Plen
Ședința Camerei Deputaților din 14 septembrie 2004
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.117/23-09-2004

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
07-12-2021
06-12-2021 (comună)
06-12-2021
25-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2004 > 14-09-2004 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 14 septembrie 2004

22. Supunerea la votul final:  
  22.20 Raportul Comisiei de mediere la Proiectul de Lege privind statutul aleșilor locali (adoptat);
 
consultă fișa PL nr. 333/2001

 

Domnul Valer Dorneanu:

  ................................................

Am trecut peste pct.21, statutul aleșilor locali.

  ................................................

Ultimul proiect înscris pe ordinea de zi de astăzi, nu ultimul, ci pe cel care-l votăm ultimul, pct.21, Raportul Comisiei de mediere la Proiectul de Lege privind statutul aleșilor locali, caracter organic.

Cine este pentru? 175 voturi pentru.

Împotrivă? 32 voturi contra.

Abțineri? 37 abțineri.

Cu 175 de voturi pentru, 32 voturi contra și 37 abțineri, a fost adoptat raportul comisiei.

Domnul Oltean dorește să explice votul P.D., domnul Coifan al P.N.L.-ului, domnul Marton, al UDMR-ului.

Mai sunt voturi de explicat? Nu. În această ordine am să vă dau cuvântul.

Aveți cuvântul, domnule Oltean.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

Îngăduiți-mi să motivez votul împotriva acestui act normativ din partea Grupului parlamentar al Partidului Democrat.

Se împlinesc astăzi doi ani și aproape 3 luni de când acest act normativ a fost votat în plenul Camerei Deputaților pe articole, blocându-se votul final la intervenția primului-ministru, care făcea acest gest în urma unor intervenții dure ale unor membri ai Consiliului Europei, Consiliu care, la rândul lui, avea această intervenție, pentru că atât Partidul Democrat cât și Partidul Național Liberal au sesizat aceste organisme internaționale că această lege cuprinde prevederi neconstituționale.

Doi ani au trebuit să treacă până când partidul de guvernământ a reușit să realizeze că ceea ce Partidul Democrat și Partidul Național Liberal susțineau la vremea respectivă este absolut corect și în deplină concordanță cu prevederile legale în vigoare.

Iată că, astăzi, acest proiect de lege atât de viu combătut și controversat la vremea respectivă dar necesar, pentru că el pentru prima dată vine și stabilește un statut foarte clar al obligațiilor și drepturilor aleșilor locali, trece prin Camera Deputaților primind undă verde pentru intrare a lui în legalitate.

De ce am votat noi împotriva acestui act normativ, deși în cadrul comisiilor de specialitate, Comisia pentru administrație publică și Comisia juridică, cele două grupuri parlamentare au votat pentru susținerea acestui act normativ. Acolo am votat pentru, deoarece era în consonanță cu ceea ce noi susțineam.

În sfârșit, Consiliul de disciplină, acest organism cu caracter jurisdicțional era eliminat, lăsându-se doar electoratului posibilitatea de a selecționa primarii aleși prin votul direct al acestora.

De asemenea, se introducea un capitol nou, registrul de interese, un capitol care venea în mod obligatoriu să completeze legislația în vigoare și să determine o mai mare transparență a modului în care se cheltuie banul public și să limiteze posibilitatea alesului local de a dispune după bunul plac de banul public.

De asemenea, în același proiect de lege se insera într-un articol blocarea, într-un fel sau altul, a migrației politice a aleșilor locali. Erau trei elemente care ne-au determinat să votăm pentru acest act normativ la dezbaterile în cadrul comisiilor de specialitate.

Iată că în urma negocierii între cele două Camere, în cadrul Comisiei de mediere, prevederea privind blocarea sau eliminarea migrației politice este eliminată.

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

Este surprinzătoare această atitudine a Puterii, cu atât mai mult cu cât în urmă cu câteva luni premierul Năstase făcea mare vâlvă de o inițiativă a acestei formațiuni politice privind tocmai temperarea, tocmai blocarea, tocmai înlăturarea posibilității aleșilor de a migra de la un partid la altul, în funcție de interesele pe care le manifestă într-un moment sau altul al istoriei. Astăzi, această inițiativă a căzut.

Este cunoscut faptul că pe parcursul mandatului 2000 - 2004, peste 50% dintre aleșii locali au migrat de la formațiunea politică pe listele căreia au ajuns într-o demnitate publică la celelalte formațiuni politice, în special la partidul de guvernământ.

Este cunoscut faptul că peste 10% dintre parlamentarii României au migrat și ei de la formațiunea politică care i-a propulsat într-o demnitate publică la partidul de guvernământ. Ceea ce a determinat această migrație politică a fost întotdeauna, în primul rând, interesul politic și interesul personal al celui în cauză.

Viața politică românească este zguduită, este extrem de agitată, este extrem de instabilă, tocmai din cauza acestei migrații politice. Astăzi era momentul să încercăm un prim pas de a bloca acest lucru și de a crea o anumită stabilitate politică pe eșichierul vieții politice românești.

Evident că Puterea nu a dorit acest lucru. A eliminat prevederea respectivă, lăsând alesului local, din nou, posibilitatea totală de a se duce acolo unde-i dictează interesul personal, creând în continuare o mare instabilitate politică și dând posibilitatea aleșilor locali să se joace cu votul pe care electoratul li l-a dat atunci când i-a votat.

Partidul Democrat a apreciat că nu poate să susțină acest proiect de lege din acest punct de vedere, deși două dintre cerințele majore ale noastre au fost îndeplinite, acest al treilea, care este extrem de important, nefiind îndeplinit, a determinat Grupul parlamentar al Partidului Democrat să voteze împotriva acestui act normativ și să continue să militeze pentru ca odată și odată Parlamentul României să voteze un act normativ prin care migrația politică să fie stopată, să fie interzisă prin act normativ, pentru că sunt convins că altfel nu poate exista o măsură ce să determine o stabilitate politică normală, într-o democrație normală.

Domnul Valer Dorneanu:

Vă mulțumesc.

Stimați colegi,

Nu vreau să vă restricționez timpul de exprimare, dar puneți-vă de acord și cu cei care vă urmează, ca să poată fi și aceia ascultați, că altminteri riscăm să plece lumea din sală.

Vă rog, domnule deputat Coifan.

Domnul Viorel-Gheorghe Coifan:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Vă voi urma îndemnul dumneavoastră și voi explica pe scurt de ce Partidul Național Liberal nu votează această lege, de altfel importantă.

Nu doresc să reiterez faptul că de aproape doi ani "bălțește" acestă lege în Parlamentul României, pentru că cineva din Executiv s-a ambiționat să mențină o anomalie teribilă, care se numește Colegiul de disciplină al primarilor, un fel de Sfânt Oficiu al Inchiziției. În fine, a fost eliminat. S-a introdus și registrul de interese și am crezut cu sinceritate că, după 4 ani, putem să facem pași serioși în ceea ce privește consolidarea democrației locale.

Pot să spun că de încă trei ani așteaptă altă lege importantă. Este vorba de Codul de conduită al aleșilor locali și sper că acolo vom putea repara nedreptatea care s-a făcut ieri și pe care astăzi unii dintre dumneavoastră au votat-o.

Este clar și limpede că democrația locală și consolidarea ei reprezintă etape importante în consolidarea democrației la nivel de țară. Or, democrația locală este periclitată prin faptul că alesul local (primarul, consilierii locali, consilierii județeni) poate să migreze în funcție de interese dintr-o parte în alta, bătându-și joc de votul electoratului.

Să nu uităm că o serie de asociații nonguvernamentale, citez aici PRODEMOCRAȚIA, Institutul de politici publice, au tras un semnal de alarmă.

Doresc să vă spun în calitatea mea de membru la Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei, în Comisia de agricultură, amenajarea teritoriului și chestiuni locale și regionale, că România - din păcate - este singura țară care a oferit acest exemplu, în care jumătate din aleșii locali se regăsesc în altă parte.

Am crezut că după experiența din vara aceasta, în care unii au câștigat temperat, iar alții au pierdut temperat, cu alte cuvinte a fost un câștig reciproc avantajos, vom corecta anomalia. N-a fost să fie așa.

Prin urmare, doresc să spun, pentru că avem o șansă ca la Codul de conduită să corectăm acest lucru, să ne gândim foarte serios că este în interesul reciproc ca această lege s-o îmbunătățim. Oricum, după noiembrie vom face acest lucru.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul Marton Arpad.

Domnul Marton Arpad Francisc:

Domnule președinte,

Doamnelor ș domnilor,

Grupul nostru parlamentar a votat împotriva acestei legi din alte considerente decât cele enunțate aici, cu totul alte considerente.

Senatul a votat un articol conform căruia alesul local nu poate fi tras la răspundere jucidiară pentru declarațiile și pentru votul său. Camera Deputaților a binevoit să elimine din acest text votul alesului local, iar Comisia de mediere a acceptat această variantă. Pe cale de consecință, n-am mai putut interveni, fiind un text al Camerei Deputaților, să atragem atenția asupra pericolului mare care se naște din această eliminare.

Suntem de acord și există prevederi legale, conform cărora aleșii locali pot fi trași la răspundere dacă prin votul lor aduc atingere gravă unor interese economice ale comunității. Dar, așa cum a rezultat din acest vot, deja oricine se poate gândi că orice ales local poate fi tras la răspundere pentru orice vot al său.

Iată că, în județul Covasna, deja prefectul și-a și permis să trimită o scrisoare către toți consilierii județeni, conform căreia dacă îndrăznesc să voteze altfel decât crede domnia sa de cuviință, vor fi penalizați. Cred că este o atingere gravă a democrației.

Drept urmare, noi am votat împotriva acestei legi în forma în care există și vom depune un proiect de lege de modificare a acestei legi, evident în momentul când ea va apărea. Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Și eu vă mulțumesc.

Nemaifiind alți doritori pentru explicarea votului, declar închisă ședința de astăzi.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti miercuri, 8 decembrie 2021, 18:50
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro