Ioan Oltean
Ioan Oltean
Ședința Camerei Deputaților din 28 septembrie 2004
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.126/05-10-2004

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
04-12-2019
02-12-2019 (comună)
27-11-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2004 > 28-09-2004 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 28 septembrie 2004

  1. Intervenții ale deputaților:
  1.23 Ioan Oltean - critici la adresa Hotărârii Guvenului nr.882 din 8 iulie 2004;

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Ioan Oltean:

Prin Hotărârea Guvernului nr.882 din 8 iulie 2004, Guvernul României a aprobat strategia națională privind alimentarea cu energie termică a localităților prin sisteme de producere și distribuție centralizate.

Ideea de a avea o strategie națională în acest domeniu poate că nu este rea, important fiind, însă, atât în ce constă ea, cât și în ce măsură vine în sprijinul beneficiarilor unui astfel de sistem. Este cunoscut faptul că în cea mai mare parte din localitățile urbane ale țării au existat și există sisteme de producere și distribuție centralizată a energiei termice, sau C.E.T.-uri, ce au fost trecute în subordinea unor consilii județene, tot prin hotărâri de guvern, și tot atât de cunoscută este și eficiența lor.

Chiar dacă nu pot fi un adversar al sistemului centralizat de producere și distribuție a energiei termice, fiind recunoscută ineficiența sa, totuși, nu pot să înțeleg ce legătură mai poate exista între acesta și proprietari de apartamente care, deconectându-se de la acest sistem, folosesc microcentrale de apartament.

În inteligența bine-i cunoscută, cabinetul Năstase a găsit o astfel de legătură: țevile care traversează respectivele apartamente și prin care circulă amorțitul agent termic produs centralizat. Potrivit actului normativ menționat, din 2007, toți debranșații vor fi nevoiți să revină la caloriferul de stat, ori să despăgubească furnizorul de energie termică în sistem centralizat, prin plata unui abonament lunar, chiar dacă au renunțat la serviciile unității de termoficare. Separat de plata acestui abonament, debranșații vor fi obligați să-și izoleze, pe banii lor, țevile care le trec prin apartament, în caz contrar revenindu-le obligația plății contravalorii energiei termice aferente coloanelor de încălzire ce trec prin interiorul proprietății individuale.

Prevederile bolnăvicioase ale acestei hotărâri de guvern trebuiesc privite, cel puțin, sub două aspecte, și anume: primul se referă la poziția Guvernului față de proprietatea privată, iar al doilea se referă la neconstituționalitatea sa.

Adept al centralismului democratic și a mai tot ce poate fi centralizat, cabinetul Năstase, adoptând acte normative de forță inferioară, încalcă și nesocotește dreptul de proprietate privată al persoanei fizice stabilit prin legi de natură organică sau prin norme constituționale.

Raționamentul este simplu: proprietarul unui apartament debranșat este și proprietar al coloanelor prin care circulă agentul termic spre apartamentele vecine, nedebranșate, cât și cel care decide în ce măsură respectivele țevi îi sunt de folos sau nu. Mai mult ca sigur, nu îi mai sunt de nici un folos, iar pe lângă aspectul inestetic, mai ocupă și din spațiul, oricum limitat, al apartamentului.

Fiind inutile, ce-l poate împiedica pe proprietar să le înlăture prin tăiere? Sau de ce acesta n-ar fi în măsură să ceară, la rândul său, regiei de termoficare să-i plătească contravaloarea serviciului ce constă în sarcina impusă proprietății sale prin trecerea coloanelor spre apartamentele nedebranșate?

La urma urmelor, proprietarul debranșat este cel care oferă un serviciu unității de termoficare, și nu invers, și tot el este cel care ar trebui să perceapă o anumită sumă de bani pentru acest serviciu, iar nu producătorul sau distribuitorul de agent termic, de care, oricum, cel debranșat nu are nevoie. Plătești o sumă de bani doar dacă beneficiezi de un serviciu, nu și atunci când nu beneficiezi de el.

Impunerea plății pentru un serviciu pe care nu l-ai solicitat este un bir impus proprietății private, băgat pe gât de Guvernul Năstase celor care îndrăznesc să asprire la un trai cât de cât confortabil.

Hotărârea de guvern sus-menționată este în contradicție și cu prevederile din legea fundamentală: sunt încălcate dispozițiile art.44, potrivit cărora statul garantează și ocrotește proprietatea privată, sau ale art.136 alin.5), conform căruia "proprietatea privată este inviolabilă".

Acestea sunt motivele pentru care îi solicit domnului prim-ministru Adrian Năstase să revadă strategia amintită și s-o armonizeze cu prevederile legale precizate, arătând, prin aceasta, că manifestă respect față de cetățeanul în slujba căruia se află și care a ales să se încălzească individual, și nu să se amorțească centralizat.

Vă mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 6 decembrie 2019, 12:39
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro