Plen
Ședința Camerei Deputaților din 20 septembrie 2004
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.120/25-09-2004

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
04-12-2019
27-11-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2004 > 20-09-2004 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 20 septembrie 2004

22. Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea anexei nr.1 la Legea fondului funciar nr.18/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare (amânarea votului final).
 
consultă fișa PL nr. 195/2004

 

Domnul Constantin Niță:

  ................................................

Propunerea legislativă pentru modificarea anexei 1 la Legea fondului funciar nr.18/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Comisia pentru agricultură și silvicultură, vă rog, raportul!

Domnul Mihai Nicolescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimate și stimați colegi,

Comisia de agricultură, silvicultură, industrie alimentară, servicii specifice propune respingerea acestei propuneri legislative și în comisie s-a stabilit acest lucru cu 32 de voturi pentru respingere, înregistrându-se o abținere, în ședința din 16.VI.2004.

În urma dezbaterii, comisia propune această respingere pentru următoarele considerente. Unu. Calcularea în mod diferențiat a taxei pentru scoaterea din circuitul agricol a terenurilor extravilane nu încalcă principiul nediscriminării prevăzut de art.16 alin.1 din Constituția României, întrucât în funcție de modalitatea dobândirii terenurilor pentru care se solicită scoaterea din circuitul agricol diferă și modalitatea de aplicare a taxei procentuale.

Doi. Calcularea taxei pe baza valorii de circulație a terenurilor din zona respectivă constituie un criteriu realist în determinarea prețului în cazul înstrăinării terenurilor agricole din extravilan.

De aceea, propunem plenului, în numele comisiei, respingerea acestei propuneri legislative.

Vă mulțumesc.

Domnul Constantin Niță:

Și eu vă mulțumesc.

La dezbateri generale. Vă rog, domnule deputat!

Domnul Ludovic Mardari:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

În afară de mine, coautori la această propunere legislativă mai sunt următorii deputați: Petre Posea, Tiberiu Sbârcea, Gelil Eserghep, Vasile Predică, precum și fostul deputat Marinache Vișinescu.

Anexa 1 a Legii fondului funciar nr.18/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare prevede o taxă diferențiată pentru scoaterea din circuitul agricol a terenurilor aflate în intravilanul extins și extravilan, în funcție de modalitatea dobândirii acestora, respectiv, reconstituirea proprietății, moștenire, concesionare și donație, de pe de parte, și contract de vânzare-cumpărare, pe de altă parte.

După cum se constată, are loc o încălcare a principiului nediscriminării care stă la baza integrării europene, regăsindu-se și în Constituție la art.16 alin.1: "Cetățenii sunt egali în fața legii și a autorităților publice, fără privilegii și fără discriminări".

Consider că este necesar să fiu mai explicit: pentru terenurile aflate în intravilan nu se plătește nici o taxă pentru scoaterea din circuitul agricol; pentru terenurile aflate în intravilan extins sau în extravilan, cel care dorește să realizeze o construcție trebuie să plătească o taxă. Dacă terenul în cauză a fost dobândit prin reconstituirea proprietății, moștenire, concesionare sau donație, taxa de scoatere din circuitul agricol este de 20.000-30.000 sau 40.000 de lei pe metru pătrat, funcție de clasa de fertilitate a solului.

Dacă terenul a fost dobândit prin contract de vânzare-cumpărare, de exemplu, cu 30 euro pe metru pătrat, taxa pentru scoaterea din circuitul agricol este de 60, 90 sau 120 de euro pe metru pătrat, funcție de clasa de fertilitate a solului.

După cum se constată, diferența dintre suma care trebuie plătită în cazul cumpărării terenului și suma cumpărării în cazul dobândirii terenului prin moștenire, reconstituirea proprietății etc. este enormă. Nu-i de mirare că persoanele fizice au găsit modalități de ocolire a acestei aberații legislative.

Situația se complică în cazul consiliilor locale și al celor județene care cumpără terenuri pentru construcția de locuințe, pentru construcția de parcuri tehnologice sau industriale etc.

Nu de puține ori, Guvernul a fost nevoit să intervină prin emiterea de hotărâri de scutire de plată a taxei de scoatere din circuitul agricol. Cei mai afectați sunt însă agenții economici, fie ei români sau străini. Când află că trebuie să plătească o taxă de scoatere din circuitul agricol care reprezintă de două-trei sau patru ori valoarea de cumpărare a terenului, preferă să renunțe la orice fel de investiții. Se ajunge astfel la frânarea activităților din construcții, stoparea creșterii numărului de locuri de muncă, diminuarea veniturilor la bugetul de stat etc.

Stimați colegi, extinderea localităților în toată țara este un proces în plină desfășurare. Nu are rost să ne opunem prin menținerea unor prevederi legislative care au rol de frână. Propunerea legislativă supusă dezbaterii susține practicarea unei taxe rezonabile pentru scoaterea din circuitul agricol, aceeași, indiferent de modul de dobândire a proprietății asupra terenului, taxă care să fie determinată funcție de valoarea agricolă a pământului, nu de prețul înscris în contractul de vânzare-cumpărare. Guvernul n-a înțeles importanța acestei propuneri legislative, iar comisia de agricultură, ținând cont de părerea Guvernului, a întocmit raport de respingere.

Eu vă propun retrimiterea la Comisia de agricultură, pentru a emite un raport favorabil. La urma urmei, dacă Guvernul este mai greu de cap, nu trebuie ca noi, Parlamentul, să fim la fel.

Vă mulțumesc.

Domnul Constantin Niță:

Și eu vă mulțumesc.

Sigur, fiind un raport de respingere, conform art.98 din Regulament, suntem nevoiți să-l supunem votului final de mâine. Deci, la votul final, acolo puteți cere retrimiterea la comisie.

Domnul Ludovic Mardari:

Domnule președinte, procedural, se supune la vot propunerea de retrimitere la Comisia de agricultură. La votul final de mâine, se poate doar explica votul și nimic altceva. Vă rog frumos să supuneți la vot.

Domnul Constantin Niță:

Nu vreau să intru cu dumneavoastră într-o polemică. O să supun la vot.

Cine este pentru retrimiterea acestei propuneri legislative la comisie? 2 voturi pentru.

Împotrivă? Marea majoritate a celor prezenți sunt împotrivă.

Abțineri? Nu sunt.

Propunerea a fost respinsă.

Mâine vom supune votului final proiectul de lege.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 9 decembrie 2019, 9:54
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro