi-a stat în putință să slujesc binele public, adevărul și dreptatea. Am stat la cozi să-mi plătesc dările către stat, am mers în piață după alimente, am muncit zi și noapte, mulțumindu-mă cu puțin. Am muncit fără plată ani de zile. M-am pus în slujba obștii necondiționat. Nu am acumulat averi și nici mulți bani. Am trăit modest de pe o zi pe alta. M-am autoperfecționat pentru munci cât mai diverse: învățământ, cultură, artă, administrație locală și centrală. M-am ferit să dăunez cuiva, chiar și celor care mi-au făcut rău. Mi-am făcut un crez din comportamentul civic exemplar chiar și atunci când nu mă vedea nimeni.

Conștiința umană, profesională și cetățenească mi-a jalonat existența. M-am zidit mai mult în alții decât în propria carieră. N-am putut concepe viața fără prieteni, fără suferință pentru o idee mare și fără sacrificii. N-am prea avut concedii și clipe de răgaz. Și cu toate acestea, numai la gândul că sunt "parlamentar" suport un val de ură indescriptibil. Toate dejecțiile unei prese fetide, toată promiscuitatea neputinței altora se deversează în jurul meu, sufocându-mă.

S-au scris în presă aberații revoltător de nedrepte și de neadevărate la adresa mea pe care le voi enumera altădată. Nu am pe cine convinge de contrariu, chiar dacă evidențele nu mai trebuie demonstrate. Mă văd toți că trăiesc simplu și modest într-un apartament de bloc. Și cu toate astea, un vecin al cărui chip nu l-am văzut, i-am auzit doar vocea cavernoasă prin fereastra deschisă spre parcarea din fața blocului: "Jos șpaga!" Venisem cu mașina de la țară de la părinți și duceam în casă sacoșe cu mălai, ceapă, leuștean verde, ouă, tărâțe de borș, caș de oaie, dovlecei. Trecuți de 80 de ani, părinții mă consideră tot copil și-mi dau de toate. Se mândresc cu faptul că băiatul lor e demnitar, dar unul cinstit care nu fură, nu prăduiește Țara ca ăilalți și care are de toate de la mama și de la tata. Cât ne trăiesc părinții, suntem într-adevăr copii. Și avem de toate: porc de Crăciun, miel de Paște, vin, făină, lapte, brânză și toate cele ca de la țară.

Bazuca vocii vecinului mi-a trimis prin fereastră un proiectil necruțător, la vederea bunătăților pe care le scoteam din mașină: "Jos șpaga!" Mi se urcase sângele la cap și voiam să strig "Jos mă-ta, jos părinții!" Dar m-am calmat repede. Asta e lumea în care trăim. O lume rău croită, în care Mischie, Păvălache, Vereștoi și Vanghelie au propria lor Evanghelie. Iar vecinul meu, aburit de sondajele lui Dâncu de minciunile și diversiunile mass-mediei, văzuse și încercase să condamne răul din jur după mintea lui, strigându-mi, ostentativ, "Jos șpaga!", aluzie la sloganul electoral pe care l-am strigat prin megafoane "Jos Mafia!". Voia să-mi spună, cu alte cuvinte, "Tu vorbești, mă, de Mafie, uite cum cari ceapă și mălai acasă!". Bravo vecine, asta da reacție civică. D-aia s-a ruinat Țara, că am tăcut la mișeliile altora! Așa vecine, ripostează, nu te lăsa. Hai să strigăm împreună: "Jos oameni cinstiți, jos mama!"

Care o fi răul adevărat dintre noi doi ? Parlamentarul Mircea Costache sau vecinul Cretinache ?

Deșteaptă-te vecine!

  Florin Iordache - intervenție cu titlul Primul Summit NATO cu 26 de membri;

Domnul Florin Iordache:

"Primul Summit NATO cu 26 de membri"

Începând de luni, 28 iunie 2004, la Istanbul se desfășoară primul summit NATO în formula lărgită cu 26 de membri.

România participă pentru prima dată la un summit al NATO ca membru cu drepturi depline al Alianței. Vor participa domnul Ion Iliescu - președintele României, domnul Adrian Năstase - prim-ministru al Guvernului, Mircea Geoană - ministrul de externe și Ioan Mircea Pașcu, ministrul apărării.

Prin această participare România își va exprima rolul său important ca factor de menținere a păcii în Balcani, dar și în lume. Oriunde din lume au participat, militarii români și-au făcut datoria fie că au fost în Kosovo, Afganistan, Angola sau Irak.

România, prin prezența sa, alături de ceilalți membri ai Alianței, va milita pentru pace, pentru apărarea drepturilor tuturor popoarelor.

  Ioan Timiș - marcarea participării României la reuniunea NATO de la Istanbul;

Domnul Ioan Timiș:

Domnule președinte

Stimați colegi

In interventia mea politica de astazi vreau sa-mi exprim in fata dumneavoastra bucuria ca, dupa multe decenii de framantari si nesiguranta, Romania poate privi cu incredere spre viitorul sau european. Zilele acestea se desfasoara la Istanbul prima reuniune a Aliantei largite a Tratatului Atlanticului de Nord, cu cei 26 de membri cu drepturi depline, din care face parte si Romania. Extinderea Aliantei Nord-Atlantice reprezinta o etapa de reinnoire si de consolidare a capacitatii de a genera securitate, cooperare si sprijin pentru reformele sistemelor de aparare si de stabilitate ale tarilor membre NATO.

Tara noastra participa pentru prima data la o reuniune a NATO in calitate de membru cu drepturi depline. La aceasta reuniune participam cu o delegatie oficiala condusa de domnul presedinte Ion Iliescu si primul-ministru al Romaniei, domnul Adrian Nastase.

Aceasta recunoastere internationala a Romaniei este o victorie absoluta si de netagaduit a diplomatiei romanesti. Seriozitatea de care a dat dovada Guvernul Romaniei in procesul de negociere pentru aderarea la NATO a facut ca Romania sa fie privita ca un partener credibil si hotarat in lupta comuna impotriva terorismului international.

Tara noastra a castigat prin integrarea in NATO un prestigiu deosebit care se va reflecta imediat in cresterea investitiilor straine si, implicit, in cresterea nivelului de trai pentru populatia Romaniei. Nu trebuie omis nici faptul ca o parte a preocuparilor de securitate si strategice ale Romaniei au fost luate in considerare, fapt care va duce la cresterea gradului de stabilitate in aceasta parte a Europei.

Va multumesc pentru atentie

  Adrian Ionel - câteva considerente pe marginea rezultatelor obținute de PSD și de Alianța DA în recent încheiatele alegeri locale;

Domnul Adrian Ionel:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Campania electorală care tocmai s-a încheiat a demonstrat încă o dată că partidul de guvernământ are în continuare credibilitatea pe care și-a câștigat-o în timp, bazându-se pe coerența legislativă și executivă.

Procentele obținute de Partidul Social Democrat la alegerile de la nivel local sunt mai mari decât în urmă cu 4 ani. Asta înseamnă o creștere a cotei de credibilitate. Experiența ultimilor 15 ani a arătat că partidele de guvernământ au pierdut, de la mandat la mandat, diferite procente, electoratul orientându-se către opoziție, din nevoia de schimbare politică și pentru că speranțele se îndreptau către cei care promiteau, cel puțin la nivel declarativ, o schimbare de substanță. Este pentru prima dată când partidul care a guvernat 4 ani de zile o țară cu multiple probleme și în continuă transformare, câștigă mai multe procente la alegerile locale decât a avut la alegerile precedente.

Este un semn de maturitate politică, este un semn de apreciere din partea cetățenilor acestei țări, care au știut întotdeauna să aleagă între bine și rău. În următoarea perioadă de timp se va demonstra clar că opțiunea românilor este îndreptată către PSD, singurul partid care prin factorii lui decizionali a arătat că ceea ce promite este și îndeplinibil.

Eforturile susținute pentru relansarea economică, pentru coerența legislativă, pentru un climat social echilibrat, nu sunt niciodată prea mari pentru Guvernul condus de premierul Adrian Năstase. Cred că bucuria liderilor alianței dintre Partidul Democrat și Partidul Național Liberal este prematură. Cei care se bucură acum pentru acumularea unui anumit procentaj la alegerile pentru administrațiile locale, ar trebui să se gândească la faptul că populația îi va sancționa dur în contextul rupturilor care se produc în fiecare zi între membrii alianței.

De ce se produc aceste scindări politice, de ce suferă alianța de fricțiuni? Tocmai pentru că scopul principal al hienelor din partidele amintite mai înainte era cel "al osului". Adică vizau posturile de conducere din cadrul consiliilor locale sau județene pentru a se înfrupta din averea publică. Or, până la toamnă, până la alegerile parlamentare, este clar că se va evidenția pentru ce și-au dorit și pentru ce au investit financiar în campania electorală de la locale.

Este clar pentru mine, de pe acum, că au făcut tot ce e posibil ca să poată profita de banii publici. Investițiile în campanie se doresc a fi înzecite sau însutite prin diverse mijloace necurate.

De aceea, cred că Alianța contra naturii nu va rezista nici măcar până la începerea campaniei pentru alegerea Parlamentului și președintelui României. Se vor autodevora, așa cum au mai făcut și până acum. Trebuie doar ca Partidul Social Democrat să țină aceeași linie de coerență cu care a reușit să realizeze tot ce a realizat în ultimii 4 ani. Vă mulțumesc pentru atenție.

  Elena Liana Naum - despre comportamentul membrilor Alianței DA (PNL-PD) în județul Constanța;

Doamna Elena Liana Naum:

Alianța D.A. PNL-PD își arată abia acum adevărata față. Astfel, Alianța "Demagogie și Amatorism" nu are probleme doar în Bihor și Suceava, ci și în Constanța, unde liderii județeni ai celor două partide, Stelian Duțu (PD) și Puiu Hașotti (PNL), cu greu s-au suportat reciproc.

Așa cum am mai precizat în repetate rânduri, Alianța și liderii ei sunt lipsiți de profesionalism, demonstrând acest lucru chiar în timpul campaniei electorale, aceștia contrazicându-se în declarații și atacând pe oricine, indiferent de conjunctură și de interesul urmărit. Chiar și atunci când era vorba de interese naționale, precum votarea Constituției, PNL-PD a protestat.

Ce să mai spunem în cazul de față, când aceștia s-au clasat net inferior față de P.S.D. în alegerile locale. Mai nou, PD - Constanța acuză PNL de încălcarea prevederilor protocolului, astfel democrații susținând că Alianța, la nivel județean, se află în impas. Președintele organizației județene a PD, Stelian Duțu, s-a plâns că în localitățile în care PD a câștigat primăriile, PNL a fost sprijinit de democrați pentru obținerea posturilor de viceprimari, în timp ce membrii PNL nu i-au ajutat pe cei din PD pentru obținerea unor asemenea funcții.

Liderii democrațiilor din Constanța afirmă, de aproape o săptămână, că poartă discuții cu membrii din conducerea PNL, inclusiv în Consiliul Județean al Alianței, dar totul se rezumă doar la promisiuni care nu sunt respectate, suspectându-i pe liderii locali ai PNL că au un comportament duplicitar, acesta dovedind incapacitatea și neprofesionalismul acelora care vor să administreze un județ ori chiar și o comună. Afirmația liderului PD - Constanța, care bănuiește conducerea județeană a PNL că a susținut decât interesele proprii, el avertizând că, dacă nu se vor cântări lucrurile pentru consolidarea Alianței și nu se va vedea o atitudine politică comună, iar PNL se va raporta la diverse interese locale, cu siguranță Alianța la Constanța va avea de suferit, fapt ce demonstrează incompetența și iresponsabilitatea în care se angajează Alianța "Demogogie și Amatorism".

  Iosif Armaș - omagiu celui care a fost Nicolae Bălcescu, la 185 de ani de la naștere;

Domnul Iosif Armaș:

Domnule presedinte,

Stimati colegi,

In intervalul de timp care-mi este alocat pentru interventia mea politica de astazi, doresc sa aduc un omagiu celui care a fost Nicolae Balcescu, om politic, conducator al Revolutiei Romane de la 1848 din Muntenia, istoric si prozator. Sarbatorim astazi 185 de ani de la nasterea marelui om politic care a marcat istoria unei generatii de luptatori pentru independenta si suveranitate nationala.

Nascut la Bucuresti la data de 29 iunie 1819, a urmat studiile liceale la Colegiul "Sf. Sava". In iulie 1838 s-a inrolat in militia nationala cu gradul de iuncar. A aderat la miscarea nationala condusa de Ioan Campineanu si a fost membru al societatii secrete conduse in 1840 de Dimitrie Filipescu. In aprilie 1842 a fondat, alaturi de Cristian Tell, Ion Ghica si C.A. Rosetti, societatea secreta "Fratia".

Istoric recunoscut, Nicolae Balcescu a publicat, in 1844, la Iasi, studiul "Puterea armata si arta militara de la intemeierea Principatului Valahiei pana acum", in care sustinea ideea refacerii armatei nationale pe baze populare. In 1845, impreuna cu August Treboniu Laurian a editat revista "Magazin istoric pentru Dacia". In 1846 pleaca in Franta, la studii, si creează si indruma filiala pariziana a "Fratiei", "Asociatia studentilor romani".

Revenit in tara in 1848, participa la consfatuirile "Fratiei", care aveau menirea de a pregati politic si strategic declansarea Revolutiei Romane in Muntenia. De asemenea, s-a implicat direct in redactarea programului revolutionar "Proclamatia de la Izlaz" si a facut parte din guvernul revolutionar provizoriu.

Dupa infrangerea revolutiei din Muntenia a depus eforturi sustinute pentru impacarea dintre revolutionarii romani condusi de Avram Iancu si cei maghiari ai lui Lajos Kossuth, semnand in iulie 1849, "Proiectul de pacificatie". Obligat sa se exileze in strainatate, a initiat, in ianuarie 1850, Comitetul revolutionar de la Londra, condus de Giusseppe Mazzini. In noiembrie 1850 a publicat, in revista "Romania viitoare", studiul "Mersul revolutiei la romani", in care sustinea ideea unitatii nationale a romanilor. Ultima sa carte este " Romanii supt Mihai Voievod Viteazul", lucrare istorica de referinta pentru istoria noastra nationala.

S-a stins din viata la Palermo, in Italia la 29 noiembrie 1852. Va ramane vesnic in amintirea noastra ca un deschizator de drumuri, istoric si mare patriot, pentru care unitatea nationala a poporului roman a insemnat mai mult decat viata sa.

Va multumesc pentru atentie

  Cristian Nechifor - despre măsurile cu care Guvernul Adrian Năstase știe să atragă credibilitatea;

Domnul Cristian Nechifor:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

În ciuda zvonurilor și eventual speranțelor opoziției politice de la acest moment, Partidul Social Democrat a știut și știe să se mențină pe poziția de lider și în acest context să realizeze ce a promis fără a afecta bunul mers al lucrurilor doar din dorința de a căpăta capital electoral. Liderii partidelor care sunt acum în opoziție nu au reușit și nici nu vor reuși să aducă măcar acuzații în ceea ce privește coerența măsurilor ce țin de politica externă sau internă.

Contextul mondial și european actual nu permite măsuri populiste menite să atragă alegătorii de partea partidului de guvernământ. S-a observat destul de clar, cred, că Guvernul condus de premierul Adrian Năstase a făcut toate eforturile pentru a îndeplini condițiile extrem de dure și termenele fixe pentru aderarea la Uniunea Europeană și structurile militare mondiale.

Nu s-a luat și nici nu se va lua nici o măsură populistă care să determine pierderi de credibilitate internațională. Nu se vor face astfel de mișcări politice pentru că nimeni din cadrul Partidului Social Democrat, niciodată, nu a pus problema demersurilor politice false.

Executivul a știut și știe să mențină și să îmbunătățească relațiile cu țările membre ale Uniunii Europene și cu NATO. Dar toate acestea au fost realizate în contextul în care condițiile impuse au fost respectate cu strictețe. De aceea nici acum, în pragul campaniei electorale pentru alegerea Parlamentului și Președintelui țării, nu se vor face diferențe de politică internă în context internațional. Măsurile populiste cu care partidele ce au guvernat în anii precedenți au atras capital politic, au fost menite să atragă credibilitatea celor care mergeau la vot. Sunt convins că Guvernul condus de premierul Adrian Năstase nu va face asemenea greșeli. Partidele politice care așteaptă la cotitură să poată comenta diferite decizii ale executivului vor rămâne mult și bine în expectativă.

Pentru Partidul Social Democrat singurul lucru care contează este binele națiunii și de aceea se vor lua doar măsuri care să nu afecteze în nici un fel buna desfășurare a evenimentelor interne și externe determinate pentru evoluția națiunii.

Vă mulțumesc pentru atenția acordată.

  Traian Dobre - constatarea gustului amar al lipsei de fair play după încheierea alegerilor locale;

Domnul Traian Dobre:

Stimați colegi,

În fiecare discurs, începând cu înalții demnitari și continuând cu oricare alt cetățean implicat în viața unei societăți, fac referire cel mai adesea la lupta (politica) bazată pe fair play.

Iată că de puțin timp s-a încheiat atât campania electorală pentru alegerile locale, cât și cel de-al doilea tur de scrutin pentru desemnarea primarilor care își vor desfășura activitatea în următorii 4 ani.

Însă și acum mai persistă gustul amar al lipsei de fair play din această perioadă. Spun aceasta deoarece cea mai mare parte a Opoziției (Alianța), dând curs unui cumul de frustrări și ranchiune s-a dezlănțuit într-o serie de atacuri fără precedent în istoria României din '90 încoace.

Dusă, inițial, în numele unor principii sacre, dreptatea, adevărul, libertatea, această campanie a Opoziției pentru alegerile locale și-a precizat, treptat, obiectivul mai pământean, dobândirea puterii. De altfel, Opoziția a făcut din acest mobil, dobândirea puterii în teritoriu, o chestiune de viață și de moarte.

Scrutinele din iunie au dat rezultatele pe care le cunoaștem, însă era de așteptat ca, o dată cu acestea, interminabila campanie să se apropie, totuși, de sfârșit.

Constat însă că ea continuă cu aceeași intensitate. E adevărat, în forme oarecum modificate, dar nu mai puțin otrăvite și nu mai puțin lipsite de onestitate.

Spre regretul meu, în acest joc lipsit de fair-play s-au angajat însuși președinții marilor partide de Opoziție, de această dată în postura de negativiști.

Până și presa care nu a încetat o clipă să țină isonul acestor negativiști se dedă la acte cel puțin nesăbuite. Cu litere de-o șchioapă se inventează tot felul de dezertări și se născocesc disidențe. Printre rânduri, se strecoară șerpește ideea ca acum ar fi momentul unei revanșe în stil mare.

Tot ce se poate spune, în această fază a disputei, este că manevra a fost decodificată și va fi contracarată prin mijloace adecvate de bun simț și de fair play.

  Ștefan Lăpădat - reclamarea unor măsuri legale corespunzătoare pentru stoparea mafiei fierului vechi.

Domnul Ștefan Lăpădat:

Achiziția de fier vechi de la persoanele neautorizate este o cale de fraudare a bugetului de stat, dar în același timp de îmbogățire a celor care lucrează în firmele de colectare a deșeurilor industriale reciclabile, pentru că prețul este mult mai mic decât s-ar cumpăra de la persoanele fizice sau juridice autorizate.

Pentru a da impresia că operațiunile de cumpărare sunt legale, firmele de achiziții cumpără facturi false, care aparțin unor societăți fantomă pe care le completează după bunul plac, înșelând astfel bugetul de stat prin neplata TVA-ului și a impozitului pe profit, bani care ajung în contul celor care administrează în timp scurt.

Societățile care exportă fier vechi solicită în urma acestor operațiuni, rambursări de la TVA, care interpun pe bonuri de achiziție, societăți fictive sau care utilizează facturi false sau de proveniență ilicită.

Comercializarea fierului vechi a rămas o afacere profitabilă pentru cei care și-au propus să ajungă bogați fără muncă, deopotrivă persoane fizice și juridice.

Solicit Ministerului Finanțelor Publice și Ministerului Administrației și Internelor să ia măsurile corespunzătoare legale pentru a pune capăt acestui sistem de fraudare a bugetului de stat care s-a extins în toată țara generând "mafia fierului vechi".

   

Domnul Corneliu Ciontu:

Urându-vă o zi după voia dumneavoastră, închei prima parte a lucrărilor de astăzi.

 
     

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania tuesday, 12 november 2019, 0:19
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro