Grigore Makkai
Grigore Makkai
Sittings of the Chamber of Deputies of September 7, 2004
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.113/15-09-2004

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
09-12-2019
04-12-2019
27-11-2019
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2004 > 07-09-2004 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of September 7, 2004

  1. Intervenții ale deputaților:
  1.8 Makkai Grigore - declarație intitulată "Combinatul chimic Azomureș, o bombă temporizată";

Domnul Corneliu Ciontu:

Dau cuvântul domnului Makkai Grigore.

Va urma doamna Liana Naum.

Deputații Mircea Costache, Ioan Miclea, Nicolae Vasilescu, Paul Magheru și domnul Gheorghe Nicolăescu au depus declarațiile la secretariat.

Domnul Makkai Grigore:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Declarația mea politică se intitulează "Combinatul chimic Azo Mureș, o bombă temporizată".

Scăparea în atmosferă a numai 5 kilograme de substanță nocivă în 1976 în localitatea italiană Seveso a cutremurat întreaga Europă occidentală.

Amploarea efectelor care s-au materializat în moarte a circa 3.000 de animale domestice, în primul rând ierbivore, a alertat factorii responsabili. A fost elaborată o directivă a Uniunii Europene, cunoscută astăzi generic și sub denumirea de "Directiva Seveso".

Făcută în mare grabă, ea s-a dovedit în scurt timp neacoperitoare pentru toate tipurile de accidente industriale de proporții, motiv pentru care în 1996 ea a fost îmbunătățită și republicată sub numele de "Directiva Seveso II".

Din acel moment, există deci un cadru juridic european privind reglementarea activităților industriale cu un grad ridicat de periculozitate pentru populație. În document se accentuează necesitatea asigurării tuturor condițiile pentru evitarea avariilor sau a accidentelor din și în preajma acestor tipuri de instalații. Pentru aceasta, este obligatorie implementarea unui sistem de monitorizare permanentă a proceselor și a instalațiilor în cauză. Trebuie să existe planuri de acțiune pentru diverse scenarii privind situații de alarmă în aceste instalații.

Cel mai important element, însă, îl constituie impunerea informării imediate a populației în caz de alarmă și aplicarea măsurilor de urgență.

În procesul de armonizare cu legislația Uniunii Europene, multe din aceste elemente sunt preluate și în legislația noastră națională. Și cum, de obicei, ignorarea sau nerespectarea legii are consecințe nedorite, în ultimele luni am asistat la cel puțin două evenimente în care nu s-au respectat prevederile legale privind regimul substanțelor chimice. Mă refer aici doar la banalele îngrășăminte chimice care, acum circa trei luni, transportate necorespunzător, manipulate neprofesional, în urma unui incident aparent inofensiv pe o șosea lângă localitatea Mihăilești, județul Argeș, s-au transformat într-un explozibil extrem de violent. Consecințele au îngrozit o țară întreagă: 18 morți, mai mulți răniți, case distruse, un crater de câțiva metri diametru.

Joi, pe data de 26 august, se întâmplă un alt eveniment care s-a derulat la un pas extrem de mic de un dezastru de proporții mondiale: două aparate de zbor militare MIG 21, la numai 20 de minute după decolare de la baza aeriană Târgu Mureș, se ciocnesc în aer și se prăbușesc în imediata vecinătate a Combinatului chimic "Azo Mureș" din Târgu Mureș. Una din bucățile avioanelor aterizează chiar la 20 de metri de un rezervor, în care, în acel moment, se găseau depozitate peste 14 mii de tone de amoniac lichid.

Doamnelor și domnilor, este greu de imaginat ce s-ar fi întâmplat în caz de avarie sau în cazul explodării amoniacului.

Unii specialiști sunt de părere că ar fi fost ras totul de pe fața pământului pe o rază de cel puțin 30 de kilometri. Însă, după experiența de la Mihăilești, eu personal înclin să cred că urmările ar fi fost mult mai mari. Cu siguranță, la această oră, în mass-media mondială cap de afiș ar fi "sindromul Târgu Mureș", care ar fi depășit tristul record al Hiroșimei, al lui Nagasaki sau a Cernobâlului.

Cei mai mulți dintre noi conștientizăm prea puțin sau deloc faptul că trăim împreună cu pericole de asemenea proporții, trăim împreună cu adevărate bombe temporizate gata oricând să declanșeze catastrofe.

Evenimentele aduse în discuție sunt doar două din semnalele clare care ne arată necesitatea revizuirii atitudinii noastre față de aceste pericole potențiale până nu este prea târziu.

În opinia mea, și Parlamentului României îi revine un rol esențial în acest proces, în primul rând prin asigurarea cadrului legislativ adecvat, însă, dincolo de activitatea legislativă, tot Parlamentul ar trebui să îmbrățișeze și activitatea de monitorizare a aplicării legilor.

Din aceste considerente, revin asupra ideii înființării Comisiei permanente pentru problemele de mediu. Menționez că în prezenta legislatură am depus la Biroul permanent al Camerei Deputaților în două rânduri materialele necesare, însoțite de un număr de peste 50 de semnături de susținere. Până la această dată nu am primit nici un răspuns oficial.

Mă adresez din nou președintelui Camerei Deputaților, Biroului permanent al Camerei Deputaților să manifeste în sfârșit voință politică și să accepte înființarea acestei comisii, chiar dacă ea va începe să activeze din viitoarea legislatură.

Vă mulțumesc.

Domnul Corneliu Ciontu:

Vă mulțumesc.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania tuesday, 10 december 2019, 7:05
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro